Aasialainen levänsyöjä?
Valvoja: Moderaattorit
Aasialainen levänsyöjä?
Eli tarkoituksena olisi jonain kauniina päivänä perustaa noin 200-300 litran akvaario, johon hankkisin aasialaisia kaloja. Suunnitelmissa parvi kiilakylkiä, piikkisilmiä ja joku rihmakalapariskunta/ -haaremi. Mietinnässä on nyt jonkinnäköinen levänsyöjä, mieluiten monni. Olisikohan kellään täällä ehdotuksia?
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
Aasialainen levänsyöjä
375-litraisessa altaassa vanha partis otti ja lähti autuaammille uintivesille. Kalastoa olen muuttamassa aasialaiseksi ja toivoisin vinkkejä uudeksi levänsyöjäksi.
Nykyinen lajisto on kelta- ja loistobarbeja sekä intiaaninsulkaparvi ja muutamia monnisia jäljellä amerikkalaisista lajeista. Suunnitelmissa on sini- tai loistoseeprakalaparvi. Kasveja (lähinnä jaavansaniaista) on paljon, pH 7:n kieppeillä, lämpötila noin 24.
Onko leväbarbi ainoa realistinen vaihtoehto? Toisaalta parvi voisi korvata seeprakalat...
Nykyinen lajisto on kelta- ja loistobarbeja sekä intiaaninsulkaparvi ja muutamia monnisia jäljellä amerikkalaisista lajeista. Suunnitelmissa on sini- tai loistoseeprakalaparvi. Kasveja (lähinnä jaavansaniaista) on paljon, pH 7:n kieppeillä, lämpötila noin 24.
Onko leväbarbi ainoa realistinen vaihtoehto? Toisaalta parvi voisi korvata seeprakalat...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Re: Aasialainen levänsyöjä
Jos kyseessä ei ole avoin allas, minä ottaisin sinneGarra flavatran. Aasialaisista löytyy kyllä muitakin mielenkiintoisia levää syöviä, esim. imunuoliaiset.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Aasialainen levänsyöjä?
Todella hienon näköisiä on nuo Sewellia suvun imunuoliaiset. Koko ajan imemässä levää. En vain tiedä miten ne vanhempana käyttäytyvät. Onko levänsyönti edelleen tehokasta? Äärimmäisen voimakas imuteho niillä ainaskin on. Suosittelen ehdottomasti.
Ich habe eine Zwergbuntbarsche in meine Lederhose...
Re: Aasialainen levänsyöjä
Olin tätä myös ehdottamassa mutta Mabo viisaudessaan sen jo tekiMabo kirjoitti:Jos kyseessä ei ole avoin allas, minä ottaisin sinneGarra flavatran. Aasialaisista löytyy kyllä muitakin mielenkiintoisia levää syöviä, esim. imunuoliaiset.

Täma fisu on oman altaan tehokkain levänsyöjä, seassa on Gastromyzoneita ja Sewellioita. Ja komein, huomenna tulee kaksi lisääkin pitkän etsinnän jälkeen.
"A day without sunshine is like, you know, night."
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mistä janma niitä olet onnistunut hankkimaan? Itsellekin pitäis saada niin monta/hyvät levänsyöjät, ettei tarttis laseja putsata - joka kerta tulee pieniä naarmuja tuohon kaarevaan lasiin, kun handyä joutuu käyttämään.
Ruotsalaisen tukun kautta, paikallisesta liikkeestä. Mutta tosi harvoin löytyy, tämä oli ensimmäinen kerta sen jälkeen kun tuon ensimmäisen sain että on listalla näkynyt (~8kk). Millä putsaat, itse käytän vanhaa pankkikorttia ja sillä ei tule naarmuja.
"A day without sunshine is like, you know, night."
-
- Advanced Member
- Viesti:
Ok. Sillä handyllä olen putsannut, mutta äsken kokeilin taikasienellä. Totesin, että se taitaa olla parempi vaihtoehto, jottei noita pieniä hiusnaarmujakaan tulisi ja huomasin, että ei tuo ollutkaan enää sitä tiukassa olevaa levää - sen verran noi sewelliat, gastromyzonit ja katinkullat ikkunoita imeskelevät. Olis noi garratkin kyllä komeita...