Kasvit lopettivat kasvamisen!

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
saagelo
Member
Member

Kasvit lopettivat kasvamisen!

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Minulla on kolme akvaariota, joissa missään kasvit eivät ole kasvaneet kunnolla muutamaan kuukauteen. Mitään muutoksia hoitoon en ole tehnyt ja vesiarvot ovat pysyneet ennallaan(kaikissa PH 7, No3 0-25, No2 0,3-0,9, GH 5-7, KH 2-3). Vettä vaihdan kerran viikossa noin puolet tai pienemmistä altaista hieman enemmän. Vedenvaihdon yhteydessä lisään normaaliannostuksella seachemin vedenparannusainetta, satekin nestemäistä lannoitetta, JBL:n tableteista valmistettua turveuutetta ja lähes päivittäin easy lifen nestemäistä hiiltä. Easy lifen Nitroa olen lisännyt muutaman kerran pienellä annoksella satunnaisesti. Valaistus on 200l altaassa actizoon 30w supralux ja nominal tx, 100l altaassa 2x 18w philips aquarelle ja 65l altaassa 15w philips aqua sky ja 15w hagenin aqua glo. Kaikissa altaissa on heijastimet, valot ovat päällä 10-11 tuntia päivässä. Pohjalannoitteena tetran initial sticks tai "power sand" ja jbl:n savikuulat.

Ennen kasvit kasvoivat hyvin ja niitä sai karsia runsaasti joka viikko. Nyt vallisneria on lähes kuihtunut pois, lahonnut pystyyn, pistia jota ennen sai heittää roskiin joka viikko ei kasva juuri ollenkaan, vesimiekat jotka ennen kasvattivat joka viikko uusia lehtiä ovat kutistuneet pieniksi ja levääntyneet jne. Intianvesitähdikki, jättivesitähdikki ja konnanputki kasvavat todella hitaasti ja ehtivät levääntyä ja reikiintyä ennen kun olisi karsimisen aika. Ainoat kasvit jotka näyttävät menestyvän ovat punainen ja vihreä tiikerilumme. Muut kasvit kituuttavat ja levääntyvät. Pahaa leväongelmaa ei kuitenkaan ole.

Kasveja syöviä kaloja ei altaissa ole. Voiko kasveilla olla menossa joku talven lepokausi, vai mistähän tämä voi johtua
?
tetra-76
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kasvit lopettivat kasvamisen!

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Mulla on ihan sama ongelma mun isossa altaassa ja samaa olen miettinyt voiko talvi jotenkin vaikuttaa kasvien kasvuun [:I] Levää ei ole ja valaistus on hyvä. Kesällä kasvit rehotti tosi komiasti ja jatkuvasti sai olla karsimassa, mutta nyt ainoastaan lumpeet voivat hyvin. Kaikki nopea kasvuiset kasvitkin on ihan näivettynyt. Outoa! Lannoitus on kyllä ihan kohdillaan..
KatjaS
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Koska loisteputket on viimeksi vaihdettu? Valotehon heikkeneminen voisi vaikuttaa kasvien kasvuun.
Omissa altaissani olen vaihtanut putket vuoden, puolentoista välein. Putket kannattaa vaihtaa yksittäin, eikä kaikkia kerralla, siitäkin voi saada altaaseen leväongelman.
Miekkakasvit tykkäisivät savipalleroista juurien sekaan upotettuna.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
saagelo
Member
Member

Vaihdoin kaikki putket noin kuukausi sitten, edelliset olivat korkeintaan vuoden vanhat, mutta ajattelin josko putkien vaihto olisi virkistänyt kasvit. Ei ainakaan vielä.

Mitään leväongelmia en saanut vaihtamalla kaikki putket kerralla.
KatjaS
Member
Member

Viesti Kirjoittaja KatjaS »

Aika mystistä.
Tiedätkö nitraatin tarkkaa määrää?
Oletko mitannut PO4: määrää, olikos toi nyt sitten fosfaatti?
Kasvit kituuttivat isommassa altaassa koska nitraatti oli nollassa ja tuo po4 taivaissa. Ihmettelin kun levää pukkasi, eikä kasvit oikein kasvaneet, eikä rutiineissa ollut tapahtunut muutoksia. Loisteputketkin ovat kohtuullisen uusia.
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

KatjaS kirjoitti:Koska loisteputket on viimeksi vaihdettu? Valotehon heikkeneminen voisi vaikuttaa kasvien kasvuun.
Omissa altaissani olen vaihtanut putket vuoden, puolentoista välein. Putket kannattaa vaihtaa yksittäin, eikä kaikkia kerralla, siitäkin voi saada altaaseen leväongelman.
Mä käytän loisteputket aina ihan loppuun. [;)] Ihan hyvin riittää valotehot jopa vaativimmillekin kasveille.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Le Tigre
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Le Tigre »

Eihän sinulla sattumoisin ole tavallisten lamppujen esim. normaali kattovalaisimien loisteputkia? Ne eivät ole hyväksi akvaariokasveille.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Mulla on käytössä ihan normaalit markettien loisteputket, eivätkä ne kyllä hidasta kasvien kasvuvauhtia ainakaan täällä. [;)]

Olen huomannut, että useat akvaariokasvit tarvitsevat uudistamista aika ajoin. Köynnöskasveja kannattaa leikata ja istuttaa leikatut latvat pohjaan. Näin kasvit saavat eräänlaisen nuorennusleikkauksen. Vallisneriasta suosittelisin leikkaamaan huonot osat pois, ja kasvattamaan vaikka juuristosta uudet tilalle. Useinhan juuristossa on jo valmiinakin pikku taimia. Mulla kasvien heikkokasvuisuus tai muu kasvuhäiriö on yleensä korjaantunut tällaisilla uudistustoimilla. :)
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Le Tigre kirjoitti:Eihän sinulla sattumoisin ole tavallisten lamppujen esim. normaali kattovalaisimien loisteputkia? Ne eivät ole hyväksi akvaariokasveille.
Mitäs vikaa niissä on? Itse oon käyttänyt ns. normaali loisteputkia jo melkein parinkymmenen vuoden ajan, eikä mitään ongelmia kasvien kasvun suhteen ole ollut.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Mä muuten teen radikaaleja leikkauksia esim. papukaijalehdelle ja Ludwigia arcuatalle (ei rusolehti), kun ne aina kasvavat kauniimpaa kasvustoa sen jälkeen. Papukaijalehti saattaisi jopa heittää veivinsä akvaariossani ilman tuollaisia uudistavia leikkauksia.
Asko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Asko »

Minulla ihan normi setti näin talviaikaan. Yleensä ennen joulua alkaa kasvu hidastua ja kasvit surkastua. Kunhan kevättalvi alkaa koittaa niin puskevat kilpaa uusia lehtiä ja versoja. Luulen, että tuo kasvamattomuus on osittain luonnon omaa kiertokulkua. Eihän huonekasvitkaan kasva talvella kovin reippaasti. Tällä hetkelläkin minulla kasvit ovat melkolailla lepovaiheessa. Uusia lehtiä ei juurikaan tule ja vanhatkin lahoavat pikkuhiljaa. Mutta ei syytä huoleen...parin kuukauden päästä tilanne taas tasaantuu. [;)]
Le Tigre
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Le Tigre »

Koss kirjoitti:Mitäs vikaa niissä on? Itse oon käyttänyt ns. normaali loisteputkia jo melkein parinkymmenen vuoden ajan, eikä mitään ongelmia kasvien kasvun suhteen ole ollut.
Ensinnäkin normiloisteputkista tuleva valo on keltaista. Luonnossa, jos nyt katsoo ikkunasta ulos, siellä oleva valo ei näy kellertävänä. Itselläni ko. putket ovat tuottaneet levää ja hidastaneet kasvien kasvua. Mutta jos sinulla on loisteputket, jotka eivät hohda keltaisena, ei ongelmia ole ilmaantunut.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Se, että luonnossa valo ei näy niin kellertevänä, ei tarkoita sitä, etteikö kasvit tuossa valaistuksessa viihtyisi. Käytetäänhän puutarhoillakin elohopea- ja suurpainenatriumvalaisimia. Mulla on joskus ollut todella kellertävää valoakin tuottavia polttimoita käytössä, eikä tuolloinkaan ollut ongelmia levien taikka kasvien kasvun suhteen. Valaistuksenhan lisäksi tarvitaan riittävästi lannoitusta ja hiilidioksidia, myöskään oikeanlaisia vesiolosuhteita unohtamatta.
saagelo
Member
Member

Nyt on alkanut tapahtua muutosta pienimmässä 65l akvaariossa, vaikken ole muuttanut hoitorutiineja. Kasvit on alkaneet kasvaa vähän paremmin tässä akvaariossa, jopa kohtuullisesti(intianvesitähdikki, punainen tiikerilumme, jaavansaniainen). Jättivesimiekkakin on alkanut tehdä uusia lehtiä aika runsaasti, vaikkakin ne ovat pieniä, ehkä 1/3 siitä millaisia se ennen teki.

Kahdessa isommassa akvaariossa ei juurikaan mitään muutoksia. Oikeastaan vaan jaavansaniainen ja tiikerilumpeet kasvavat niissä normaalisti. Siirsin juuri siivotessa kahteen isompaan akvaarioon runsaasti intianvesitähdikin pistokkaita pienemmästä altaasta, jossa sitä oli kasvanut hyvin. Saa nähdä kuihtuvatko nuokin pystyyn!
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Minusta kuulostaisi vahvasti nitraatin puutteelta. Varsinkin tuo että nopeakasvuiset kasvit kituvat ja hidaskasvuiset selviävät paremmin viittaisi vahvasti siihen, kuten myös kuvauksesi siitä että kasvien kasvu on pysähtynyt. Eli pienempiä vedenvaihtoja tai puhdas nitraattilannoitus, sillä voisi kokeilla ongelmaa ratkaista. :)
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”