Taistelukalojen viljely
Valvoja: Moderaattorit
Re: Taistelukalojen viljely
Tuo vedenvaihtosysteemi vaikutti fiksulta jutulta. meillä ensimmäiset poikaset taistoilla. mielenkiintoista. poikaset kuoriutuivat eilen, jännittää oikein että saadaanko yhtään täysi-ikäiseksi asti. 

- Liitteet
-
- Huono kuva ukkelista pesän alla. pesässä pienet poikaset. ukkeli ei oikein tykännyt kuvaamisesta.
- pienempi.JPG (29.1 KiB) Katsottu 2208 kertaa
Poikaset jättivät pesän tänä aamuna ja suurin osa niistä uiskentelee pitkin akvaariota. Mietin pitäisiköhän isukki siirtää nyt pois vai odottaa vielä...
Kyllä isukki kannattaa siirtää pois jos poikaset jo tosiaan uivat.
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
-Nalle Puh
Mietin millaisia kaloja uskaltaisin laittaa poikasakvaarioon, esim. jotain monneja levää syömään? Tai sukarapuja?
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mulla on pienimmissä poikaskipoissa sukarapuja ja isommassa omppuja ja nuolimonneja.
mä haluisin kovasti niitä nuolimonneja, mutta en mä usko että ne olisi hirveän hyvä yhdistelmä taistelukalojen kanssa.. olenko ihan väärässä..
Kuinkas tavallista on, että uros pistelee kudun poskeensa? Eilisestä kudusta oli tänään jäljellä muutama mätipallero ja kaksinkertaiseksi vatsan seutuvilta lihonut ukko pesän alla köllöttelemässä. Olisiko toivoa, että ukko olisi vain syönyt hedelmöittymättömät mädit vai...?
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Jotkut taistoukot on sellaisia että ne pistelee melkein samantien mädin poskeensa. Ei ne erottele sitä onko hedelmöittynyt muna vai ei, kaikki kelpaa. Sellaista ei kannata käyttää jalostukseen ollenkaan koska tuo piirre voi periytyä jälkeläisille. Mädin saa kyllä kasvatettua poikasiksi ilman taistoiskän apua. Kuplapesän kun ottaa johonkin kippoon ja jättää sen kellumaan akvaarioon. Olisi hyvä että vesi hieman kiertäisi astiassa, mutta ei niin paljon että poikaset tippuisivat kuplista.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Onkohan täällä jollakulla genetiikasta tietoa, että onko musta väri tosiaan resessiivinen, tilasin super black lace ukon Thaimaasta ja alkuperäinen suunnitelma oli kudettaa sitä turkoosin naaraan kanssa. Mutta hieman haparoiva vastaus bettas4allissa oli että saattaisin saada pelkkiä turkooseja poikasia tämmöisestä yhdistelmästä. En haluaisi niin yksitoikkoisen väristä poikuetta. Nyt mietin sille turkoosille naaraalle sulhoksi tämmöistä jonka myös tilasin: http://www.kampffischforum.com/Forum/Bi ... Dragon.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Millaisiakohan lapsukaisia tällaiselle ukolla ja turkoosille naaraalleni voisi tulla?
Sitä super black lacea mietin tässä sitten josko sitä kudetan lilan naaraan kanssa, se ei ois yhtä harmillinen juttu jos koko poikue ois vain äipän värisiä
Millaisiakohan lapsukaisia tällaiselle ukolla ja turkoosille naaraalleni voisi tulla?
Sitä super black lacea mietin tässä sitten josko sitä kudetan lilan naaraan kanssa, se ei ois yhtä harmillinen juttu jos koko poikue ois vain äipän värisiä

Akvarismia 1992-2014
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Meillä voidaan tällä hetkellä hyvin vikkelästi. Vanhempi poikue on eroteltu jo naarasparveksi ja koiraiden yksiöiksi, nuorempi poikue taas saa huomisesta lähtien artemiaa.
- Liitteet
-
- Poikanen 7 vrk 30.1..JPG (54.94 KiB) Katsottu 2019 kertaa
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Poikaset meillä noin 5-6päivää vanhoja. niitä on mahdotonta yrittää laskea, mutta hengissä tällä hetkellä on vielä PALJON poikasia!
osa on hyvin pieniä, muutama tosi iso joukossa. Kasvavat oikein silmissä. Kehitin oman variaation tuosta ylempänä esitellystä patentista veden vaihtoa varten. Jotain poikasruokaa (Sera) olen heitellyt akvaarioon, se on sellaista ihan pölyä. Tänne kertoilen myös kuulumisia aina kun ehdin..

Tällä hetkellä taistelukalan poikaset ovat noin kuukauden ikäisiä, hengissä niitä on kymmenestä kahteenkymmeneen, vaikea laskea kun ovat niin nopeita ja kaikki saman näköisiä. Ruokana olen käyttänyt melkein alusta asti sellaista kalanpoikasten pölyä mitä ostin eläinkaupasta. Akvaariossa on ollut paljon kaikenlaista ongelmaa, levä kasvaa liikaruokinnan vuoksi ja kansilasi meni palasiksi, poikaset kuitenkin näyttävät hyvinvoivilta ja kasvavat. Vettä olen yrittänyt muistaa vaihtaa pari kertaa viikossa, lappoa en uskalla käyttää vielä. Jännittää vähän että jos niistä nyt osa selviää isoiksi, että minkä värisiä niistä tulee:) isukki kala on sellainen puna-sinikirjava ja äippä ruskea sinisillä läiskillä pienillä pisteillä.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Täällä on nyt viikon ikäinen poikue, ostin viikonloppuna Sera-merkkistä -liikkeen mukaan hiilidioksidilevittimen letkua-, hieman tavallista ilmaletkua paksumpaa. Oikein passeli poikasakvaarion pohjan imuroimiseen, ei tule liian kovaa imua, myös se tarpeeksi jämäkkä ilmaletku ajanee saman asian. Ite aloin jo yrittää syöttää vaaveille artemiaa, mutta eivät eilen vielä ihan ymmärtäneet sen päälle, niin olen edelleen tarjonnut myös Liquifryta. Täällä ei tällä kertaa ole kovin iso poikue, kaikki munat eivät vaan kuoriutuneet ja poistin isukin ennen kuin vaavit kuoriutuivat, koska epäilin että isukki olisi yrittänyt syödä mätiä.
Akvarismia 1992-2014
Mitenhän nopeasti noitten pitäisi alkaa näyttämään kaloilta..
jotenkin tuntuu että meillä poikaset ovat vähän kitukasvuisia..

-
- Advanced Member
- Viesti:
No mulla 5,5 kk ikäiset eivät ole vieläkään ihan myyntikokoisia
Tosin en oikeen onnistunut heti artemian kasvattamisessa silloin kun ne olivat pikkuisia, ja kenties olisi pitänyt useammin vaihtaa vettä ja siirtää ne aiemmin isompaan akvaarioon, mutta jos tämä uudempi poikue kasvaisi nopeammin... mua kyllä ylipäänsäkin kovasti ihmetyttää miten taisto voi kasvaa 3-4 kuukaudessa täydellisen valmiin näköiseksi ja kokoiseksi aikuiseksi, Aquabidissä näkee upeita kaloja myynnissä ja ovat yleensä 3,5 kk ikäisiä 

Akvarismia 1992-2014
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Kannattaa lukaista tämä ketju.
3-4 kk onnistuu kyllä ihan hyvin, mutta sitten ei kannata edes harkita mitää kuollutta ruokaa poikasille ensimmäiseen kuukauteen vaan pelkästään eläviä öttiäisiä. Vettä pitää vaihtaa päivittäin jos on todella suuri poikastiheys (tyyliin 100 poikasta 10 litraa kohden), muuten riittää pari kertaa viikossa. Poikaset kasvavat kyllä nopeammin silloin kun tilaa riittää jos vertaa pikkuakvaan jonka vettä yrittäisi pitää keinolla millä hyvänsä puhtaana.
3-4 kk onnistuu kyllä ihan hyvin, mutta sitten ei kannata edes harkita mitää kuollutta ruokaa poikasille ensimmäiseen kuukauteen vaan pelkästään eläviä öttiäisiä. Vettä pitää vaihtaa päivittäin jos on todella suuri poikastiheys (tyyliin 100 poikasta 10 litraa kohden), muuten riittää pari kertaa viikossa. Poikaset kasvavat kyllä nopeammin silloin kun tilaa riittää jos vertaa pikkuakvaan jonka vettä yrittäisi pitää keinolla millä hyvänsä puhtaana.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Mies
Jee mun eka viesti just rekkasin tänne:D. Mut mä oon just laittanu taistikset kutemaan on naaras muovisessa kutuboxis ja uroksel jo iha kiva pieni pesä maanantaina laitoin kutemaan
mut se naaras on vähä pienehkö 3.5 cm et onko liian pieni? Ja ei viel oikee näy munia mut ne ei vielä muutekaa näy? ja mul on edellisestä poikueesta 4 jäljellä tosin jotkut on uroksii mut yhel näkyy semmone valkone pallo et se ainaki on naaras ja se on iha ok kokone et jos laittasin poikaset joku n. viikon ikäsinä sellasee "häkkiin" ja se oma kasvatetun naaraan kutemaan
. (40L ja 84L allas :DDD)

40+84+20 

Minä olen kyllä ollut luvattoman laiska vaihtamaan poikasaltaasta vettä, noin kerran viikossa vaihdan aika paljon yleensä kerralla. Ruokinnasta en ole kantanut myöskään liiemmin huolta, pelkkää jauhoa työntänyt purkista sinne parin päivän välein, kun sitä tuntuu aina jäävän lillumaan veteen. Poikasia on tosi vaikea laskea kun ovat niin nopeita ja niitä on ehkä noin 10-20, kaikki melkein saman värisiä kun pohjahiekka. Osa muuttunut tummaksi, sitten yhdellä on häivähdys punaista ja yhdellä sinisiä pieniä pisteitä, hyvin vaaleita..
Akvaario on noin 80-litrainen eli minusta ihan hyvän kokoinen tällä hetkellä poikasille.

-
- Starting Member
Kuinka kauan taistis ukolla kestää kuplapesän tekeminen ja jos se ei ala sujuu nii pitäskö ottaa pois vai päästää naaras pois? Mun taistis teki pienen pesä sit isomman ja pari tunnin pääst se on taas pieni :/. ja mitä ehdottaisitte sini/violetille CT urokselle? mul ois 2 naarasta jtoka näyttää vähä CT ja on aika sama värisii pyrstöltä on toki myös valkone jolla punaset evät mut se on ehkä uros sit o mustia punasilla evillä edellisestä kudusta...
40+84+20 

Toisilla kestää pesän tekeminen pidempään kuin toisilla ja pesän koko vaihtelee. Joskus on taistoukko tehnyt vain muutaman hassun kuplan ja sinne on kudettu ja toisinaan lähes puolet allasta peittävän kuplapesän. Jos kudetan ja siirrän ukon omaan altaaseen, on pesä yleensä tehty jo seuraavaksi päiväksi ja sitten riippuen naaraan kutuvalmiudesta olen saattanut kudettaa jo seuraavana päivänä. Jos naaras ei ole kutuvalmis, olen sen sieltä poistanut ja kokeillut muutaman päivän päästä uudelleen.
Onhan sinulla hidas virtaus altaassa ja kansilasit päällä + sopivasti lämpöä, jotta pesä pysyy kasassa? Itselläni on myös paljon esim. kilpukkaa, pistiaa tai salviniaa pinnalla, jolloin pesä pysyy paremmin koossa.
Onhan sinulla hidas virtaus altaassa ja kansilasit päällä + sopivasti lämpöä, jotta pesä pysyy kasassa? Itselläni on myös paljon esim. kilpukkaa, pistiaa tai salviniaa pinnalla, jolloin pesä pysyy paremmin koossa.
Miksi tehdä samat virheet uudelleen,
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
kun voi tehdä kymmeniä uusia.
http://kuvablogi.com/blog/5383/1/
http://kuvablogi.com/blog/5383/24/ (myynnissä olevaa tavaraa)
-
- Starting Member
On on on jopa putki jonka pää on tukittu ja reikiä joka suuntaa virtauksen seinään,taistikseni tekee koko ajan eri paikkoihin pesiä välillä punalehden alle ja nyt taas anubiaksen lehden alle
. naaras ei näytä olevan kovin kutu valmis joten saatan käyttää erästä ite viljeltyanäi naarasta(onhan se naaras kun on piene valkoinen piste mahassa?).Mutta onko se huono idea kun se itse viljelty naaras on musta jolla punainen pyrstö kun taas uros sini/lila CT mut lilaa ei varsinaisesti ole ja muutamassa "haivussa" on punasta ja ala kohassa hieman lilaa.

40+84+20 

Meillä taistis ukko teki pienen pesän ensin, mutta kun olivat kuteneet akan kanssa niin pesä kasvoi hyvinkin isoksi.
-
- Starting Member
Täs laitan parit kuvat mun taisto ukosta,laitoin oma kasvatetun taisto-naaraan ku ei näyttäny tätä uutta naarasta kiinnostavan tosin en koikellut toista uutta naarasta kun ostin 2 mut tässä pari kuvaa niistä.Tuo valkoisen vieressä oleva on uusi ja tuo jolla on sinistä ja punasta ja se on tosi hieno sävy! kuvassa ei vaan näy
. ja sit kutuboksis tuo musta jolla on punaset evät joak on itse viljelty,koikelen sillä koska näytti olevan hyväkuntoinen
. ( Kuvat eivät näy kun on liian isoja joten koitan laittaa pienempiä kuvia pian!! )

40+84+20 

-
- Starting Member
Nyt on kumma juttu naaras hyppäsi kutuboksista pois
,noh otin sen boksin pois ja uros ei ole vielä varsinaisesti näykkinyt naarasta,naaras tulee koko ajan pesän luokse tutkimaan ja uros ajaa pois ja liehittelee.Naaras ei liehittele urokselle takaisin eikä kyllä näytä halua kutuunkaan, on mennyt noin 30 min eikä naaraalle ole käynyt mitään.

40+84+20 

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Saisiko ihan merkkeinä, mitä teollista kuivaruokaa annatte pikku taistelijoille ensiruokana?
Elämäntilanne on tällä hetkellä niin nurinkurinen, etten pääse altaideni luokse kuin viikonlopuiksi. Voisin ehkä maanitella miehen täyttämään ruokinta-automaatteja ja tipauttelemaan kuivamuonaa, mutta raukka pahoinvoi pelkästään mikromatoviljelmän hajustakin, puhumattakaan että jaksaisi leikkiä artemian kanssa
. Jotakin teollista kuivapöperöä pitäisi siis keksiä. Perusruoat morttelilla jauhettuina (NLS-rakeet, katkarapupelletit) tai dekapsuloitu artemia eivät ole riittänet elättämään poikueita. Olisi pari koirasta ja niiden pari naarasta, jotka pitäisi kudettaa jossakin vaiheessa... Poikasaltaaksi järjestyisi sisustettu 127 l allas, jossa varmaan olisi alkuunsa riittävästi pieneliöitä täyttämään kalanpoikasten mahat.
Elämäntilanne on tällä hetkellä niin nurinkurinen, etten pääse altaideni luokse kuin viikonlopuiksi. Voisin ehkä maanitella miehen täyttämään ruokinta-automaatteja ja tipauttelemaan kuivamuonaa, mutta raukka pahoinvoi pelkästään mikromatoviljelmän hajustakin, puhumattakaan että jaksaisi leikkiä artemian kanssa

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy