Mä oon tosta asiasta varmaan samaa mieltä. Kohdalleni ei ole sattunut yhtään turun akvaarion (tuotemerkillä ELOX) valmistamaa akvaariota jossa vuoto-ongelmaa olisi. Se firma on valmistanut varmaan tuhansia akvaarioita. Tämän päivän altaissa tuota ongelmaa tuntuu olevan...Nyky silikonit lienee vähän toista kun sanotaan vaikka parikymmentävuotta sitten.
Silikonien vaihto menossa
Valvoja: Moderaattorit
-
Teemu Salonen
Re: Silikonien vaihto menossa
-
Lurunen
- Starting Member

- Viestit: 44
- Liittynyt: 00:14, 05.02.2008
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Espoo
Re: Silikonien vaihto menossa
Noh, aloitin tuon projektin sitten, katsotaan saanko aikaiseksi muuta kuin ison kasan lasinsiruja...
Kiitos neuvoista!
1200l, 250l, 200l, 100 ja 2x60l vesielämää...
Re: Silikonien vaihto menossa
Kannattaa pyytää joku kaveri apuun tohon purkuhommaan, koska isommissa altaissa lasit painavat jo melko paljon, eikä niitä yksin enää helposti siirrellä.
Mihin tämä tieto perustuu?Isofisu kirjoitti:Lasit kasataan aina pohjalasin sivuille ei päälle.isoissa altaissa pohjalasi ei kestä sivulasien painoa ja silikoniin pitää saada suora veto ei vinottain jotta kestäisi mahdollisimman paljon painetta.
Re: Silikonien vaihto menossa
Ei mulla ole mitään varsinaisia perusteluita tohon altaan kasaamis järjestykseen muuta kuin se silikonin "vinoveto".
suora veto on kestävämpi kuin vinoveto.
Eli jos akvaario kasataan pohjalasin reunoille ja päädyt etu/takalasien väliin, niin suora silikonirasitus saadaan pohjan osalta
joka sivulle ja pitkille sivuille jos normaali akvaariomalli esim.1200x50x45.
Ns. vinoveto kohdistuu siis vain pieniin päätyihin joissa vedenpaine ei ole yhtä suuri kuin etu ja takalasissa.
Ja kasaamiseen pohjalasin päälle ajattelin, että painavat kehykset pohjan päällä saattaa heikentää reunoja.
Monia kymeniä kiloja keskittynyt pienelle alueelle ja viellä lasin reunaan missä se on heikointa/helpointen hajoavaa.
Kun altaan kasaa pohjan sivuille ei itse pohjalasiin kohdistu muiden lasien painetta.
suora veto on kestävämpi kuin vinoveto.
Eli jos akvaario kasataan pohjalasin reunoille ja päädyt etu/takalasien väliin, niin suora silikonirasitus saadaan pohjan osalta
joka sivulle ja pitkille sivuille jos normaali akvaariomalli esim.1200x50x45.
Ns. vinoveto kohdistuu siis vain pieniin päätyihin joissa vedenpaine ei ole yhtä suuri kuin etu ja takalasissa.
Ja kasaamiseen pohjalasin päälle ajattelin, että painavat kehykset pohjan päällä saattaa heikentää reunoja.
Monia kymeniä kiloja keskittynyt pienelle alueelle ja viellä lasin reunaan missä se on heikointa/helpointen hajoavaa.
Kun altaan kasaa pohjan sivuille ei itse pohjalasiin kohdistu muiden lasien painetta.
Sattuuhan Sitä Sano Vatanen.
Re: Silikonien vaihto menossa
Ottamatta kantaa siihen miten päin silikonit pitäisi tehdä, tai lasien järjestykseen... Niin, tunnetun fysiikan mukaan tuo on virheellinen väittämä. Vedenpaine on aina sama muodosta riippumatta. Vedenpaine on verrannollinen vain siihen, kuinka paljon veden pintaan on etäisyyttä (+ilmanpaineIsofisu kirjoitti:Ns. vinoveto kohdistuu siis vain pieniin päätyihin joissa vedenpaine ei ole yhtä suuri kuin etu ja takalasissa.
Sen sijaan voimaa isompiin laseihin kohdistuu niiden pinta-alan suhteessa, mutta myös saumaa on enemmän, lähes samassa suhteessa.

