Tällaiset kalat sieltä Ruotsista tuli:
Fundulopanchax marmoratus "Mbongé" (pari)
Aphyosemion striatum "Cap Estérias, GBL 85/6" (pari)
Aphyosemion elberti "Batibol, Ngotaa River" (2 paria)
Mieluusti kuulisin jos jollain on ko. lajeja niin kokemukset olis arvokkaita.
Nimittäin mä nyt näistä striatumit ja marmoratukset olen laittanut altaisiin jossa ei ole minkäänlaista suodatusta eikä ilmastusta. Akvat on täynnä kasveja ja toisessa on turvepohja (striatumeilla) ja toisessa sitä uutta punaista soraa, joka on vain kolmasosa tavallisen akvasoran painosta. Se on ilmavaa ja kasvien pitäs vallan riehaantua ko. pohjassa. Nämä on ihan Janin (Södermalmin akvaario, Tukholma) mallien mukaan tehty, joten jännityksellä odotan miten viihtyvät. Nyt kuukauden päivät olleet ja vielä ainakin hengissä ja kovin vilkkaasti liikuskelevat sekä tulevat syömään kun vaan ruokaa on tarjolla. Jotenkin itsellä on ollut ajatus että tarvitsis jotain suodatusta tai ilmastusta, ilmeisesti ei. Jan kyllä ihmetteli asiaa kun sanoin että mulla ilmasuodatus altaissa. Kyseli miksi

Hänellä meinaan ei yhdessäkään killialtaassa ollut suodatusta eikä ilmastusta. Niin tuosta punaisesta sorasta sen verran että Janin mukaan siitä tulee ikäänkuin suodatin, sillä se ei painu kasaan vaan pysyy "ilmavana" tai miten sen nyt selittäisi
Nuo elbertit on ainakin mulle hiukan haastavia sillä ovat kuulemma aika herkkiä veden laadulle, erityisesti nitriitille. Sukukypsään ikäänkin tulevat vasta 9kk iässä.