Kuinka pitkästä kuljetuksesta kalat selviää?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Turska2
Junior Member
Junior Member

Kuinka pitkästä kuljetuksesta kalat selviää?

Viesti Kirjoittaja Turska2 »

Joudun ehkä ostamaan kalani vähän kauempaa, niin kuinka pitkästä kuljetusmatkasta kalat selviävät pussissa? Kai ne 1½ tuntia kestävät hyvin pakattuina? Kuinaka pitkissä matkoissa tarvitaan jo erikoistoimenpiteitä?
Jykke
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Kuinka pitkästä kuljetuksesta kalat selviää?

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Itse kuljetin kalani Turusta Tampereelle, kun muutin sieltä tänne ja joku aika sitten ostin siniharjaravun Turusta ja toin sen tänne ja kaikki selvisivät matkasta loistavasti. Matkaan meni sellaiset 2 tuntia joten hyvin selviävät tuosta 1½ tunnin reissusta, pakkaa ne vaan samalla tavalla kuin liikkeissä pakataan, kun sieltä kalan ostat niin ei pitäisi olla mitään ongelmia, muistat vaan puhaltaa ilmaa sinne pussiin.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Jykke kirjoitti:muistat vaan puhaltaa ilmaa sinne pussiin.
Kuljetuspussiin ei kannata puhaltaa, ulostuleva hengitysilma on pääasiassa hiilidioksidia eikä happea, jolloin kuljetuksen aikana saattaa tulla happivaje.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Riippuu ihan kalalajista ja yksilöiden terveydentilasta ja iästä miten ne kestävät kuljetusta. Oikein pakattuna kestävät ilman erikoistoimenpiteitä helposti vuorokauden tai parin reissun. Pidemmille reisuille kannattaa pakata mukaan hieman enemmän vettä ja ilmaa. Kuljetusveteen erittyy kalojen hengityksen tuloksena ammoniumia ja stressihormoneita. Mitä enemmän vettä suhteessa kalan kokoon tai kalojen määrään, sitä hitaammin pitoisuudet nousevat. Se on sitten lajikohtaista missä vaiheessa tulee myrkytyspiste, mutta jos epäilyttää, voi kesken reissun vaihtaa hieman vettä kuljetuspussiin. Muuten kalapussi kannattaa pitää pimeässä (nukkuessa eivät niin stressaa tai kuluta niin paljon happea) ja huolehtia siitä että lämpötila pysyy tasaisena.
AnniM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnniM »

Laitetaas tähän samaan ketjuun: Mun pitäisi (tai pitäisi ja pitäisi, mutta tarkoitus olisi) viedä yksi taistelukala 4h automatka. Kuinka isoon pussiin tuollainen olisi hyvä laittaa, ja kuinka paljon vettä/ilmaa suhteessa? Lämpötila varmaan pysyisi tasaisena jos laittaisi kylmälaukkuun esim. lämminvesipullojen kanssa? Vai onko tuo jo niin pitkä aika että pitäisi tehdä jotain muutakin?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

4 tunnin ajomatka ei ole matka eikä mikään taistolle kun ne kerran haukkaavat happea ilmakehästä sitten jos vedessä ei sitä ole tarpeeksi. Mä olen käyttänyt ihan Etolan 2 dl muovipurkkeja taistoille. Sinne laitetaan vettä n. 2/5 ja kansi kiinni. Samanlaisessa purkissa olen itse saanut taistoja Hollannista, jolloin olivat jotain 2-3 vrk. matkalla. Huolehdi vaan siitä että lämpö pysyy tasaisena. Sanomalehteä kannattaa laittaa paljon ja tiukkaan purkkien ympärille (kaikki purkit saman paperitollon sisään) ja sitten se mytty kylmälaukkuun. Jos pelkää että lämpö saattaisi silti laskea liikaa, laita kylmälaukkuun limupulloon lämmintä vettä (ei siis mitään kiehuvan kuumaa, koska ei ole tarkoitus paahtaa matkalaisia).
AnniM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnniM »

Ok, kiitos millia :) Niin ajattelinkin että ainakaan tuo hapensaanti ei taistoilla ole ongelma, mutta hyvä saada varmistus :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”