Merkillinen "ongelma" profII 2026

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Elikkä mulla on otsikon mukainen ulkosuodatin 200 litraisessa altaassa, jossa sen kaverina on sisäsuodatin mallia aquaball 2212. Suodatuksen teho on mielestäni riittävä tohon purkkiin ja vesi näyttääkin kirkkaalta.

Mutta ongelmana on tuo 2026. Vehje pelittää ihan moitteettomasti, ei pidä ääntä, ei vuoda eikä mitään sellasta. Vaan aina vedenvaihdoissa kun sammutan sen, niin käynnistyksen jälkeen se "räkäisee" ihme kakkahöttöä ulos. Toisessa altaassa oleva 2028 ei tee tota. Puhdistan molempien suodattimien letkut n. kerran kuukaudessa, rasvaan aina kaikki tiivisteet kun avaan pöntön ja vaihdan n. 2kk välein sen päällimäisen hienosuodatuslevyn. Levyn vaihdolla en ole huomannut mitään eroa tohon kakkahötöjen puskemiseen. Olen myös joka kerran tarkistanut, että korit ovat oikein päin ja menevät tiiviisti toisiinsa. Mistä se saa imettyä sitä kakkahöttöä niin, että se puskee läpi altaaseen? Nykyään mä teen ton suodattimen kanssa sillai, että sammutan sen ensin vähäksi aikaa, käynnistän uudelleen ja kun se on saanut räkästyä hötöt pihalle (vesi on ihan sameeta ja ihme kikkaroita liitelee vedessä), vaihdan vasta sitten altaaseen vedet. Tuolloin sitä kakkahöttöä ei tule enää altaaseen toisella käynnistyksellä ja saan lapottua ne vedenvaihdossa pois.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla liki kaikki suodattimet on aina tehneet tuota samaa. Mä en ole pitänyt asiaa pahana, kylhän ne hötöt taas sinne suodattimiin kulkeutuu, kun uudelleen käyvät. Mä en tiedä, mutta mä luulen, että johtunee siitä kun virtauksen suunta muuttuu. Sammuttaessahan ulostuloputkesta valuu vesi jonkin verran takaisinpäin. Lika irtoaa, kun taas suunta muuttuu suodattimen käynnistyksessä. Meniköhän ihan metsään :mrgreen: .
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
vege
Member
Member
Viestit: 338
Liittynyt: 16:49, 08.03.2006
Paikkakunta: pietarsaari

Re: Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja vege »

Jos saa ihan mielenkiinnosta kysyä, miksi sammutat vedenvaihdon yhteydessä suodattimet? Tiedän, jos itse tekisin samoin niin tota höttöä kyllä varmasti letkuista irtoaisi.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla on ollut se tapana aina, en siedä kun vedenvaihdossa pinta laskee ja vesi ulostuloputkesta roiskuu niin ylhäältä. Sisäsuodatin pitääkin sammuttaa, saattais vetäistä vain ilmaa muutoin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Kilu
Senior Member
Senior Member
Viestit: 647
Liittynyt: 19:43, 01.09.2005
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja Kilu »

bj kirjoitti:Mulla on ollut se tapana aina, en siedä kun vedenvaihdossa pinta laskee ja vesi ulostuloputkesta roiskuu niin ylhäältä. Sisäsuodatin pitääkin sammuttaa, saattais vetäistä vain ilmaa muutoin.
Kääntää ne suihkuputket vedenvaihdon ajaksi niin, että reijät on vaikka lasiin päin. Vesi osuu lasiin ja valuu sitä myöden alas, ei roiski.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja bj »

Ei mulla ole ollut juurikaan noita suihkuputkia käytössä, nyt on yksi. Ei se oo iso vaiva vetää johdot irti.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
svessi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 22:13, 11.04.2008
Akvaarioseurat: Omanpään akvaseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja svessi »

Mie taas hiljennän vedenvaihdon ajaksi suodattimen virtausta kääntämällä kaksoishanoja hieman kiinnimmäs, ei roisku eikä vahingossakaan jää laittamatta päälle takas.
200L: n kuparimonnista, 6 kardinaalitetraa, 4 ottoa, taisto poika 3naisen haaremilla
60L: hunajarihma poika, muutama kääpiömonninen, tulisukia ja 2 omppua
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

vege kirjoitti:Jos saa ihan mielenkiinnosta kysyä, miksi sammutat vedenvaihdon yhteydessä suodattimet? Tiedän, jos itse tekisin samoin niin tota höttöä kyllä varmasti letkuista irtoaisi.
Mulla on laitettu kaikki tekniikka jatkojohdossa jalustaan kiinni ja siinä on sellainen virtanappi. Siksi se katkaisee kaikista laitteista paitsi valaisimesta virrat pois.
svessi kirjoitti:Mie taas hiljennän vedenvaihdon ajaksi suodattimen virtausta kääntämällä kaksoishanoja hieman kiinnimmäs, ei roisku eikä vahingossakaan jää laittamatta päälle takas.
Saako tossa profII jotenkin säädettyä sitä virtausta? Mulla ei oo tollasia kaksoishanoja, mikäli niitä, jotka tulee classic-sarjan suodattimeen, tarkoitat.

Tää kun on sellainen metka juttu, kun tuo toinen profII ei tee tota lainkaan, vaikka senkin sammutan yhtä lailla vedenvaihdon ajaksi.
bj kirjoitti:Mulla liki kaikki suodattimet on aina tehneet tuota samaa. Mä en ole pitänyt asiaa pahana, kylhän ne hötöt taas sinne suodattimiin kulkeutuu, kun uudelleen käyvät.
Mulla saattaa sen hötön päästessä altaaseen olla melkein koko päivän vesi ihan sameeta. Kun tohon samaiseen suodattimeen menee vedenvaihdoissa aina vähän ilmaa, niin se räkii sitä kakkahöttöä niin kauan kuin tulee ilmaakin ulos. Senkin olen nyt ratkaissut sillä, että "puhdistan" suodattimen ensin ja sitten vasta vaihdan vedet. Tolla suodattimen puhdistuksella tarkoitan just sitä uudelleen käynnistystä sekä sitten mä hölskyttelen siitä ilmat pois samalla.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Matti2000
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 16:28, 14.02.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja Matti2000 »

Helpoin ratkaisu tuohon on se, että antaa ulkosuodattimen olla päällä veden vaihdon aikana. Suodattimessa bakteerit voi hyvin kun virtaus on koko ajan päällä ja vanha vesi tulee hyvin ilmastettua.
svessi
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 22:13, 11.04.2008
Akvaarioseurat: Omanpään akvaseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja svessi »

Eikö tuossa proII ssa ole se kahva. Luulin jotta sillä olisi sama vaikutus. Mutta kerrankos sitä väärässä on. [;)]
200L: n kuparimonnista, 6 kardinaalitetraa, 4 ottoa, taisto poika 3naisen haaremilla
60L: hunajarihma poika, muutama kääpiömonninen, tulisukia ja 2 omppua
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2659
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja Koss »

svessi kirjoitti:Eikö tuossa proII ssa ole se kahva. Luulin jotta sillä olisi sama vaikutus. Mutta kerrankos sitä väärässä on. [;)]
Juu, kahva löytyy josta voi virtaustakin säätää.
hande1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:35, 05.04.2006
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja hande1 »

Joo, vedä vaan hanayksikön kahva ulospäin niin pitkälle kuin menee. Virtaus pienenee huomattavasti.
Siinä on punainen lukitusnasta, joka estää hanayksikköä irtoamasta.

Ei minustakaan kannata sulkea ulkosuodattimia vedenvaihdon yhteydessä vaan tarvittaessa vähentää kiertoa.
Ainahan höttöä jää putkistoihin ja suodattimeenkin. 900-litraisessa meillä lorottaa kolme ulkosuodatinta viikoittaisen
vedenvaihdon ajan ilman mitään ongelmaa vaikka päällä on valokansi ja vesi vähän roiskuukin.

Pienemmässä Juwelin purkissa (180:n Rio) jos sen oman Juwel-suodattimen putsaa, niin koko
pönttö on ihan sameana. Tähän hyvä ratkaisu on imeä lapolla suodattimen kotelo ihan pohjia myöden. Sillä
lailla kaikki roina tulee pois.

Kaikista ulkosuodattimista olemme sen valkoisen hienosuodatuslevyn heittäneet pois ja korvanneet sen
puolikarkealla mattosuodatuslevyllä. Meillä levy on 5 cm paksua, koska sitä sattuu olemaan. Kolmesenttinen olisi
sopivampaa, nyt täytyy vähän painaa kasaan suodatinta kasattaessa. Kun valkoinen suodatinlevy on likainen, kaikki
höttö jää sinne pintaan muhimaan ja suodattimen teho laskee alta aikayksikön.
Se valkoinen levy on niin tiheä, että on hetkessä tukossa, varsinkin jos pöntössä on sotkevia kaloja.
900-litrainen Akvastabil kiekkola, 180-litrainen monnisakvaario
Jan76
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 05:03, 07.07.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Re: Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja Jan76 »

Kaikista ulkosuodattimista olemme sen valkoisen hienosuodatuslevyn heittäneet pois ja korvanneet sen
puolikarkealla mattosuodatuslevyllä. Meillä levy on 5 cm paksua, koska sitä sattuu olemaan. Kolmesenttinen olisi
sopivampaa, nyt täytyy vähän painaa kasaan suodatinta kasattaessa. Kun valkoinen suodatinlevy on likainen, kaikki
höttö jää sinne pintaan muhimaan ja suodattimen teho laskee alta aikayksikön.
Se valkoinen levy on niin tiheä, että on hetkessä tukossa, varsinkin jos pöntössä on sotkevia kaloja.
Puhuitko juuri tuosta 2026/28 mallista? Vai päteekö sama 2080 proffa3 malliinkin.
Eikö suodatus sitten kärsi, kun hienoimmat levyt poistetaan??
Mulla on molempia malleja ja mietin juuri tuota tukkeentumista ja sen myötä virtauksen heikentymistä.

-J-
Itte ku tekee, ni tulee sellanen ku sattuu tulemaan.
1000L Amazon
hande1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:35, 05.04.2006
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja hande1 »

e 3:sta meillä on 2078 ja siitäkin on valkoinen levy korvattu tuolla mattosuodatuslevyllä. 2080:ssä on enemmän massoja, sen tiedän, mutta
en ole selvillä sen tekniikasta suodatuslevyjen osalta muutoin.
Suodatinlevyjä ei sitten noihin ole mihinkään ostettu enää kaupasta, kun niissä on muutama valkoinen levy ja yksi karkeampi (muistaakseni).
Ritilän mukaan on helppo leikata sopivan kokoiset palaset ja rahaa säästyy [;)]
Tuossa 2078:ssa tosin esisuodattimena on vähän karkeampi (sininen) levy. Ei minusta tuolla ole ollut kielteistä vaikutusta suodatukseen, huoltoväli
vaan siten pitenee.Tiedän aika monien tehneen samoin.
900-litrainen Akvastabil kiekkola, 180-litrainen monnisakvaario
Jan76
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 05:03, 07.07.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Re: Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja Jan76 »

^ Ok, ja kun vielä kerrot mistä olet hankkinut tuota mattosuodatinlevyä,
niin modaan omani seuraavan puhdistuksen yhteydessä. 2080:ssa on kanssa valkoinen hienosuodatuslevy ja sitten se sininen karkeampi.
Itte ku tekee, ni tulee sellanen ku sattuu tulemaan.
1000L Amazon
hande1
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:35, 05.04.2006
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Merkillinen "ongelma" profII 2026

Viesti Kirjoittaja hande1 »

Akvaariokaupoistahan tuota löytyy. Taisin tilata omani muun tilauksen yhteydessä http://www.akvaarioon.fi" onclick="window.open(this.href);return false; nimisestä
nettikaupasta. Tässäpä linkki (mikäli toimii) http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... datuslevyt" onclick="window.open(this.href);return false;

Itselläni taitaa sittenkin olla tuota 30 mm paksua levyä käytössä...
900-litrainen Akvastabil kiekkola, 180-litrainen monnisakvaario
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”