Vedenparannusaineista
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: -
- Sukupuoli: Nainen
Vedenparannusaineista
Käytin aikoinani vedenparannusaineena seran aqutania ja nitrivecia, mutta kun kaupasta ei löytynytkään kerran aqutania, niin ostin sen sijasta Tetran AguaSafea. Nyt kysynkin, että onko aivan typerää käyttää nitrivecia ja AquaSafea sekaisin? Selviäisinkö vain jommalla kummalla, vai mitä minun kannattaisi tehdä?
Kiitokset jo etukäteen :)
Kiitokset jo etukäteen :)
Jokainen katse voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen. Rakasta, sillä huomenna voi olla liian myöhäistä.
-
- Advanced Member
Re: Vedenparannusaineista
Minun mielestä tuon Nitrivecin käytön saa lopettaa. Kypsässä altaassa sillä tuskin on enää mitään käyttöäkään ylipäänsä, joten rahat menevät hukkaan. Itse olen aina pärjännyt pelkällä vedenparannusaineella, Tetran Aquasafesta siirryin Seachem Primeen, joka on tuntuu toimivan paremmin kuin aquasafe (päätellen siitä, että sitä käyttäessä kalat eivät hankaile itseään vedenvaihdon jälkeen) ja sitä menee huomattavasti vähemmän kuin Tetran ainetta.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Junior Member
Kiitos vinkistä :) Jos minäkin päädyn vaihtamaan tuohon Seachem Primeen, niin voinko vaan lopettaa vanhan aineen käytön ja ottaa uuden käyttöön, vai pitääkö vaihtaa jotenkin vähitellen?
Jokainen katse voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen. Rakasta, sillä huomenna voi olla liian myöhäistä.
-
- Advanced Member
Minä ainakin toteutin vaihdon niin, että kun vanha loppu, niin uusi tilalle. Tuon Primen kanssa kannattaa käyttää sitten lääkeruiskua, sillä sitä ainetta menee niin vähän ja on helpompi annostella. 

112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Junior Member
Pyysin sitten äitiäni ostamaan tätä Seachem Prime:a, mutta sitä ei kuulemma löytynytkään kaupasta ja nyt minulla on pullollinen tällaista: http://www.akvaariotukku.com/index.php? ... &Itemid=33
Tuossa esittelyssä se vaikuttaa kyllä oikein hyvältä aineelta, mutta haluaisin ensin kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä kyseisestä aineesta.
Ja sitten tähän samaan toinenkin asia, kun en kuitenkaan tekisi mielelläni toista keskustelua tästä:
Äiti kultani oli sitten samalla kysellyt minulle valaisinta, mutta kun kaupassa ei ollut sopivia tarjolla ja kauppias oli sanonut voivansa tilata sopivan 100 euron hintaan, niin äiti oli sitten kuitenkin jättänyt sen ostamatta. Ja taisi vähän ihmetellä tuota hintaa... Vaikka kyllä oletin että hän sen osaisi itsekkin päätellä ;) Mutta jäi sitten se tilaamatta, vaikka se oli yksi etusijan joululahjatoiveisteni :( Mutta sen enemmittä valituksitta. Äiti sitten minulle pohti että ei kai sen valaisimen tarvitse olla niin tehokas, jos ei ole isoa akvaariotakaan. (Ja minulla on siis 100 litraisessa akvaariossa 15W valoa ja kasvit vaan kituuttavat.) Ja hän oli sitten ostanut jotain JBL:n pohjalannoite kuulia. Että jos ne kasvit sitten kasvaisivat niillä eikä sitä valoa tarvittaisikaan... Ja kun minun käsitykseni mukaan ne kasvit eivät pimeässä kasva vaikka kuinka paljon lisäisi lannotteita -.- Voi että kun ärsyttää! Mitä tässä nyt sitten pitäisi tehdä?!
Tuossa esittelyssä se vaikuttaa kyllä oikein hyvältä aineelta, mutta haluaisin ensin kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä kyseisestä aineesta.
Ja sitten tähän samaan toinenkin asia, kun en kuitenkaan tekisi mielelläni toista keskustelua tästä:
Äiti kultani oli sitten samalla kysellyt minulle valaisinta, mutta kun kaupassa ei ollut sopivia tarjolla ja kauppias oli sanonut voivansa tilata sopivan 100 euron hintaan, niin äiti oli sitten kuitenkin jättänyt sen ostamatta. Ja taisi vähän ihmetellä tuota hintaa... Vaikka kyllä oletin että hän sen osaisi itsekkin päätellä ;) Mutta jäi sitten se tilaamatta, vaikka se oli yksi etusijan joululahjatoiveisteni :( Mutta sen enemmittä valituksitta. Äiti sitten minulle pohti että ei kai sen valaisimen tarvitse olla niin tehokas, jos ei ole isoa akvaariotakaan. (Ja minulla on siis 100 litraisessa akvaariossa 15W valoa ja kasvit vaan kituuttavat.) Ja hän oli sitten ostanut jotain JBL:n pohjalannoite kuulia. Että jos ne kasvit sitten kasvaisivat niillä eikä sitä valoa tarvittaisikaan... Ja kun minun käsitykseni mukaan ne kasvit eivät pimeässä kasva vaikka kuinka paljon lisäisi lannotteita -.- Voi että kun ärsyttää! Mitä tässä nyt sitten pitäisi tehdä?!
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Noh, ei tässä hätää.
Selitäpä äidillesi, kuinka paljon halvemmaksi kunnon lamppu tulee pitkällä aikavälillä verrattuna lannoitteisiin
Sulla saisi siis olla valoa se 50 W ainakin.
Yksi 70 W monimetallivalaisin sopivasti sijoitettuna ja myymäläkalustefirmasta ostettuna on myös aivan käypäinen vaihtoehto, ja sen saa takuulla alle satasen. Katsele esim. täältä.
Muistaakseni nämä eivät olleet kovin hintavia, mutta saattaa joutua jotain sähkötyötä teettämään. Myyjä osaa varmasti kertoa enemmän, kun laitat sähköpostia.
Selitäpä äidillesi, kuinka paljon halvemmaksi kunnon lamppu tulee pitkällä aikavälillä verrattuna lannoitteisiin

Sulla saisi siis olla valoa se 50 W ainakin.
Yksi 70 W monimetallivalaisin sopivasti sijoitettuna ja myymäläkalustefirmasta ostettuna on myös aivan käypäinen vaihtoehto, ja sen saa takuulla alle satasen. Katsele esim. täältä.
Muistaakseni nämä eivät olleet kovin hintavia, mutta saattaa joutua jotain sähkötyötä teettämään. Myyjä osaa varmasti kertoa enemmän, kun laitat sähköpostia.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Olen käyttänyt aika pitkään tuota Easy-Life fluid filter medium- vedenparannusainetta ja ollut siihen todella tyytyväinen. Nyt tilasin kuitenkin Akvaarioon.fi-nettikaupasta tuota Seachem Primea, sillä myös sitä on kehuttu tällä palstalla. Lisäksi se tulee todella paljon edullisemmaksi riittoisuutensa vuoksi. Tuo Easy- Lifen ffm ainakin aiheuttaa ihottumaa käsiini, mutta niin aiheuttaa moni muukin asia...
-
- Junior Member
Kiitokset :) Mites jos ostan sen uuden tehokkaamman valaisimen ja käytän lannoitteena Easy-Life:n ProFitoa sekä noita JBL:n "seiskakuulia": http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4162201102 ,niin pitäisikö minun lisäksi vielä käyttää jotain hiilidioksidivalmistetta? Olen ihan sekaisin näiden kaikkien ihmeaineiden kanssa, mutta auttaisikohan Easy-Life:n EasyCarbon käyttö yhtään?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Noita valaisimia on muuten vähän väliä myytävänä tälläkin palstalla käytettynä!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
easy life käytössä ja loistavaa on. Kokeilun jälkeen muut vedenparannusaineet lähti kävelemään
.

ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
-
- Junior Member
Pitääkö Easy-Life fluid filter medium:a lisätä veteen koko akvaarion tilavuuden mukaan vaiko sen mukaan kuinka paljon vettä vaihtaa? :)
-
- Junior Member
Veden vaihdon yhteydessä, sen mukaan paljonko vaihtaa vettä.
455l vettä talossa kahdessa altaassa
-
- Advanced Member
En tiedä kuinka pitkä akvaario sinulla on, mutta Helsingin Akvaariokeskuksesta saa 79-80€:lla kaksoisputkivalaisimen. Ja Eikä tarvi maksaa 100€, vaikka sillä rahalla saisi jo samasta paikasta 130cm pitkän valaisimen...Vampyyri kirjoitti:Äiti kultani oli sitten samalla kysellyt minulle valaisinta, mutta kun kaupassa ei ollut sopivia tarjolla ja kauppias oli sanonut voivansa tilata sopivan 100 euron hintaan, niin äiti oli sitten kuitenkin jättänyt sen ostamatta. Ja taisi vähän ihmetellä tuota hintaa... Vaikka kyllä oletin että hän sen osaisi itsekkin päätelläMutta jäi sitten se tilaamatta, vaikka se oli yksi etusijan joululahjatoiveisteni
Mutta sen enemmittä valituksitta. Äiti sitten minulle pohti että ei kai sen valaisimen tarvitse olla niin tehokas, jos ei ole isoa akvaariotakaan. (Ja minulla on siis 100 litraisessa akvaariossa 15W valoa ja kasvit vaan kituuttavat.)
http://www.akvaariokauppa.fi/new/produc ... g.php?c=89" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Junior Member
Kiitos tuosta linkistä :) Se olisi tuo 70cm pitkä valaisin, eikä maksa kuin viisikymppiä!
Joo se 50 euron valaisin on yhdelle loisteputkelle. Siellä alempana on kahdelle putkelle ja ne maksaa 80 euroa.
140 litrainen sekala ja 4 litrainen rapula
-
- Junior Member
Voi kun mä olen taas viisas.. Katsoin vain kuvaa ;D
-
- Junior Member
Mutta tuostahan tulisi kuitenkin se sama sata euroa hinnaksi, kun joutuisimme tilaamaan sen ja siitä tulisi kuitenkin kauheat postimaksut :(. Mutta onneksi äiti suostuikin sitten ostamaan sen valaisimen pienen suostuttelun jälkeen ;).
Mutta vielä odottelen jonkinmoista vastausta tähän:
Mutta vielä odottelen jonkinmoista vastausta tähän:
Vampyyri kirjoitti:Kiitokset :) Mites jos ostan sen uuden tehokkaamman valaisimen ja käytän lannoitteena Easy-Life:n ProFitoa sekä noita JBL:n "seiskakuulia": http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 4162201102 ,niin pitäisikö minun lisäksi vielä käyttää jotain hiilidioksidivalmistetta? Olen ihan sekaisin näiden kaikkien ihmeaineiden kanssa, mutta auttaisikohan Easy-Life:n EasyCarbon käyttö yhtään?
Noi kuulat on hyviä ravinteita niille kasveille jotka ottavat ravinteet juurien kautta. Nestemäistä lannoitetta (easy-life profito) kannattaa lisätä niille kasveille jotka ottavat ravinteet lehtien kautta, eli kaikki köynnöstävät.
Hiilidioksidia tulisi veteen lisätä jos akvaariossa on paljon kasveja ja vähän kasveja. Tuo easycarbo antaa kasveille hiilen lähteen, ei muuta. Eli hyvään tulokseen pääset lisäämällä sitä hiilidioksidia. Kannattaa kuitenkin mitata se hiilidioksidin tarve ennenkuin sitä alkaa lisäämään. Ettei sitten tule turhaan rahoja haaskattua. Hiilidioksidin määrän saat selville mittaamalla pH:n ja KH:n ja tarkistamalla niiden lukemat vaikka tästä taulukosta. Taulukko löytyy kolmannelta sivulta. Tuossa opuksessa on myös hiilidioksidista enemmänkin tietoa.
Itse käytän tällä hetkellä sitä easy-lifen fluid filter mediaa eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut tarvetta vaihtaa toiseen. Loistoaine!
Hiilidioksidia tulisi veteen lisätä jos akvaariossa on paljon kasveja ja vähän kasveja. Tuo easycarbo antaa kasveille hiilen lähteen, ei muuta. Eli hyvään tulokseen pääset lisäämällä sitä hiilidioksidia. Kannattaa kuitenkin mitata se hiilidioksidin tarve ennenkuin sitä alkaa lisäämään. Ettei sitten tule turhaan rahoja haaskattua. Hiilidioksidin määrän saat selville mittaamalla pH:n ja KH:n ja tarkistamalla niiden lukemat vaikka tästä taulukosta. Taulukko löytyy kolmannelta sivulta. Tuossa opuksessa on myös hiilidioksidista enemmänkin tietoa.
Itse käytän tällä hetkellä sitä easy-lifen fluid filter mediaa eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut tarvetta vaihtaa toiseen. Loistoaine!
-
- Junior Member
Eli hiili ja hiilidioksidi ei vaikutakkaan samalla tavalla ;D? Mikäs sen hiilen tarkoitus sitten on?
Hiili on alkuaine. Hiilidioksidi taas kemiallisen reaktion tulos. Eli ihan sama asia se ei ole vaikka vähän sinnepäin mennäänki. Hiilihän on elämän peruselementti, sen varaan kaikki rakentuu.
-
- Junior Member
Joo, me ollaankin viime aikoina puhuttu koulussa siitä hiilestä alkuaineena ja ollaan kyllä moneen kertaan opeteltu hiilidioksi juttujakin, mutta taidan olla vähän huono soveltamaan asioita käytäntöön ;) Onko hiili sitten ravinne kasveille? Miten sen käyttö vaikuttaa akvaariossa?
Hiili on ravinne, elämän perustekijä. Tuosta hiilen ja/tai hiilidioksidin vaikutuksesta joku muu voi kertoa vielä tarkemmin. Ensin sinun kannattaa tosiaan selvittää se hiilidioksidin tarve aikaisemmin mainutun ohjeen mukaisesti.
Akvaarioharrastus on sinulla niin tuore, ettei mielestäni kannatta ihan välttämättömiä asioita ottaa heti käyttöön. Intoa ja halua sulla tuntuu kyllä riittävän. Se on hieno asia!
Akvaarioharrastus on sinulla niin tuore, ettei mielestäni kannatta ihan välttämättömiä asioita ottaa heti käyttöön. Intoa ja halua sulla tuntuu kyllä riittävän. Se on hieno asia!
Mitä eroa on hiilidioksidilla ja Easycarbon sisältämän glutaraldehydin aerobisen hajoamisen lopputoloksena tulevalla hiilidioksidilla?Teemu Salonen kirjoitti:Tuo easycarbo antaa kasveille hiilen lähteen, ei muuta. Eli hyvään tulokseen pääset lisäämällä sitä hiilidioksidia. Kannattaa kuitenkin mitata se hiilidioksidin tarve ennenkuin sitä alkaa lisäämään.
http://www.sterrad.com/customer_support ... dioxide%22" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja kun läträätte sen easycarbon kanssa niin välillä kannattaa palauttaa aineen myrkyllisyys mieleen.
http://www.occuphealth.fi/internet/ova/ ... ehydi.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en ole kemisti, siksi toivoinkin jonkun joka kemiasta paremmin ymmärtää vastaamaan tähän kysymykseen.
Easycarbo kuulostaakin tuon vastauksen jälkeen pelottavalta aineelta:) Mutta en mä siitä huolestuisi niin kauan kun esim testeissä indikaattorina käytetään lipeää, tai altaaseen lisätään suoraan vetyperoksidia:)
Tuo easycarbon aiheuttama kemiallinen reaktio oli minulle uutta. Myyjä antoi ymmärtää että se tarjoaa hiilen lähteen, myös pakkauksessa mainitaan että easycarboa voi käyttää levityksen lisänä.
Easycarbo kuulostaakin tuon vastauksen jälkeen pelottavalta aineelta:) Mutta en mä siitä huolestuisi niin kauan kun esim testeissä indikaattorina käytetään lipeää, tai altaaseen lisätään suoraan vetyperoksidia:)
Tuo easycarbon aiheuttama kemiallinen reaktio oli minulle uutta. Myyjä antoi ymmärtää että se tarjoaa hiilen lähteen, myös pakkauksessa mainitaan että easycarboa voi käyttää levityksen lisänä.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Mikä on glutaraldehydin pitoisuus Easy-Carbossa? Voisko joku vilkaista purkista? En netistä äkkiä tuoteselostetta löytänyt.
Se pitoisuushan sen lopulta määrittää, miten vahva myrkky on kyseessä..
Se pitoisuushan sen lopulta määrittää, miten vahva myrkky on kyseessä..
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.