Kysymys miekkakasvista ja sen kukinnasta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Anki
Starting Member
Starting Member

Kysymys miekkakasvista ja sen kukinnasta

Viesti Kirjoittaja Anki »

Osaisiko joku kertoa mikä mahtaa olla laatuaan kyseinen miekkakasvi? Rehu on n. 70cm korkea ja sisimmät lehdet ovat punertavia.

Vähän aikaa sitten rehu kasvatti pitkän pystysuoran varren ja ajattelin luonnostaan, että se tekee vain uusia taimia. Varsi kumminkin vaan kasvoi ja kasvoi ja nykyään se on jo kaksi haarainen ja reilusti pinnan yläpuolella. Varteen ilmestyy päivittäin uusia valkoisia kukkia ja nyt on alkanut kasvamaan jo lehtiäkin. Kysymys kuuluukin, että mitä ihmettä varrelle teen? Kasvaako lehdet luonnostaan pinnan päällä, vai upotanko?

Kuva kasvista
Kuva

Rehu yläpuolelta
Kuva

Kuvaa varresta
Kuva

Kuva
muiscu
Senior Member
Senior Member

Re: Kysymys miekkakasvista ja sen kukinnasta

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Mun herttamiekka on ihan samannäköinen, myös kukkavanat.
Anki
Starting Member
Starting Member

En itse usko että kyseessä on herttamiekka, niitäkin altaasta löytyy pienempänä. Olisiko muita ehdotuksia kasville :D ?
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Mie lainaan tätä ketjua, kun en tähän hätään parempaa löytänyt..

Ensimmäinen oman altaan kukka on nostanut nuppunsa vedenpinnan yläpuolelle. Eli Aaltomiekkakasvini on aloittanut kukinnan. Olisiko jollain kuvaa jo auenneesta aaltomiekan kukasta, niin voisin verrata sitä omaani ja tietäisin, onko kyseessä vielä nuppu vai auennut kukka..
Anki
Starting Member
Starting Member

Jatketaanpa vielä miekan tunnistusta, en vieläkään tiedä mikä rehu on kyseessä :D . Mittaa on tullut lisää reilusti, metrin verran löytyy jo korkeutta ja lehdet kasvavat pääsääntöisesti pinnan yläpuolelle. Kukkavana kasvatti kunnon lehtipuskat, mitkä upotin veden alle juurien toivossa.

Tässä vielä tuoretta kuvaa

Kuva

Kuva
muiscu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja muiscu »

Ompas se muuten komea :D
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Veikkaan ruusumiekkaa. Harmi että noin komeat kasvit kasvaa "pilalle" ylös akvaariosta.
Anki
Starting Member
Starting Member

Katsoessani ruusumiekan kuvia totesin, että sillä on paljon kapeammat lehdet, kuin meidän rehulla. En tosin mene takuuseen, kun väitän että ruusumiekka ei ole kyseessä :mrgreen:

Etsiessäni, silmiini osui tällainen: Echinodorus x ´Maron´, Ei ole hajuakaan mikä on suomenkielinen nimi, mutta voisiko osua lähellekään oikeaa?

Kuva

Kuva
jake91
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jake91 »

Väliin kysymys. Mitä lanoitetta te käytätte nuilla miekkakasveilla, kun kasvavat siihen oikeaan kokoon. itse en saa herttamiekkakasvia kasvamaan 35 cm korkeammaksi. Vaikka kuinka lannoitetta tuppaisi veteen ja pohjaan :D
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
Anki
Starting Member
Starting Member

jake91 kirjoitti:Väliin kysymys. Mitä lanoitetta te käytätte nuilla miekkakasveilla, kun kasvavat siihen oikeaan kokoon. itse en saa herttamiekkakasvia kasvamaan 35 cm korkeammaksi. Vaikka kuinka lannoitetta tuppaisi veteen ja pohjaan :D
Meillä ei ole muuta lannoitusta, kuin hiilidioksidi. Monimetallivalot vaikuttavat kyllä aikas paljon tuohon kasvuun myös.
jake91
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jake91 »

Anki kirjoitti:
jake91 kirjoitti:Väliin kysymys. Mitä lanoitetta te käytätte nuilla miekkakasveilla, kun kasvavat siihen oikeaan kokoon. itse en saa herttamiekkakasvia kasvamaan 35 cm korkeammaksi. Vaikka kuinka lannoitetta tuppaisi veteen ja pohjaan :D
Meillä ei ole muuta lannoitusta, kuin hiilidioksidi. Monimetallivalot vaikuttavat kyllä aikas paljon tuohon kasvuun myös.
Ok. Pitänee pistää lisää potkua omaan hiilari levittimeen. Jos ei rupea vaikutuksia näkymään. Niin vika on valaistuksessa, eikä minussa :D
Kamariorkesteri soittaa hyvin yhteen,joskus jopa puoli kahteen!
nurkassa pienen pieni 180l
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Tungen kans tähän ketjuun kysymyksellä, että kauanko menee kun miekka kasvattaa kelluslehtiä tai niitä pinnan yläpuolelle, että se alkaa kukkia tai tehdä taimia? Mulla tuo mun lempimiekka Indian Summer alkaa jo alalehdistään olla aika loppu, lehdet on pohjaruusukkeessa ihan hapurat ja enää tuskin puolikkaita ja kohta varmaan jo kuolleet, että toivoisin jo saavani siitä jotenkin uuden alun. Kellus- tai pinnan yläpuolisia lehtiä on tulleet jo varmaan parikymmentä, eikä kukinnosta tms ole tietoakaan. Danny joskus kertoi, että juuresta/maavarresta saisi jotenkin "tehtyä" uuden alun, mutten uskalla alkaa saksii sitä, kun en haluaisi hävittää kasvia.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Anki
Starting Member
Starting Member

Palaan jälleen tähän "mystinen"rehu -aiheeseen, koska kuvasin miekan kokonaisena muuton yhteydessä. Vieläkin olisi tieteellinen nimi hakusessa;).

Kuva
opsu7-9
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja opsu7-9 »

Minähän se en näistä kasveista paljon mitään tiedä, mutta voisko olla rusomiekka eli Echinodorus osiris?
Itellä pari rusoa ja näyttää kohtuu samanlaiselta. Toinen on täälläkin viikon aikana kasvanut ulos 75 cm korkeesta altaasta ja jännityksellä katellaan, että kuihtuuko se vai kasvattaako kukkavanan vai mitä.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Ankin kasvi on, kuten VesiEläin jo tunnisti, ruusuvesimiekka eli Echinodorus 'Rosé'. Itsellä on sitä kanssa ja varsinkin kesäisin valon lisääntyessä se haluaa ulos altaasta ihan välttämättä. Useat kuvat netissä ovat pienistä taimista, joilla on kapeammat lehdet. Kyllä ne isompana ovat noin leveät.

Tekikö se sulla taimia kukkavanaan lopulta? Mulla se on aina tehnyt joitakin, varsinkin kukkavanan päähän/ viimeiseen kiehkuraan. En tiedä tekisikö enemmän taimia, jos vanan ankkuroisi veden alle/pintaan. Se on sen verran jäykkä ja pitkä etten ole koskaan kokeillut. ;)

Mulla toi 'Indian Summer' -lajike ei ole tehnyt kovin innokkaasti kukkavanoja. Ehkä se tekisi niitä mieluummin kuivilla kasvaessaan. Kukkimisinto riippuu paljon lajikkeesta (lajista) ja toisaalta myös kasvin hyvinvoinnista. Toisilla lajeilla on vaatimuksena tietyn pituinen päivä (pitkän-/lyhyenpäivän kasvit), ja tämä piirre on voinut hyvinkin siirtyä myös lajikkeille risteytyksien myötä. Ainakin nuo punaisen tuoksuvesimiekan jälkeläiset ovat monet lyhyenpäivän ja viileän lepokauden vaativia, jotta virittyvät kunnolla kukkimaan. Itse olen käyttänyt lähinnä pohjalannoitteita (Sera, Tropica, jotain muita, ja omia savisysteemeitä) vesimiekoilla, hiilarilisästä kyllä tykkäävät paljon. Ja mitä enemmän valoa sen parempi. :)

Mulla ehkä on jossain aaltovesimiekan kukan kuva. Täytyy kaivella tiedostoja. Kukka on kuitenkin pieni, n. 1-2 cm halkaisijaltaan, terälehdet ovat valkoiset eivätkä ole lomittain. Kukka pysyy auki ehkä noin 8-16 välisen ajan, ei tuoksu. Mulla tää E. major on joskus tehnyt yli 100 kukkaa yhteen vanaan aika pitkän ajan kuluessa...
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

No nyt mulla on syyskuusta asti indian Summer ollut monimetallin alla ja voi vitsi, että se nykyään suoltaa jatkuvalla syötöllä niitä pinnan yläpuolis-lehtiä. Lainnoitteena olleet JBL kuulat, PMDD (mikä lienee hyötysuhde nestemäisellä, ei hajuakaan) kilju sekä satunnaisesti Easy Carbo, riippuen kiljun tuottamasta kuplamäärästä. Viileämmässä kasvi on nyt myös ollut syksystä lähtien, valo on päällä noin 11 tuntia, ilman sitähän on jo hämärä/pimeä aika huoneessa. Jospa kuitenkin uteliaisuuttani odottelen vielä, kukkiiko.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Danny kirjoitti:Ankin kasvi on, kuten VesiEläin jo tunnisti, ruusuvesimiekka eli Echinodorus 'Rosé'. Itsellä on sitä kanssa ja varsinkin kesäisin valon lisääntyessä se haluaa ulos altaasta ihan välttämättä. Useat kuvat netissä ovat pienistä taimista, joilla on kapeammat lehdet. Kyllä ne isompana ovat noin leveät.

Tekikö se sulla taimia kukkavanaan lopulta? Mulla se on aina tehnyt joitakin, varsinkin kukkavanan päähän/ viimeiseen kiehkuraan. En tiedä tekisikö enemmän taimia, jos vanan ankkuroisi veden alle/pintaan. Se on sen verran jäykkä ja pitkä etten ole koskaan kokeillut. ;)
Millä lailla osiriksen eli rusovesimiekan ja ruusuvesimiekan vedenpäälliset lehdet eroavat toisistaan?
Mulla on tuo rusovesimiekka kasvanut altaasta ulos ja aivan tuoreimmat veden pinnan yläpuolelle kasvaneet lahdet näyttävät aivan samanlaisilta kuin Ankin kasvin lehdet.
Omasta kasvistani lienee jossain täällä kuvia, ellen väärin muista :roll:
Punaiset läiskät ovat todella voimakkaat, mutta haalenevat myöhemmin ja kun kasvi alkaa tehdä ainoastaan veden yläpuolelle kasvavia lehtiä, ei punaisia läiskiä näy nimeksikään.
Kasvi on kukkinut ja tehnyt taimia. Teki nelihaaraisen, reilun metrisen kukkavanan.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Voitko linkittää mulle sun kasvin kuvia?
Muistikuvieni mukaan osiriksella ei ole kamalasti noita läiskiä (mutta voi silla niitäkin olla!), sen ruodit ja lehdet ovat karvattomat kun taas ainakin mun ruusuvesimiekallani on voimakasta karvoitusta lehtien alapinnoilla ja ruodeissakin. Mielestäni 'Rosé'lla on myös isommat lehdet pinnan yläpuolella. Rosélla on isommat ja tuoksuvat kukat, vana on pysty, helposti 1,5 m pitkä, loppuosastaan taipuva, taimia tulee lähinnä vanan kärkeen, tekee sivuhaaroja. osiriksen vana ei ole niin pysty, ei juuri haaro, kukat eivät tuoksu, ovat vähän pienempiä, tekee taimia yleensä joka niveleen (ihan kaniini lisääntymään ;)).
Auttaisiko tämä? :)
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Tässäpä linkki omaan ihmettelyketjuuni ja sieltä löytyy myös kuvia.

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... &sk=t&sd=a" onclick="window.open(this.href);return false;

Oletpa sielläkin käynyt kommentoimassa ja rusovesimiekkaani ruusuksi veikkaamassa, mutta minä kuitenkin väitän vastaan [;)]

Tuon kukat eivät tuoksu, kukkavana haaroi ja ainakin kahteen niistä tuli taimia, vai tulikohan juuri kolmeen.
Veden pinnan yläpuolella olevat lehdet ovat reippaasti yli kämmenen kokoisia, niin ja minulla ei ole mitenkään siro ja hentoinen kämmen.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kas, niinpä näköjään olenkin! Laho pää, minkäs teet...;)
Toki saa väittää vastaan! Mutta mielestäni Ankin kasvi on selvästi ruusu.
Niin joo, tosiaan niihin haaroihinkin tulee taimia ruusulla, mutta eniten juuri niittenkin päihin.
osiriksella tulee taimia jokaiseen niveleen (vähintään) kolme.
Mikä tekee sinut varmaksi siitä, että sinulla on juuri osiris? ;)
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Silloin kun tuo osiris oli vielä nuori eli kasvoi pelkästään veden alla, oli se kaikista helpoiten tunnistettavissa ja tuolloin kaukana ruususta.
Joku "viisas" diagnosoi sen silloin osirikseksi tai itseasiassa usempikin viisas ja minä otin ja uskoin heitä, toki myöskin itse vertailin kasvia netin kuviin enkä väittänyt vastaan.
Nyt voisin sanoa, että olen jääräpää ja uskon että se on joku muu kuin osiris, kunnes toisin todistetaan [;)]

Ankin kasvista en tiedä sen suurempia, jos se on ruusu, niin sitten se varmaan on.
Tuo yks lehti vaan näyttää niin kovin paljon samanlaiselta kuin oman kasvini lehti, pistää hämäämään.
opsu7-9
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja opsu7-9 »

Juu ja minun kasvini on Lapinakalta peräisin, joten uskoin häntä (ite en tosiaankaan uskalla väittää jonkun olevan jonkun [;)] ). Minäpäs seuraan Teidän kinastelua, niin tiedän lopulta kumpiko se minullakin on :D
Täällä se muuten innostui tekemään tuo varren sillon, kun pidin altaassa valotaukoa muutaman vuorokauden. Kun valot tuli takaisin, niin se oli n. 50 cm korkea ja siitä sitten ei menny kauaa, kun oltiin jo pinnalla. Siitä taisikin joku jo mainita, että jonkinlaisen "levon" jälkeen intoutuu.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä se edelleen voi olla osiris, en minä sillä vängännyt! ;) Perusteluja vain hain tähän kohtaan. Rosé ja osiris eivät ole kovin kaukaista sukua keskenään, joten ei se ihme jos näyttävät samalta (minun silmääni). Noita laikkujahan tulee moniin vesimiekkoihin, esim. herttavesimiekalla niitä ainakin on, ja viitavesimiekalla (E. grandiflorus) ja muilla sen ryhmän kavereilla kanssa. Kasvien muoto ja ulkonäkö vaihtelee todella huimasti olosuhteiden mukaan!
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Ostin joku aika sitten E. grandiflorus Marble Queenin, jossa oli kaksi kappaletta, mitähän tuo nimike kertoo siitä? Kasvaakohan kovin isoksi, sain ostaessani tiedon, että jäisi 30 senttiseksi, lieneekö oikein? Ovat mulla pikkuakvoissa, pitääkö laittaa isompaan altaaseen?

Muos: Ei kun onneksi tarkistin, kun alkoi epäilyttää muisti, se onkin E. cordifolius Marble Queen.. milloinkohan nämä jää mun päähän.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Eikö mulla ollutkin todella hyvät ja tieteelliset perustelut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”