Mikäs kirjoahvenpariskunta tähän 600L soppaan?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
piraja
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Mikäs kirjoahvenpariskunta tähän 600L soppaan?

Viesti Kirjoittaja piraja »

Allas on 600 litraa, jossa pehmeä vesi. 27 astetta.

Allastovereina on tällä hetkellä:
23 rusokiilakylkeä, toivon kasvattaa parvea hieman vielä.
1 lehtikala, jolle koetan saada seuraa jossain vaiheessa.
2 monnia
1 helmipurjepleko
7 kuparimonnista
10 rusomonnista

Ois kiva saada tänne vielä rauhallinen ahvenpariskunta, joka jättäisi kasvit ja muut kaverit rauhaan. Kuitenkin joka samalla toimisi rusokiilakyljille pelotekalana.
Tonkiminenkin saisi olla mahdollisimman lievää. Maksimissaan kutuaikana pesäkolon ympärillä...

Jossain vaiheessa ajattelin itse hehkusuuta (Thorichthys helleri), kaupassa ehdotettiin tulisuuta (Thorichthys meeki)... mutta vielä otetaan ehdotuksia vastaan. Toki myös kommentteijä edellä mainituista hehku- ja tulisuusta.
kala-Jalmari
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: Mikäs kirjoahvenpariskunta tähän 600L soppaan?

Viesti Kirjoittaja kala-Jalmari »

Sinileukakirjoahven - Cryptoheros sajica
Rauhallinen mutta reviirikala
8-10cm
Menis akvaarioosi aika hyvin :P
useita pieniä altaita ,317l , 3 kissaa ja 1 berninpaimenkoira vanhus :)
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Mutta eikös se ole näin, että sinileuat on agressiivisiä ja kaivelevat vain jos on kutuaika menossa. Huono puoli vaan on se, että hyvissä olosuhteissa niillä on jatkuvasti kutuaika menossa?

On ne komeita kaloja!
erkka77
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: porin akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja erkka77 »

Omat sinileuat ovat ainakin rauhallisia kaloja, mutta olen ne muutaman kerran yllättänyt ne kasveja popsimasta. Tämänkin saa loppumalla tarjoamalla kurkkua ja kesäkurpitsaa (meillä ainakin suurta herkkua).
Omat tulisuut kaivelevat jonkin verran pohjaa (ottavat soraa suuhunsa ja puhaltavat pois eli ei mitään suurempaa), nahistelevat kyllä keskenään, mutta ei toisten kalojen kanssa. Tämä kokemus siis omista kaloistani joten en mene sen enempää yleistään ko. ahventen käytöstä.
AnniM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnniM »

Minun sinileuat on aikas rauhallista sakkia ollut myös, pientä kaivelua kyllä harrastavat. Yhden poikueen kasvattivat 270l altaassa ilman että ressasivat muita liikaa vaikka alueeltaan pois ajoivatkin. Ainut miinus on juurikin tuo että vauhtiin päästyään kutevat aika ahkeraan. Minä laitoin niille puolikkaan kukkaruukun altaaseen kutupaikaksi, se kun on helppo nostaa pois ja poistaa kutu jolloin kalaset pysyvät aikas rauhallisina aina.

Kauniita ne kyllä on :)
rokkisoi+++
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rokkisoi+++ »

ainakin meidän hehkusuupariskunta on aivan ylirauhallinen. pohjaa eivät ole kaivaneet, ja kasvit saa olla rauhassa. syövät pääasiassa ahvenpellettejä (kun lehtikalat tyhjentää pinnan hiutaleista 20 sekunnissa.. 8O ) ja napsivat joskus pohjanappeja. aikanaan söivät jopa 3-4cm kardinaalitetroja muutaman, kun oli pakko laittaa muutamaksi päiväksi samaan akvaan koko parvi.. muuten toiset kalat saa olla rauhassa. tosi kaunis ja rauhallinen kala, ainakin meillä..
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
paxy81
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja paxy81 »

Hehkusuita löytyy muutama kappale itseltäni. Upeita kaloja, rauhallisia eivätkä ole juuri kaivelleet. Rusokiilat saattavat kuitenkin joutua ruokalistalle viimeistään ahventen ollessa aikuisia. Minulla 4-5 cm pituiset hehkusuut pistivät poskeensa aikuiset hehkutetrat joilla kokoa oli jotain 2-2,5cm (enpä olisi uskonut..)
AnniM
Senior Member
Senior Member

Ahveniakin taitaa olla moneen lähtöön... Mun sinileukoja edes samassa altaassa olevat sinineonit ei ole kiinnostanut pätkääkään. Välillä pitää oikein laskea tetraparvi että kaikki on tallessa, tähän mennessä ei ole yhtään hävinnyt.
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Harmi että hehkusuu ja rusokiilat eivät sovi yhteen. Ei kuitenkaan noin kallista sillisalaattia haluais kaloille tarjoa. Mitenköhan sitten sinileuat ja mun kiilakyljet, meniskö ne samaan altaaseen vai syökö sinileuat ne?
AnniM
Senior Member
Senior Member

Tuskin kukaan uskaltaa varmaksi luvata, mutta itse en jaksa kyllä uskoa että sinileuka jaksaa niistä kiinnostua. Poikaset nyt saattaa mennä parempiin suihin mutta sen verran mukavuuden haluiselta nuo mulla ainakin vaikuttaa että ruoka mielellään otetaan "ei karkuun uivana" eli purkista... [;)] Sitä kannattaa tietty miettiä että tahtooko sitä poikastulvaa, kyllä ne paaaljon rauhallisempia on kun kutupuuhat ei ole mielessä -tällöin esim kaksi tyttöä voisi olla kiva, tai ehkä pelkästään yksi poitsu.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Ei sua sitten sattuis rusokirjoahvenet kiinnostamaan. Ko. kala kuuluu varmasti rauhallisimpien kirjoahventen joukkoon.
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

nirppu kirjoitti:Ei sua sitten sattuis rusokirjoahvenet kiinnostamaan. Ko. kala kuuluu varmasti rauhallisimpien kirjoahventen joukkoon.
Se tykkää vissiin kovasta vedestä, mulla ois pehmeä tarjoilla. Ruso on ihan nätti, pikkasen ehkä pieni, mutta kaunis. Ollaanpa sitä vaativia tänään :D
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä rusokirjo on ihan pehmeän veden kala. Kokoa mun omalla koiraalla n. 8-9 cm.
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Aijaa.. se "huippuluodettava" wikipedia antoi vastaukseksi, kun pikaisesti hain, että 10dH? Onkohan siellä Wikissä taas väärää tietoa..
Ei mun altaassa noin monta deetä ole, oisko 4dH altaassani :/
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

piraja kirjoitti:Aijaa.. se "huippuluodettava" wikipedia antoi vastaukseksi, kun pikaisesti hain, että 10dH? Onkohan siellä Wikissä taas väärää tietoa..
Ei mun altaassa noin monta deetä ole, oisko 4dH altaassani :/
Hih! Näköjään. Ei se varmaan muuta yhtään asiaan, jos unohtaa sen < -merkin edestä [;)] . Oikeasti sen siis pitäis olla <10, joten 4 sopii oikein mainiosti.
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Ihan kauhiata pähkäilyä ja netissä tonkimista tämä sopivan kirjoaffenen etsiminen. Nyt on silmiin jäänyt raitakirjoahven (Cichasoma Spilurum) sekä avainkirjoahven. Varsinkin tohon raitakirjoon tykästyin. Onko niistä kokemusta, popsiiko ne mun rusokiilat?

Haluaisin kuitenkin ahvenen, joka olisi 10cm luokkaan. Vai onko ihan turha toivo jos altaassa on rusokiiloja :/
*HANSKI*
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja *HANSKI* »

Ota muutama kiekko jos sun veden lämpötila on jossain 28 niin tulevat kaikki hyvin toimeen,eikä ole pahatapainen kirjoahven.
Askah
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Askah »

piraja kirjoitti:Onko niistä kokemusta, popsiiko ne mun rusokiilat?

Haluaisin kuitenkin ahvenen, joka olisi 10cm luokkaan. Vai onko ihan turha toivo jos altaassa on rusokiiloja :/
Varmaan ainut yli 10cm pituuden saavuttava affen joka ei rusokiiloja pistele poskeensa on avainkirjoahven. Tietty, ahvenethan on aina vähän tapauskohtaisia, mutta avaimilla varmaan pienin taipumus näistä yleisesti saatavista ahvenista ainakin.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Minä suosittelisin sitä n. 9 cm:stä rauhallista, rohkeaa ja uteliasta rusokirjoahventa jota voi pitää tuon kokoisessa ryhmässäkin:
http://rybicky.net/obr/ryby/max/803.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Sopivat vesiarvot näille on pH 6,5-7,5, kovuus alle 10 ja lämpötila 20-29 astetta.
Mun rusonuorukaiset ainakin antavat monnisten olla rauhassa.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Siinä ne rusokirjoahven, avainkirjoahven ja raitakirjoahven nyt pyörivät päässäni..

Onko kellään tietoa, lisääntyykö raitakirjoahvenkin yhtä rasittavan joutuisasti kuten sinileuka?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”