Kysymys miekkakasvista ja sen kukinnasta
Valvoja: Moderaattorit
Re: Kysymys miekkakasvista ja sen kukinnasta
Mun (muisti)tietojeni mukaan 'Tropica Marble Queen' ei jää noin pieneksi, vaan tulee ulos vähän syvemmästäkin altaasta. Tarkistin asiaa: Kasselmann sanoo, että jos valoa alle 12 h, niin useita kuukausia menee siihen että rupeaa ilmaversoisia lehtiä pukkaamaan. Itselläni kasvoi 60 cm syvässä altaassa niin, että lehdet olivat lopulta lähellä pintaa sen suuntaisesti mutteivät tulleet ulos. Ei ihan toiminut sisustuksessa, joten oli pitkään ikkunalaudalla kasvatuksessa. Heitin taannoin menemään, kun kyllästyin...

Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
M: Samuli Lehtosen vesimiekkaväitöskirjoja. - kysy YV:llä.
Echinodorus-nimiartikkeli ilm. Akvaristissa 1/2008.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
No voi hitsi ja mä kun vartavasten koitin hakea noihin pienempiin altaisiin sopivaa vesimiekkaa. Onkohan sellaista, purkkien korkeus on noin 40cm?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
On niitä vaikka kuinka! Pantterivesimiekat ('Ozelot'-ryhmä), Kleiner Bär, okavesimiekka (parviflorus 'Tropica'), amazoninvesimiekan kapealehtinen muoto (grisebachii, myyntinimellä peruensis/ tocantins), 'Roter Oktober', jne. Herttavesimiekoista 'ovalis'-nimellä kulkeva kasvi menisi kanssa.
Lehtonen S & Falck D (2011) Watery varieties: aquarium plant diversity from aesthetic, commercial, and systematic perspectives.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Jaa, että noinkin paljon löytyy
, mulla ei ollut hajuakaan... Laitan nimet ylös. Kiitos Danny!

SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Mulla aaltovesimiekka kukkii koko ajan, puskenut nyt kahdeksan kukkavanaa vuoden aikana. Tuolta löytyy vanha kuva kukinnasta. Uusin vana tulee kuutisenkymmentä senttiä ulos akvasta ja siinä on kahdeksan "ruusuketta" joissa kukkia 3-4 jokaisessa. Katsotaan miten pitkäksi lopulta kasvaa, koska vana näyttäisi edelleen venyvän.Danny kirjoitti:Mulla ehkä on jossain aaltovesimiekan kukan kuva. Täytyy kaivella tiedostoja. Kukka on kuitenkin pieni, n. 1-2 cm halkaisijaltaan, terälehdet ovat valkoiset eivätkä ole lomittain. Kukka pysyy auki ehkä noin 8-16 välisen ajan, ei tuoksu. Mulla tää E. major on joskus tehnyt yli 100 kukkaa yhteen vanaan aika pitkän ajan kuluessa...
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
Kiitoksia kaikille "pähkäilijöille"!
Vielä pohdin onko tuo minun kasvis mainittu ruusuvesimiekka vaiko rusovesimiekka. Molemmat ovat nyt niin lähellä totuutta, että jompikumpi se varmasti on
. Danny mainitsi, että Ruusuvesimiekalla olisi karvaiset lehden alapinnat, minun kasvilla näin ei ainakaan mittavissa määrin ole, ehkä aivan pientä karheutta tuntuu. Kukkavana oli muistaakseni pisimmillään lopussa 3 haarainen ja ainakin puolimetrinen vedenpinnan yläpuolella, mikä kasvoi vaakatasossa altaan ulkopuolella, eli ei ollut vedessä. Taimi kasvoi jokaisen kukkaryppään kohdalle, eli useita. Uusi kukkavanan alku on juuri saavuttamassa pinnan, täytyy tutkia sitä tarkemmin, kun se on mitoissaan.
Vielä pohdin onko tuo minun kasvis mainittu ruusuvesimiekka vaiko rusovesimiekka. Molemmat ovat nyt niin lähellä totuutta, että jompikumpi se varmasti on

Niin se karvaisuus on suhteellista.
Siis se on karheutta, omalla rehullani voimakkaankin karheaa, ei niinkään paljain silmin havaittavaa nukka- tai karvapintaisuutta. Mielestäni osiriksella ei sitä ole ollenkaan (pitää tarkistaa kuvausista). Uskoisin, että paremmissa kuin omissa oloissani, voi Rosé hyvinkin tehdä jokaiseen niveleen (kiehkuraan) taimia. Itselläni vain se on aika hämärä nurkka missä kasvaa. Mulla on altaassa myös Samuli Lehtoselta saatu osiris, joka on hyvin erilainen. Sen uposlehdet ovat kapeammat ja voimakkaamman aaltoreunaiset. Mun kasvillani ei ole täpliä. Ankin kasvilla uusi lehti on selvästi vaaleanpunainen, kuten Rosélla yleensä. Osiris vain rusottaa hetken aikaa, se ei ole punainen (tai en ainakaan ole sellaista nähnyt).
--------------------------
Piti vielä lisätä tuohon:
Ei ole juuri nyt Ratajin alkuperäistä lajinkuvausta osiriksesta, mutta lähin seuraava on, eli hänen revizionsa Echinodorus-suvusta (Rataj 1975).
Siinä sanotaan mm. seuraavaa: "Uposlehdet kalvomaisia, nuoret lehdet kullanruskeita, vanhemmat lehdet läpinäkymättömän/ tumman (obscurely, suor. suom. 'hämärän') vihreitä, 30-60 cm pitkiä. Ruoti 8-20 cm pitkä, lavat 20-30 cm litkiä ja (3)-5,5 cm leveitä, soukkia (oval), molemmista päistä teräviä (acuminate), aaltoreunaisia ja (3)-5-suonisia. [--] Ilmaversoiset lehdet [--] lavat soukkia tai puikeita (ovate), 14-18 cm pitkiä ja 7-10 cm leveitä, 5-7-suonisia."
Missään ei siis puhuta täplistä, saati karvoista.
Lisäksi: "Luonnossa kukkavanaan tulee nuppuja jotka eivät avaudu ja tee hedelmiä. Viljelyssä kasvi [--] tekee kukkavanan helposti mutta täälläkin olemme nähneet avoimia kukkia harvoin, vain nuppuja ja lukuisia taimia."
Eli ainakin 'lajin' kuvaajan pohjalta Ankin kasvi ei oikein voi olla osiris.
Lopuksi: Lehtonen laittoi uudessa suvun revisiossaan osiriksen uruguayensiksen synonyymiksi. Suomenkieliseltä nimeltään myös se on siis tuoksuvesimiekka.

--------------------------
Piti vielä lisätä tuohon:
Ei ole juuri nyt Ratajin alkuperäistä lajinkuvausta osiriksesta, mutta lähin seuraava on, eli hänen revizionsa Echinodorus-suvusta (Rataj 1975).
Siinä sanotaan mm. seuraavaa: "Uposlehdet kalvomaisia, nuoret lehdet kullanruskeita, vanhemmat lehdet läpinäkymättömän/ tumman (obscurely, suor. suom. 'hämärän') vihreitä, 30-60 cm pitkiä. Ruoti 8-20 cm pitkä, lavat 20-30 cm litkiä ja (3)-5,5 cm leveitä, soukkia (oval), molemmista päistä teräviä (acuminate), aaltoreunaisia ja (3)-5-suonisia. [--] Ilmaversoiset lehdet [--] lavat soukkia tai puikeita (ovate), 14-18 cm pitkiä ja 7-10 cm leveitä, 5-7-suonisia."
Missään ei siis puhuta täplistä, saati karvoista.
Lisäksi: "Luonnossa kukkavanaan tulee nuppuja jotka eivät avaudu ja tee hedelmiä. Viljelyssä kasvi [--] tekee kukkavanan helposti mutta täälläkin olemme nähneet avoimia kukkia harvoin, vain nuppuja ja lukuisia taimia."
Eli ainakin 'lajin' kuvaajan pohjalta Ankin kasvi ei oikein voi olla osiris.
Lopuksi: Lehtonen laittoi uudessa suvun revisiossaan osiriksen uruguayensiksen synonyymiksi. Suomenkieliseltä nimeltään myös se on siis tuoksuvesimiekka.

Kiitoksia jälleen tarkennuksesta Danny
.
Olkoon niin, että miekkani on Ruusuvesimiekka, vaikka vieläkin väitän, että vaaleanpunaisia lehtiä kasvi ei ole ikinä tehnyt
, enemmän rusehtavia. Mutta voihan syy olla toki siinäkin, että alkujaan kasvi on kasvanut huonojen valojen alla ja vauhtia tuli vasta monimetallit hankittuani.

Olkoon niin, että miekkani on Ruusuvesimiekka, vaikka vieläkin väitän, että vaaleanpunaisia lehtiä kasvi ei ole ikinä tehnyt