Ankin kasvi on, kuten VesiEläin jo tunnisti, ruusuvesimiekka eli Echinodorus 'Rosé'. Itsellä on sitä kanssa ja varsinkin kesäisin valon lisääntyessä se haluaa ulos altaasta ihan välttämättä. Useat kuvat netissä ovat pienistä taimista, joilla on kapeammat lehdet. Kyllä ne isompana ovat noin leveät.
Tekikö se sulla taimia kukkavanaan lopulta? Mulla se on aina tehnyt joitakin, varsinkin kukkavanan päähän/ viimeiseen kiehkuraan. En tiedä tekisikö enemmän taimia, jos vanan ankkuroisi veden alle/pintaan. Se on sen verran jäykkä ja pitkä etten ole koskaan kokeillut.
Mulla toi 'Indian Summer' -lajike ei ole tehnyt kovin innokkaasti kukkavanoja. Ehkä se tekisi niitä mieluummin kuivilla kasvaessaan. Kukkimisinto riippuu paljon lajikkeesta (lajista) ja toisaalta myös kasvin hyvinvoinnista. Toisilla lajeilla on vaatimuksena tietyn pituinen päivä (pitkän-/lyhyenpäivän kasvit), ja tämä piirre on voinut hyvinkin siirtyä myös lajikkeille risteytyksien myötä. Ainakin nuo punaisen tuoksuvesimiekan jälkeläiset ovat monet lyhyenpäivän ja viileän lepokauden vaativia, jotta virittyvät kunnolla kukkimaan. Itse olen käyttänyt lähinnä pohjalannoitteita (Sera, Tropica, jotain muita, ja omia savisysteemeitä) vesimiekoilla, hiilarilisästä kyllä tykkäävät paljon. Ja mitä enemmän valoa sen parempi.
Mulla ehkä on jossain aaltovesimiekan kukan kuva. Täytyy kaivella tiedostoja. Kukka on kuitenkin pieni, n. 1-2 cm halkaisijaltaan, terälehdet ovat valkoiset eivätkä ole lomittain. Kukka pysyy auki ehkä noin 8-16 välisen ajan, ei tuoksu. Mulla tää
E. major on joskus tehnyt yli 100 kukkaa yhteen vanaan aika pitkän ajan kuluessa...