Omenakotilo kuivilla
Valvoja: Moderaattorit
Omenakotilo kuivilla
Eilen löysin lattialta yhden omanakotilon, joka oli kiivennyt altaan ainoasta pienestä reiästä ulos ja ilmeisesti siitä pudonnut laattialle. Löytyessään se oli ihan kuiva koppura ja kuoressa ei näkynyt mitään. Laitoin kotilon vesiämpäriin ja puolen tunnin kuluttua poika tuli sanoon, että kotilo kiipeää. Laitoin sen takaisin altaaseen ja niin se lähti jatkaan kulkuaan eteenpäin. Tänään sitten löysin altaan jalustan alta kuivuneen munaryppään. Mutta nyt haluaisin tietää kuinka kauan tuo kotilo voi selvitä täysin kuivilla?? Yhtään en osaa aatella millon se on huomaamattani sieltä kiipeillyt ulos!
Re: Omenakotilo kuivilla
Muistaakseni täällä jossain omenakotilo ketjussa joku kertoi löytäneensä akvaariosta kadonneen omppunsa 3 päivää myöhemmin akvaarion alla olleesta legolaatikosta ja elossa oli yhä ja taitaa olla tänäpäivänäkin vielä elossa kyseinen kotilo.
Wau! Melko sitkeitä sissejä. Hyvin se näyttää voivan tuo munki kotilo 
-
iomeron
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Mulla yks ompunpoikanen oli väärässä akvaariossa. Ei voi tajuta miten se sinne päätyi, ellei itse mönkimällä. En ole laittanut mitään omppualtaasta siihen altaaseen mistä omppu löytyi. 
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
elisa83
- Member

- Akvaarioseurat: has
- Sukupuoli: Nainen
Mulla oli yksi päivä mukava ylläri, kun tulin kotiin töistä; omenakotilo lavuaarissa! Se ei ollut siellä vielä aamulla, joten se on ollut kuivilla max 8h. Puoli tuntia-tunti meni ja sitten se lähti viipottamaan niinkuin ennenkin.
Toinen kotilo löytyi(eri päivänä) pöydän takaa lattialta ja sekin oli hyvissä voimissa vielä.
Yksi omenakotilo katosi altaasta pari viikkoa sitten, enkä ole sitä mistään löytänyt. Olen yrittänyt bongailla sitä paljonpuhuttua karmeaa hajua, joka lähtee kuolleesta kotilosta. Ei ole löytynyt kotiloa eikä hajua, joten voin olettaa että piskini ovat varmaan kotilon popsineet..
Kansilasit olis kätevät![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Toinen kotilo löytyi(eri päivänä) pöydän takaa lattialta ja sekin oli hyvissä voimissa vielä.
Yksi omenakotilo katosi altaasta pari viikkoa sitten, enkä ole sitä mistään löytänyt. Olen yrittänyt bongailla sitä paljonpuhuttua karmeaa hajua, joka lähtee kuolleesta kotilosta. Ei ole löytynyt kotiloa eikä hajua, joten voin olettaa että piskini ovat varmaan kotilon popsineet..
Kansilasit olis kätevät
Kaksinkertainen rapula( 67l & 27l)
ja kaksi seropia
-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
-Kasveja ei voi ikinä olla liikaa-
Kotilosta kyllä todellakin lähtee kamala mäännyt haju, kun se kuolee altaaseen. En tiiä tuleeko siihen sama haju, jos kuolee kuivuuteen.. Kansilasit on kyllä altaassa hyvä olla. Mulla on vain yks pieni kulma auki yhestä lasista ja sieltä se omppu onnistu kömpimään ulos.
Katoppa pesukoneesta tai astiakaapistaelisa83 kirjoitti:Mulla oli yksi päivä mukava ylläri, kun tulin kotiin töistä; omenakotilo lavuaarissa! Se ei ollut siellä vielä aamulla, joten se on ollut kuivilla max 8h. Puoli tuntia-tunti meni ja sitten se lähti viipottamaan niinkuin ennenkin.
Kansilasit olis kätevät
-
onlyer
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura r.y
Itse ihmettelin vielä 10min sit mihin on omenakotilo mennyt ja rupesin käymään eri paikkoja läpite. Löysin sen mutta, mietin tuota "läppää" miten syvälle sen vetää jos on elossa mut estää ihteään kuivumasta. Oli nimittäin tosi syvällä. Laittoin sen eriliseen vesi astiaan ja äsken tunki "happiputken" esille. Mietin et miten pahasti se on voinut loukata itsensä kun kuoresta puuttuu melkein 1cm kuorta(siitä mistä pistää ruhonsa esille. Halennut ilmeisesti kun tippunut maahan lattialle.
Vai korjaako ne sen kuoren vahingon itse?
Vai korjaako ne sen kuoren vahingon itse?
Jos nauru pidentää ikää, ette pääse must ikinä eroon
-
Muffe
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Nyt kaikki niitä kansilaseja ostamaan ja kulma-aukkoja peittämään! Vastuutonta omistajilta pitää omenakotiloita kansilasittomissa altaissa! ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
erkka77
- Junior Member

- Akvaarioseurat: porin akvaariokerho
- Sukupuoli: Mies
Meillä myös löytynyt parina aamuna omppu lattialta, aina on selvinnyt kun takaisin altaaseen laitettu. On päässyt valaisinkannen letkukolosta ulos. Muistan jostain lukeneeni että omenakotilo pärjäisi kuivalla maalla useita päiviä, korjatkaa jos olen väärässä.
-
onlyer
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura r.y
Pitäisinhän minä kansilaseja altaan päällä kun vain olisivat valmiit. Entiset ja alkuperäiset ovat hajonneet yks kerrallaan.Muffe kirjoitti:Nyt kaikki niitä kansilaseja ostamaan ja kulma-aukkoja peittämään! Vastuutonta omistajilta pitää omenakotiloita kansilasittomissa altaissa!
Jos nauru pidentää ikää, ette pääse must ikinä eroon
-
iomeron
- Advanced Member

Mulla on lasit ollu kokoajan ja kulmat peitetty nyt ton karku/muuttomatkan jälkeen.Muffe kirjoitti:Nyt kaikki niitä kansilaseja ostamaan ja kulma-aukkoja peittämään! Vastuutonta omistajilta pitää omenakotiloita kansilasittomissa altaissa!
Ja taas parina päivän omppu on löytynyt lattialta. Altaassa on kyllä lasit paikallaan, mutta yksi kulma on auki, josta johdot tulee ulos ja sieltä sen onnistuu aina kiivetä. Kun ompun laittaa takaisin altaaseen, se ottaa suunnakseen heti saman kulman, josta pyrkii ulos. Täytyy nyt todellakin se pienikin reikä jollain koittaa tukkia.
-
iomeron
- Advanced Member

Melko seikkailija!tetra-76 kirjoitti:Ja taas parina päivän omppu on löytynyt lattialta. Altaassa on kyllä lasit paikallaan, mutta yksi kulma on auki, josta johdot tulee ulos ja sieltä sen onnistuu aina kiivetä. Kun ompun laittaa takaisin altaaseen, se ottaa suunnakseen heti saman kulman, josta pyrkii ulos. Täytyy nyt todellakin se pienikin reikä jollain koittaa tukkia.
Ettet vain olis itse kaverin opettanut ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
iomeron
- Advanced Member

Ei kyllä täällä on tottelevaisia lapsia.tetra-76 kirjoitti:Ettet vain olis itse kaverin opettanut
Ei mullakaan ole muut tällasia villikkoja, tämä on porukasta ainoa laatuaan 
Olen tullut siihen tulokseen, että tuo kiipeily on täysin yksilöllistä noilla ompuillakin. Muutaman olen tavannut omissani sellaisen, että jo reilu sormenpään kokoisena alkaa kiipeillä vedenpinnan yläpuolella enemmän kuin lajitoverinsa. Näiden yksittäisten perusteella leimataan koko omppukansa koviksi kiipeilemään.. 
Mulla oli ennen omppu, ja aluksi vähän jännäsin miten sen kanssa pärjää, kun olin kuullut, että olivat mestarikiipeilijöitä. Mut sit kun sain omppuni, niin se ei yhtä kertaa yrittänyt karata akvaariostani, pysytteli vaan kilttinä tyttönä veden alla. (Tosin sillä ei olisi ollutkaan pakomahdollisuutta, sillä useimmiten kansilasit olivat kiinni.)
Sitten omppu katos jäljettömiin, ja ihmettelin, mihin ihmeeseen se oli mennyt. Erään kerran kaivoin suodattimesta vanut ulos, tarkoituksena huuhdella ne, ja arvatkaa mikä siellä oli. Omppuni kuori ja sen joku ohut "läpyskä", itse eläin oli liuennut veteen. Siinä vaiheessa mua alko pikkusen etoo se suodattimen sisältö...
Mietin vaan, et millastakohan se vesi oli ollut, kun tommonen elukka pikku hiljaa mätänee sinne. Ihme kyllä, vesi ei ollut haissu ollenkaan pahalle. Se on minulle vieläkin mysteeri, miten omppu oli päässyt suodattimeen, sillä siinä on kahdella sivulla parin mm rakoja, eikä se ole MITENKÄÄN voinut änkeytyä niistä sisään... 
Sitten omppu katos jäljettömiin, ja ihmettelin, mihin ihmeeseen se oli mennyt. Erään kerran kaivoin suodattimesta vanut ulos, tarkoituksena huuhdella ne, ja arvatkaa mikä siellä oli. Omppuni kuori ja sen joku ohut "läpyskä", itse eläin oli liuennut veteen. Siinä vaiheessa mua alko pikkusen etoo se suodattimen sisältö...
Maailmalle olet vain joku, mutta jollekin olet koko maailma.
-
waterwoman
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Kiipeilevät omput on sitten mitä todennäköisimmin niitä naaraita, jotka etsii pinnan yläpuolista kosteahkoa munimispaikkaa.
Myydessäni omppuvauvoja kylläkin kaikille siitä kerroin, että kasvaessaan kiipeilevät sitten mieluusti pinnan yllä ja saattavat pudota altaasta, jos ei ole kansilaseja.
Harmittaa, ettei ihmiset senvertaa huolehdi hoidokeistaan.
Eihän vanhemmat jätä lapsiaankaan pihamaalle vahtimatta, jos vaikkapa pihakaivosta puuttuu kansi.
Myydessäni omppuvauvoja kylläkin kaikille siitä kerroin, että kasvaessaan kiipeilevät sitten mieluusti pinnan yllä ja saattavat pudota altaasta, jos ei ole kansilaseja.
Eihän vanhemmat jätä lapsiaankaan pihamaalle vahtimatta, jos vaikkapa pihakaivosta puuttuu kansi.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Kyllä täällä ainakin on huolehdittu eläimistä, mutta joskus voi tälläisia ikäviäkin asioita sattua, että vaikka omppu kiipeää pienestä reijästä lattialle..Vahinko mikä vahinko 
-
miljoonakala84
- Elite Member

Kyllä nuo omenakotilot saattaa tippua akvaariosta pois vaikka kansilasit olisi paikoillaan.waterwoman kirjoitti:Kiipeilevät omput on sitten mitä todennäköisimmin niitä naaraita, jotka etsii pinnan yläpuolista kosteahkoa munimispaikkaa.
Itellä oli yhteen aikaan 128L akvariossa 2 omena kotiloa, toisen noista ostin täältä aqua webistä. Myyjä sano sen omenakotilon etsivän muninta paikkaa ja sano etä kannattaa sitten pitää kansilasit paikoillaan ettei omenakotilo kiipeä akvasta pois ja tipu lattialle.
No kansi lasit pidettiin paikoillaan, mutta omenakotilo oli kiivennuy yön aikana ruokinta aukosta akvasta ulos ja tippunu lattialle. Johon se tietysi sitten kuoli.
Eli kannattaa pitää myös ruokinta aukot akvaariosta tukittuna sillon jos akvaariossa on munintapaikkaa ettivä omppukotilo.
-
iomeron
- Advanced Member

Mulla on karannut vain yksi pentu. Nuo muut on pysyny kiltisti altaassa. Ruokinta-aukot on tosi pienet ja täynnä suodatinputkia. Niistä ei isompi omppu edes mahdu.
-
mickey2004
- Senior Member

Omenakotiloista
Huomenta!
Ilokseni huomasin nyt aamulla kolmannen munaryppään veden pinnan yläpuolella! Omppu oli tehnyt yllärimunat viime yönä, oli viimeksi muninut lauantaiaamuna... Ekassa ryppäässä näkyy jo paljon ihan vaaleita munia ja niissä aina yksi tumma piste. Eikös tuo munavaihe kestä 2-4 viikkoa?
Ilokseni huomasin nyt aamulla kolmannen munaryppään veden pinnan yläpuolella! Omppu oli tehnyt yllärimunat viime yönä, oli viimeksi muninut lauantaiaamuna... Ekassa ryppäässä näkyy jo paljon ihan vaaleita munia ja niissä aina yksi tumma piste. Eikös tuo munavaihe kestä 2-4 viikkoa?
Kohtele toisia niin kuin toivot itseäsi kohdeltavan
-
_nella_
- Starting Member

Riippuu lämpötilasta, mitä lämpimämpää altaassa on sitä nopeammin kuoriutuvat. Vähintään kuitenkin sen kaksi viikkoa. Omput elävät pitempään viileässä, joten mitä pidempään muna vaihe kestää, sen parempi. 
Edit: Korjattu lauseet alkamaan isolla kirjaimella ja siistitty välimerkit.
-Ylläpito
Edit: Korjattu lauseet alkamaan isolla kirjaimella ja siistitty välimerkit.
-Ylläpito