Omenakotilo kuivilla

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

tetra-76
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Omenakotilo kuivilla

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Eilen löysin lattialta yhden omanakotilon, joka oli kiivennyt altaan ainoasta pienestä reiästä ulos ja ilmeisesti siitä pudonnut laattialle. Löytyessään se oli ihan kuiva koppura ja kuoressa ei näkynyt mitään. Laitoin kotilon vesiämpäriin ja puolen tunnin kuluttua poika tuli sanoon, että kotilo kiipeää. Laitoin sen takaisin altaaseen ja niin se lähti jatkaan kulkuaan eteenpäin. Tänään sitten löysin altaan jalustan alta kuivuneen munaryppään. Mutta nyt haluaisin tietää kuinka kauan tuo kotilo voi selvitä täysin kuivilla?? Yhtään en osaa aatella millon se on huomaamattani sieltä kiipeillyt ulos!
Jykke
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Omenakotilo kuivilla

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Muistaakseni täällä jossain omenakotilo ketjussa joku kertoi löytäneensä akvaariosta kadonneen omppunsa 3 päivää myöhemmin akvaarion alla olleesta legolaatikosta ja elossa oli yhä ja taitaa olla tänäpäivänäkin vielä elossa kyseinen kotilo.
tetra-76
Member
Member

Wau! Melko sitkeitä sissejä. Hyvin se näyttää voivan tuo munki kotilo :D
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla yks ompunpoikanen oli väärässä akvaariossa. Ei voi tajuta miten se sinne päätyi, ellei itse mönkimällä. En ole laittanut mitään omppualtaasta siihen altaaseen mistä omppu löytyi. :mrgreen:
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
elisa83
Member
Member
Akvaarioseurat: has

Viesti Kirjoittaja elisa83 »

Mulla oli yksi päivä mukava ylläri, kun tulin kotiin töistä; omenakotilo lavuaarissa! Se ei ollut siellä vielä aamulla, joten se on ollut kuivilla max 8h. Puoli tuntia-tunti meni ja sitten se lähti viipottamaan niinkuin ennenkin.

Toinen kotilo löytyi(eri päivänä) pöydän takaa lattialta ja sekin oli hyvissä voimissa vielä.

Yksi omenakotilo katosi altaasta pari viikkoa sitten, enkä ole sitä mistään löytänyt. Olen yrittänyt bongailla sitä paljonpuhuttua karmeaa hajua, joka lähtee kuolleesta kotilosta. Ei ole löytynyt kotiloa eikä hajua, joten voin olettaa että piskini ovat varmaan kotilon popsineet..

Kansilasit olis kätevät [;)]
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l) :D ja kaksi seropia

-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
tetra-76
Member
Member

Kotilosta kyllä todellakin lähtee kamala mäännyt haju, kun se kuolee altaaseen. En tiiä tuleeko siihen sama haju, jos kuolee kuivuuteen.. Kansilasit on kyllä altaassa hyvä olla. Mulla on vain yks pieni kulma auki yhestä lasista ja sieltä se omppu onnistu kömpimään ulos.
ZamY
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ZamY »

elisa83 kirjoitti:Mulla oli yksi päivä mukava ylläri, kun tulin kotiin töistä; omenakotilo lavuaarissa! Se ei ollut siellä vielä aamulla, joten se on ollut kuivilla max 8h. Puoli tuntia-tunti meni ja sitten se lähti viipottamaan niinkuin ennenkin.

Toinen kotilo löytyi(eri päivänä) pöydän takaa lattialta ja sekin oli hyvissä voimissa vielä.

Yksi omenakotilo katosi altaasta pari viikkoa sitten, enkä ole sitä mistään löytänyt. Olen yrittänyt bongailla sitä paljonpuhuttua karmeaa hajua, joka lähtee kuolleesta kotilosta. Ei ole löytynyt kotiloa eikä hajua, joten voin olettaa että piskini ovat varmaan kotilon popsineet..

Kansilasit olis kätevät [;)]
Katoppa pesukoneesta tai astiakaapista :mrgreen:
onlyer
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura r.y

Viesti Kirjoittaja onlyer »

Itse ihmettelin vielä 10min sit mihin on omenakotilo mennyt ja rupesin käymään eri paikkoja läpite. Löysin sen mutta, mietin tuota "läppää" miten syvälle sen vetää jos on elossa mut estää ihteään kuivumasta. Oli nimittäin tosi syvällä. Laittoin sen eriliseen vesi astiaan ja äsken tunki "happiputken" esille. Mietin et miten pahasti se on voinut loukata itsensä kun kuoresta puuttuu melkein 1cm kuorta(siitä mistä pistää ruhonsa esille. Halennut ilmeisesti kun tippunut maahan lattialle.

Vai korjaako ne sen kuoren vahingon itse?
Jos nauru pidentää ikää, ette pääse must ikinä eroon
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Nyt kaikki niitä kansilaseja ostamaan ja kulma-aukkoja peittämään! Vastuutonta omistajilta pitää omenakotiloita kansilasittomissa altaissa! [}:)]
erkka77
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: porin akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja erkka77 »

Meillä myös löytynyt parina aamuna omppu lattialta, aina on selvinnyt kun takaisin altaaseen laitettu. On päässyt valaisinkannen letkukolosta ulos. Muistan jostain lukeneeni että omenakotilo pärjäisi kuivalla maalla useita päiviä, korjatkaa jos olen väärässä.
onlyer
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura r.y

Viesti Kirjoittaja onlyer »

Muffe kirjoitti:Nyt kaikki niitä kansilaseja ostamaan ja kulma-aukkoja peittämään! Vastuutonta omistajilta pitää omenakotiloita kansilasittomissa altaissa! [}:)]
Pitäisinhän minä kansilaseja altaan päällä kun vain olisivat valmiit. Entiset ja alkuperäiset ovat hajonneet yks kerrallaan.
Jos nauru pidentää ikää, ette pääse must ikinä eroon
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Muffe kirjoitti:Nyt kaikki niitä kansilaseja ostamaan ja kulma-aukkoja peittämään! Vastuutonta omistajilta pitää omenakotiloita kansilasittomissa altaissa! [}:)]
Mulla on lasit ollu kokoajan ja kulmat peitetty nyt ton karku/muuttomatkan jälkeen.
tetra-76
Member
Member

Ja taas parina päivän omppu on löytynyt lattialta. Altaassa on kyllä lasit paikallaan, mutta yksi kulma on auki, josta johdot tulee ulos ja sieltä sen onnistuu aina kiivetä. Kun ompun laittaa takaisin altaaseen, se ottaa suunnakseen heti saman kulman, josta pyrkii ulos. Täytyy nyt todellakin se pienikin reikä jollain koittaa tukkia.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

tetra-76 kirjoitti:Ja taas parina päivän omppu on löytynyt lattialta. Altaassa on kyllä lasit paikallaan, mutta yksi kulma on auki, josta johdot tulee ulos ja sieltä sen onnistuu aina kiivetä. Kun ompun laittaa takaisin altaaseen, se ottaa suunnakseen heti saman kulman, josta pyrkii ulos. Täytyy nyt todellakin se pienikin reikä jollain koittaa tukkia.
Melko seikkailija! :mrgreen:
tetra-76
Member
Member

Ettet vain olis itse kaverin opettanut [;)]
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

tetra-76 kirjoitti:Ettet vain olis itse kaverin opettanut [;)]
Ei kyllä täällä on tottelevaisia lapsia. :roll: :mrgreen:
tetra-76
Member
Member

Ei mullakaan ole muut tällasia villikkoja, tämä on porukasta ainoa laatuaan :D
hs75
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hs75 »

Olen tullut siihen tulokseen, että tuo kiipeily on täysin yksilöllistä noilla ompuillakin. Muutaman olen tavannut omissani sellaisen, että jo reilu sormenpään kokoisena alkaa kiipeillä vedenpinnan yläpuolella enemmän kuin lajitoverinsa. Näiden yksittäisten perusteella leimataan koko omppukansa koviksi kiipeilemään.. :roll:
-Elina-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -Elina- »

Mulla oli ennen omppu, ja aluksi vähän jännäsin miten sen kanssa pärjää, kun olin kuullut, että olivat mestarikiipeilijöitä. Mut sit kun sain omppuni, niin se ei yhtä kertaa yrittänyt karata akvaariostani, pysytteli vaan kilttinä tyttönä veden alla. (Tosin sillä ei olisi ollutkaan pakomahdollisuutta, sillä useimmiten kansilasit olivat kiinni.) :mrgreen:

Sitten omppu katos jäljettömiin, ja ihmettelin, mihin ihmeeseen se oli mennyt. Erään kerran kaivoin suodattimesta vanut ulos, tarkoituksena huuhdella ne, ja arvatkaa mikä siellä oli. Omppuni kuori ja sen joku ohut "läpyskä", itse eläin oli liuennut veteen. Siinä vaiheessa mua alko pikkusen etoo se suodattimen sisältö... :roll: Mietin vaan, et millastakohan se vesi oli ollut, kun tommonen elukka pikku hiljaa mätänee sinne. Ihme kyllä, vesi ei ollut haissu ollenkaan pahalle. Se on minulle vieläkin mysteeri, miten omppu oli päässyt suodattimeen, sillä siinä on kahdella sivulla parin mm rakoja, eikä se ole MITENKÄÄN voinut änkeytyä niistä sisään... 8O
Maailmalle olet vain joku, mutta jollekin olet koko maailma.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Kiipeilevät omput on sitten mitä todennäköisimmin niitä naaraita, jotka etsii pinnan yläpuolista kosteahkoa munimispaikkaa.
Myydessäni omppuvauvoja kylläkin kaikille siitä kerroin, että kasvaessaan kiipeilevät sitten mieluusti pinnan yllä ja saattavat pudota altaasta, jos ei ole kansilaseja.

Harmittaa, ettei ihmiset senvertaa huolehdi hoidokeistaan.

Eihän vanhemmat jätä lapsiaankaan pihamaalle vahtimatta, jos vaikkapa pihakaivosta puuttuu kansi.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
tetra-76
Member
Member

Kyllä täällä ainakin on huolehdittu eläimistä, mutta joskus voi tälläisia ikäviäkin asioita sattua, että vaikka omppu kiipeää pienestä reijästä lattialle..Vahinko mikä vahinko :(
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

waterwoman kirjoitti:Kiipeilevät omput on sitten mitä todennäköisimmin niitä naaraita, jotka etsii pinnan yläpuolista kosteahkoa munimispaikkaa.
Myydessäni omppuvauvoja kylläkin kaikille siitä kerroin, että kasvaessaan kiipeilevät sitten mieluusti pinnan yllä ja saattavat pudota altaasta, jos ei ole kansilaseja.

Harmittaa, ettei ihmiset senvertaa huolehdi hoidokeistaan.

Eihän vanhemmat jätä lapsiaankaan pihamaalle vahtimatta, jos vaikkapa pihakaivosta puuttuu kansi.
Kyllä nuo omenakotilot saattaa tippua akvaariosta pois vaikka kansilasit olisi paikoillaan.
Itellä oli yhteen aikaan 128L akvariossa 2 omena kotiloa, toisen noista ostin täältä aqua webistä. Myyjä sano sen omenakotilon etsivän muninta paikkaa ja sano etä kannattaa sitten pitää kansilasit paikoillaan ettei omenakotilo kiipeä akvasta pois ja tipu lattialle.
No kansi lasit pidettiin paikoillaan, mutta omenakotilo oli kiivennuy yön aikana ruokinta aukosta akvasta ulos ja tippunu lattialle. Johon se tietysi sitten kuoli. :(
Eli kannattaa pitää myös ruokinta aukot akvaariosta tukittuna sillon jos akvaariossa on munintapaikkaa ettivä omppukotilo.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Mulla on karannut vain yksi pentu. Nuo muut on pysyny kiltisti altaassa. Ruokinta-aukot on tosi pienet ja täynnä suodatinputkia. Niistä ei isompi omppu edes mahdu.
mickey2004
Senior Member
Senior Member

Omenakotiloista

Viesti Kirjoittaja mickey2004 »

Huomenta!
Ilokseni huomasin nyt aamulla kolmannen munaryppään veden pinnan yläpuolella! Omppu oli tehnyt yllärimunat viime yönä, oli viimeksi muninut lauantaiaamuna... Ekassa ryppäässä näkyy jo paljon ihan vaaleita munia ja niissä aina yksi tumma piste. Eikös tuo munavaihe kestä 2-4 viikkoa?
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
_nella_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja _nella_ »

Riippuu lämpötilasta, mitä lämpimämpää altaassa on sitä nopeammin kuoriutuvat. Vähintään kuitenkin sen kaksi viikkoa. Omput elävät pitempään viileässä, joten mitä pidempään muna vaihe kestää, sen parempi. :D

Edit: Korjattu lauseet alkamaan isolla kirjaimella ja siistitty välimerkit.
-Ylläpito
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”