Perusohjeistusta tarvitaan

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sebulon
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Perusohjeistusta tarvitaan

Viesti Kirjoittaja Sebulon »

Eli, nyt kun oon perustamassa tuota 100 litraista kääpiäpallolaa, niin tarvittisin vähän ohjeistusta.

-Saako akvaarioon laittaa mitä tahansa metsästä löytyneitä oksia/juurakoita vai pitääkö niiden olla jotain... Tiettyä? Niinku tiettyä puulajia yms.
-Eli tarkoituksena olis ostaa sinne ainoastaan kääpiöpallokaloja, mutta sietäiskö ne pallot mitään kaveria siellä?
-Kuinka niitä kaloja pitää sitten ruokkia? Annetaanko niille kaloille ruoka-paloja yksitellen, vai kaadetaanko ruoka-annos kokonaisuudessaan suoraan akvaan?
-Tuossa lähistöllä on eräs puro josta olen löytänyt vesisiiroja, voiko niitä laittaa akvaan että pallot sais jahdata/syödä niitä? Voiko muita luonnon ötököitä kerätä niille, siis ihan ruuaksi? Ei kai ne sielä kauaa selviäisikkään. :) Tässä linkissä höpistään, että ne sopivat kylmä-akvaarioon, joten kai ne selviäisivät vähän aikaa normaalissakin akvassa?
-Mitä välineitä akvaarion hoidossa tarvitaan? Ainakin aluksi, mitä aloittelija tarvitsee.

Ei kai muuta. Osa kysymyksistä voi vaikuttaa vähän omituisilta, mutta tahtoisin saada pallerot viihtymään. :D varautukaa lisä-kysymyksiin.
112l Akvaario: 13 kääpiöpallokalaa ja 5 täplänuolimonnia
+ Lihansyöjäkasveja
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Perus ohjeistusta tarvitaan

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Hyvä juttu että kyselet jo etukäteen. :)
Sebulon kirjoitti: -Saako akvaarioon laittaa mitä tahansa metsästä löytyneitä oksia/juurakoita vai pitääkö niiden olla jotain... Tiettyä? Niinku tiettyä puulajia yms.
Pääosin metsästä, pihoilta, soilta, pikku lammista yms. löytynyt puutavara käy, kunhan kyseessä ei ole mikään erikoisempi myrkyllinen puutarhakasvi. Kuivalta maalta löytyneet isommat kannot voivat vaatia kuukausien liotusta ennen kuin pysyvät omin avuin pohjassa, mutta kärsivällisyydellä ja sopivilla niksipirkkaideoilla sekin on ratkaistu (esim. hiekalla täytetty sukkahousunpätkä, joka sidotaan kiinni kantoon ja haudataan sitten altaan pohjaan [;)] ). Liian tuoreista männynoksista on joillekin tullut ongelmia, joten ainakaan selvästi pihkaisia tai pihkantuoksuisia oksia ei kannata altaaseen laittaa.
Ja vielä lisähuomiona, että järvistä yms. kalaisista vesistä löytynyt puu pitäisi keittää ennen akvaarioon laittoa tautivaaran vuoksi.
Sebulon kirjoitti: -Eli tarkoituksena olis ostaa sinne ainoastaan kääpiöpallokaloja, mutta sietäiskö ne pallot mitään kaveria siellä?
Palloja ei varmasti kaveri haittaisi, mutta allastoverit kyllä helposti kärsivät pallojen seurasta niiden tunnetun näykkimisinnon vuoksi. Joillain ovat pallokalojen kavereina menneet mainiosti esimerkiksi nuolimonnit, toisilla ei. On jokaisen omassa harkinnassa, uskaltaako kokeilla.
Sebulon kirjoitti: -Kuinka niitä kaloja pitää sitten ruokkia? Annetaanko niille kaloille ruoka-paloja yksitellen, vai kaadetaanko ruoka-annos kokonaisuudessaan suoraan akvaan
Pääasia että jokainen kala saa ruokaa eikä sitä putoa liikaa pohjalle, eli riippuu kalojen syömätavoista ja akvaristin mieltymyksistä. Pallokalat taitavat olla sen verran hitaita ruuan vaaniskelijoita, että ruokaa voisi olla hyvä pudotella vähitellen.
Sebulon kirjoitti:-Tuossa lähistöllä on eräs puro josta olen löytänyt vesisiiroja, voiko niitä laittaa akvaan että pallot sais jahdata/syödä niitä? Voiko muita luonnon ötököitä kerätä niille, siis ihan ruuaksi? Ei kai ne sielä kauaa selviäisikkään. :) Tässä linkissä höpistään, että ne sopivat kylmä-akvaarioon, joten kai ne selviäisivät vähän aikaa normaalissakin akvassa?
Kaikenlaiset luonnonötökät käyvät oikein hyvin lisäksi kalojen ruokavalioon, edellyttäen etteivät ne ole niin petomaisia että syövät kaloja. 8-) Sukeltajakuoriaisen ja sudenkorennon toukkia on siis parempi varoa. Vesisiirat ovat varmasti erinomainen keino aktivoida kaloja metsästämään itse ruokansa. Myös sukaravut käyvät, ja niitä saa silloin tällöin suuriakin määriä akvaristeilta puoli-ilmaiseksi.
Sääliksihän noita otuksia vähän käy, vaikkei eläinsuojelulaki oikeastaan niitä koskekaan.
Sebulon kirjoitti: -Mitä välineitä akvaarion hoidossa tarvitaan? Ainakin aluksi, mitä aloittelija tarvitsee.
No, akvaarion ja siihen liittyvän tekniikan lisäksi tarvitset ainakin normaalit vedenvaihto- ja siivousvälineet: pari ämpäriä, lappoletkun (joka voi olla eläinkaupan lyhyt versio, tai jos et halua kantaa ämpäreitä, voit liittää siihen sopivan määrän puutarhaletkua ja valuttaa vedet suoraan kylppäriin), haavin ja leväraapan (tähän käy hyvin myös vanha luottokortti). Kypsytykseen on hyvä olla ammoniakkia (apteekista) ja jotakin kypsytysainetta (Tetran Safe Start ainakin toimii), ja myöhemmin nestemäistä lannoitetta kasveille ja mahdollisesti vedenparannusainetta, jos alueesi vesijohtovesi sitä vaatii. Ja ruokaa kaloille. Eiköhän noilla aika pitkälle jo pääse. :)
Periaatteessa olisi hyvä pitää yllä myös jonkinlaista kalojen lääkekaappia, johon kuuluisi ainakin jokin laajavaikutteinen lääkepullo tai pari ja vetyperoksidia happikadon ensiavuksi.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Sebulon
Junior Member
Junior Member

Re: Perus ohjeistusta tarvitaan

Suuret kiitokset perusteellisista vastauksista! :D Tällainen kysymys tuli vielä mieleen:

Minulla on Kanarian-saarilta tuotuja korallin palasia, simpukoita ja sellasia kiviä joissa on jotain valkosia osterin näkösiä "nokkia". Saako tällaisia laittaa akvaarioon? Muistaisin lukeneeni jostain, että simpukoista voi liueta liiaksi jotain aineita veteen, mutta entä nuo korallinpalat ja nuo ihme nokka-kivet? Niitä nokkia on elokuvis aina rannoilla olevis kivis ym. jos joku siitä tunnistais. :)

Tuon kuvan yläreunas ja oikeas reunas näkyy muutama nokka!
http://www.bbc.co.uk/devon/content/imag ... 65x309.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
+ Lihansyöjäkasveja
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Re: Perusohjeistusta tarvitaan

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Simpukat ja korallit on sitä samaa kamaa loppupeleissä joten en menisi korallia akvaan laittamaan paitsi kovan veden tai meriveden kaloille.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Sebulon
Junior Member
Junior Member

Okei.. Kiitoksia vastauksista.
+ Lihansyöjäkasveja
Sebulon
Junior Member
Junior Member

-Kauanko akvaario on yleensä sumeana kun sen on täyttänyt vedellä? Pohjalla on akvaarioliikkeestä ostettua tavis-hiekkaa.
-Onko tuo normaalia, että kun suodatin on päällä niin koko akvan vesi on sellasessa liiketilassa?
-Kasvien juurien ympärillä on sitä sellasta "villaa", niin katoaako se akvaariosta ajan myötä? Pieniä paloja näyttää levinneen pitkin akvan pohjaa...
+ Lihansyöjäkasveja
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Onko pohjamateriaali siis hiekkaa vai soraa? Huuhtelitko maaaineksen ennen altaaseen laittoa? Päivä tai pari menee vedenkirkastumiseen.
Kyllä, veden kuuluu olla liiketilassa. Suodattimen tulisi kierrättää n. 4-5kertaa tunnissa altaan tilavuuden verran vettä, joten liikettäkin löytyy tuolloin ja useampi kalalaji tästä pitääkin. Varsinkin pintaveden liike on hyvän happitilanteen kannalta tärkeää.
Poista ne villat (ja potit), ne ovat vain ns. kasvualustana/juurien suojana/pitämässä nippuja yhdessä joka on kotialtaassa varsin turhaa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Sebulon
Junior Member
Junior Member

Ihan hiekkaa. Pesin hiekan, ja mielestäni vielä oikein hyvin. :D

Kyllä mä poistin ne purkit, mutta kaikkea villaa oli mahdoton saada juurten ympäriltä pois. Nyt sellasia pieniä hippuja leijailee aika paljon pohjan tuntumassa, millähän mä saisin ne kaikki kerättyä sieltä pois...
+ Lihansyöjäkasveja
Liutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Liutti »

Haavilla ne varmaan helpoiten sieltä pohjalta tulee. Et ilmeisesti ole vielä laittanut palloja tai juuri mitään muutakaan sinne akvaan, niin pitäis olla aika helppoakin. ^^ Hienon hiekan kanssa on myös se hyvä puoli, että haaviin voi ottaa sitä hiekkaakin reilusti mukaan ja.. no, huljutella sen pois siitä haavista. Itse hämmästyin tätä, kun mulla on aina ollut sorapohja akvaariossani (en ole saanut energiaa vaihtaa sitä) ja olin elänkaupassa putsaamassa akvaarioita tässä vähän aikaa sitten. Haha. : D

Koralli kovettaa hirveästi vettä, monestihan suositellaan kovettamaan vettä korallirouheella jos siihen on tarvetta. Ja tämänhän tietääkseni tekee kalkki, jota liukenee korallista. Korjatkaa jos olen ihan väärässä. :'D

Täällä foorumilla on aika paljon keskustelua kaikesta luonnonäyriäisistä yms. joilla ruokitaan kaloja, lähes mitä tahansa on kokeiltu kaloille mitä löytyy. Luultavasti suosituimpia ovat nämä hyttysentoukat, joita itse viimevuonna pakastin pienen vesimäärän kanssa. Ei ollut mitään ihanaa puuhaa, mutta kalat tykkäsivät lopputuloksesta. Tosiaan näitä isompia kannattaa välttää, samoin pieniäkin, joilla on jotain terävämpiä leukoja tms millä voisi vahingoittaa kalaa. No, jotkut sanovat niidenkin menevän kalojen suuhun, mutta mä en ottaisi sitä riskiä.

Mitä nyt tuolla lihansyöjäkasvifoorumilla olet sanonut ( niin tosiaan, olen se sama Liutti sieltä. : D ), että laitat vesiherneitä samaan akvaan, niin kannattaa katsoa että ne eivät tykkää pahaa lannotteista joita sinne laitat. Kuten kyseisellä foorumilla itse sanoinkin, että en tiedä vesiherneistä mitään, mutta kuitenkin. : )
Kotoa löytyy 100l akvaario, kaksi koiraa, kasa lihansyöjäkasveja, jättiläistuhatjalkainen ja kasa maakotiloita.
Sebulon
Junior Member
Junior Member

Jaa, moi vaan Liutti! Ja kiitos paljon vastauksista. Olen tällä alalla vielä niin amatoori, toisin kuin lihis-alalla. [;)] Oppipojasta tulee mestari, jep jep. 8-)

Haavi vaan on niin leveä, että sillä on kovin vaikea osua mihinkään... :mrgreen: Mut pitääpä mennä kokeilemaan.

yhden siiran jo laitoinkin veteen. Äkkiäkös se johonki piiloutu ku ei oo enää näkyny. Muita ötskiä en oo vielä laittanu, (Paitsi kasvien mukana tuli jotain ihme kotiloja) yritän muistaa etten laita sinne mitään vesikoppiksia. Siiroja ja hyttysen-toukkia, en varmaan muuta.

Okei, koralleja en siis laita, mutta muutama pieni simpukka sinne tuli jo heitettyä. Ei kai ne kovin paljo siihen kovuuteen vaikuttaa, ovat niin pieniä?

Mä joudun kuitenkin odottamaan vielä kauan, ennen ku edes voin laittaa vesiherneitä (U.graminifolia) akvaan, koska mulla on niitä aikas vähä. Eli vielä ei tartte siitä huolehtia. Paitsi tosiaan, U.gibbaa sinne jo laitoin, mutta sen uskoisin selviävän. Muistaakseni sen lajin pitäisi kestää lannoitteita vähän paremmin.
+ Lihansyöjäkasveja
Liutti
Junior Member
Junior Member

Osta sitten pienempi haavi. : D No ei. Jos ei muuten niin isoimmat "villan"palaset saa varmaan käsin pois, ja pienemmät sitten voi lapota pois ensimmäisen vedenvaihdon yhteydessä, jos jaksaa sinne asti odottaa.

Se siira ei siellä välttämättä kovin kauaa selviä. Tai voihan se selvitä, mutta mä laittaisin vasta sitten kun sitä syöviä kaloja siellä akvaariossa on. :'D Mutta miten vaan.
Riippuu ihan simpukasta miten itse uskaltaisin laittaa. Jos ne on meresä haettuja ja niissä on sitä valkoista juttua päällä, niin mä tuskin ottaisin sitä riskiä ja laittaisin ne sinne, kun esim. tekosimpukoilla saisi paljon varmemman ratskaisun. Pienestäkin simpukasta saattaa liueta veteen aika reilusti sitä kalkkia (jos se nyt sitä on, edelleenkin korjatkaa jos olen väärässä), jos ei heti niin sitten vähän myöhemmässä vaiheessa. Tässä olen itse niin tarkka, kun joskus paljon ennen kun tämän foorumin löysin eikä kukaan perheestä tiennyt lähes mitään erikoista akvaarioista (ja silti sellainen oli ollut jo monta vuotta. :D) ja laitettiin sinne Kanarian saarilta tuotu korallinpala. Liotettiin sitä tietenkin vedessä, keitettiin monta kertaa, harjattiin yms yms. ja laitettiin sitten akvaarioon. Mitään se ei vaikuttanut pitkään aikaan, kun sitten yksi kesä melkein kaikki kalat kuolivat syynä siitä korallista liuenneet aineet. >: Ei ollut kovin hyvä fiilis siinä vaiheessa.

Enpä mäkään mikään ammattilainen ole tässä(kään) alassa, mitä nyt yksi akvaario ollut pitkään ja tullut tätä foorumia lueskeltua nyt noin vuosi. : )
Kotoa löytyy 100l akvaario, kaksi koiraa, kasa lihansyöjäkasveja, jättiläistuhatjalkainen ja kasa maakotiloita.
Sebulon
Junior Member
Junior Member

Jeps, mä nyhdin isoimmat nyt käsin pois, pieniä sinne jäi aikas reippaasti. Tuppaavat aina hajoamaan kun yrittää nostaa pois.
Mitenkä se lappo oikein toimii? Ja mikä se edes on? :mrgreen:

8O (*Ottaa simpukat pois*) Kuoliko ne kalat varmastin niihin korallinpalasta liuenneisiin aineihin?
Huomasin just tänä aamuna, että yksi niistä kasvien mukana tulleista kotiloista makas kualleena pohjalla... Johtuuko se siitä, että allas on vielä kypsymässä ja siellä on jotain aineita ym? Siiraa ei ole näkynyt, voihan sekin olla kuollut. Ovatpahan ainakin bakteereille ravinteena. :|
+ Lihansyöjäkasveja
Liutti
Junior Member
Junior Member

Mä oon tosi huono selittämään mitään, mutta lapoksihan periaatteessa voi sanoa sitä letkua jolla sitä vettä sieltä akvaariosta imetään. Siihen kuitenkin on lähes aina sellainen suutinosa. En nyt osaa selittää, jotenka kopion tällasen netistä: (kuvat yläpuolella tämä ja tämä )"Lappo. Muoviletkun päähän on kiinnitetty muovinen suutin jonka avulla pohjasoraa tai hiekkaa voi puhdistaa vedenvaihton yhteydessä.Pikkukuvassa (toka) suutin puhdistamassa altaan hiekkapohjaa: hiekkaa kevyempi moska tulee suuttimesta läpi ja poistuu letkua pitkin, mutta hiekka jää pöllyämään suuttimeen. Oikea tekniikka vaatii hieman harjoittelua, mutta kokeilemalla sen oppii nopeasti. "

No ainakaan mitään muuta ei siihen keksitty, arvot kun mitattiin niin jotain oli ainakin pielessä. Tosiaan olin silloin niin nuori, etten oikein muista siitä mitään. ^^'
Kotilon kuolemiseenhan nyt voi olla aika montakin syytä. :'D Kypsyttämiseen käytetään erilaisia kypsytysaineita, googlella tai haulla varmasti löytää enemmän, eikä yleensä ennen kypsymistä sinne laiteta mitään elävää. Mä en tiedä niistä sen enempää; Ei ole tarvinnut kypsyttää akvaarioita moneen, moneen vuoteen.
Sebulon
Junior Member
Junior Member

Pitää sitte käydä ostamassa lappo. :o Kiitti taas.
+ Lihansyöjäkasveja
sinimarttonen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sinimarttonen »

Lappo voi olla ihan mikä tahansa letku, letkun toinen pää siis akvaarioon ja se toinen pää alemmas, eli vaikka lattialla olevaan ämpäriin. Pääasia, että lapon ulostulo on alempana kuin sisäänmenopää. Sitten imastaan sieltä ulostulopäästä sen verran, että letku täyttyy vedellä, jolloin vesi alkaa virrata akvasta pois. Semmonen virallinen lapon imuripää on ihan kätevä, mutta homma toimii ilmankin. Hiekkaa voi tulla mukana, mutta se ei haittaa...huljuttelee siitä liat pois ja kouralla takas akvaan.

Mie kun satun olemaan laiskempaa sorttia niin aion nyt kun taas rakkaan harrastuksen pariin pääsee niin vetästä letkun suoraan kylppäriin asti, pitää vaan muistaa iskeä se johonkin astiaan siellä, ettei vahingossa epäonninen kala mene suoraan viemäriin....niin ja tietysti puutarhaletkulla vesi akvaan suoraan hanasta :D
Sebulon
Junior Member
Junior Member

Jaa jaa, mä luulinki että niissä pitää olla joku moottori mukana. Hupsu minä. Jospa löytäis varastosta jonkun sopivan putken, niin sais nuo villatupotki "imuroitua" pois.
+ Lihansyöjäkasveja
Sebulon
Junior Member
Junior Member

Onko siitä kasveille haittaa, että olen laittanut ne jo akvaarioon vaikka se on vielä kypsytysvaiheessa?
+ Lihansyöjäkasveja
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Riippuu kasveista, herkimmät voivat ottaa nokkiinsa nitriittikylvystä.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”