Helmirihmakalat kutee

Rihmakalat, kiipijäkalat, pusukalat, taistelukalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Merika
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Helmirihmakalat kutee

Viesti Kirjoittaja Merika »

Helmirihmakalat päättivät ruveta kutupuuhiin :D .
Ongelmaksi nyt tuntuu tulevan ennen niin innokkaan kuplapesänpuhaltelijan kutuinto, olisi siis vaan hommissa eikä pesää ole rakennettu :? Muutamat mätimunat on tainneet jo mennä välipalaksi ja lounaaksi, isännälle ja emännälle itselleen (kolme-neljä "tapahtumaa" olen tämän aamupäivän aikana nähnyt, muutama päivä sitten bongailin mätimunia virran vietävää..)..

Miten tuo helmirihmojen kutuhomma toimii? Huolehtiiko koiras munista vai miten? kuplapesää ei siis ole tällä hetkellä koko akvaariossa :( , eli selviääkö munat pohjalla tai kasvien lehdillä vai onko ne mennyttä? Jos niistä joskus poikasia tulisi, mitä niille ruokittaisi? pitäisikö ne siirtää pois kasvamaan vai jätetäänkö sinne missä ovat?

Oih, niin paljon kysymyksiä.. :roll:
Merika
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Helmirihmakalat kutee

Viesti Kirjoittaja Merika »

Nyt illalla koiras innostui kuplapesää rakentamaan ja ajaa kaikki kalat pois läheltä, kuvitellen kai että siellä on jotain suojeltavaa.. :roll: Pohjalta on keräävinään munia (hiekkaa saa suun täydeltä) jonka sit koettaa puhaltaa sinne pesään :roll: On vähän ukolla viel oppimista.. kai.

No, tuli sentää varmuus et naaras on naaras ja lämpenee jopa tuolle ukkelilleen :D, jospa ne siitä joskus sais jälkikasvuakin aikasisk eikä vaa menis hommailuks koko juttu [;)] Naaras yritti viel illalla muutamaan kertaan koirasta saada kutupuuhiin, mut silloin ukkoa ei kiinnostan vaa se puhaltel kuplia.
Miltsu
Starting Member
Starting Member

Re: Helmirihmakalat kutee

Viesti Kirjoittaja Miltsu »

Meillä tehtiin tossa reilu kuukausi sitten pitkän odotuksen jälkeen eka kuplapesä ja ukko ei päästänyt ketään lähelle. Mä pilasin homman vaihtamalla vettä ja pesä hajosi.. Viikon siinä puhalteli uusia kuplia, jotka jostain syystä aina hajosi, kunnes loppuviikosta oli pesä pystyssä ja hirveä häätö muille kaloille kokoajan. Mä en edes nähnyt koko kutu touhua, muutakuin että kerran naarasta pyöritteli ja "haisteli :)", mutta siis munia en nähnyt. Kunnes parin päivän päästä pesässä oli pieniä mustia pisteitä jotka tajusin poikasiksi. :o Jotenkin siis tuntui, että olisi kutu tapahtunut ilman pesää ja ukko keräillyt munat uuteen pesään, koska kuoriutuivat niin nopeasti ja kiehnasivat naaraan kanssa kokoajan ennenkuin pesä edes pysyi koossa... Ukko vahti niitä poikasia ihan kokoajan, ei edes syönyt mitään, kunnes mä keräsin ne poikashäkkiin, kun rupesivat hiukan liikkumaan. Ja ukko vahtii sitä poikashäkkiä vieläkin toisinaan, vaikka ovat nyt n. 3viikon ikäisiä... ekan viikon oli tosi vihaisen näköinenkin että kuka lapset vei... [:I] :) Nyt tosin puuhataan taas uutta pesää ja uutta naarasta kehiin. :D Että kyllä se harjoitus tekee mestarin...

-----------------------

niin ja syöttämisestä... Mä oon ruokkinut Sera micron-ruualla, joka on kutevien kalojen poikasille tarkotettua pölumäistä ruokaa. Ja ihan hyvin on kaverit kasvanut. :) Ehkä parempiakin vaihtoehtoja on, mutta eipä tuossa lähimmässä eläinkaupassa muuta ollut. Ja ruokinta aloitetaan, kun ovat sen ruskuaispussin kuluttaneet. Ja kannattaa siirtää aika ajoissa, ennenkuin rupeavat uimaan. Itekin jouduin monta päivää keräilemään karkulaisia pesän rippeiden kohdilta. Palasivat sentään aina siihen pesän paikkeille takaisin, niin oli helppo kauhalla niitä kyytiin keräillä. :D
240l ja 60 l sekä 2 pientä akvaarioapulaista :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Labyrinttikalat”