Pohja-aineksesta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ultravioletti
Starting Member
Starting Member
Viestit: 6
Liittynyt: 22:42, 05.12.2008
Sukupuoli: Nainen

Pohja-aineksesta

Viesti Kirjoittaja ultravioletti »

Moi!
Haluaisin vaihtaa akvaarioni pohja-ainesta.
Minulla on nyt pohjana valkoisia kiviä, jotka on päältä ihan vihreitä.. kala-asiantuntija kaveri sano että se on vaaratonta, se vihreys tulee auringosta (pitääkö paikkaansa?) Akvani on semmoisessa paikassa että auringon valo osuu siihen vähän aamulla/aamupäivällä.

Noniin, mennään asiaan: Ongelmanani on se että minulla on ihan sikana sukarapuja! En saa niitä kaikkia millään kasaan, jos haluan vaihtaa pohja-materiaalia.

Kärsivätkö kalat pohja-aineen vaihdosta? :?
calendula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 126
Liittynyt: 23:13, 11.02.2007
Paikkakunta: Kotka

Re: Pohja-aineksesta

Viesti Kirjoittaja calendula »

Eivät kärsi. Ne osaavat kyllä väistää, paitsi että jotkut ovat toivottoman uteliaita ja parveilevat katsomassa aina, kun jotain tapahtuu.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Re: Pohja-aineksesta

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

ultravioletti kirjoitti:Minulla on nyt pohjana valkoisia kiviä, jotka on päältä ihan vihreitä.. kala-asiantuntija kaveri sano että se on vaaratonta, se vihreys tulee auringosta (pitääkö paikkaansa?)
Kärsivätkö kalat pohja-aineen vaihdosta?
Levää - paistaa aurinko tai ei, mutta auringon valo varmasti myötävaikuttaa rehevämpään levättymiseen.

Vaihda pohja-aines osissa. Jaa pohja kolmeen osaan ja vaihda yksi osa kerrallaan. Näin hyvät bakteerit eivät vähene radikaalisti kerralla ja ne levittyvät myös sinne uuteen pohjaan. Pohjaa kannattaa lapota ennen sen vaihtamista - samentaa muutoin koko veden täysin näkymättömäksi. Kalat tuskin tuosta kärsivät, ravuista en tiedä, miten tarkkoja ovat - ehkä siksikin tuollainen osittainen pohjanvaihto voisi toimia paremmin, kuin koko pohjan vaihto kerralla. Ja jos olet lannoittanut pohjaa kasvilannoitteilla, varsinkin savea sisältävillä, kannattaa pohjanvaihto tehdä va-ro-vas-ti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”