Millanen pullo kiljulle?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Teemu Salonen

Millanen pullo kiljulle?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Voikos kiljupullon pistää pöhisemään tollaseen tavalliseen ohutmuoviseen mehupulloon? Entä näihin uusiin kertakäyttöpulloihin? Vai pitääkö olla sellainen vanha kunnon kovamuovinen pet-pullo?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Millanen pullo kiljulle?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Täällä on käytössä pet-pullot, eli tuollaiset kovamuoviset virvoitusjuomakäyttöön tarkoitetut. Ovat riittävän kestäviä, eivätkä muuta muotoaan käyvän kiljun vaikutuksesta. 1,5 litraa on hyvä koko. En itse kokeilisi muita.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Teemu Salonen

Näin mäkin sen järkeilin. Pitänee hörpätä toi vichy tuolta jääkaapista ja alkaa kokkaamaan kiljua:) Jos sekään ei auta noihin kasveihin, ni alan itkemään. Ja lujaa.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Samaa kannatan. Kovemmasta materiaalista valmistettu pullo on kestävämpi ja tukevampi.

Muista jättää reilusti kuohumisvaraa. Käymisen alussa pinnalle saattaa muodostua paljon vaahtoa.
quethania
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja quethania »

Taas on aloittelija ihan pihalla [:I]
Mikä ihmeen kilju? Linkkejä ja vinkkejä?
Aakkosjärjestyksessä: Ahneet ensin!
Teemu Salonen

Vähäkalaiseen, mutta runsaskasviseen akvaarioon lisätään hiilidioksisia. Halvimmillaan se onnistuu yksinkertaisesti valmistamalla kiljua, jonka käymisreaktion myötä syntyy hiilidioksidia jota johdetaan altaaseen tavalla tai toisella.
millia on kirjoittanut aiheesta hyvän storiin ja selkeät ohjeet, jotka minäkin tajusin...
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Mä olen käyttänyt noita Liiterin 2 litran pulloja, ihan hyvin pelaa nekin.
Mistä näistä tietää..
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Sama täällä, ovat hyviä siitä, kun on tilavuutta enempi. Nyt täytyy mennä ostaa yks cokis, ni saan taas neljänteen akvaan kiljupullon.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Paul Stump
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Paul Stump »

Ei ne Lidl:n ohuet pullotkaan mitään heikkoja ole, tuollainen kahden litran colapullo kesti testattaessa 8 kilon paineen hajoamatta. Mekaanisesti tietty tuollainen ohutseinäinen pullo ei kestä kolhuja verrattuna paksuseinäiseen pulloon.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Teemu Salonen kirjoitti:Voikos kiljupullon pistää pöhisemään tollaseen tavalliseen ohutmuoviseen mehupulloon? Entä näihin uusiin kertakäyttöpulloihin? Vai pitääkö olla sellainen vanha kunnon kovamuovinen pet-pullo?

Kyllä kaikki elintarvikemuovi periaatteessa käy. Pullonhan ei pitäisi muuttaa muotoaan, sillä painehan menee letkua pitkin levittimelle. Kuitenkaan, en käyttäisi mehukanisteria, jos tarkoitit läpinäkymätöntä. Puolentoistalitran limupullo lienee paras, koska näkee, jos kuohuu. Noita mulla on itselläni.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Teemu Salonen

Luotan kokeneempiin. Jääkaapissa on nyt hyytymässä liemet sellasessa liiteripullon tapasessa pullossa. Katotaan mitä tapahtuu.
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Ei sitä enää kannata hyydytellä, ruokasoodaa vaan sekaan niin käy ilman liivatetta saman minkä liivatteen kanssakin.
Mistä näistä tietää..
Deicide
Elite Member
Elite Member

Teemu Salonen kirjoitti:Luotan kokeneempiin. Jääkaapissa on nyt hyytymässä liemet sellasessa liiteripullon tapasessa pullossa. Katotaan mitä tapahtuu.
Heh! Mikä on liiteri pullo? :mrgreen: Mä en myöskään ole noiden liivatteiden kanssa lähtenyt sotkemaan. Let´s keep it simple, ja ruokasoodaa vaan.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Liiteripullo on se Lidlin pullo :mrgreen: (Tai näin annoin itseni ymmärtää)
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
_Ansku_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Ansku_ »

Ohje toimii siis näin ?:
1,5l pulloon vettä, sokeria, hiivaa ja soodaa
pullon korkkiin letku, ja letkun päätyyn jonkinlainen puolikas pullo/tms.? ja sitten kuplia siirtyy akvaarioon? :D kun en ole näitä tee-se-itse rakennelmia kauhiasti harrastanut.
Mikkor
Senior Member
Senior Member

_Ansku_ kirjoitti:Ohje toimii siis näin ?:
pullon korkkiin letku, ja letkun päätyyn jonkinlainen puolikas pullo/tms.? ja sitten kuplia siirtyy akvaarioon? :D kun en ole näitä tee-se-itse rakennelmia kauhiasti harrastanut.
Juurikin näin, huolehdit vaan liitosten tiiveydestä niin tuo hiilari menee akvaan asti.
Mistä näistä tietää..
Deicide
Elite Member
Elite Member

Saumat tulee tiivistää silikoonilla, sillä muuten pöhöt menee harakoille!
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Makuasia ehkä, mutta mä vaihdoin levittimet tuommoisiin tehdastekoisiin, eli yks sähkökäyttöinen aktiivilevitin Tunze (isoimmassa) yksi JBL Vario (240 litraisessa) ja yks Nutrafin satalitraisessa. 112 litraiseen pitää vielä hankkia oma levitin. Luultavasti siihenkin tulee tuo jälkimmäinen, se on sopiva tuohon litramäärään. Vario mun mielestä sopii vähän isompiin, on aika tehokas. Nutrafin vaan pitää ostaa koko paketti pulloineen, sitä levitintä kun ei myydä erikseen, mut mitäpä siitä, kun hinta on sama jos Varion tilaa akvaario.fistä.

Mun mielestä noi yllämainitut on huomattavasti tehokkaampia kuplien hajottamisessa kuin täysin passiivinen pullon puolikas, se vain kerää kaasua ja lopulta sieltä karkaa mielettömän iso kupla pintaan. Mikään siellä ei siis juurikaan liiku ja aiheuta sitä liukenemista.

Muoks: Pari viestiä ehti tulla väliin. Kyllä muuten letku/korkki on tiivis sinitarrallakin, ainakin kun alunperinkin tekee reiästä juuri ja juuri letkun mentävän.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

_Ansku_ kirjoitti:Ohje toimii siis näin ?:
Äläkä unohda takaiskuventtiiliä, jos meinaat laittaa vedenpintaa alemmas sen pullon [;)]
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Alsshon kirjoitti: Äläkä unohda takaiskuventtiiliä, jos meinaat laittaa vedenpintaa alemmas sen pullon [;)]
Ja katsot, että tulee oikeinpäin se venttiili niin tapahdu räjähdystä [;)]
Mistä näistä tietää..
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

Itse kannatan tuota "liivatehiivatetta" eli hyydytettyä, koska käy huomattavasti pidempään, ei tarvitse olla kokoajan litkuja vääntämässä ja on kuohumisen puolesta turvallisempaa. Ja nuo Lidlin 2 litran pullot on täälläkin käytössä.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
ellaf
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ellaf »

Tehdasvalmisteiset levittimet ovat täälläkin käytössä kovamuovisen 1,5 litran limupullon kanssa. Ihmettelen, miten ihmiset saavat pienen levittimen riittämään isoonkin akvaarioon. Minulla on JBL Vario 65-litraisessa, ja silloinkin kiljun pitää olla vastalaitettua, että saa CO2-pitoisuuden nousemaan haluttuihin lukemiin eli 20 mg/l paikkeille. Vastaavasti 96-litraisessa on tuo Tunzen aktiivilevitin, mutta sen kanssa saakin hiilarinsyöttöä katkaista aina yöksi ja välillä päivälläkin (pullon korkin avaamalla), eli on kieltämättä aika ylimitoitettu tuohon. Variota en ole kokenut mitenkään ihmeen tehokkaaaksi, olkoonkin, että taatusti voittaa itse kyhätyn pullonpuolikkaan tms.

Itse en laita kiljun joukkoon mitään käymistä hidastavaa eli soodaa tai liivatetta. Tässä on tietysti se huono puoli, että litkua pitää uusia usein, mutta hyvänä puolena käyminen on voimakasta ja siis hiilaria tulee paljon muutaman päivän ajan. Tehon voi siis maksimoida, kunhan jaksaa sekoitella uusia litkuja noin joka neljäs tai viides päivä. Välillä on käynyt niinkin, että soodan kanssa ei lähde lainkaan käymään (tai sitten en ole vaan jaksanut odotella tarpeeksi kauan).
Kolme pientä kalallista kasviallasta
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Nii, mä en ole aikoihin mitanut millään testeillä, en nyt oo edes taulukosta kattonut pH:n ja KH:n antamaa lukemia. Mutta mulla oli ennen tuo Nutrafin tuossa 240 litraisessa ja nyt kuukausi sitten vaihdoin siihen Varion kokeeksi ja sillä kasvit yhteyttää niin, että kuplivat. Että kyllä pidän Variota tehokkaampana, tarkoitus mulla on hankkia siihen vielä jatkopala tuohon. Laitoin siis Nutrafinnin pienempään, se riittää niihin, kun ei sitä hiilaria nyt liikaakaan saa mennä.. Tunze nyt ilman muuta on tehokas, muttei yhdestä pullosta voi kovin ihmeellisiä määriä tulla, pitäisi liittää siihen kaksi tai kolmekin. Mä en kyllä laittaisi sitä alle kolmesatasiin altaisiin.

Tarviikin laittaa tuohon isompaan uudet kiljut ja sitten vaikka seuraavana päivänä mitata noita, ja saman voisin tehdä muissa pytyissä.

Ja niin juu, tuo hiilarin määrä/tarve riippuu kalaston määrästä. Kalathan tuttaa hiilidioksidia hengittäessään. Paljon kaloja - riittää vähäisempikin lisäys - paljon voi tällöin olla jo liikaa.
_Ansku_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Ansku_ »

Tein nyt 2l Lidlin pulloon reseptillä 3dl sokeria, 1rkl hiivaa, 3-5tl soodaa. Näyttää toimivan :D. Tuosta soodan määrästä en löytänyt ohjetta, paljonko tuota kannattaa laittaa?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mitä muuta sen levittimen sijaan voi käyttää? Hohkakiveä?
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”