Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sasape
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 12:02, 04.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vammala

Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa?

Viesti Kirjoittaja sasape »

Esim. kurkku ja kesäkurpitsa taitavat olla kasvis-syöjien herkkua?? Mites omena?? Tulipahan tuo omena vaan mieleen, kun meidän juniori tipautti pienen palan omenaa altaaseen ja se hävis sen siliän tien... Siis tykkäsivät. Ja ainakin vielä on kalat hengissä. :mrgreen:

Mitäs sit lihansyöjille?? Onko jauheliha sallittua? Siis sillai harvoin ja pienen pienissä määrin??

Laittakaa tänne mitä olette kokeilleen ja mitä suosittelette. Kiitos. Ja mahdottoman rauhaisaa Joulua kaikille ja kalarikasta vuotta 2009. :D
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa??

Viesti Kirjoittaja bj »

Jauheliha lienee aika rasvaista, naudan sydäntä on vissiin annettu esim. piraijoille. Mä olen joskus antanut nokareen koiranmakkaraa (kana) ahvenille. Kyllä ne siitä tykkää, mut sitä ei kannata antaa kuin toosi harvoin, kun ei tiedä, miten kalojen ruuansulatus kestää sen, enkä mä sitä halua mitenkään suositella, en ota vastuuta toisten kaloista :? .
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa??

Viesti Kirjoittaja sani »

Lihasta tulee kaloille lopulta rasvamaksa, joten ei lihaa kaloille jotka eivät ole sopeutuneet sitä syömään... piraijat siis asia erikseen [;)]
sasape
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 12:02, 04.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vammala

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa??

Viesti Kirjoittaja sasape »

Kiitos vastauksista. :D Miten tuo vihannes/hedelmä puoli??
piiu
Member
Member
Viestit: 317
Liittynyt: 11:53, 18.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: humppila

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa??

Viesti Kirjoittaja piiu »

meillä ainakin sekä omppu että päärynä tekee oikein hyvin kauppansa, banaani maistuu välillä. Mistään ei oo ongelmia tullu.
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa??

Viesti Kirjoittaja sani »

Meillä ollut kasvisruokina mm. keitetty kuorittu pakasteherne (ehdoton suosikki monelle), maissi, kiehautetut salaatinlehdet (maistuu pehmeänä jopa tetroille), keitetty kesäkurpitsa, kurkku, omena. Ja sitten muista ruuista pakastettu mäti ja katkaravut.
JohannaR
Junior Member
Junior Member
Viestit: 64
Liittynyt: 21:35, 13.10.2006
Paikkakunta: TRE

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa??

Viesti Kirjoittaja JohannaR »

Mites tavallinen purkkitonnikala (vedessä)? Meillä tykkäsivät ahvenet ja timantit, kun kerran annoin pari palasta.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa??

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Onkohan tuo tonnikala kuinka suolaista? Mä olen lihansyöjäplekoille ja ripsimonneille tehnyt mixiä jossa raakaa silakkaa ja naudansydäntä. On ehdoton hitti. Kelpaa ripsimonneille eritoten ja kaikille muillekkin, jos ehtivät... Tuo sydän on kuulemma liian rasvaista, eikä lämminveristen lihaa tulisi kuulemma syöttää juurikin tuon edellä mainitun rasvamaksan takia. No en kyllä sydämestä ole vielä itselle kokannut...
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa??

Viesti Kirjoittaja bj »

Katkaravut kanssa, jos ostaa kuorittuja kaupasta, on mun milestä aikas suolaisia. Mut räkmixiin laitettaessa yhden ainesosan määrä on aika pieni, et siinä kenties menee. Silakan sijaan siihen voi laittaa vaikka pakasteseitiä, on kätevää käsitellä. Mä en ookaan aikoihin tehnyt tuota, pitäisi varmaan taas joskus kokkailla. Kalat kyllä tykkäisi.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
nosegoblin
Member
Member
Viestit: 488
Liittynyt: 13:10, 12.12.2003
Sukupuoli: N/A

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa??

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Perunaa ja porkkanaa kokeilin joskus partamonnille ja tiikerinuoliaisille. Ainakin partis näytti tykkäävän molemmista ja kyllä tikrutkin kävivät maistelemassa joskaan eivät ihan niin innoissaan olleet. Porkkana varsinkin on niin kovaa, ettei se hajoa heti vedessä ja siksi siitä riittää järsittävää vähän pidemmäksikin aikaa.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa??

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Mulla jäi joskus noi porkkanan palat mixeistä altaan pohjalle. Soseutettu porkkana kyllä häviää muiden aineksien kanssa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
marru
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 12:43, 08.11.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: lapin lääni

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa??

Viesti Kirjoittaja marru »

Minä tarjoan kaloille kurkun ja kesäkurpitsan lisäksi raakaa kalaa (ilman suolaa tietty) silloin tällöin, se vaan pitää silputa tosi pieneksi, tykkäävät mahoton. :mrgreen: Samoin raaka maksa ja raaka broileri on herkkua. Olen kokeillut myös omenaa, banaania, päärynää ja rypäleitä. Eivät mu fisut niistä tykänneet. Eli monenlaista voi kokeilla. Tulee vaihtelua kalojenkin ruokavalioon. Syksyllä raaka hirven sydän sai suuren suosion. Joten eikun kokeilemaan vaan. [;)]
suo siellä vetelä täällä
REaqvaristi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 21:49, 19.12.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa?

Viesti Kirjoittaja REaqvaristi »

tuo koiran makkara mietityttää... on paljonlaisesti lisäainita, etten sitä koirallenikaan anna.
mutta jospa se olis kaloille parempi :mrgreen:
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa?

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Itse olen syöttänyt raakana porkkanaa, kesäkurpitsaa ja kurkkua. Harvemmin pinittynä kuorittuja pakastekatkarapuja (huuhtelen sulatuksen jälkeen, muttei siinä ole suolaa kuin nimeksi), tuoretta lohifileetä ja pakastelohta. Ei oo eväkkäät eikä ravut noihin kuolleet.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa?

Viesti Kirjoittaja bj »

REaqvaristi kirjoitti:tuo koiran makkara mietityttää... on paljonlaisesti lisäainita, etten sitä koirallenikaan anna.
mutta jospa se olis kaloille parempi :mrgreen:
Mitäpä tuota miettimään, parempi kuin ei anna jos ei kerta koirallekaan... mun koirat saa joskus makkaraakin, mut ei ne tosiaan elä sillä. Teollista muonaa syövät kuitenkin ja tulevat aina syömään. Sukupolvien kuluessa eläimetkin sopeutuu aina vain paremmin siihen muonaan, jota saavat, eihän koiratkaan enää niin puhtaasti ole lihansyöjiä, mitä ovat joskus olleet ja mitä mun mielestä ne kyllä kuuluisi säilyttää. Silleen en missään nimessä tarkoita sitä, että kalat pitäisi sopeuttaa johonkin niille sopimattomaan ruokaan. Mutta teollisia ruokia ne kaikki kalanruuatkin on lukuunottamatta pakasteita.

Mähän tuossa jo sanoin, että tooosi harvoin, kerta, pari kahteen kuukauteen ja sitten kuukausia taas ilman.. ajanjaksolla ehkä suunnilleen oon joskus antanut vähän erikoisuutta kaloillekin. Mä en kertakaikkiian usko, että tuommoinen edes rasvoittaa kalan maksaa.

Mut jos oikeasti kaikkea miettii, ni ei täällä voi syödä yhtään mitään... Eläinrakkaus on hieno asia, mutta minuu taasen risoo se, jos siinä mennään pidemmälle kuin esim. mitä kaikkea sitä ihminen syö esim. noita lisäaineita. Kaikki valmiit einekset pitäisi sitten jättää syömättä, jos on sellainen periaate itellä, ni sitten ymmärrän että eläimille noudattaa samaa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa?

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Juuri kokkailin ensimmäisen omatekoisen kala-aterian, ja haju oli jotain aivan kuvottavaa 8O
Kyseessä siis kiekkokalojen menu, joka sisältää lampaansydäntä, katkarapuja, pakastekalaa (olisko ollu seitiä), herneitä, banaania, kaurahiutaleita ja sitten ihan perus värihiutaleita (lihat keitin). Sitten kaikki vaan yleiskoneella sotkuksi.
Kaloille meni niin että humpsahti, ja tuolla pakkasessa on monen viikon tarpeet :mrgreen:
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
REaqvaristi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 21:49, 19.12.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa?

Viesti Kirjoittaja REaqvaristi »

bj kirjoitti:
REaqvaristi kirjoitti:tuo koiran makkara mietityttää... on paljonlaisesti lisäainita, etten sitä koirallenikaan anna.
mutta jospa se olis kaloille parempi :mrgreen:
Mitäpä tuota miettimään, parempi kuin ei anna jos ei kerta koirallekaan... mun koirat saa joskus makkaraakin, mut ei ne tosiaan elä sillä. Teollista muonaa syövät kuitenkin ja tulevat aina syömään. Sukupolvien kuluessa eläimetkin sopeutuu aina vain paremmin siihen muonaan, jota saavat, eihän koiratkaan enää niin puhtaasti ole lihansyöjiä, mitä ovat joskus olleet ja mitä mun mielestä ne kyllä kuuluisi säilyttää. Silleen en missään nimessä tarkoita sitä, että kalat pitäisi sopeuttaa johonkin niille sopimattomaan ruokaan. Mutta teollisia ruokia ne kaikki kalanruuatkin on lukuunottamatta pakasteita.

Mähän tuossa jo sanoin, että tooosi harvoin, kerta, pari kahteen kuukauteen ja sitten kuukausia taas ilman.. ajanjaksolla ehkä suunnilleen oon joskus antanut vähän erikoisuutta kaloillekin. Mä en kertakaikkiian usko, että tuommoinen edes rasvoittaa kalan maksaa.

Mut jos oikeasti kaikkea miettii, ni ei täällä voi syödä yhtään mitään... Eläinrakkaus on hieno asia, mutta minuu taasen risoo se, jos siinä mennään pidemmälle kuin esim. mitä kaikkea sitä ihminen syö esim. noita lisäaineita. Kaikki valmiit einekset pitäisi sitten jättää syömättä, jos on sellainen periaate itellä, ni sitten ymmärrän että eläimille noudattaa samaa.
tottahan tuo. taidan itse syödä huonommin kuin lemmikkini, kun ajattelee tarkemmin. pääasia kai että vatsat on "täynnä" ja voivat hyvin. ja vaihtelu pitää virkeänä.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa?

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Keittääkö muutkin noita lihoja mixeihin? 8O
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa?

Viesti Kirjoittaja bj »

Nii Reaqvaristi, ei se eläintenkään suu tuohesta ole. Pikku maistiaiset eri makuisista piristää, mut pitäähän se huolehtia, ettei ne tosiaan joudu elämään epäsopivalla ruualla. Enkä niitä vatsanpurujakaan halua niille kovasti aiheuttaa. Sille koiralle kuitenkin se koiranmakkara on parempi mauste kuin esim. HK:n blöö :D .

Mä oon aika harvoin tehnyt kotitekoista, silloinkaan lihaa en ole laittanut, vain kalaa (seitiä) ja vähän katkarapuja. Tuo mun yleiskone tekee sellaista höttöä, ettei se ole kovin käytännöllistä sitten vedessä. Muussiin tulee paljon ilmaa mukaan. Milläs vempaimella muut tekee sosetta?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä ihmisten "ruokaa" akvakaloille voi antaa?

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

No mä tein yleiskoneella, mutta ilmeisesti juuri keittämisen vuoksi mun pöperöstä tuli sen verran kuivempaa tahnaa, että se ei kyllä vedessä pölise. Pysyy kasassa, ja vaikka kiekot nykeröitä rikkookin, vesi ei samene.
Ja mä siis pyöritin koneessa niin kauan, että siitä tuli ihan tahnaa, ei mitään kokkareita seassa.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”