Meillä tehtiin tossa reilu kuukausi sitten pitkän odotuksen jälkeen eka kuplapesä ja ukko ei päästänyt ketään lähelle. Mä pilasin homman vaihtamalla vettä ja pesä hajosi.. Viikon siinä puhalteli uusia kuplia, jotka jostain syystä aina hajosi, kunnes loppuviikosta oli pesä pystyssä ja hirveä häätö muille kaloille kokoajan. Mä en edes nähnyt koko kutu touhua, muutakuin että kerran naarasta pyöritteli ja "haisteli

", mutta siis munia en nähnyt. Kunnes parin päivän päästä pesässä oli pieniä mustia pisteitä jotka tajusin poikasiksi.

Jotenkin siis tuntui, että olisi kutu tapahtunut ilman pesää ja ukko keräillyt munat uuteen pesään, koska kuoriutuivat niin nopeasti ja kiehnasivat naaraan kanssa kokoajan ennenkuin pesä edes pysyi koossa... Ukko vahti niitä poikasia ihan kokoajan, ei edes syönyt mitään, kunnes mä keräsin ne poikashäkkiin, kun rupesivat hiukan liikkumaan. Ja ukko vahtii sitä poikashäkkiä vieläkin toisinaan, vaikka ovat nyt n. 3viikon ikäisiä... ekan viikon oli tosi vihaisen näköinenkin että kuka lapset vei...

Nyt tosin puuhataan taas uutta pesää ja uutta naarasta kehiin.

Että kyllä se harjoitus tekee mestarin...
-----------------------
niin ja syöttämisestä... Mä oon ruokkinut Sera micron-ruualla, joka on kutevien kalojen poikasille tarkotettua pölumäistä ruokaa. Ja ihan hyvin on kaverit kasvanut.

Ehkä parempiakin vaihtoehtoja on, mutta eipä tuossa lähimmässä eläinkaupassa muuta ollut. Ja ruokinta aloitetaan, kun ovat sen ruskuaispussin kuluttaneet. Ja kannattaa siirtää aika ajoissa, ennenkuin rupeavat uimaan. Itekin jouduin monta päivää keräilemään karkulaisia pesän rippeiden kohdilta. Palasivat sentään aina siihen pesän paikkeille takaisin, niin oli helppo kauhalla niitä kyytiin keräillä.