Vihreää rihmalevää? (kuva)

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
*kisukisu*
Starting Member
Starting Member

Vihreää rihmalevää? (kuva)

Viesti Kirjoittaja *kisukisu* »

Olen yrittänyt etsiä vastaavasta levästä tietoa, mutta aika heikoilla olen. Siispä laitan kysymyksen onko kuvassa näkyvä levä jotain vihreää rihmalevää niinkuin jostain olen lukenut? Ja mistä levääntyminen voisi johtua?

Kuva

Millä voisin päästä eroon tuosta rumasta levästä? Se on kuin todella ohutta karvaa mikä on takertunut kasvien pintaan aika tiukkaan vaikka näyttää limaiselta niin sitä se ei ole.
Mitään uutta altaassa ei ole tehty. Loisteputket vaihdettu puoli vuotta sitten (valaistusaika 12 h ollut jatkuvasti ilman aikaisempia ongelmia) ja vesiolot happaman puolella jossa pysyneet vakiona koko ajan. Voiko esim.pohjalannoite aiheuttaa vastaavaa jos joku kala vaikka on tonkinut sen hiekan päälle? Osaako kukaan auttaa? :(
tyhmä saa kysyä
karvle
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Vihreää rihmalevää? (kuva)

Viesti Kirjoittaja karvle »

Vastauksia odottelen minäkin mielenkiinnolla!
Mulla tota rihmaa alkoi puskea jaavansammaleesta/juurakosta, mutta pääsin ongelmasta eroon riipimällä kylmästi sammaleen juurakosta irti ja jynssäämällä vielä juurakonkin. Nyt ei rihmoja oo näkyny (kop kop).

Kissat alko käydä JUOMASSA ko tankista poistettuani kansilasin ja sen jälkeen alko tota rihmainhotusta hulmuta. Nyt ku kansilasi heitettiin takas paikoilleen (ja siis kasvualustan poisto ja jynssäys), ei rihmaa oo näkyny. Onks tää vaan hölmöä asioiden yhdistämistä toisiinsa, kissat lipittämässä altasta - rihmaa ?
Purkit 40L, 2 x 63L ja 140L , pari kisua ja hollanninpaimenkoira (pk)
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Oliskohan tästä linkistä apua.
http://www.akvaariojalintu.com/ezfiles/ ... SLISTA.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Haulla löysin tällaisia viestiketjuja:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... A#p6803239

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... rihmale%2A

http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... rihmale%2A

Ja lisääkin löytyy, mikäli laittaa hakusanaksi vaikka rihmalev*
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

En nyt ole varma tuosta levän nimestä, mutta mielestäni se ei ole rihmalevää... :roll:

Mutta näin ensihoitona kehottaisin tekemään vedenvaihdon ja samalla muuta kokonaan vedenkierron suuntaa päinvastaiseen suuntaan sekä lyhennä samalla päivittäistä valaistusaikaa n.7 tuntiin.
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
*kisukisu*
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja *kisukisu* »

Kiitoksia kaikille vastauksista! :) Eilen tein suursiivouksen altaaseen: vaihdoin vettä reilummin (puolet) ja karsin kasveista kaikki huonot lehdet ja pesin levät mahdollisimmat tarkasti pois. Mites minun tuota valaistusaikaa kannattaisi lyhentää? Pidänkö päivällä muutaman tunnin valaistustauon vai miten olisi parasta niin ettei kasvit kärsisi? Entä lannoitus-uskallanko laittaa vielä tässä vaiheessa pmdd:tä?
tyhmä saa kysyä
Amethyst
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Amethyst »

Minulla alkoi viime loppuvuodesta tulla vasta jonkin kuukauden käynnissä olleeseen akvaariooni jos jonkinlaista levää, jollaisia en aiemmin tiennyt edes olevan olemassakaan (mm. tuota kuvassasi olevaa). Erilaisia keinoja kokeiltuani päätin ainakin toistaiseksi lopettaa nestemäisen lannoituksen kokonaan. Pohjalannoitetta on ja varmaan sitä pohjaa tonkiessani aina vähän veteenkin pöllähtää. Nyt levä on vihdoin katoamassa - sitä ei tule enää uusiin lehtiin ja vanhoissa lehdissä olevat levänrippeet eivät enää jaksa kasvaa. Pahimmin levääntyneet kasvinosat olen kyllä toki jo aiemmin poistanut. Mutta varmaan vaihtelee akvaariokohtaisesti, mikä on se kriittinen tekijä, joka levänkasvun saa aikaan. Itse tiedän kyllä pH/kH-arvoista myös, että hiilidioksidia akvaariossani on hieman liian vähän, joten ehkä tuota lannoitetta sitten oli aiemmin liikaa suhteessa siihen. Nyt on akvaariota kuitenkin taas ilo katsella ja kasvitkin näyttävät edelleen kasvavan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”