Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Jeeps. enää nykyisillä minimi litroilla ei oikein pysty kauemmin pitämäänkään kuin pieniä lajeja.
Nytkin kun tilasin aksolotleja tuttuun kalakauppaan on minun haettava ne suoraan kun tilaus saapuu. Se johtunee tosin ihan siitä että tilaan hieman omituisia otuksia aina, aksolotlit olivat täysin vieraita liikkeen pitäjälle.
Mutta olen kyllä tyytyväinen kyseiseen liikkeeseen, muutamassa viikossa saa ihan sitä mitä tilaa ja vielä kohtuu hinnoilla, vaikka liike onkin pienellä paikkakunnalla.
Tuli käytyä akvaarioliikkeissä pääkaupunkiseudulla ja en tiedä, jotenkin ihmetyttää ja ärsyttää... En ostanut taaskaan yhtään kalaa. En voi ostaa!
Miten ne altaat on aina täynnä epämuodostuneita ja/tai sairaan näköisiä kaloja? Ihan sama minne menee. Ymmärrän, että jos on kiirettä niin on vaikea ehtiä kaikkea, mutta silti! Nimikyltit on aina väärissä altaissa tai altaissa väärät kalat. Niistähän ihmiset katsoo ja "oppii" ja tekevät osto(johto)päätöksiä. Voisiko niitä lappuja tulostaa varaston ja aamuisin tarkistaa altaat ja laput?
Ja miksi niitä isoja iki-vanhoja väsyneitä yksisilmäisiä kaloja ei voi siirtää esim. vaikka johonkin ns. esimerkkialtaaseen myymälään katseltavaksi tai pistää pois?
Btw, seeprakala- ja miljoonakala-altaat ovat pahimpia. Puolet ovat elikelvottomia käyräselkäisiä kalan irvikuvia, kuka niitä oikeasti ostaa? Ei kukaan, joten miksi ne on myyntialtaissa?
Olenkohan liian tarkka? Mutta kun (eikä se ole ainoa syy) kalojen hinnat liikkuvat 3-10e kpl välillä, tuntuu ihan älyttömälle ostaa jotakin muuta kuin mitä odottaa saavansa. Kysehän on elävästä eläimestä.
No, jotenkin vissiin harmittaa kun olin lähtiessä niiiiin kalanostotuulella ja se katosi matkan varrella.
Kävin 4 liikkeessä, enkä ollut yhteenkään tyytyväinen. Ja ihan "hyvissä" paikoissa kävin.
Niin että mistä ihmeestä minä nyt niitä kaloja saan????
Jos ne kerran on hyviä paikkoja, niin niiden nimet voi varmaan tässä julkaista. Uteliasuudesta, voisin itsekin käydä vilkasemassa kuinka kaameita paikkoja ne sitten on. Ja varmaan moni muukin haluaisi.
Olen aika monessa keskustelussa maininnut, että on aivan turha itkeä kauppojen tasosta ja laadusta keskustelupalstalla. Se pitää tehdä suoraan kauppaan henkilökohtaisesti, puhelimitse, sähköpostilla. Sähköpostilla se onnistuu ihan anonyymistikin. Niin ja miksei myös puhelimessa:)
Teemu Salonen kirjoitti:Jos ne kerran on hyviä paikkoja, niin niiden nimet voi varmaan tässä julkaista. Uteliasuudesta, voisin itsekin käydä vilkasemassa kuinka kaameita paikkoja ne sitten on. Ja varmaan moni muukin haluaisi.
No mä kyl en viitsisi lähteä yhteenkään liikkeeseen tuommoisia kytistelemään varta vasten .
Täytyy nuokata, että Teemun ajatukset tai halun nähdä nuo, kenties ymmärrän, kun on itse saman alan ihminen.
Itselläni on liikkeistä vain hyviä kokemuksia. Esimerkiksi Vaasan akvaarioliike on tosi hyvä akvaarioliike. Kalat eivät koskaan ole olleet sairaita ostettaessa, kasvit ovat olleet hyväkuntoisia eli ei reikiä tms., ja kauppias on palvellut hyvin ja auttanut tarvittaessa ongelmissa. Lisäksi hinnat eivät ole kalleinta luokkaa, kalat ovat oikeanmuotoisia ja hyvä valikoima sekä kasveja että kaloja. En keksi mitään moitittavaa, minkä toivoisin olen toisin. Kaikki on niinkuin pitää .
300 litran seura-akvaario: 3 x sinirihmakala, 18 x neontetra, 2 x albiinomonninen, 2 x piikkisilmä, 1 partamonni
145 litran akvaario, tarkoitus tehdä Keski-Amerikan biotooppiakvaario tai tavallinen seurala.
Menee ehkä hiukan OT mutta pakko tähän laittaa oma kokemukseni eräästä isosta eläinkauppaketjusta. Olin n. 3 vuotta sitten perustamassa ensimmäistä akvaariotani, 128litraista sellaista. Jotenkin naivina ajattelin että kun menen isoon liikkeeseen, saan hyvät neuvot jne. (aquawebistä ei ollut mulla siinä vaiheessa tietoakaan). Halusin helppoja kaloja ja jonkun syömään levää. Leväbarbeja ehdottivat mulle muutaman tetraparven lisäksi. Vesitestejä ei tarvittu ja hyvin moni muukin neuvo on sittemmin osoittautunut huonoksi. Muutimme toiselle paikkakunnalle ja kävin saman ketjun liikkeessä... ei muuttanut mielipidettäni. Onneksi täällä on myös yksi äärettömän hyvä eläinkauppa.
Kalalajeja miettiessä olen tullut siihen lopputulokseen että aqua-web taitaa pienen suodatuksen kanssa olla paras paikka neuvoihin. (muissakin akvaarioasioissa täältä etsin tietoa, monesti ei tarvitse edes kysyä kun joku sen on jo kysynyt ja etsi-toiminnolla vastaukset löytyy)
Espoossa Leppävaario saa myös täydet pisteet multa, aivan loistavaa palvelua mielestäni.