Luotettava ulkosuodatin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Luotettava ulkosuodatin?

Viesti Kirjoittaja Koss »

Deicide kirjoitti:Paska puhetta. Montako sulla on käytössä? Alku kaneuksien jälkeen todella hiljainen suodatin kokoluokassaan.
Ei todellakaan ole. Mulla on ollut useiden eri valmistajien isoja ulkosuodattimia käytössä, kuten tuo Fx5, jonka myin äänen takia pois. Toisia ei metelit haittaa, mutta itse olen hifistinä sen verran tarkka äänille, etten siedä minkäänlaista resonointia tai muuta huminaa.

sardiini_85 kirjoitti:Pitäisikö sitten vaan laittaa ihan perus setti noita suodatin materiaaleja noihin suodattimiin? Eli siinä tapauksessa makarooneja, karkea suodatuslevy, Substrattia ja sen jälkeen uusi levy?
Vaikuttaa järkevämmältä ratkaisulta. Mulla oli noin ja suodattimen puhdistusväli 6-12kk, vaikka altaassa olikin suht runsaasti kasveja ja kaloja.
sardiini_85
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Koss kirjoitti:Vaikuttaa järkevämmältä ratkaisulta. Mulla oli noin ja suodattimen puhdistusväli 6-12kk, vaikka altaassa olikin suht runsaasti kasveja ja kaloja.
No täytyypä ruveta sitten katselemaan mistä saan edullisimmalla nuo suodatusmassat! :D
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
Debugger
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Debugger »

sardiini_85 kirjoitti:Itsekin olen lueskellut siitä, että eheim ei enää ole niin laadukas, mutta olen käsittänyt, että tuo classic olisi ihan luotettava peli ja haluan varmistusta siihen tai parempia ehdotuksia. :)

Minkä kokoisessa altaassa sinulla on nuo mainitsemasi suodattimet?
200 litraisessa Amazoniassa.

-------------------------

Siccessä on helposti irroitettava letkuliitin pöntössä, kahva vedetaan ulkoasentoon, se lukitsee molemmat letkut ja sitten vain pöntön huoltoon. Takaisin: Kansi paikalleen, liitin paikalleen ja kahva sisään, suodatin täyttyy ja sitten virta päälle. Ei käynnistyksiä tai imaisuja. Alussa tosin tarvitaan, pumppu on mukana mutta luotin omiin keuhkoihin enemmän.

Muovisiin suulakkeisiin en suosita metalli klemmareita, nippusiteen peliin, se riittää.

Kuva
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
Adrian
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Adrian »

Täytyy kyllä sanoa, että omasta mielestäni kannattaisi laittaa ennemmin yksi iso ulkopönttö kuin kaksi pientä. Toki massojen vuorottainen pesu pitänee bakteerikannan paremmin, mutta pitää myös muistaa, että sitten sinulla on kahdet letkut puhdistettavanasi ja huolehdittavaksi. Viheliäistä hommaa.

Heitänpä lisää vettä myllyyn, koskien tuota metelikysymystä. Kyllä Classic 2215 piti pahempaa meteliä, kuin EX 1200. Ei suodattimen pieni koko takaa sen äänettömyyttä.
sardiini_85
Member
Member

Onneksi en ole ihan kamalan herkkä äänestä. Eli ei haittaa jos suodatin ei ihan hiljainen ole. Kahden (ei niin rauhallisen) lapsen kanssa on saanut aikamoisen siedätyksen meteliin ja jos iltasella suodatinkaapista huomaa kuuluvan hurinaa niin se ei varmasti häiritse. :D

Voisihan sitä toki mittailla jos tuonne nurkkaan mahtuisi se kaikkein isoin classic, mutta muistelen, etti se sovi sinne. Jos ei mahdu niin otan kaksi pienempää.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jos päädyt vain yhteen suodattimeen ja kaappiin tosiaan mahtuu, niin tsekkaa se suurin aqua-el: unimax 700
sardiini_85
Member
Member

Teemu Salonen kirjoitti:Jos päädyt vain yhteen suodattimeen ja kaappiin tosiaan mahtuu, niin tsekkaa se suurin aqua-el: unimax 700
Jos ottaisin vain yhden ison suodattimen niin se ei millään mahtuisi kaappiin, mutta voisin laittaa sen nurkkaan kaapin viereen jolloin se olisi hyvin suojassa ja piilossa kuitenkin. Se väli kaapin ja nurkan välissä on aika kapea ja sen takia sinne ei meinaa nuo isommat suodattimet mahtua... :| Tuo isoin classic ei mahdu sinne, se on pari senttiä liian leveä sinne koloon. Tarkastan nyt sitten tuon Aqua-eliäkin mitat jos vaikka olisi kapeampi. :)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kävin katsomassa mittoja ja liian leveä sekin on. Onko sen pohjapinta-ala tosiaan 40cm x 37,5cm? Se näyttäisi paljon pitkulaisemmalta pohjapinta-alaltaan, mutta noiden mittojen mukaan se olisi melkein neliskanttinen.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Täällä pörisseet käytettynä ostetut classicit 2215 ja 2217. Hyvin ovat toimineet ja hiljaisiakin ovat.
Miinusta tulee puhdistus operaatiossa, kun massat ei ole missään koreissa ,niin pitää noukkia ne käsin sieltä 8O .
Tuplahanat on kätevät.
sardiini_85
Member
Member

Joo, kyllä täytyy ostaa kaksi noita classic 2217 suodattimia. Sitten ne menee hyvin kaappiin. Mietiskelen kuitenkin vähän vielä noita suodatusmassoja... Onko tuollaiset pienemmätkin muoviset biopallot yhtä huonoja pidättämään likaa kuin isot? http://www.kalajuttu.fi/product_details.php?p=482" onclick="window.open(this.href);return false; En millään haluaisi hyväksyä, että on vain yksi toimiva tapa täyttää suodatin... :mrgreen: Ja nuo tulisivat noin puolet halvemmaksi ostaa kuin eheimin makaroonit ja SubstratPROt.
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Mulla taitaa olla tuolla makarooneja (ei siis ihmisten..hih :P ) ja kiven näköistä.
Luulis, että sinne voi laittaa *melkein mitä vaan*, noista massoista?
sardiini_85
Member
Member

Tuossa aikaisemmin mainittiin, että ainakin nuo isommat biopallot on niin harvoja, että ne eivät oikein kerää likaa vaan se menisi sitten kaikki niihin päällimäisenä oleviin sieniin jotka sen takia tukkeutuisivat nopeasti.

Huomasin muuten, että taitaa edullisimmin saada Eheimin omat massat noihin kahteen, kun tilaa akvaarioon.fi:stä Eheimin mediasetin joka on tarkoitettu 2080 suodattimelle. :) Se nimittäin sisältää noita massoja enemmänkin kuin tarvitsisin ja maksaa vähemmän (99,95€), kuin erikseen ostettuna riittävä määrä massoja.. Setissä olisi 8L Substratprota, 4L Ehfimechiä, hienosuodatuslevy ja karkeasuodatuslevy.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Koss kirjoitti: itse olen hifistinä sen verran tarkka äänille, etten siedä minkäänlaista resonointia tai muuta huminaa.
Kyllä tääläkin musat kuunnellaan B&W:n 801:kkösistä, mutta silti väitän, että tuo FX-5 on hiljainen. Ei siitä itse asiassa kuulu mitään.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Mulla on Tetratec EX700 170-litraisessa, ja EX2400 tulee kiekkolaan.
Tuo 700 on täysin äänetön (sopii hifistillekin), minusta tosi helppo käytössä. Kun pitää putsata, hanayksikkö vaan irti (itse kierrän vielä virtauksetkin nollille, varmistuksen varmistus ;)) ja pönttö kylpyammeeseen. Korit huljutan yksitellen saavissa, jossa vedenvaihtovedet. Sitten korit takaisin (vanu vaihtoon, tiivistysten puhdistus ja rasvaus) ja suodatin takaisin kaappiin ja hanayksikkö kiinni. Pari painallusta pumpusta ja suodatin alkaa täyttyä. Lopuksi virta päälle ja kevyt hölskis jos on ilmaa sisällä (vartissa selviää koko hommasta).
Letkut puhdistan parvekeletkun avulla (saa kovan paineen), ja putket on helppo putsata kun kaikki osat irtoavat.
Mulla on massoina makarooneja, biopalloja, karkeasuodatuslevy ja suodatinvanu. Mulla ei ole tukkeutunut mikään, kevyt huljaisu saavissa riittää, en ota edes massoja pois koreista.
Ja senhän tosiaan voi täyttää millä haluaa, nuo massat tulevat suodattimen mukana. Mitään vuotoa mistään ei ole tapahtunut, enkä ole joutunut vispailemaan liittimien kanssa kertaakaan.
Innolla odotan 2400:sen käyttöönottoa, se tosin taitaa olla jo kokonsa puolesta pitää jotain ääntä, nähtäväksi jää.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
veksi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja veksi »

Mä suosittelen Eheim 2260:tä. Mulla on pyörinyt toistakymmentä vuotta ilman ongelmia. Suodatustilavuutta 18 litraa, eikä tarvitse puhdistaa edes joka vuosi. Tehot riittää. Noista uudemmista malleista ei olekaan kokemusta, kun en henno luopua tästä.
sardiini_85
Member
Member

veksi kirjoitti:Mä suosittelen Eheim 2260:tä.
Tämä olisi muuten ollutkin hyvä vaihtoehto, mutta kun se ei mahdu siihen koloon johon olisin voinut ulkosuodattimen laittaa.. Harmi vain, mutta onneksi on noita aika vastaavanlaisia pienempiä tarjolla. :)

Mitä massoja olet käyttänyt suodattimessasi?
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Kommentoin tähän väliin oman kokemukseni Eheimin 2260:sta. Melko äänekäs, ellei sitä hieman modifioi. Tehokas pumppu kun tahtoo resonoida ikävästi jalustaansa. Lisäksi jos letkut ottavat johonkin kiinni (vaikkapa seinään), aiheuttavat nekin resonointia. Tehoa ja suodatustilavuuttta löytyy tarpeeksi. Massoina käytin pelkkää allassubstraattia, joka hoiti hommansa hyvin. Peseminen vaan on melko sottaista puuhaa, juurikin tuon suodatustilavuuden takia. Lisäksi painonsa takia suodatinta ei kannata laittaa minnekään ahtaaseen paikkaan, koska muuten sitä on hieman hankala siirrellä, vaikkakin sen saa tyhjennettyä vesistä alhaalla olevan hanan avulla. Muita hanoja tuohon ei vakiona tule mukaan, joten niiden ostamista kannattaa harkita, sillä ne helpottavat huomattavasti huoltamista.
Vilpertti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Vilpertti »

Debugger kirjoitti:Muovisiin suulakkeisiin en suosita metalli klemmareita, nippusiteen peliin, se riittää.

Kuva
Haluisin perusteluita tohon... Miksi mielummin nippusiteet? Et taatusti saa edes niitä tarpeeksi kireelle... Eli periaatteessa sama olisko kumpiakaan.
---325---325---144---100---85---58---40---
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Jos oikeasti kunnollista suodatinta haluaa se pitää tehdä tai teettää itse.Suurinpiirtein kaikki valmiiksi myytävät vehkeet on enemmän tai vähemmän leikkikaluja.
Muovista ei käytetyillä ainevahvuuksilla saa tehtyä kunnollisia vehkeitä. Se nyt vaan on niin.
Parhaimpia ehdokkaita kelvollisiin kaupallisiin vehkeisiin on edelleen eheimin classic-sarja ja setin suurimmat mallit 2250 ja 2260. Molemmissa erillinen pumppu,suurehko suodatintilavuus ja vähän tingeltangelia. Resonanssit niitäkin kiusaa mutta muuten menee.
Ei kannata ostaa montaa laitetta ja montaa pumppua. Yksi altaassa, yksi ulkona riittää. Muuten tulee liikaa siivottavaa ja liikaa härveleitä.

Kaikki lediviritykset,sähkösäätimet,prosenttisäädöt,mikroprosessorit ja intervalli kurluttimet kannattaa jättää kauppaan. Jos hinku tekniikkaan on kova kannattaa mieluummin ostaa joku stereosarja. Niissä ledit on paremmin esillä ja kaikkien hauskojen toimintojen kanssa voi leikkiä kaukosäätimen välityksellä päiväkaupalla tarvitsematta niitä oikeastaan yhtään missään. Suodattimessa vastaavat menee vielä enemmän hukkaan.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

joppe kirjoitti:Ei kannata ostaa montaa laitetta ja montaa pumppua. Yksi altaassa, yksi ulkona riittää. Muuten tulee liikaa siivottavaa ja liikaa härveleitä.
Mä taas tykkään käyttää enempi paria pienempää ulkosuodatinta, sillä ne voi pestä eri aikaan, jolloin puhdistaminen on helpompaa (ei tule niin paljoa suodatusmassaa pestäväksi kuin yhdessä isossa on). Lisäksi parissa on etuna se, että jos yksi tukkeentuu taikka hajoaa, on toinen vielä käytössä.

joppe kirjoitti:Kaikki lediviritykset,sähkösäätimet,prosenttisäädöt,mikroprosessorit ja intervalli kurluttimet kannattaa jättää kauppaan. Jos hinku tekniikkaan on kova kannattaa mieluummin ostaa joku stereosarja. Niissä ledit on paremmin esillä ja kaikkien hauskojen toimintojen kanssa voi leikkiä kaukosäätimen välityksellä päiväkaupalla tarvitsematta niitä oikeastaan yhtään missään. Suodattimessa vastaavat menee vielä enemmän hukkaan.
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Ei niillä ylimääräisillä toiminnoilla tunnu tekevän yhtään mitään. Enkä usko niiden olevan kovin pitkäikäisiä, toisin kuin vaikkapa Eheim Classic-sarjan suodattimet.
veksi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja veksi »

Nuo 2260 ongelmat on kyllä totta (resonanssi ja raskaus). Mullakin suodatin on pyörällisen vanerinpalan päällä ja välissä vielä superlonia. Hanoina on messinkiset palloventtiilit ja muoviset kierreliittimet, että letkut saa helposti irti.
Letkuja joutuu myös asettelemaan, jos resonassia ilmenee. Massoina mulla on ekana keraamisia putkia, sitten keski osuutena rastasverkkoa ja lopuksi laavakiveä. On tainut mennä jo pari vuotta edellisestä puhdistuksesta.
Suodattimen ilmaus on myös joskus tempukasta, jos se on saanut ilmaa sisuksiinsa.
sardiini_85
Member
Member

Näyttää olevan muitakin suodatusmassoja käytössä classiceissa kuin nuo Eheimin pallurat. Itsekin löysin hieman juttua esimerkiksi tuosta allassubtraatista. Onko se yhtä hyvää kuin tuo eheimin subtraatti? Kerääkö se roskaa samaan tapaan? Löysin myös Tunze merkkistä suodatusmassaa, mutta se on kauhean pientä (2-5mm) ja on varmaan siksi ärsyttävä pestä. Jos tuo allassubtraatti ajaa asian samalla tavalle kuin Eheimin pallurat niin voisin ostaa sellaista keramiikka putkien lisäksi, mutta mistä saa sellaista joka ei varmasti muuta vesiarvoja? Olen käsittänyt, että osa allassubtraateista nostaa veden kovuutta, pitääkö paikkansa?
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Mulla oli 2260 täynnä allassubstraattia, eikä se vaikuttanut mitenkään veden kovuuteen. Ihan samanlailla ajaa asiansa kuin vaikkapa Eheimin substraatti.Ostin puutarhaliikkeestä sellaisen 40kg:n säkin. Mitä tuohon Tunzen suodatusmassaan tulee, on se todellakin pientä, enkä sen takia viitsinyt sitä ruveta testaamaan.
sardiini_85
Member
Member

Ai pelkkääkin allassubstraattia voisi käyttää. Kyselinkin yhdestä liikkestä jo sähköpostitse heidän myymästään substraatista. Se on kuulemma jonkinlaista laavakiveä eikä vaikuta vesiarvoihin mitenkään. Sanoivat sen olevan melko isoa (1-3cm). Sitä on kuulemma jotkut ennenkin käyttäneet akvaarion suodatukseen.

Jospa ostankin sitä ja täytän suodattimet melkein kokonaan sillä ja ylimmäksi laitan vielä pari karkeahkoa mattosuodatinkiekkoa. Kaiketi tällä tavalla tulisi hyvät suodattimet joita ei tarvitse kovin usein pestä?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Mä olen käyttänyt tuota allas-substraattia noissa parvekelaatikkosuodattimissa. Se kannattaa muuten pestä hyvin.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
sardiini_85
Member
Member

Deicide kirjoitti:Mä olen käyttänyt tuota allas-substraattia noissa parvekelaatikkosuodattimissa. Se kannattaa muuten pestä hyvin.
Joo, täytyy muistaa huuhdella useaan kertaan ennen käyttöönottoa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”