(Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Re: (Keski-)Pohjanmaan akvaarioihmiset

Viesti Kirjoittaja ninniw81 »

Kuva

Tuon näköinen siitä tuli. Odotellaan, että kasvit lähtee kasvuun, niin hyvältä näyttää! Vedensuosikki lähti kellumaan heti samana iltana ja punainen tiikerilumme otti kunnolla nokkiinsa, sen lehdet on melkeen kaikki sulannu pois. Mutta jospa se siitä vielä elpyis, eletään uskossa. Vedensuosikki pitää tukkia pohjaan jahka innostuu kastelemaan kätensä...

Otin samalla muutaman kalakuvankin, vaikka en osaa niitä ottaakaan. :mrgreen: http://good-times.webshots.com/album/569705398ZhklvD" onclick="window.open(this.href);return false; Saatte ihastella sitä mun torsoperhostani ja töyhtökäppänää.

Miniblondia ei ole enää näkynyt, lienee tuon töyhtökäppänän masussa tai kannon kolossa. Ihme sissi, kun on selvinnyt muutosta. Mä veikkaan, että nuo pikkumonniset kuti. 8O Tuolla kelluvassa anubiaassa on jotain kutupalleroita kiinnitettynä lehtiin, jos se ei oo kuparimonnisten aikaansaannosta toisessa altaassa. 8O No, oli miten oli, niin en ala enää mitään "pelastamaan", kun muutossa mun parin viikon hoivatyö meni hukkaan ku joku avulias oli heivannu poikaset mäkeen. Olis sellaset luullu jo näkevän... Ei tuossa altaassa pitäis mitään niin ahnetta syöppöä olla, katsotaan mitä tulee vai tuleeko mitään.

Pitäis perustaa tuo 84-litrainen perhosparille ja saan melko varmaan viikonloppuna sen mun 60 litran purnukan, siinä vois sitten töyhtökäppänää kudettaa jahka saan ne tytöt ja... :mrgreen: Ei saa kertoa isännälle mun kaikkia suunnitelmia.

Olin tänään reipas ja siivoilin sen ylimääräisen Eheimin ulkopöntön ja kiikuttelin sen suskoon allaskaappiin pörräämään. Vielä pitäis jaksaa laittaa tuohon toiseen Eccoon suodatuslevyt sisään ja laittaa se tuohon olohuoneen altaaseen pyörimään ja katkasta tuosta nyt kaapissa olevasta pöntöstä letkut sopiviksi. Ehkä ens kuussa. :mrgreen:

Täältäkin löytyy henkistä tukea suodattimen putsaukseen, mua ei oo isännät (huomaa monikko, ainakin viittä on tässä kuluvien vuosien aikana taidettu yrittää nakittaa) koskaan auttanu ja kymmenessä vuodessa sen oppii nainenkin. :mrgreen: Mua ei vain taida Pyhäjoella näkyä, kun helmikuussa on tasan yhtenä viikonloppuna vapaata ja sillonkin olen menossa Turusta hakemaan sitä toista kissaa.
En ole laiska, pelkästään mukavuudenhaluinen.
suskoo
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja suskoo »

Kiitti Ninnille asennuksesta ja pumpusta. Sun altaasta tuli tosi hieno! Allablazelle mulla on sitä soraa jos tarviit vain, se jäi tapaamises mun auton kyytiin vaikka joku (en oppinut vielä kaikkien nimiä) sen lupas sulle viedäkin. Minäkään en kyllä Pyhäjoelle nyt lähde, tuli piisalle kalliiks jo tuo Ninnillä käynti... :mrgreen:
Pumppu ostettu, mustaa hiekkaa ja pikkumonnisia tilattu ja näköjään joudun tuon mun pikku akvankin vielä laittaa toimintaan vaikka itselleni vannoin etten täytä kotia akvaarioilla. Ja tietenkin mun pitää nyt ostaa joku ihana sisutukseen sopiva pikkupöytäkin vielä akvaarion alle.. Huhhuh! Elämä on... [;)]
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Suskoo, missäs suunnalla asuitkaan? Käyn jokapäivä Nikulassa töissä, ja käsitin että jostain siltä suunnalta olet? Että kulkeutuisi se heijastin ja voisin ottaa sitä soraa pari litraa mukaan?
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
suskoo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja suskoo »

No Nikulassahan minä. Asun sinisessä talossa, punaisen ja keltaisen talon vieressä.. Paskalenkin varrella... :D
tetra-76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Meitä olisi täälä nyt kaksi innokasta pyhäjokista järkkäämäsä meille tai heille seuraavaa kokoontumista. Meillä vaan on pienet tilat ja ahdasta.. Kaksioon on ängytty 3 akvaariota, lapsi ja äiskä kamppeineen. Kelpaako lattiapaikat kellekkään :D Millonka porukalle sopisi seuraava tapaaminen? Laittakaapa ehotuksia tulemaan. Me ollaan kotiäitejä molemmat tällä hetkellä, jotenka meille sopii lähes millon vaan. Varailen kasveja ja kaloja niitä haluaville. Sattusko keltään löytyyn sateenkaarikirjoahvenia, piikkisilmiä tai kardinaalitetroja ylimääräsenä? Ja kasveja otetaan kiitollisena vastaan!
Mukava ois teihin kaikkiin tutustua ja päästä vaihtaan ajatuksia tästä ihanasta harrastuksesta. Täälä on niin pienet piirit, että ei oikeen tämän harrastuksen omaavia ole vastaan tullut.
Albiinomonniset tekivät tänään ensimmäisen kutunsa :D Millonhan poikaset kuoriutuvat, jos kutu on onnistunut..
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Mää olen 7.-8.2. reissussa, mutta muuten näyttää viikonloput tyhjiltä.

Mun projektit vähän takkuaa :frown: Paikallinen "lasimestari" ei saa muutamaa lasilistaa lyhennettyä ja hiilarilevittimen "teline" on hukassa... Lasilistat olis saatava piakkoin, että mies saisi ne torstaina liimattua (lähtee perjantaina reissuun, joten sitten homma taas venyyyyy). Mutta kyllä se tästä varmaankin joskus suttaantuu. Taustaksi sentään sain teippailtua mustaa pahvia, köyhän akvaristin ratkaisu [;)]
Be merrier with a terrier!
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Mullakin pikkumonniset näyttää keksineen mitä varten ne on mulla. Ne kutee, kutee, kutee, kutee... 8O Nyt varmaan jo neljättä päivää peräkkäin. Jos lätyt ei syö kaikkia noita palleroita, niin odottelen heitä kuoriutuviksi parin-kolmen päivän sisällä. Jotenkin vain hämää, kun kutupallukat on yhtä isoja ku kuparimonnisilla. Niitä vaan on huomattavasti vähemmän, yhtä ja kahta liimailtuna pitkin allasta. Ja eilisestä niitä on tullu lisää, joten vaihtoehdot taitaa olla vähissä. Jossei sitten nuo lätkät? Mutta niiden lisimiskäyttäytymisestä en tiedä sitten niin tasan yhtään mitään ja ne on vielä vauvoja. (Ja pikkumonnisten pitää myös kasvaa aikuisiksi. :mrgreen: )

Mun pitäis käynnistää tuo kolmas projekti, koska saan viikonloppuna neljännen. :mrgreen:

Jos joku muuten haluaa altaaseensa mustan pahvin sijaan mustat teippaukset, niin voin hankkia värkit ja teipata. [;)] En vain menen takuuseen, että saanko tuota mattamustaa muuta ku ulkokäytön teippinä, eli se sitten on ja pysyy, jos sellaisen laittaa. Tuo mainosversio lähtee nykäisemällä pois.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

8O Ei sitten tarvitse Ninni joutua paniikkiin niiden "ylimääräisten" pikkumonnisten kanssa, minä ilmoittaudun varausjonoon ensimmäiseksi :mrgreen: Se musta teippi muuten olisi ollut tosi hieno ratkaisu, mutta mennään nyt tällä tavisversiolla... Allaskin on jo paikallaan, enkä mää jaksa sitä nostaa niin, että pääsisi kunnolla takalasiin käsiksi.
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Tuulahelena kirjoitti:Mulle kyllä sopii paremmin kuin hyvin kokoontua Pyhäjoella, pääsis Anna* ja Shadowmankin käymään. Mitä mieltä "kaukaisempi" väki?
Ilman muuta olen mukana, jos Pyhäjoella kokoonnutaan ja aikataulullisesti passaa. Ulkosuodattimen putsaukseen saa myös apua, itsellä löytyy:
Eheimin Classiccia, Proffa 1:tä ja 2:ta :)
Joutilaana olevaa tavaraakin löytyy varmaan, täytyy tehdä vähän inventaariota.
25 kg englannin jokisoraa on vapautumassa, kunhan saan tehtyä pohjamateriaalin vaihdon pienempään altaaseen.
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Mun pitää ensin saada oma parvi kasvatettua kunnolliseksi, joten en ole yhtään huolissani poikasista... Tilasin noita lisää, niin ne oli kaikki kuolla kuukahtaneet matkalla ja sain kivan raatopussin. Uusintayritys tulee jahka liikkeestä taas löytyy kaloja. Minä menen hehkuttamaan, että se on pikkumonnisten kutua, niin se on kuitenki jotain kotiloiden alkulimaa. :mrgreen: Tai kasvien mukana siirtynyttä kuparimonnisten tuotosta, sekin vaihtoehto on varsin mahdollinen.
Tuulahelena
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Tuulahelena »

ninniw81 kirjoitti::mrgreen: Tai kasvien mukana siirtynyttä kuparimonnisten tuotosta, sekin vaihtoehto on varsin mahdollinen.
No sittenkään ei ole syytä panikoida - ottaja löytyy...
allablaze
Advanced Member
Advanced Member

Mites, ei keltään löytyisi 150-250 litraista, n 120 cm pitkää allasta? Ja vaikka toista, pienenpääkin. Hakusessa olisi alustavasti valaisinkannelliset akvat, mutta muutkin kelpaa. Ja jalustaa saisi olla mukana, ainakin isommassa. Ja sitten jos sattuu löytymään niin meillä treffit merkeissä "räkki pellolle, altaat sisälle" :mrgreen:

Ja suskoo, kyllä minä vielä joku päivä otan ja tulen soran hakemaan, mutta kun ei millään oo ehtinyt, vihtinyt tahi saattanut....
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Pikkumonniset on varmoja syyllisiä tuohon kutuun. Ne on yllätetty viimeksi tänään itse teossa. Ne on jatkanu tuota meininkiä jo monta päivää. Mutta miten noin säälittävän pienestä kalasta voi tulla yhtä isoja kutupalleroita ku kuparimonnisesta? :roll: Tosin kupariset liimaa niitä aina 20 kerrallaan, nuo yksitellen.
Tuulahelena
Junior Member
Junior Member

Onks kellään???
Huomasin että pienempi allas viherlevättyy karseeta vauhtia - palvelukseen otetaan luotettava talonmiespartis.
On sekin kummaa porukkaa - joskus niitä oli lähes miljoona altaassa ja nyt kun tarvitaan niin eipä näy...
Rouva heilutteli puukkoa liian innokkaasti - paha saa palkkansa.
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Mulla olis yks projektiallas taas. Pitäis saada siihen vaihdettua silikonit, että uskaltais laittaa vettä sisälle. Sitä virhettä en enää tee, että yrittäisin sitä sisällä, sitä etikan löyhkää en enää montaa päivää haistele! Ehkä sitten kesällä... Vaikka nuo pöntöt monniset kutee nyt. :? Taas vaihteeksi. Pikkumonnisille pitää saada oma allas ja imusuut saa asuttaa omaansa. Pitää varmaan ostaa isompi talo, että mahtuu enemmän altaita. :mrgreen:

Vauvablondi on taas bongattu altaasta, joten se on hengissä. Se on vaan vielä ihan liian pieni muuttamaan talonmiestehtäviin.
allablaze
Advanced Member
Advanced Member

Höh... Perhosukkeli on kadonnut jonnekin teille tietymättömille, tai plekon vatsaan, jompaan kumpaan. En löydä sitä yhtään mistään, katosi yön ja tämänpäivän aikana... Että nyt olisi emäntä miestä vailla.. Siis se kala.
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Tuo tyttö meille. Mullon kaks miestä ja vaan yks leidi. Sun on pitäny jo kuukausi tulla käymään, joten nyt kyllä ryhdistäydyt! :mrgreen:
Tuulahelena
Junior Member
Junior Member

Ehdotan kokoontumispäiväksi 1.3. Mitäpä sanotte ja varsinkin emäntä? Muutkin päivät käy minulle, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle eikä kukaan ole toistaiseksi kiduksiaan aukaissut.
Kaivakaapa nurkkianne - äitini haluaa ostaa pienen akvaarion orkideakasvihuoneeksi. Korkeutta saisi olla, mutta muuta kokoa ei niinkään tarvita. Myöskään vettä ei tarvitse pitää eikä tekniikkaa tarvita ja hintahan olisi sopivan edukas...tarjouksia vastaanotetaan.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

1.3. passaisi mulle hyvin, mitäköhän muut ovat mieltä?

Sain eilen pestyä hiekat uuteen altaaseen + lisäsin kannon likoamaan. :) Kunhan valot saadaan valmiiksi, projekti pääsee etenemään. Ellei sitten iske kiire (tuleva viikonloppu menee kuitenkin reissussa) ja virittele jotain tilapäistä... :roll:
tetra-76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Tuo vois meille sopia ihan hyvin tuo 1.3. Aletaan täsä tieten leipomaan, että saadaan kaikki valmiiksi tuohon mennesä. Sattusko keltään löytyyn mulle minkäänlaista sisäsuodatinta n. 80l. altaaseen? Tuo mun fluvali vetelee viimesiä :roll:
vikki80
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vikki80 »

1.3 sopii.

Allas tulossa ja miehellä käsi kantositeessä, tää menee nyt ihan putkeen. :twisted:
paxy81
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja paxy81 »

Meitsi on töissä tuolloin joten joudun skippaamaan, seuraavalla kerralla sitten mukaan..
ninniw81
Senior Member
Senior Member

Minä en vielä tiedä työvuoroistani, mutta tuuppaan sen valaisimen ainakin jonku matkaan, jos Allablaze/Kaiku/Vikki on menollaan, tai sitten tuon Tuulahelenalle, jos sielä satun kulkemaan. Ja minä olen tulossa, jos työvuorot sallii, mutta siitä tietoa joskus lähempänä.

Vikki voi saada tuohon altaannostotarkoitukseen lainaan mun miestä. :mrgreen: Me voidaan kyllä tulla auttamaan naista mäessä, jos on tarvetta.

Viikonloppu ollaan reissussa, että jos joku tarvii Turun suunnalta tai suunnalle jotain, niin kulkee samalla.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Tuolloin juuri palataan tai ollaan edellispäivänä palattu (suunnitelmat vielä hivenen auki) pohjoisista, joten enpä usko, että jaksan lähteä heti perään istumaan autossa. Näillä näkymin siis skippaan minäkin tämän tapaamisen.
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Mehän voidaan sitten vähintäänkin Vikkin kanssa tulla kimppakyydillä (mahtaako Tuulahelena sijoittua matkan varrelle?).

Eilen poikkesin työreissun päätteeksi Tampereella Viherkalassa ja tietysti sieltä muutama kalapussi lähti mukaan (ja rahat jäi sinne) :mrgreen: Kolme isoa punaista noitamonnia, 20 kpl pikkumonnisia ja 5 petokotiloa muutti meidän karanteeniin allablazen tulisukien kaveriksi. Illalla pikkumonniset vaikutti pirteiltä kaikki ja noitamonnit piiloutui parhaan kykynsä mukaan. Toivottavasti kaikki on edelleen kunnossa. Petokotiloille täytyy laittaa kierteisiä uhreiksi tänään :twisted:

Viikonloppuna toivottavasti valaisinprojekti edes vähän etenee, että päästäisiin pikkuhiljaa tositoimiin uuden altaan kanssa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”