Akvaarion heiluminen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Akvaarion heiluminen
Osaako kukaan kertoa, haittaako, jos 200 litraisen akvaarion vedenpinta vähän heiluu, jos siitä kävelee reippain askelin ohi? Olin valinnut akvalle jo sijoituspaikan ja huomasin tämän ilmiön eilen täytettyäni altaan kokonaan. Eli allas itsessään ei heilu, mutta vedenpinta vähän tärähtelee - onko altaan sijoittaminen tällaiselle paikalle kuinka riskillistä? Lähinnä huolettaa se, kohdistuuko laseihin tuosta jotain painetta (vatupassilla mitattuna on kyllä täysin suorassa) tai esim. kaatuuko akvaario jossain vaiheessa. Arvelin heilumisen johtuvan siitä, että lautalattian päälle on laitettu muovimatto, jonka päälle on myöhemmin laitettu halvahko laminaatti ja tämä muovimatto joustaa laminaatin alla hiukan.
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Akvaarion heiluminen
Kyllähän se nyt on niin, että tokihan myös allas itsessään heiluu. Mikäs sitä vedenpintaa muuten heiluttaisi? Vähän riskaabeliltahan tuo vaikuttaa, itse en ainakaan taitaisi öitäni kovin levollisesti nukkua, ennen kuin allas olisi stabiililla alustalla.
Moi.
Itselläni oli edellisessä asunnossa 600 litrainen tankki. Lattia oli puurunkoinen, jossa oli lattiavanerit ja lautaparketti. Kävellessä ja pomppiessa senkissä olleet juomalasit helisi ja altaassa ollut vesi heilui. Itse allas ei heilunut. Mitään vahinkoa ei meillä sattunut. Allas muutettiin toiseen asuntoon ja täytettiin, eikä silloinkaan ollut mitään vuotoja.
Näin siis meillä. Minä nukuin yöni rauhassa, mutta mulla onkin lehmän hermot.
Itselläni oli edellisessä asunnossa 600 litrainen tankki. Lattia oli puurunkoinen, jossa oli lattiavanerit ja lautaparketti. Kävellessä ja pomppiessa senkissä olleet juomalasit helisi ja altaassa ollut vesi heilui. Itse allas ei heilunut. Mitään vahinkoa ei meillä sattunut. Allas muutettiin toiseen asuntoon ja täytettiin, eikä silloinkaan ollut mitään vuotoja.
Näin siis meillä. Minä nukuin yöni rauhassa, mutta mulla onkin lehmän hermot.
Eihän altaan veden heilumista saa loppumaan ellei laita allasta suoraan peruskallioon päälle. Jopa betonilattian päällä olevan altaan vedenpinta värisee jos vieressä hyppii. Ei tuossa mitään hätää ole.
"A day without sunshine is like, you know, night."
-
- Starting Member
Pitipäs ihan käydä testaamassa. Minä en kyllä saanut pomppimallakaan vedenpintaa liikkeeseen altaassani. Ja juuri valmistuneessa talossa on ontelolaattojen päällä laminaattilattia asianmukaisine alusmateriaaleineen. Kyllähän se niin on, että vesi ei värähtele, ellei itse allaskin liikehdi.
Ehkä olet aliravittuWaldo68 kirjoitti:Pitipäs ihan käydä testaamassa. Minä en kyllä saanut pomppimallakaan vedenpintaa liikkeeseen altaassani. Ja juuri valmistuneessa talossa on ontelolaattojen päällä laminaattilattia asianmukaisine alusmateriaaleineen. Kyllähän se niin on, että vesi ei värähtele, ellei itse allaskin liikehdi.

"A day without sunshine is like, you know, night."
-
- Starting Member
Luultavasti osuit naulankantaan....
Kyllä meilläkin altaan pinta hieman värähtelee kun ohi kävelee reippaasti. Tosin akvaario on sellaisessa paikassa ettei sitä lähesty ilman, että on todellakin menossa akvaarion luokse. Tietää vähän sipsutella akvaarion luokse, enkä yöuniani menetä tämän takia.. 

-
- Starting Member
Täälläkin heiluu joo. Itseasiassa ei vain allas, vaan koko "taso", eli lundioista kyhätty säälittävä kökötys huojuu...
Lisäksi huomasin altaan olevan vinossakin. o__o' Tälle ei kuitenkaan kait voi mitään, koska koko lattia on vino (esim. ovi aukeaa itsestään tämän takia.) Litroja on onneksi vain kuutisenkymmentä, eikä toistaiseksi ole vahinkoa käynyt. Eikä hermostutakkaan ainakaan vielä.

Luuranko on teline josta lihat riippuvat.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Ok, kiitokset kommenteistanne! Uskallan nyt laittaa akvan siihen mihin suunnittelinkin 

Mielenkiintoista. Voisin saada täältä ilmeisesti 5 vakuuttelua 'varmasti kestää' (ilman perustelua) lähes mille tahansa kestävyyskysymykselle, myös siinä tapauksessa, että tiedän juuri kysytyssa tapauksessa akvaarion jo hajonneen.Minimölli kirjoitti:Ok, kiitokset kommenteistanne! Uskallan nyt laittaa akvan siihen mihin suunnittelinkin
Esim. 'Voiko akvaarioliikkeen hyllystö kaatua noin vaan ja haudata ihmsen alleen?'
Lundia-hyllyille sallittu kuormitus käyttöohjeiden mukaan oli yllättävän pieni. Kai olet sen tarkistanut?Atomipommi kirjoitti:Täälläkin heiluu joo. Itseasiassa ei vain allas, vaan koko "taso", eli lundioista kyhätty säälittävä kökötys huojuu...
ihmettelevin terveisin
pessimistix