300 litraisen valaistus uusiksi

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hemmo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

300 litraisen valaistus uusiksi

Viesti Kirjoittaja Hemmo »

Olen ollut siinä uskossa, että n. 300 litraisen akvaarioni (125*50*50) valaistus on kunnossa. En oikein tiedä miten se on minulla aina jäänyt vähän taka-alalle näitä asioita miettiessä.

Mutta asiaan. Nykyinen valaistus koostuu kahdesta 36W:n loisteputkesta yhdessä kotelossa. Olen antanut itselleni kertoa, että altaaseen tarvittaisiin noin 150W valotehoa.
Olen tässä parin päivän aikana selannut nettiä ihan kyllästymiseen asti eri vaihtoehtoja tutkaillessa. Yksi (ehkä halvin) vaihtoehto olisi laittaa toinen samanlainen loisteputkikotelo nykyisen viereen. Vierastan kuitenkin pikkasen tuota ajatusta.

Miten te toimisitte tällaisessa tilanteessa? Millaisia valaisimia ehdottaisitte?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: 300 litraisen valaistus uusiksi

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Ehdottaisin 1 x 150 W monimetallia. Esimerkiksi tällaisen (johan on surkea kuva 8O ) Zeissin myymälämonimetallin saa käytettynä polttimon hinnalla eli noin viiteen kymppiin. Kuva ei todellakaan anna oikeutta valolle, räpsäisty varmaan juuri valon syttymisen jälkeen.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
tuomas2
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja tuomas2 »

Kyllä 2x36W putkilla kasvit kasvaa ainakin täälläpäin erinomaisesti vastaavassa 300-litraisessa. En aio ainakaan itse lähteä vaihtamaan. Miksi muuttaa toimivaa järjestelmää? :)
Täplävanneahvenen (H. notatus) poikasia myynnissä Jyväskylässä
http://blogi.kasvikauppa.fi/2016/08/tap ... us-f1.html
Hemmo
Junior Member
Junior Member

Adrianna kirjoitti:Ehdottaisin 1 x 150 W monimetallia. Esimerkiksi tällaisen (johan on surkea kuva 8O ) Zeissin myymälämonimetallin saa käytettynä polttimon hinnalla eli noin viiteen kymppiin. Kuva ei todellakaan anna oikeutta valolle, räpsäisty varmaan juuri valon syttymisen jälkeen.
Missä noita myymälämalleja yleensä myydään? Jos siis uusia meinaa ostaa. Ja jakaako tuo yksi lamppu valon tasaisesti 125cm pitkään akvaarioon? Olen kuitenkin ajatellut pitää kasveja koko akvaarion mitalta. Olisiko siis kaksi 75W lamppua parempi?

Entäs sitten elohopeapurkauslamput. Lueskelin jostain, että ne olisivat pikkuhiljaa eilispäivää. Pitääkö tuo tieto paikkansa? Jos eivät, niin käykö lampuiksi ihan "tavalliset" esim. Ikean valaisimet? Vai puuttuuko niistä heijasinpintaa tms.?
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Tuollapäin ainakin myydään käytettyjä myymälämonimetalleja: http://www.pisnes.fi/albumi/myymalakalusteita/" onclick="window.open(this.href);return false;. Soittelin joulukuussa ja sanoivat että noita Livalin Power TD 150W- valaisimia löytyy, tosin eivät postita kahta kappaletta vähempää kerralla. Oliskohan ollut jtn. 30-40e/kpl, en muista tuleeko polttimoa mukaan. Olen kuullut täällä että EU kieltäisi lähivuosina elohopeapurkauslamppujen myynnin, osaako joku vahvistaa tämän? Monimetalleja suositaan noiden elohopealamppujen sijaan paremman värintoistokyvyn, ja virrankulutuksen ja valotehon paremmalla suhteella.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Hemmo kirjoitti:Missä noita myymälämalleja yleensä myydään? Jos siis uusia meinaa ostaa. Ja jakaako tuo yksi lamppu valon tasaisesti 125cm pitkään akvaarioon? Olen kuitenkin ajatellut pitää kasveja koko akvaarion mitalta. Olisiko siis kaksi 75W lamppua parempi??
Ainakin Tamlassa on uusia valaisimia.
Mulla on 125 pitkässä 300-l;ssa 2 x 70W Lival Power TD:t, 10 000K polttimolla;

Kuva
Monniliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Monniliini »

Mun mielestä noi monimetallivalaisimet on kyllä aivan järkyttävän rumia! :mrgreen: Menee ehkä vähän OT, mutta onko tollaisiin reilu 300-litraisiin altaisiin ylipäätään helposti saatavilla tavallisia akvaariovalaisimia, joihin saisi vaikka neljä putkea? Siis yhtenäistä valaisinta? Noi tehokkaat on yleensä kalliita ja niiiin rumia :D
nannukka9
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

Alsshon kirjoitti:Tuollapäin ainakin myydään käytettyjä myymälämonimetalleja: http://www.pisnes.fi/albumi/myymalakalusteita/" onclick="window.open(this.href);return false;. Soittelin joulukuussa ja sanoivat että noita Livalin Power TD 150W- valaisimia löytyy, tosin eivät postita kahta kappaletta vähempää kerralla. Oliskohan ollut jtn. 30-40e/kpl, en muista tuleeko polttimoa mukaan. Olen kuullut täällä että EU kieltäisi lähivuosina elohopeapurkauslamppujen myynnin, osaako joku vahvistaa tämän? Monimetalleja suositaan noiden elohopealamppujen sijaan paremman värintoistokyvyn, ja virrankulutuksen ja valotehon paremmalla suhteella.
Nyt ainakin maksavat 75 euroa kpl (150W) plus toimituskulut. Sanoi että polttimot ovat oletetusti rikki. Oli myös 70W, mutta ne olivat yksikantaisille polttimoille. Eivätkä tosiaan toimita alle kahden kpl tilauksia.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Monniliini kirjoitti:Mun mielestä noi monimetallivalaisimet on kyllä aivan järkyttävän rumia! :mrgreen: Menee ehkä vähän OT, mutta onko tollaisiin reilu 300-litraisiin altaisiin ylipäätään helposti saatavilla tavallisia akvaariovalaisimia, joihin saisi vaikka neljä putkea? Siis yhtenäistä valaisinta? Noi tehokkaat on yleensä kalliita ja niiiin rumia :D
Saahan niihin Arcadian overtankit ja ne ei musta oo järin rumat. Ja nekin saa tarvittaessa roikkumaan, mikäli niin haluaa. Muuten mukana on jalat, jotka sopivata kokolasiakvaarioihin. Mulla on 200 litraisessa (80 cm pitkä) toi T5-malli ja siinä on 4 putkea. Löytyy myös kaksi eri pistoketta ja kaksi katkaisijaa, joilla ohjataan 2 putkea kerrallaan.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Hemmo
Junior Member
Junior Member

nepis76 kirjoitti:Saahan niihin Arcadian overtankit ja ne ei musta oo järin rumat. Ja nekin saa tarvittaessa roikkumaan, mikäli niin haluaa. Muuten mukana on jalat, jotka sopivata kokolasiakvaarioihin. Mulla on 200 litraisessa (80 cm pitkä) toi T5-malli ja siinä on 4 putkea. Löytyy myös kaksi eri pistoketta ja kaksi katkaisijaa, joilla ohjataan 2 putkea kerrallaan.
Noita overtankkeja tuli myös tutkailtua. En vain tiedä saisinko sitä mitenkään järkevästi asennettua (jos siis en laita roikkumaan) koska altaani on 125 pitkä. Lamput ovat 120 pitkiä. Ja lisäksi altaani on kehyksellinen ja kansilasit olen siinä ajatellut pitää. Tuolloin nuo jalat ei varmaankaan toimi tuossa yhtälössä...
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Valon tarve riippuu aika paljon siitä mitä siellä kasvatellaan. 2x36 kyllä riittää mutta vaativat kasvit ei loista. Yleinen ongelma noissa valaisimissa on olematon heijastuspinta. Vuosikausia ihmetellyt miten nuo giant tyyppiset valaisimet vielä on myynnissä. Niissä ei auta vaikka laittaisi peileja ja maalia kun putket on niin kapeassa rännissä.
Elohopealamppuja ei ehkä kannata ostaa kuin käytettynä ja sitten niissä on hiukan kellertävä väri. Sen puolesta monimetallit ois parempia. Ongelma noissa monimetalleissa on,että tosiaan ne on järkyttävän rumia. Ja toinen on hajavalo mitä on erittäin vaikea hallita. Läpät ja lipat helpottaa mutta altaan lasikansi loistaa siltikin kuin pariisin yö.
Paras vaihtoehto on valaisin kansi tai leveä aluvalaisin loisteputkilla. Saksasta tilaat semmosen ja katot missä on putkikoko niin että suomesta saa putkia.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Monimetallitko rumia? Makuasia sanon minä. Jos kasveja aiotaan kasvattaa ja allas on hiukankin isompi, niin putkia täytyy olla aika iso määrä altaan päällä. Vaikka pari, kolme tuplaputkista giantia. Onko sellainen viritys sitten hyvännäköinen saati helppokäyttöinen, verrattuna yhteen tai kahteen monimetalliin?

Arcadian overtankit saa asennettua kehysaltaaseen helposti silikoonaamalla pienet alumiinilistat (esim u-listaa) kehyksen päälle. Jalat vaan sitten näihin kiinni. Kansilasit heijastaa jonkin verran valoa, mutta kaikkia se ei häiritse ollenkaan. 8-)
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Niin no. Mulla oli ennen altaassa vaan kaksi loisteputkea n.55cm leveässä valaisinkannessa ja kasveja kasvoi sen verran että ylimääräisiä tuli myytyä tuhatkunta vuodessa. Jotkut jopa ihmetteli niiden suurta kokoa. Energia tehokkuus on ihan eri luokassa halogeeneihin verrattuna.
Kuten todettua nuo giantit kannattaa heittää hel... Syistä mitä mainitsit.
En pitänyt voimakkaista kohdevalaisimista (niitäkin on koitettu)koska koko allashuone kylpee valossa ja esim. töllön katsominen häiriintyy. Läpät ei auta. Koko valaisin tai polttimo pitäisi koteloida mutta sitten tulee jäähdystysongelmat.
Alukansi 120x50 t5 putkilla näytti maksavan saksassa jotakin kolmen huntin hujakoilla. T8 olisi parempi mutta ilmeisesti ei enää ole myyntiohjelmassa.

Jos on intoa tai järjestelykykyä kannen voi duunata itekin. Esimerkiksi 3mm. alumiinista tai laminaattikomposiitista pokkaa kannen. Valaisimet hankkii erikseen ja ruuvaa kanteen kiinni. Niitä voi lisätä tai vähentää tarpeiden mukaan. Hakkaa mennentullen kaikki haloym.kohdelamput,hajavalo on hallinnassa,mahdollistaa erilaiset kuu-ilta ym. tehostevaloratkaisut,tropiikki-ilmiö kesällä jää historiaan,sähkönkulutus paljon pienempi,koko altaan mitalla voi kasvattaa kasveja,ei tarvi viritellä riippukiinnityksiä ja naamioida niitä jne. ym.
Jan76
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jan76 »

Pitääkö sitten aina suosia Arcadiaa tai Giesemanneja..
Saksasta löytyy muitakin merkkejä, mitkä eivät ole niin kalliita, kuin mainitsemani hipo merkit.
Ja ihan laadukkaita ovat. Kiinasta ne kaikki kuitenkin tulevat..
Itte ku tekee, ni tulee sellanen ku sattuu tulemaan.
1000L Amazon
Hemmo
Junior Member
Junior Member

Minulle ei ainakaan ole mitään merkkiuskollisuutta ehtinyt muodostua, kun olen vain yhden Giant valaisimen omistanut.
Mutta kiitos Jan76 tuosta linkistä. Olen kahlannut tässä viikon aikana nettiä läpi etsien tämmöisiä nettikauppoja Saksasta (muita kuin eBay, Aquaristik ja Aquaristikshop) jotka myyvät muitakin valaisimia kuin näitä "valtamerkkejä".
Jan76
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jan76 »

Ai pelasiko se linkki?
Ehdin jo poistamaan kun itsellä se ei avautunut?
Koitetaas vielä.. http://www.afterbuy.de/afterbuy/shop/st ... opid=58879" onclick="window.open(this.href);return false;
Itte ku tekee, ni tulee sellanen ku sattuu tulemaan.
1000L Amazon
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Jos on yhtään TSI-henkeä, niin näille rakentelee silmää miellyttävän kotelon: Lival Power DL
Tamlasta haettii meille 2 kpl + liitäntälaite + polttimot. Meillä on tarkoitus laittaa samaan koteloon jotain hämärämpää iltavalaistusta + jokun sortin kuuvalo. Rakentelu aloitetaan tässä joskus, saas nähdä mitä siitä tulee...
Be merrier with a terrier!
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Mitäs nuo tulivat maksamaan? Siistin näköisiä ovat kyllä.
snore
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja snore »

Mulla olisi 380-litranen akvaario (toistaiseksi vielä tyhjillään) ilman valaistusta, joten nyt rupesin hieman pähkäilemään että mitä siihen voisi laittaa.. Akvaariosta tulee kultakalojen koti, joten kasvillisuudeksi tulisi jotain miekkakasveja ja muuta kovalehtistä. Mitä kannattaisi laittaa? Akvaarion mitat on p160xs40xk60cm. Mieluiten jotain semmoista joka ei kuluta hirveesti sähköä (vanhempien mieliksi :mrgreen: ).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”