Sopisiko monimetallit?
Valvoja: Moderaattorit
-
Jr. Jones
- Junior Member

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Sopisiko monimetallit?
Siis akvaarioni on 110 litraa, kalastona kääpiöpallokaloja, ottoja ja partamonni. Saimme huonekasvin (kärpäsloukku), jolle tarvittaisiin reilusti valoa, sekä kosteaa ilmaa. Ajattelin saada kaksi kärpästä yhdellä iskulla sijoittamalla sen akvaarion lähelle, ja hankkimalla niille yhteisen monimetallivalaisimen. Sitten voisi lisäksi laittaa jotain kasveja akvaarion päälle juuret vedessä - jossain vaiheessa. Pari kysymystä tähän projektiin liittyen:
A) Pysyvätköhän tuo kalasto altaassa ilman kantta? Toisesta altaasta rubiiniseeproilta en kantta ainakaan uskalla ottaa pois.
B) Olisiko suosituksia mahdollisimman hyvin sekä akvaariolle, että huonekasville kelpaavasta valaistuksesta?
A) Pysyvätköhän tuo kalasto altaassa ilman kantta? Toisesta altaasta rubiiniseeproilta en kantta ainakaan uskalla ottaa pois.
B) Olisiko suosituksia mahdollisimman hyvin sekä akvaariolle, että huonekasville kelpaavasta valaistuksesta?
128 litraa: juovaperhosnuoliainen, rubiiniseeprakala, pandamonninen, smaragdirasbora
110 litraa: kääpiöpallokala, täplänuolimonni
-- -- -- --
-- -- -- --
-
Jr. Jones
- Junior Member

- Viesti:
Re: Sopisiko monimetallit?
Olisiko kellään vastausta edes tähän ensimmäiseen kysymykseen?Jr. Jones kirjoitti: A) Pysyvätköhän tuo kalasto altaassa ilman kantta? Toisesta altaasta rubiiniseeproilta en kantta ainakaan uskalla ottaa pois.
128 litraa: juovaperhosnuoliainen, rubiiniseeprakala, pandamonninen, smaragdirasbora
-- -- -- --
-- -- -- --
-
Deicide
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Kääpiöt, otot ja partamonni varmaan pysyvät altaassa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
Jr. Jones
- Junior Member

- Viesti:
Kiitoksia.
Onko kellään kokemusta noista Arcadian valaisimista, joita akvaariokeskuksen sivuilla on?
Onko hinnasta tietoa?
Onko kellään kokemusta noista Arcadian valaisimista, joita akvaariokeskuksen sivuilla on?
Onko hinnasta tietoa?
-- -- -- --
-- -- -- --
-
bj
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Mulla on vasta vähäinen kokemus monimetallista, mut vastaan näin: En laittaisi sitä niin, että hajavaloa tulee, eli jos kasvi on sijoitettu akvan viereen. Monimetalli on niin kirkas, et mulla on mitoitettu sen korkeus akvan yläpuolelle niin, että valaisee vain akvan eikä yli reunojen. Tosin mulla on 150 wattinen, ja 110 litraiseen riittäisi varmasti 70 wattinen ja se voi olla vähän miellyttävämpi. Yksi mahdollisuus olis, jos kasvin saa sijoitettua akvan päälle, ni sitten ei tarvita akvaa suurempaa valokeilaa. 110 litrainen on kuitenkin niin matala, että 70 wattisenkin saa laittaa varmaan aika ylös, että tilaa väliin jää. Mulla on nyt kultaköynnös siten, tosin se kasvaa juuret vedessä, että sillä ei ole ruukkua lainkaan.
Noista kalojen hyppimisestä en nyt ihan varmasti osaa sanoa, mutta aika harvat lajit on kuitenkin semmoisia, että säännön mukaisesti hyppivät. Mulla ei ole kansilaseja yhdessäkään altaassa, eikä yksikään kala ole tullut pois akvasta.
Uskoisinpa, että huonekasvit viihtyy erittäin hyvin monimetallin valossa, on se niin kirkas valo.
Noista kalojen hyppimisestä en nyt ihan varmasti osaa sanoa, mutta aika harvat lajit on kuitenkin semmoisia, että säännön mukaisesti hyppivät. Mulla ei ole kansilaseja yhdessäkään altaassa, eikä yksikään kala ole tullut pois akvasta.
Uskoisinpa, että huonekasvit viihtyy erittäin hyvin monimetallin valossa, on se niin kirkas valo.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
Jr. Jones
- Junior Member

- Viesti:
Ok. Täytyypä miettiä tuota sijoittelua sitten. Ehkä pitää kuitenkin keksiä kasville ihan oma valo.
-- -- -- --
-- -- -- --
-
bj
- Advanced Member

Mun täytyy vielä lisätä, että jos kuitenkin päädyt laittamaan kasvin altaan päälle ja valaisimeksi tulee tuo 70 wattinen, ni hanki ihmeessä sitten semmoinen Lival, jossa on säädettävät läpät (se on kyllä ulkonäöltään aika rujo, verrattuna oikeisiin akvavalaisimiin). Eli niin kuin "kuuppa". Muutoinhan valaisinta laitettaessa ylemmäs sen valokeila levenee yli akvan mittojen. Ihan hieno ratkaisu vois olla rakentaa seinään heti akvan yläpuolelle hylly, ns. kukkalauta, etenkin jos akva ei ihan seinässä ole kiinni, johon saisi laittaa kukkaruukkuja. Seinän puoleltahan valaisimen läpän voi laittaa enemmän auki. Tosin mitään kovin isoiksi kasvavia huonekasveja ei siihen saa, ellei siihen tule sitten myös päivänvaloa. Kukkalaudan leveyskään ei tietty voi riittää kovin suurille purkeille, joku 12 senttinen olis varmaan sopiva, muuten varjostaa akvan kasveja.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Itsellä on ( tosin ei monimetalli, ihan tavis ) alvaariovalaisin hiukan akvan yläpuollella, ja akvaarion viereisellä sivupöydällä on kaksi kasvilamppua sunnattuina kasveihin, jotka kasvavat akvan ulkopuolella. Aasinkinttu ja kultaköynnös ( kertaa tusina ) ottavat juurillaan akvasta vettä ja peikonlehti on ruukussa sivupöydällä. Kaikki on vielä aika alkuvaiheessa mutta komealta näyttää jo nyt. Olen ajatellut tällaista systeemiä meillä kahteen muuhunkin akvaarioon.
Monimetallihan näyttää akvaarion todella kauniisti, ja jos valoa tarvitsee lisätä akvan ulkopuolisille kasveille, voisitko ajatella jotain spotteja?
Monimetallihan näyttää akvaarion todella kauniisti, ja jos valoa tarvitsee lisätä akvan ulkopuolisille kasveille, voisitko ajatella jotain spotteja?
-
Jr. Jones
- Junior Member

- Viesti:
eldia, ei sulla kuvaa olisi tuosta systeemistä?eldia kirjoitti:Itsellä on ( tosin ei monimetalli, ihan tavis ) alvaariovalaisin hiukan akvan yläpuollella, ja akvaarion viereisellä sivupöydällä on kaksi kasvilamppua sunnattuina kasveihin, jotka kasvavat akvan ulkopuolella. Aasinkinttu ja kultaköynnös ( kertaa tusina ) ottavat juurillaan akvasta vettä ja peikonlehti on ruukussa sivupöydällä. Kaikki on vielä aika alkuvaiheessa mutta komealta näyttää jo nyt. Olen ajatellut tällaista systeemiä meillä kahteen muuhunkin akvaarioon.
-- -- -- --
-- -- -- --
Öööh... en ole koskaan kokeillut liittää kuvaa tänne. Voin kokeilla tulenko hullua hurskaammaksi illalla kun on hiukan enemmän aikaa käsissä näpätä kuvaa ja näin päin pois.
Kasvilampuista sen verran että olen ostanut K- supermarketista eurolla pienikantaisia ( 40 W ) ja valaisinkaupasta 6 eurolla eri merkkisiä pienikantaisia lamppuja, myös 40 W. Isokantaiset olivat 9 euroa ja 75 W lamppuliikkeessä. Nämä tällaiset siis menevät ihan mihin tahansa valaisimeen, mihin saa kannan uppoamaan. Ja valospektri niissä on sinisempää kuin normihehkulampussa. Käytän niitä ylipäänsä kaikkiin valolähteisiin meillä, on paljon kasveja joka puolella, nimittäin. Ja huonekasvit viihtyvät läpi talven vihreinä ja hyvinvoivina.
Ja toinen juttu, olen sitten edellisen viestin kääntänyt spotin akvaarion kylkeen ja parissa päivässä punaiset kasvit ovat saavuttaneet ihan uuden punaisuuden asteen. Nämä kasvilamputhan lämmittävät jonkin verran, joten en tiedä kuinka toimiva systeemi se olisi viileämmän veden kaloille mutta taistopyttyynhän tuo hässäkkä uppoaa kuin väärä raha.
Iltaisin olen sammuttanut varsinaisen akvavalaisimen ja jättänyt kasvilamput päälle. Tulee tosi kaunis valaistus akvaarioon ja siinä on tarpeeksi valoa itsellekin heiluttaa kutimia. Kaikin puolin hyvä juttu.
Kasvilampuista sen verran että olen ostanut K- supermarketista eurolla pienikantaisia ( 40 W ) ja valaisinkaupasta 6 eurolla eri merkkisiä pienikantaisia lamppuja, myös 40 W. Isokantaiset olivat 9 euroa ja 75 W lamppuliikkeessä. Nämä tällaiset siis menevät ihan mihin tahansa valaisimeen, mihin saa kannan uppoamaan. Ja valospektri niissä on sinisempää kuin normihehkulampussa. Käytän niitä ylipäänsä kaikkiin valolähteisiin meillä, on paljon kasveja joka puolella, nimittäin. Ja huonekasvit viihtyvät läpi talven vihreinä ja hyvinvoivina.
Ja toinen juttu, olen sitten edellisen viestin kääntänyt spotin akvaarion kylkeen ja parissa päivässä punaiset kasvit ovat saavuttaneet ihan uuden punaisuuden asteen. Nämä kasvilamputhan lämmittävät jonkin verran, joten en tiedä kuinka toimiva systeemi se olisi viileämmän veden kaloille mutta taistopyttyynhän tuo hässäkkä uppoaa kuin väärä raha.
Iltaisin olen sammuttanut varsinaisen akvavalaisimen ja jättänyt kasvilamput päälle. Tulee tosi kaunis valaistus akvaarioon ja siinä on tarpeeksi valoa itsellekin heiluttaa kutimia. Kaikin puolin hyvä juttu.
Anteeksi, lupasin nämä jo eilen mutta en vain tajunnut tätä liittämis... asiaa ja pyysin apua fiksummalta ihmiseltä.
Tässä siis spotti mikä osoittaa akvaarion kylkeen, valolähteenä 40 W kasvilamppu pienellä kannalla. Ja hehkulamppu sekin on kasvilamppu, 75 W joka valaisi kultäköynnöstä mikä rönsysi alas hyllyn kulmasta. Kultaköynnös sittemmin pestiin ja pilputtiin alla olevaan akvaan. Uusi köynnös odottaa istuttamista keittiön pöydällä. Samana päivänä kun lisäsin hyllynpäällisen köynnöksen akvaan, käänsin spotin osoittamaan akvaarion sivuun. Iltaisin ja varhain aamulla on ainoastaan sivun kasvilamput päällä, valaistuksesta alimmaiset kuvat. Fisut jo tietävät että kun iso valo syttyy, tulee ruokaa.
Tänään kiinnitin eteisen seinään yhden spotin ja siihen 40 wattisen lampun toiselle akvalle. Hankin seuraavalla Anttilan reissulla toisen samanlaisen valaisimen ja kiinnitän sen toiselle puolelle. Keittiön akvan kanssa en ole vielä ehtinyt leikkiä Mc. Gyveriä mutta kyllä mä siihenkin jotain kotkotuksia virittelen.
Alimmaiset kuvat ovat tästä "iltavalaistuksesta".
En ole mikään huima valokuvaaja joten toivottavasti käy idea ilmi jollain tapaa.

Tässä siis spotti mikä osoittaa akvaarion kylkeen, valolähteenä 40 W kasvilamppu pienellä kannalla. Ja hehkulamppu sekin on kasvilamppu, 75 W joka valaisi kultäköynnöstä mikä rönsysi alas hyllyn kulmasta. Kultaköynnös sittemmin pestiin ja pilputtiin alla olevaan akvaan. Uusi köynnös odottaa istuttamista keittiön pöydällä. Samana päivänä kun lisäsin hyllynpäällisen köynnöksen akvaan, käänsin spotin osoittamaan akvaarion sivuun. Iltaisin ja varhain aamulla on ainoastaan sivun kasvilamput päällä, valaistuksesta alimmaiset kuvat. Fisut jo tietävät että kun iso valo syttyy, tulee ruokaa.
Tänään kiinnitin eteisen seinään yhden spotin ja siihen 40 wattisen lampun toiselle akvalle. Hankin seuraavalla Anttilan reissulla toisen samanlaisen valaisimen ja kiinnitän sen toiselle puolelle. Keittiön akvan kanssa en ole vielä ehtinyt leikkiä Mc. Gyveriä mutta kyllä mä siihenkin jotain kotkotuksia virittelen.
Alimmaiset kuvat ovat tästä "iltavalaistuksesta".
En ole mikään huima valokuvaaja joten toivottavasti käy idea ilmi jollain tapaa.

-
Sindi
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
varmasti kalat pysyvät altaassa..
JUH!
Muuten tuo juurirypäs oikealla on kilpukoista. Takanaolevat valkoiset loirot ovat kultaköynnöksestä. Taistolainen diggailee niistä enemmän kuin allekirjoittanut. Itse joskus saksin kaikki poikki. Kasvaa kuin hullu ja kasvattaa heti uudet juuret.
Näin meillä.
Muuten tuo juurirypäs oikealla on kilpukoista. Takanaolevat valkoiset loirot ovat kultaköynnöksestä. Taistolainen diggailee niistä enemmän kuin allekirjoittanut. Itse joskus saksin kaikki poikki. Kasvaa kuin hullu ja kasvattaa heti uudet juuret.
Näin meillä.
-
Jr. Jones
- Junior Member

- Viesti:
Mää olen ihan tumpelo noissa kasveissa. Se kultaköynnös on siis vaan juuripää akvaariossa ja latvapää ylhäällä? Ei mitään ruukkuja eikä multaa missään? Ja mitenkä se siinä oikein pysyy? Eldialla näytti ainakin olevan joku tuollainen säleikkö tuolla seinässä. Tuo kasvilamppu voisikin olla ihan hyvä idea loukun valaisuun.
-- -- -- --
-- -- -- --
-
Deicide
- Elite Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Jep. Oikeilla jäljillä. Kultaköynöksestä vain juuret veteen.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
bj
- Advanced Member

Nii, ja jollain tutullasi saattaa hyvinkin olla kultaköynnöstä, josta ehkä saisit pistokkaan eli palan latvuksesta, jossa on muutama lehtihanka. Tämä sitten laitetaan akvaan niin, että se katkaistu pää killuu vedessä. Se kasvattaa hyvin äkkiä juuret. Vaikkapa näin:

Ja Yannalla oli todella hyvä idea myös.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... ekasv%252A" onclick="window.open(this.href);return false;
Siinä myös lihansyöjäkasvit mainittu.
Luultavasti kokeilen tuota pariin akvaarioon.
Tuossa kuvatussa akvaariohässäkässäni on muuten litroja 128, eli aika lähellä oman pyttysi kokoa.
Siinä tapauksessa kultaköynnökset ovat kiinnitettyinä siihen bamburitilään, mikä on taas kiinni kulmaraudoissa jotka pitävät hyllylevyä paikallaan.
Konsteja varmasti piisaaa tässä maailmassa, kunhan vain kokeilumieltäkin riittää.
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... ekasv%252A" onclick="window.open(this.href);return false;
Siinä myös lihansyöjäkasvit mainittu.
Luultavasti kokeilen tuota pariin akvaarioon.
Tuossa kuvatussa akvaariohässäkässäni on muuten litroja 128, eli aika lähellä oman pyttysi kokoa.
Siinä tapauksessa kultaköynnökset ovat kiinnitettyinä siihen bamburitilään, mikä on taas kiinni kulmaraudoissa jotka pitävät hyllylevyä paikallaan.
Konsteja varmasti piisaaa tässä maailmassa, kunhan vain kokeilumieltäkin riittää.
-
bj
- Advanced Member

Olipas komee tuo linkin viritelmä, nerokas keksintö se verkkorulla. Mullakin on aikomus hankkia joitain kasveja tuohon lisää, kunhan keksin mitkä lajit olis silmää miellyttäviä ja pysyy kohtuullisissa mitoissa, jotku sanikat ehkä. Tuota ritilää varmaan laitan seinään kans akvan taakse, vielä en ole käynyt katsomassa, minkälaisia löytyy, kun tuo kultaköynnöskin on noin pieni vielä. Haluaisin kyllä puisen ritilän, joten ehkä teen sen itse kun kaupoissa lienee muovisia?
Mä kun olen hävittänyt melkein kaikki huonekasvit, kun kyllästyin jatkuvaan kasteluun, tuo vesiviljely on siitä hieno, että se puoli hoituu itestään
.
Mä kun olen hävittänyt melkein kaikki huonekasvit, kun kyllästyin jatkuvaan kasteluun, tuo vesiviljely on siitä hieno, että se puoli hoituu itestään
Tässä myös Satu Vartiaisen nerokas kasvisto.
http://sv.aqua-web.org/viherkasvit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta itse asiassa sain idean ritilään. Itse ostin haitarimallisen bambuisen ritilän viherkasviliikkeestä ja jos tuollaista puista kiinteämpää himoitsee, menisin itse katsomaan josko vielä myytäisiin niitä puutarhatarvikeliikkeissä / puutarhoilla.
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, niin Sadun valaisimethan myös luovuttavat valoa myös ympäröiville viherkasveille.
http://sv.aqua-web.org/viherkasvit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta itse asiassa sain idean ritilään. Itse ostin haitarimallisen bambuisen ritilän viherkasviliikkeestä ja jos tuollaista puista kiinteämpää himoitsee, menisin itse katsomaan josko vielä myytäisiin niitä puutarhatarvikeliikkeissä / puutarhoilla.
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen, niin Sadun valaisimethan myös luovuttavat valoa myös ympäröiville viherkasveille.
-
aukustiina
- Junior Member

OOn narulla sitonut kultaköynnöksen oksat suodattimen imuputkeen niin ettei varsi koske veteen !!! vain juuret. Juurruta vesilasissa ne oksat ensin ikkunalla, siis laita oksa pystyyn sinne veteen.Sitten kun juuret ovat kasvaneet, sido se jonnekin akvan laitaan niin ettei oksa enää ole vedessä, vain juuret. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
bj
- Advanced Member

Miksi aukustiina, mätäneekö se varsi helpolla? Tuo munkin on vasta juurtunut, nyt olis tarkoitus kiinnittää se.
Mä jo aloin tuumasta toimeen, kun satuin olemaan lähellä Bauhaussia tänään, sehän se on ihmekauppa ja sieltä löytyy vaikka mitä. Löysinkin juurikin mun silmää miellyttävän ritilän ja sattui olemaan just sopivan kokoinenkin. Se on pajusta tehty ja tykkään kun reunoja kiertää ns kehykset.

Nyt vain sopivia kasveja miettimään, niitä tarvii hankkia vähän ajan kanssa. Nyt on orkidea-aika. Onko kukaan kasvattanut niitä vesiviljelyssä ja viihtyykö? Tuolla tavalla jos laittaisi, että pelkät juuret on vedessä se ehkä viihtyisikin. Mutta riittääköhän ilmankosteus, kun ennen vanhaan niitä kasvatettiin esim. lasikaapeissa.
Mä jo aloin tuumasta toimeen, kun satuin olemaan lähellä Bauhaussia tänään, sehän se on ihmekauppa ja sieltä löytyy vaikka mitä. Löysinkin juurikin mun silmää miellyttävän ritilän ja sattui olemaan just sopivan kokoinenkin. Se on pajusta tehty ja tykkään kun reunoja kiertää ns kehykset.

Nyt vain sopivia kasveja miettimään, niitä tarvii hankkia vähän ajan kanssa. Nyt on orkidea-aika. Onko kukaan kasvattanut niitä vesiviljelyssä ja viihtyykö? Tuolla tavalla jos laittaisi, että pelkät juuret on vedessä se ehkä viihtyisikin. Mutta riittääköhän ilmankosteus, kun ennen vanhaan niitä kasvatettiin esim. lasikaapeissa.
-
aukustiina
- Junior Member

Akvaariokauppias (uusi akvaario) sanoi että varresta liukee myrkkyä mutta juurista ei.
Olen kasvatellut paljon kaikenlaista kasvia , en tuota myrkky juttua oo aiemmin tiennyt mutta sen kyllä että varsi saattaa alkaa mätänemään.
Sitäpaitsi se varsi ei tarvi vettä kun juuret on vedessä eli ei kannata panna veteen muuta kuin juuret.
Orkideoita olen myös kasvatellut männävuosina ja niistä tiedän sen että juuret mätänee aivan varmasti suurimmasta osasta lajeja (varmaankin kaikista)
jos ovat märkänä. Orkideat tarvitsevat paljon valoa,monimetalli on loistava valo. Paljon ilmankosteutta mutta ei pisaroita kasvupisteeseen yöksi (=mätänee).
Mielestäni orkideat sopivat oikein hyvin akvan lähelle mutta juuria ehdottomasti ei veteen. Ruukkuakaan ei pakosta tarvita ,juuret sammaleeseen ym, kiedottuna voi vaikka koukusta roikkua,kunhan vaan jalat pysyy kuivana. Kastellaan kyllä mutta ei siis lioteta.
Orkidea-homma on salatiedettä verrattavissa kiekkokaloihin,mutta silti moni onnistuu ja toiset vaan epä-onnistuu. Yrittänyttä ei kuitenkaan laiteta, aloita Phalenopsiksesta, (perhos-orkidea), se on helppo. Oikeestaan kaikki on helppoja kun vaan osaa homman...
ja viitsii vähän nähdä vaivaa. 
Olen kasvatellut paljon kaikenlaista kasvia , en tuota myrkky juttua oo aiemmin tiennyt mutta sen kyllä että varsi saattaa alkaa mätänemään.
Sitäpaitsi se varsi ei tarvi vettä kun juuret on vedessä eli ei kannata panna veteen muuta kuin juuret.
Orkideoita olen myös kasvatellut männävuosina ja niistä tiedän sen että juuret mätänee aivan varmasti suurimmasta osasta lajeja (varmaankin kaikista)
jos ovat märkänä. Orkideat tarvitsevat paljon valoa,monimetalli on loistava valo. Paljon ilmankosteutta mutta ei pisaroita kasvupisteeseen yöksi (=mätänee).
Mielestäni orkideat sopivat oikein hyvin akvan lähelle mutta juuria ehdottomasti ei veteen. Ruukkuakaan ei pakosta tarvita ,juuret sammaleeseen ym, kiedottuna voi vaikka koukusta roikkua,kunhan vaan jalat pysyy kuivana. Kastellaan kyllä mutta ei siis lioteta.
Orkidea-homma on salatiedettä verrattavissa kiekkokaloihin,mutta silti moni onnistuu ja toiset vaan epä-onnistuu. Yrittänyttä ei kuitenkaan laiteta, aloita Phalenopsiksesta, (perhos-orkidea), se on helppo. Oikeestaan kaikki on helppoja kun vaan osaa homman...
-
bj
- Advanced Member

A-haa, tuo myrkky juttu onkin mulle ihan uutta, eipä olis tullut mieleenkään moinen. On tämä A-W sitten hyvä juttu, kun saa kaikenlaista tietoa. Laitankin heti kohta köynnöksen ylemmäs ritilään kiinni. Ostinkin Bauhaussista valmiiksi lisää tuota vihreää sidontalankaa, aikosin sillä kiinnitellä noita.
No sattuipa kivasti kun sulla onkin noin paljon tietoa vielä noista orkideoistakin. Pistänpä harkintaan tuon helpomman, jos vaikkapa sattuisin jostain löytämään sitä. On ne vaan upeita ja huonekasvien kasvatuksen eliittiä. Kiitokset kovasti tiedoista.
Noita valoja suunnittelin, että ehkä laitan seinään vielä pari spottia, ni valaisee vähän ylemmäs, tuon ritilän yläosaan asti sais olla valoa. Vai raaskisko nostaa tuota monimetallia ylöspäin, riittääköhän valo sitten vielä akvakasveille?
No sattuipa kivasti kun sulla onkin noin paljon tietoa vielä noista orkideoistakin. Pistänpä harkintaan tuon helpomman, jos vaikkapa sattuisin jostain löytämään sitä. On ne vaan upeita ja huonekasvien kasvatuksen eliittiä. Kiitokset kovasti tiedoista.
Noita valoja suunnittelin, että ehkä laitan seinään vielä pari spottia, ni valaisee vähän ylemmäs, tuon ritilän yläosaan asti sais olla valoa. Vai raaskisko nostaa tuota monimetallia ylöspäin, riittääköhän valo sitten vielä akvakasveille?
-
aukustiina
- Junior Member

Orkideoista vielä että liika kuumuus niille on huono. Se on sellaista säätämistä koska valo on hyvä kaikille kasveille. Valon suhteen vaativampi olisi mielestäni akvaario, valon pitää läpäistä vesi. Riippuu tietty kasvien valo-vaatimuksista,niitä on kai joka lähtöön.
Ja idea kultaköynnöksen kasvattamisessa - niin että juuret on vedessä - on siis se että se imee nitraattia vedestä. Saman homman tekevät myös Aasinkorvaköynnös ja Peikonlehti.
Ainakin eka ja vika mainittu kasvattavat ilmajuuret- jotka siis ovat ne jotka ohjataan veteen-myös vaikka varsinaiset juuret olisivat mullassa. Purkki voi olla vaikka metrin päässä,jos köynnöstä riittää ,ohjailet vaan veteen ilmajuuret. Eikä tarvi kastella.
Ja idea kultaköynnöksen kasvattamisessa - niin että juuret on vedessä - on siis se että se imee nitraattia vedestä. Saman homman tekevät myös Aasinkorvaköynnös ja Peikonlehti.
Ainakin eka ja vika mainittu kasvattavat ilmajuuret- jotka siis ovat ne jotka ohjataan veteen-myös vaikka varsinaiset juuret olisivat mullassa. Purkki voi olla vaikka metrin päässä,jos köynnöstä riittää ,ohjailet vaan veteen ilmajuuret. Eikä tarvi kastella.
-
bj
- Advanced Member

Nostin tuota kultaköynnöstä jo ylöspäin, olikin vähän hankalaa kiinnitys, kun tässä akvassani on reunoissa lasilistat. Mä muutenkin sittenkin tein tyhmästi, kun annoin sen kasvattaa juuret tulla toisessa altaassa, jossa ei siis reunalistoja ole, ja se pääsi olemaan vdessä noin 10 sentin matkalla ja kasvoi ja myös kasvatti juuria siten vaakaan. No, ehkä otan uuden pistokkaan jos tarvii, kunhan on vähän kasvattanut sitä latvusta.
No sitä meinasin itekin, että akva tarvii sen valon, että taidan päätyä niihin spotteihin. Peikonlehti ei sovi, kun en halua mitään isoa, eikä ole tilaa akvan sivuilla. Ainoastaan sopii kooltaan ne, jotka voi kasvaa tuossa yläpuolella. Aasinkorvaa jo vähän mietin, tutkin vielä mun huonekasvi opuksista, minkäslainen se taas olikaan. Mulla olikin aikomus ennen kasvien hankintoja, käydä noi mun kaikki kasvikansiot läpi. (Joskus harrastin huonekasveja ja tuli ostettua tuommoinen iso sarja, johon sitten kerättiin sivuja, en edes tiedä kuinka paljon, monta kansiotakin on, että eiköhän sieltä jotain löydy
. Enpä tiedä vielä, tarviiko niiden olla mitään nitraatin syöjiä, testi on vieläkin kaupassa, enkä tiedä, onko sitä akvakasveille riittävästi vai liikaa.
No sitä meinasin itekin, että akva tarvii sen valon, että taidan päätyä niihin spotteihin. Peikonlehti ei sovi, kun en halua mitään isoa, eikä ole tilaa akvan sivuilla. Ainoastaan sopii kooltaan ne, jotka voi kasvaa tuossa yläpuolella. Aasinkorvaa jo vähän mietin, tutkin vielä mun huonekasvi opuksista, minkäslainen se taas olikaan. Mulla olikin aikomus ennen kasvien hankintoja, käydä noi mun kaikki kasvikansiot läpi. (Joskus harrastin huonekasveja ja tuli ostettua tuommoinen iso sarja, johon sitten kerättiin sivuja, en edes tiedä kuinka paljon, monta kansiotakin on, että eiköhän sieltä jotain löydy