Allas yli alustan?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: tay
- Sukupuoli: Nainen
Allas yli alustan?
Olen laittamassa käyntiin 1,3m pitkää matalaa pohjakala-akvaariota. Alustaksi olisi 1,2 m pitkä levy, joten haittaako jos allas jää molemmista päistä 5cm levyn ulkopuolelle. Voin tietysti laittaa 5cm:n styroksin alle jos on apua siitä. Allas tulee laskujen mukaan painamaan n.150 kg max.
Pikkuhiljaa syvempiin vesiin...
-
- Advanced Member
- Viesti:
Re: Allas yli alustan?
Millä perusteella tuommoinen ei haittaa? Ite mietin voisko 49,5 cm leveälle jalustalle laittaa 50 cm akvaarion? Eihän tuo olisi kuin 2,5 mm tyhjää sen altaan alla per puoli, mutta silti tuntuisi hieman epäilyttävältä.
Akvarismia 1992-2014
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
En nyt muista merkkiä, mutta olen useastikin törmännyt yhteen kalusteakvaariovalmistajaan, jonka lähestulkoon kaikki altaat tulevat molemmista reunoista arviolta 20 cm yli.
Joku parin sentin ylitulo ei minun yöuniani veisi, mutta tuollainen 20 cm alkaa jo hiukan epäilyttää.
Mutta jos niitä kerran valmistetaan sarjatuotantona takuiden kanssa, niin eiköhän valmistaja ole jo riskit laskeskellut.
Joku parin sentin ylitulo ei minun yöuniani veisi, mutta tuollainen 20 cm alkaa jo hiukan epäilyttää.
Mutta jos niitä kerran valmistetaan sarjatuotantona takuiden kanssa, niin eiköhän valmistaja ole jo riskit laskeskellut.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Linkitä heti kuvaa, kun löydät!Vesipeukalo kirjoitti:En nyt muista merkkiä, mutta olen useastikin törmännyt yhteen kalusteakvaariovalmistajaan, jonka lähestulkoon kaikki altaat tulevat molemmista reunoista arviolta 20 cm yli.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Senior Member
-
- Advanced Member
- Viesti:

Akvarismia 1992-2014
Jännä juttu, itse aikalailla kaksi vuotta sitten kyselin samaa ja silloin sanottiin, että ei missään tapauksessa saa akvaario mennä alustan yli. Mulla siis kyseessä 80cm leveä akvaario joka tuli 78cm leveälle alustalle. Ostin siihen sitten akvaarion ja kaapiston väliin pohjan kokoisen liimapuulevyn ja sen päälle vielä se styroksi.
-
- Junior Member
Mulla tulee 370l Malawi allas jalustan yli kummastakin päästä n. 8,5 cm. Jalustan ja akvaarion välissä on 3cm paksu akvaarion kokoinen puulevy sekä tietysti solumuovi välissä. Ja altaassa on vielä n. 40kg kiviä. Hyvin kestää, tai ainakin on kestänyt tänän asti (*koputtaa puuta*).
455l vettä talossa kahdessa altaassa
-
- Elite Member
No huh huh. On siinä insinöörillä ollut luja luotto kaavoihinsa. En kyllä moista hökötystä aivan hevin olohuoneeseeni roudaisi. Minkähänlainen tuo levy on itse altaan, ja jalustan välissä, ja kuinkahan paksusta lasista tuo lienee kyhätty.
Itse olen ihastellut ja kauhistellut netissä tuollaisia altaita.
Teknisesti ottaen on kyse siitä, että alustan yli ulottuva altaan osa tuo alaspäin suuntautuvan paineen ynnä suuren osan koko akvaarion veden paineesta ja suurin arvo on sivulasien kohdalla. Silloin sivulasien liitoksiin tulee melko mahtavat jatkuvat paineet ja lisäksi vielä veden vaihdon synnyttämät veden hetkuttelut - ja kaikki ylimääräiset kolhaisut, kun esim koirat ja lapset juoksussa törmäävät kulmaan. Jos on tarpeeksi hyvä liima-aines=silikoni, mikä kestää tuon paineen, niin siitä vaan. Itse paksun pohjalasin tulisi kyllä kestää tuon paineen vääntymättä. Koska valmistajat eivät ilmoita, minkä suuruisia paineita silikonit kestävät, on täysin mahdotonta mennä ennustamaan, kuinka idioottivarmaa tuollaiset ulokkeet ovat. Mutta väittäisin: saumassa sen salaisuus.
Tulipa tuossa vielä eräs hyvin arveluttava ajatus. Jos tehtaassa täysin erinomaisissa puhtaissa olosuhteissa saadaan altaalle tarvittava lujuus, on tehdas hoitanut hommansa. - Mutta silikonit täytyy joskus vaihtaa. Sitä sitten joku onneton töhrii puolipuhtaille pinnoille amatöörin ottein epätasaisesti silikonit. Jopa kuivatusolosuhteetkin tulisi mahdollisesti tällöin tarkistaa, ettei varmastikaan menisi siltä osin mitään pieleen (ilman minkäänlaisia vääntöja ja taatusti tarpeellinen kuivumisaika ilman lämpötilaan ja kosteuteen suhteutettuna.) - En edes tiedä, kuinka vakuutusyhtiöt suhtautuvat tällaisessa tapauksessa vahinkokorvauksiin.
Teknisesti ottaen on kyse siitä, että alustan yli ulottuva altaan osa tuo alaspäin suuntautuvan paineen ynnä suuren osan koko akvaarion veden paineesta ja suurin arvo on sivulasien kohdalla. Silloin sivulasien liitoksiin tulee melko mahtavat jatkuvat paineet ja lisäksi vielä veden vaihdon synnyttämät veden hetkuttelut - ja kaikki ylimääräiset kolhaisut, kun esim koirat ja lapset juoksussa törmäävät kulmaan. Jos on tarpeeksi hyvä liima-aines=silikoni, mikä kestää tuon paineen, niin siitä vaan. Itse paksun pohjalasin tulisi kyllä kestää tuon paineen vääntymättä. Koska valmistajat eivät ilmoita, minkä suuruisia paineita silikonit kestävät, on täysin mahdotonta mennä ennustamaan, kuinka idioottivarmaa tuollaiset ulokkeet ovat. Mutta väittäisin: saumassa sen salaisuus.
Tulipa tuossa vielä eräs hyvin arveluttava ajatus. Jos tehtaassa täysin erinomaisissa puhtaissa olosuhteissa saadaan altaalle tarvittava lujuus, on tehdas hoitanut hommansa. - Mutta silikonit täytyy joskus vaihtaa. Sitä sitten joku onneton töhrii puolipuhtaille pinnoille amatöörin ottein epätasaisesti silikonit. Jopa kuivatusolosuhteetkin tulisi mahdollisesti tällöin tarkistaa, ettei varmastikaan menisi siltä osin mitään pieleen (ilman minkäänlaisia vääntöja ja taatusti tarpeellinen kuivumisaika ilman lämpötilaan ja kosteuteen suhteutettuna.) - En edes tiedä, kuinka vakuutusyhtiöt suhtautuvat tällaisessa tapauksessa vahinkokorvauksiin.
Mutta tuossahan se allas on kokonaan jalustan päällä, jalusta itse näyttää vain aika heppoiselta hökötykseltä.Vesipeukalo kirjoitti:Tässä melkein 600 l

-
- Junior Member
Tarkoititkohan kenties mun viritystäni?Deicide kirjoitti:No huh huh. On siinä insinöörillä ollut luja luotto kaavoihinsa. En kyllä moista hökötystä aivan hevin olohuoneeseeni roudaisi. Minkähänlainen tuo levy on itse altaan, ja jalustan välissä, ja kuinkahan paksusta lasista tuo lienee kyhätty.

455l vettä talossa kahdessa altaassa
-
- Elite Member
En suinkaan, vaan tuota WOHA Acarin lasitornia.
Tuossa lasialustaisessa akvaariossa näyttäisi olevan alakehys kenties hiilikuitua
. Hieno akva. Joka tapauksessa silikonit pitävät altaan koossa. Paine on suurin altaan alaosassa ja suuntautuu yhtä paljon joka suuntaan. Matalassa altaassa paine jää täten pieneksi. Pohjalasin paksuus/ kehys, joka estää taipumista on oleellista. Normaalisti pohjalasin paksuus on tärkeä hiekan ja kivien aiheuttaman pistekuormituksen, sekä kehyksellisissä akvaarioissa joissa pohjan ja alustan väliin jää tyhjää tilaa, muistaen kuitenkin että joidenkin valmistajien kehysaltaiden alle pitääkin jäädä tilaa sopivan taipumisen kannalta
. Stingray:n altaan 5 cm:n ylityksellä ei ole merkitystä. Ugh! Teemu Salonen on puhunut 
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Jeah, ja lisätään vielä, et kaikki juwelit ja mp:t yms altaat ovat leveämpiä kuin varsinainen jalusta. Se pöytälevyt menee melkeenpä vääntämällä rikki.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
220 cm pitkä allas tulee molemmista päistä n.30cm yli jalustan. Jalustan ja altaan välissä on 3,5 cm paksu vaneri joka on siis altaan pituinen. Ja paksu styroksi tietysti kans. Ollut näin useita vuosia ja muuttoja. Kertoilen jos jotakin sattuu, mutta ihan hyvin yöni nukun tämän altaan osalta. Enemmänkin huolettaa 60-100 litraset jonkin lastulevy lipaston päällä...
-
- Senior Member
Nyt en kyllä tajunnut. Allashan on vaan keskeltä jalustan päällä, ja reunat ovat ilmassa.rain- kirjoitti:Mutta tuossahan se allas on kokonaan jalustan päällä, jalusta itse näyttää vain aika heppoiselta hökötykseltä.Vesipeukalo kirjoitti:Tässä melkein 600 l
No, jos olet ihan varma asiasta niin voi kyllä olla että muistelen jotain toista Wohan mallia, josta olen nähnyt jalustakuvan erikseen ja siinä oli myös päällyslevy jalustassa.
Mites sitten kun itellä on tuommonen 170 senttiä pitkä ja 60 senttiä leveä (puu)jalusta, voisiko siihen päälle laittaa esimerkiksi 200 senttiä pitkän ja 70 senttiä leveän altaan, kun altaan ja jalustan väliin laittaisi altaan pohjan kokoisen (eli jalustan kantta suuremman) vanerilevyn, 15mm? (+styroksin)
-
- Advanced Member
- Viesti:
Vaan kun ei, tai sitten meidän MP Scubalinen allas+jalustayhdistelmä on viallinen...Teemu Salonen kirjoitti:Jeah, ja lisätään vielä, et kaikki juwelit ja mp:t yms altaat ovat leveämpiä kuin varsinainen jalusta. Se pöytälevyt menee melkeenpä vääntämällä rikki.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Loppujen lopuksi se on melkoisen eri juttu laittaa allas liian pienelle jalustalle välilevyn kanssa joka tukee koko altaan pohjaa, kuin ilman välilevyä.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: tay
Uskon näillä eväin ettei allas hajoa, piti vaan saada kommentteja.Laitoin 2cm levyn väliin ja styroksin myös.Ja allas on todellakin matala ,mutta tuo hökötys "lasialustan"päällä ei näyttänyt vakuuttavalta eikä ollut edes kaunis mun mielestäni. Nykyinen altaani (n.350kg)on ollut vanerilevyn ja solumuovin päällä jo 2v,yli 20cm kummastakin reunasta.Kyllä 2cm levy jo jotain kestää kun ollut lecaharkkojen päällä sen ajan. Painon jakaantuminen ,uskoisin,on tärkeää. Lattian epäilin nykyisen altaan alla ensin vajoavan kun on puuta
Onko kellään näin tapahtunut?

Onko kellään näin tapahtunut?
Pikkuhiljaa syvempiin vesiin...
-
- Senior Member
Enhän mä satavarma voi olla, kun en ole livenä tuollaista nähnytrain- kirjoitti:No, jos olet ihan varma asiasta niin voi kyllä olla että muistelen jotain toista Wohan mallia, josta olen nähnyt jalustakuvan erikseen ja siinä oli myös päällyslevy jalustassa.

Mutta tekstissä ei ainakaan mainita kuin "gravel cover", eli vain koristelista.
-
- Junior Member
- Viesti:
Täytyypä pistää tähänkin ketjuun kuva "mahdottomasta" 200-litraisesta jonka pohjasta 95% on tyhjän päällä.
Tämä ei kuulemma ole mahdollista
(tosin se on tähän mennessä ollut käytössä vasta n.12 vuotta eli kai se poksahtaa ensi viikolla)
Eihän se jokaiselta sivultaan pystylaseilla täysin taipumattomaksi jäykistetty pohjalasi taivu samalla tavalla kuin sama lasilevy yksinään vaikka reunat olisivatkin jonkin matkaa tyhjän päällä, ja muutenkin on ihan käsittämätöntä että ollaan siinä uskossa, että jos pohjasta vaikka kolikon kokoinen osa on ilman styroksia tai muuta pehmustetta niin allas on välittömästi halki. Taipumisen esto on olennaista eli allasta voisi periaatteessa pitää vaikka kolikkotornien päällä kunhan tukipisteitä on riittävän tiheässä jotta taipumisjännitettä ei synny. Sama periaate kuin fakiirin piikkisängyssä.
Mutta joo, kun joku guru on sanonut että koko pohja on PAKKO tukea levyllä ja styroksilla...
Tämä ei kuulemma ole mahdollista
(tosin se on tähän mennessä ollut käytössä vasta n.12 vuotta eli kai se poksahtaa ensi viikolla)
Eihän se jokaiselta sivultaan pystylaseilla täysin taipumattomaksi jäykistetty pohjalasi taivu samalla tavalla kuin sama lasilevy yksinään vaikka reunat olisivatkin jonkin matkaa tyhjän päällä, ja muutenkin on ihan käsittämätöntä että ollaan siinä uskossa, että jos pohjasta vaikka kolikon kokoinen osa on ilman styroksia tai muuta pehmustetta niin allas on välittömästi halki. Taipumisen esto on olennaista eli allasta voisi periaatteessa pitää vaikka kolikkotornien päällä kunhan tukipisteitä on riittävän tiheässä jotta taipumisjännitettä ei synny. Sama periaate kuin fakiirin piikkisängyssä.
Eli jos sivulasien paksuus on enemmän kuin 2,5mm, osa niistä on joka tapauksessa tuettu alustan päälle, eli mikään ei edes joudu jännitykselle alttiiksi. Sivulasit eivät taatusti taivu alaspäin oli altaan pohja tuettu reunoja myöten tai ei.Tindra kirjoitti:Millä perusteella tuommoinen ei haittaa? Ite mietin voisko 49,5 cm leveälle jalustalle laittaa 50 cm akvaarion? Eihän tuo olisi kuin 2,5 mm tyhjää sen altaan alla per puoli, mutta silti tuntuisi hieman epäilyttävältä.
Mutta joo, kun joku guru on sanonut että koko pohja on PAKKO tukea levyllä ja styroksilla...
http://www.terraario.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Räkissä on monesti akvaario vain räkin reunojen varassa ja pohja 98% tyhjän päällä.. Ei alustaa tarvitse olla, jos pohja on suora, eikä siellä ole mitään kovaa kohoumaa/terävää, joka puhkaisisi lasin. Tyhjä altaan alla on ihan ok, jos akva on järkevän paksuisesta lasista tehty.
Lasi kestää myös taivutusta aika paljon, mutta aaltomainen taivutus ei välttämättä ole hyvä. Lasi "viruu" ajan myötä ja sisäiset jännitykset pyrkivät tasaantumaan, mutta saattaa samalla muuttua heikommaksi kohdalta, jossa toinen reuna puristaa ja toinen vetää.
Lasi kestää myös taivutusta aika paljon, mutta aaltomainen taivutus ei välttämättä ole hyvä. Lasi "viruu" ajan myötä ja sisäiset jännitykset pyrkivät tasaantumaan, mutta saattaa samalla muuttua heikommaksi kohdalta, jossa toinen reuna puristaa ja toinen vetää.