Käärmekalasta
Valvoja: Moderaattorit
Käärmekalasta
Näin eräässä akvaario liikkeessä sellaisen piikkisilmän tapaisen kalan joka oli tekstin mukaan käärmekala joten onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä kalasta?
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: käärmekalasta
Hassu veitikkahan se on
Ei kyllä ole monni.. sukua niilinhauille.
http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... mekala.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Minulla semmoinen on asustanut hetkisen. Ottaisin kyllä semmoisen uudestaan jos olisi isompi akvaario. Tarvitsee tilaa. Mulla se söi pakastettuja katkarapuja. Oli aikamoinen peto. Ei kylläkään agressiivinen, vaan pikemminkin hyvin lauhkea. Ei nahistellut muiden kalojen kanssa (paitsi ripsimonni sitä jahtasi kolostaan ulos kun koitti sinne mennä). Ruokintaan minun piti kiinnittää erityistä huomiota kun tuntui että se olisi ollut joko huononäköinen tai muuten vaan vähän hömelö. Ei hokassu ruokaa millään ja muut kalat ehtivät ensin. Kanttaa etsiä mahdollisimman paljon tietoa vaikka ei sitä kauheasti taida olla. Minulle kun tuli akvaarion mukana en tiennyt siitä mitään ja oli vähän hölmö olo kun ei edes tiennyt mitä se syö..

http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ka ... mekala.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Minulla semmoinen on asustanut hetkisen. Ottaisin kyllä semmoisen uudestaan jos olisi isompi akvaario. Tarvitsee tilaa. Mulla se söi pakastettuja katkarapuja. Oli aikamoinen peto. Ei kylläkään agressiivinen, vaan pikemminkin hyvin lauhkea. Ei nahistellut muiden kalojen kanssa (paitsi ripsimonni sitä jahtasi kolostaan ulos kun koitti sinne mennä). Ruokintaan minun piti kiinnittää erityistä huomiota kun tuntui että se olisi ollut joko huononäköinen tai muuten vaan vähän hömelö. Ei hokassu ruokaa millään ja muut kalat ehtivät ensin. Kanttaa etsiä mahdollisimman paljon tietoa vaikka ei sitä kauheasti taida olla. Minulle kun tuli akvaarion mukana en tiennyt siitä mitään ja oli vähän hölmö olo kun ei edes tiennyt mitä se syö..
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Re: käärmekalasta
Siitähän tulee aika iso veijari, että allas saisi olla suuri (mulla 540l). Rauhallinen tyyppi. Köllöttelee enimmäkseen. Ruoka-aikana käy nappaamassa ison ruokatabletin suuhunsa ja painelee piiloon sitä mussuttelemaan. Tarkempia tietoja löytyy googlettamalla ja etsi-komentoa käyttämällä. 

Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Re: Käärmekalasta
Kiitos paljon. Näistä tiedoista jonka annoitte varmaan pääsen alkuun. 

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Kansilasit täytyy olla todella tiiviit, tai löytyy vuorenvarmasti lattialta ennenpitkää.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Aivan mahtava kaveri
, mull oli aikoinaan tällänen veitikka myös, niin kauan meni hyvin kun pidin kalan kylläisenä katkaravuilla ja muilla kalatuotteilla .
Yhtenä kauniina päivänä hää äkkäsi sitten sen tiikeribarbi parven ja meidän lauhkeesta veitikasta tuli verenhimoinen saalistaja, joten kaikki pikku fisut kyllä häviää altaasta jos saaistusvietti herää.
Oma kuoli veden-vaihdon jälkeen kun olin unohtanut ulkosuodattimen ritilän poies...
, fisu oli juuttunut imuputkeen ja sen pituinen se
(harmittaa vieläkin)

Yhtenä kauniina päivänä hää äkkäsi sitten sen tiikeribarbi parven ja meidän lauhkeesta veitikasta tuli verenhimoinen saalistaja, joten kaikki pikku fisut kyllä häviää altaasta jos saaistusvietti herää.
Oma kuoli veden-vaihdon jälkeen kun olin unohtanut ulkosuodattimen ritilän poies...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Ole varovainen kun puhut. Sanoillasi luot maailman ympärillesi.
-
- Advanced Member
Mulla asusti tuo kärmes muutaman päivän ulkosuodattimessa, ku olin muka ajatellu, että ei se mahdu siitä imuputesta menemään. Mahtupa hyvinkin. Nyt on se ritilä imuputkessa ja kärmes pysyy altaassa.
Niin ja tiiviit kansilasit on ollu kokoajan.

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Avoimessa altaassa mulla kaksi käärmekalaa, olleet reilun vuoden nyt kiltisti pyrkimättä altaasta ulos. Alkuun olin viritellyt kansilasit, mutta tiiviisti niitä ei saanut, kun mulla tulee kantoja vedenpinnan yläpuolelle. Jostain raosta ylös tuli yksi käärme (niitä oli siis alkujaan kolme), jolloin poistin kansilasiviritelmät ja annoin olla. En suosittele tietenkään kenellekään ja voin vain toivoa, että pysyvät jatkossakin altaassa.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
- Senior Member
- Viesti:
Omasta kokemuksesta voisin sanoa, että nämä arvostavat lajitoverin/-toverien seuraa. Mielenkiintoisia otuksia, joille on hyvä antaa paljon "elävää" ravintoa: pakastekatkarapua, kalanpaloja, matoja (pätkittynä pienemmiksi) ja kärpäsentoukkaa.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
Hmm. Mun mielestä kuvaus "piikkisilmän tapainen kala" ei kyllä kerro käärmekalasta vaan aasianmutakalasta...
-Gone fishing-
Kyllähän aasianmutakala on kuvaukseltaan ja muodoltaan lähempänä piikkisilmää, mutta on käärmekalakin pitkulaisen muotoinen ja sitä kautta myös muodoltaan piikkisilmän tyylinen ja jos kerran akvaarioliikkeessä on vielä lukenut kyseisessä akvaariossa, että käärmekala.hx kirjoitti:Hmm. Mun mielestä kuvaus "piikkisilmän tapainen kala" ei kyllä kerro käärmekalasta vaan aasianmutakalasta...
Niin onhan hx ihan oikeassa siinä mielessä ettei käärmekalalla ole niitä tuntokarvoja (korjatkaa viisaammat).
Käärmekalako siis viihtyisi parvessa? Minkä kokoinen akvaarion pitäisi olla jos niitä hommaisi esim 4?
Ihanko tosi ovat tiikeribarbinkin kokoisia kaloja popsineet?
Olin ajatellut ehkäehkäehkä hommaavani tuohon 250litraiseen yhden käärmekalan mutta jos nuo tikrut ovat vaarassa niin saa jäädä tulematta se mato.
Ihanko tosi ovat tiikeribarbinkin kokoisia kaloja popsineet?

Appenzellinpaimenkoirat
Käärmekalalle ei nuo altaan litrat meinaa mitään, vaan pohjan pinta-ala on tärkeämpi. 120*60 on omaan makuuni pienin mahdollinen kärmeksen koti, kun kaiffarit voi venähtää 40cm...
Suolaista, mutta niin makeaa...
mulla oli 840-litraisessa 3 kärmestä, kaikki tulivat altaista, jossa olivat popsineet mm. monnisia, en suosittele pikkukalojen joukkoon.
Mun mielestä näitä pitäisi olla vähintään se 2 kpl, ovat kietoutuneena toisiinsa, paitsi ruoka-aikana
Mun mielestä näitä pitäisi olla vähintään se 2 kpl, ovat kietoutuneena toisiinsa, paitsi ruoka-aikana
540 litrainen kasviallas
300 litrainen
250 litrainen
180 litrainen
180 litraa miljoonakalojen valtakuntaa
100 litrainen taistola
300 litrainen
250 litrainen
180 litrainen
100 litrainen taistola
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Minkä kokoisia Outi sulla oli nuo monniset? Harvinaisempaa, että joku kelpuuttaa monnisia ruokalistalle.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Monniset eivät ole itselläni olleet samassa altaassa, vaan käärmekalat tulivat minulle, niiden maisteltua monnisia.
2 kalaa tuli minulle, kun olivat syöneet 6 keskenkasvuista kuparimonnista 300 litraisessa altaassa, 1 taasen tuli 1500-litraisesta, jossa oli maistellut helmimonnisilta takapuolesta keskikroppaan noin puolet, nämä olivat täysikasvuisia.
Käärmekalojen entiset omistajat voisivat vahvistaa tapaukset itse täällä aw;ssä, kun päivittäin täällä olevat. Odotamme siis faktoja.
Omassa altaassani ollessaan söivät suuremmatkin katkaravut kertahotkaisulla ja useamman saman ruokailun aikana.
2 kalaa tuli minulle, kun olivat syöneet 6 keskenkasvuista kuparimonnista 300 litraisessa altaassa, 1 taasen tuli 1500-litraisesta, jossa oli maistellut helmimonnisilta takapuolesta keskikroppaan noin puolet, nämä olivat täysikasvuisia.
Käärmekalojen entiset omistajat voisivat vahvistaa tapaukset itse täällä aw;ssä, kun päivittäin täällä olevat. Odotamme siis faktoja.
Omassa altaassani ollessaan söivät suuremmatkin katkaravut kertahotkaisulla ja useamman saman ruokailun aikana.
540 litrainen kasviallas
300 litrainen
250 litrainen
180 litrainen
100 litrainen taistola
300 litrainen
250 litrainen
180 litrainen
100 litrainen taistola
-
- Starting Member
Mullakin uiskentelee omassa 1200 litraisessa kaksi käärmekalakaverusta aina yhdessä, ovat selkeästi kiintyneet toisiinsa. Tulivat minulle täysikasvuisina ja ehtivät hotkaista muutaman kuusiraitabarbin ennen kuin tajusin pelastaa ne toiseen altaaseen. Eli pienemmät kalat on auttamattomasti ruokalistalla. Muuten ovat kyllä mahtavia ja seurallisia veijareita, mutta tyhmiä kuin saappaat
Eivät tajua tulla ruoka-aikana syömään, törmäilevät toisiin kaloihin jne. Meillä herkkua on katkaravut ja räkmix, mutta oikeastaan kaikki muukin maistuu, myös kuivamuonatabletit...Kertakaikkisen ihania otuksia, en luopuisi noista mistään hinnasta!

1200l, 250l, 200l, 100 ja 2x60l vesielämää...
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
OT
.
Ja mulle on runsas 10 v sitten myyty vaaksan mittaisia puikkokaloja "matokaloina" piikkiksien sijaan, täydestä menihx kirjoitti:Hmm. Mun mielestä kuvaus "piikkisilmän tapainen kala" ei kyllä kerro käärmekalasta vaan aasianmutakalasta...

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Advanced Member
Mulla alkaa vähän säälittää tuo oma luikero, ku lukee näitä juttuja, että viihtyvät kavereitten kans.. Tulis vaan varmaan tilat ahtaaksi kun tuo tuosta kasvaa ja jos vielä kaverinkin hommais.. No sitten jos löytyy mulle tarpeeksi iso akva jostain..
meilläkin taitaa olla joku käärmekriisi...
tuolla tankissa on keltabarbi parvi (5kpl isoja tyyppejä). about kuukausi sitten huomasin, että yhdeltä yli kylki verillä. tapaus parantui ja taas sama homma toisella. eilen huomasin, että _kahdella_ oli kylki rikki.
samassa altaassa on mm. yksinään jääneet neontetra ja inkkari. voiko käärmekala jostain syystä hyökkäillä barbien kimppuun? vai olisiko syypää sinikirjoahven? käärmes saa kyllä ruokaa, tai ainakin oletan ettei nälkäänsä tätä tee...ei yritä hyppiä ulos, joten luulisi olevan ihan tyytyväinen eloonsa. en ole nähnyt yhtään hyökkäystä, joten en tiedä kumpaa syyttää...

samassa altaassa on mm. yksinään jääneet neontetra ja inkkari. voiko käärmekala jostain syystä hyökkäillä barbien kimppuun? vai olisiko syypää sinikirjoahven? käärmes saa kyllä ruokaa, tai ainakin oletan ettei nälkäänsä tätä tee...ei yritä hyppiä ulos, joten luulisi olevan ihan tyytyväinen eloonsa. en ole nähnyt yhtään hyökkäystä, joten en tiedä kumpaa syyttää...
120l sekala
-
- Advanced Member
Ostin luikerolle muuten kaverin ja tämä alkoi vähän monnisia maistelee. Nyt matoset on 670litraisessa isompien seurassa ja valtakunnassa kaikki hyvin.iomeron kirjoitti:Mulla alkaa vähän säälittää tuo oma luikero, ku lukee näitä juttuja, että viihtyvät kavereitten kans.. Tulis vaan varmaan tilat ahtaaksi kun tuo tuosta kasvaa ja jos vielä kaverinkin hommais.. No sitten jos löytyy mulle tarpeeksi iso akva jostain..

-
- Starting Member
Omat käärmekalani eivät kyllä ole koskaan hyökänneet toisten kalojen kimppuun, sinileukakirjoahvenet ovat sitä vastoin olleet joskus ärhäköitä...En nyt kyllä mene vannomaan, etteikö myös käärmekala voisi tehdä tuollaista, mutta ei kai tuossa muua auta kuin tarkkailla kaloja niin paljon, että saa jonkun kiinni itse teossa. Tai sitten siirtää käärmes tai ahven hetkeksi pois altaasta (jos mahdollista) ja katsoa, loppuvatko hyökkäykset.eevis kirjoitti:meilläkin taitaa olla joku käärmekriisi...
1200l, 250l, 200l, 100 ja 2x60l vesielämää...
niimpä...tarttis tosiaan nähdä kumpi siellä hyökkii...siirtämään ei oikein pysty, ku toinen akva on vaan vaivaiset 60l ja miljoonakaloilla varustettu :/ harmillista...
120l sekala
Oma käärmiksemme, joka hyppäsi viime viikolla altaan päälilasin kulmareiästä lattialle (sniff), jäi kerran rysän päältä kiinni. Kaverilla oli puoliksi suussaan noin neljän sentin mittainen keltabarbi. Käärmis nappasi barbin tämän tullessa samalle muonatabletille kärkkymään. Keltabarbi oli pää edellä käärmiksen suussa sellaisen vartin verran. Lopulta altaan muut keltabarbit kiinnostuivat tilanteesta ja uiskentelivat käärmeen luolaan. Suurin teki pari hyökkäystä kohti käärmistä ja pieni pääsi kuin pääsikin irti. Keltabarbi on muuten yhä elossa. Ja käärmekaloja hankittiin pari entisen tilalle. Ovat meidän perheen miesten ehdottomia suosikkikaloja. Hönttejä mun mielestä, mutta myönnän, että hauskoja veijareita.eevis kirjoitti:meilläkin taitaa olla joku käärmekriisi...tuolla tankissa on keltabarbi parvi (5kpl isoja tyyppejä). about kuukausi sitten huomasin, että yhdeltä yli kylki verillä. tapaus parantui ja taas sama homma toisella. eilen huomasin, että _kahdella_ oli kylki rikki.