Kevättä rinnassa kaloilla?

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

AnniM
Senior Member
Senior Member

Kevättä rinnassa kaloilla?

Viesti Kirjoittaja AnniM »

Mä kun olen kiukutellut ettei mulla monniset kude sitten millään, niin eilen alkoi tapahtua. Ensin löysin viikko sitten meille muuttaneiden helmimonnisten kutua laseista, raaputtelin sitä n. 5 palleroa poikasaltaasee. Sitten menin ruokkimaan pandoja, ja niinpä nekin oli kutuhommissa ekaa kertaa 8-) Tänä aamuna löysin 4 mätipalleroa ympäri allasta, poikasboksiin pääsivät nekin. Kardinaali- ja sinineonetrat on pitäneet mahdotonta säpinää,kutua en kyllä ole nähnyt mutta meno on ollut sellaista etten ihmettelisi vaikka kutisivatkin pian. Myös taistelukalapojat on tehneet kilpaa kuplapesiä, komeampia kuin ikuna. Vielä kun nuo leopardimonniset innostuisivat helmien puuhista myös, niin eipä olisi minun riemulla rajaa :D

Mites muilla, onko vastaavaa ilmassa? Ja onko noissa kalojen kutuhommissa oikeasti jotain vuodenajasta riippuvaa noin akvaoloissakin kun ovat täällä vallan villiintyneet?
Henkkaz
Member
Member

Re: Kevättä rinnassa kaloilla?

Viesti Kirjoittaja Henkkaz »

No sulla 13 perjantai on kääntynyt väärinpäin. :mrgreen: Mulla se oli oikea epäonnen päivä kun mun lehtikala naaras kuoli ja meillä oli fysiikan koe. :(
AnniM
Senior Member
Senior Member

Mites muuten, jos noita ,monnisia tuolta kuoriutuu, niin selviänkö näillä ruuilla?

-Nestemäinen artemia
-artemian toukkia
-katkarapupelletttejä hienonnettuna
-poikashiutaleita

Olettaisin että ruokaa voisi koittaa tarjota tuossa järjestyksessä? Vai pystyykö jo vastakuoriuuneet monniset syömään artemian toukkia?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla ruutumonniset kutee alinomaa. Kutua ei vain vielä määrällisesti ole ollut paljoa kerralla, johtuisiko monnisten nuoresta iästä vielä, en tiedä. Yhden poikasen olen saanut nyt kaksi viikoa vanhakasi, koko ajan on uutta kutua tuolla kehittymässä, nytkin kahden ikäistä. Koitan, jos saisin tuolle yhdelle kavereita.

Noi ruuat saattaapi olla ihan ok. Mutta tuo mun ainakin syö mieluiten elävää eli mikromatoja. JBL:n Nobil Fluid ei sdelvästikään saa semmoista ryntäystä aikaiseksi.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
PieniPalikka
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja PieniPalikka »

Toivottavasti mun pikkumonniset tajuis ton saman homman. Ois mielenkiintosta seurata puuhastelua. Peukut ristissä täällä 8-)
Have you ever thought that maybe the sole purpose of your living is to serve as a warning to others?
AnniM
Senior Member
Senior Member

bj: Noista mikromadoista mä en ymmärrä mitään vaikka taistelukalojen poikasia varten koitin joskus niistä lueskella [:I] Noiden yllämainittujen lisäksi ajattelin tarjota kuorittuja artemian munia, kun muistin et sellaisiakin löytyy. Katsotaan josko joku kelpaisi!

Ja sitten niihin iloisiin perheuutisiin. Seuralasta poimitusta kudusta on kuoriutunut yön aikana ainakin kaksi pientä poikasta, ehkä enemmänkin. Ovat tuollaisessa verkkopoikashäkissä ja pääseevät sinne reunan alle piiloon niin ei oikein näe. Ainut mitä rupesin miettimään niin mahtavatko nuo olla helmimonnisia sittenkään! Koska nyt kun sain pandoilta vertailukohdetta niin mätimunat oli pienempiä kuin pandoilla, ja värikin oli erilainen.... paljon tummempi. Tuli vaan mieleen että voihan ne olla ottojakin, eikös nekin laseihin kude? No, se selviää varmaan jos nuo pikkuiset selviää! Pandalassa on nyt 9 hedelmöittynyttä "munaa", huomenna varmaan voisi jo vauvoja nähdä? *jännittää*
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Nii, en mäkään ensin tajunnut mitään ja ajattelin ettei homma onnistu, mut eipä ollutkaan sitten vaikeaa. Siihen alkuun tarvitaan vain se ymppi noita matoja.

Onnittelut poikasista. Siirrätkö ne johonkin poikasakvaan? Tuossa verkkohäkissähän ei oikein voi ruokkia, kun hieno ruoka menee läpi.

Tänään pitäisi täälläkin kuoriutua noita ruutumonnisia, saapi nähdä onnistuuko tällä kertaa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
AnniM
Senior Member
Senior Member

Sitä tässä just pähkäilin että pitäiskö siirtää tuollaseen muoviseen poikasaltaaseen ennemin, siinä ruokkiminen onnistuisi helpommin... kunhan vähän tuosta kasvaavat niin pääsevät pikkuakvaarioon kasvamaan. Mitenhän pirussa noita vaan enää siirtää 8O Pitää koittaa jotain, pelottaa että meneevät rikki. En ehkä ajatellut tuota ihan loppuunasti kun kudun tuonne siirsin, oli vaan kiire saada ne johonkin ahneiden kanssa-asujien luota, suurin osa kudusta kun ehti jo mennä parempiin suihin.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Viimeksi tein niin, että ämpärillä häkki lähelle poikasallasta, sitten häkki veteen ja vedessä irrotin verkon ja käänsin varmuudeksi varovasti vielä nurinpäin, jotta kaikki poikaset varmasti siirtyy altaaseen. Joukossa oli myös kutupalleroita vielä, ne ei kuoriutuneet. Varovainenhan siinä saa olla. Sen jälkeen laitoin seuraavan kudun heti verkkohäkissä suoraan poikasaltaaseen, mutta ei tainnut olla hyvä idea vaihtaa allasta siinä kohtaa, yhtään ei taaskaan kuoriutunut. Nyt on taasen häkki omassa monnisaltaassa ja nyt on kutua eri ikäistä. Jaa-a, siinä onkin ihmettelimistä, millä siirrän ensiksi kuoriutuneet, niidenhän pitää olla poikasaltaassa siinä vaiheessa, kun ruskuaispussi on kulutettu, jotta niitä voi ruokkia. Aikosin koittaa tuollaisella pienellä kipolla, desin mittakauhalla siirtää niitä, kunhan laitan poikasaltaaseen ensin puolet vedestä monnisaltaasta. Silleen voi onnistua, kun verkkohäkin pohja antaa myöden, ni keräily voi jopa sujua survomatta poikasia. Tai ainakin elän toivossa.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Huu, rankkaa tämä sijaisäitinä olo... ei ihan onnistunut noin. Piru, kun verkkohäkki on siitä huono, että poikaset menee kehyksien alle, saa pelätä että rutistuvat. Katoin viisaammaksi ottaa kutu pikkukippoon ja sitten tyhjentää häkki poikasaltaaseen, irroitin taaskin verkon ja käänsin nurinperin, ainakin kolme oli nyt kuoriutunut. Sitten häkki takaisin monnisaltaaseen ja jäljellä oleva kutu sinne. Keskiviikkona pitäisi viimeistenkin kuoriutua. Enpä tiedä sitten selviääkö noista joku, toivottavasti. Vau, just nyt bongasin, että tähän aamuun ainakin yksi on selvinnyt, meno on vielä päätöntä ja eikä niitä edes välttämättä näy vielä, ennenkuin alkavat etsiä ruokaa, kun ruskuainen on kulutettu, kestänee muutaman päivän.

Tuo kaksiviikkoinen poikanen tuntuu jo niin isolta, on varmasti jo selvinnyt kriittisimmästä vaiheesta. Se käyttäytyy jo kuin aikuiset, ja nyt sen tullessa kaksiviikkoiseksi, se viihtyy aina vaan enemmän hiekkaosassa ja etsiskelee ruokaa ihan kuin aikuisemmatkin tekee. Aika hauska seurata sitä.
AnniM
Senior Member
Senior Member

Minen ymmärrä noita kalanpoikasia ollenkaan :? Mitä ihmeitä nuo oikein mahtaa olla. "Hemimonniskudusta" on siis ainakin kaksi vauvaa vauvapurkissa, ja tuplanneet kokonsa nyt muutamassa päivässä. Kuiteskin ovat sellaisia pieniä sittiäisiä etten niitä vielä näöltä tunnista. Välillä olin jo ihan varma että ne on monnisia, mut eilen ne vaavit yllätti mut roikkumalla verkkohäkin seinässä suustaan hetken aikaa. Eli voiko monnisen poikaset tehdä tommosta, ei kai?? Että olisivatko ottoja sittenkin :mrgreen:

Pandakutu möyryää pandalassa, mutta eivät pirulaiset kuoriudu. Löysin niitä lisääkin, nyt siellä on 11 hedelmöittynyttä palleroa kun yksi oli mennyt pilalle ja heitin sen pois. Noh, ehkäpä tänään jo saa ihastella pandavauvoja :)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla yleensä on pandojen munien kuoriutumisessa mennyt n. 5 päivää. Joten odottele vain, kyllä ne sieltä tulevat [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
AnniM
Senior Member
Senior Member

Okei, kun mattaisi vaan odottaa. Kaikki heti mulle nyt :mrgreen:
bebis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja bebis »

siis joutuuko ne poikaset jonku suuhun jos niitä ei siirrä? oon ihan pihalla näistä jutuista.. haluisin vaan helmimonnisten kutevan ku oon ihastunu siihen kala-lajiin.
piraja
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja piraja »

Vasta vilejlyharrastuksen aloittanut, joten kokemusta ei hirveesti vielä ole ja kalatkin ovat kaikki nuoria... mutta kevättä taitaa olla rinnassa täälläkin. Nimittäin rusomonniset ovat kahteen otteseen tehnyt mätiä. Ensimmäisellä kerralla 99% meni pieleen. Jotkut mätipalleroista kai jäivät hedelmöittämättä tai sitten muusta syystä vaan homehtuivat. Koko satsista 3 kuoriutui ja vauvaarion pohjalla nyt iloisesti polskuttelevat.

Muutama päivää sitten olivat taas tehneet mätiä. Harmikseni se oli tapahtunut yöllä. Aamulla kun valot pistin päälle, niin melkein kaikki oli syöty pois. Suodattimen putken päällä kuitenkin huomasin kolme mätipalleroa, jonka sitten varovasti otin talteen ja siirsin lehden päälle vauvaarioon. Ovat aika hyvin tummentuneet ja jonkinlainen tumakin on havaittavissa. Ei hometta. Näyttää siltä, että ihan kohta poksahtavat. Varmaan huomenna? :P
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Näillä ruutumonnisilla tuntuu olevan kuoriutumisprosentti tosi huono, munat on hedelmöittyneet eikä hometta ole, poikaset ei ilmeisesti pääse ulos munasta, vain muutama onnistuu joista henkiin jää vain kolmannes eli yksi per kutu... Kirjallisuuden mukaan hävikki on 25%, mulla on kyllä ollut puolet tai enempi. Syy voipi olla, että kun siirrän ne poikasaltaaseen heti kuoriutumisen jälkeen, kun tuossa verkkohäkissä ei kuitenkaan oikein pysty ruokkimaan. Eikä oikein jaksa katella, kun poikaset menee niiden reunusten väliin. Pitäisi rakentaa ite joku parempi häkki viritys. Pohja umpinainen, muovinen pienillä reunoilla, seinät verkkoa, jotta vedenkierto pelaa hyvin. Semmoinen umpoboxikaan ei mun mielestä ole hyvä, kun siellä ei vaihdu vesi. Tänään pitäisi kuoriutua loput, tosin kovin montaa munaa ei nyt taaskaan olekaan. Ehkä ne tekevät munia enempi, kunhan emokaloille tulee ikää enempi.

Koitan kertaalleen vielä saada ne kutemaan ja nyt lasken pH:ta sen verran mitä tuolla bufferingilla saa, eli 6,5:een. jospa siitä olis apua. Kovin tuottoisaa ei ainakaan täällä ole siis ruutumonnisten kasvatus.
AnniM
Senior Member
Senior Member

Täällä helmimonniset kuti taas, nappasin n. 12 kutupalleroa talteen. Pandalassa ui 1 kuoriutunut poikanen, 1:n pyrstö on ulkona mut pää vielä sisällä, ja muissa ei näy mitään tapahtumia vielä... saas nähdä kuinka käy :)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

bebis kirjoitti:siis joutuuko ne poikaset jonku suuhun jos niitä ei siirrä? oon ihan pihalla näistä jutuista.. haluisin vaan helmimonnisten kutevan ku oon ihastunu siihen kala-lajiin.
Kalojen mätimunat ovat melkeimpä kenen tahansa akvaarioasukin herkkua. Jopa omat "vanhemmat" niitä popsivat, mikäli löytävät. Ja monet syövät kalanpoikasiakin.

Mulla on 200 litraisessa neontetroja, pandamonnisia, partis, lasikimalaismonneja sekä sukarapuja. Pandat kyllä kutevat jatkuvalla syötöllä, mutta mätimunat menevät parempiin suihin. Mikäli jossain jemmassa on muna ja poikanen kuoriutuu, niin ei sitä kyllä kovin kauaa näe tuolla. Tulee nekin syödyksi.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Miltsi
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Seura

Viesti Kirjoittaja Miltsi »

Myös minun neon-kardinaali tetrat on ''seonnut''. Ne ovat kuin sähkökaloja. Jahtailee toisiaan usein. Käytös muuttui tammikuussa , ehkäpä se johtuu keväästä , tai sitten ei :mrgreen:
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

bj kirjoitti: Kovin tuottoisaa ei ainakaan täällä ole siis ruutumonnisten kasvatus.
No nyt sujuu hiukan paremmin, nyt on poikasia seitsemän + tuo yksi kolmeviikkoinen. Kannattaa se näköjään aina ottaakin verkko iri ja huljuttaa varovasti poikasaltaassa nurinperin. Ilmeisesti kolmannesta kudusta on kuoriutunut lisää poikasia, vaikka ainuttakaan en nähnyt, kunhan varmuudeksi huljutin.

Otan vielä yhden kudun talteen, tänään on tehty nyt jo 16 munaa, ehkä tulee lisääkin. Huomenna laitan ne verkkohäkkiin. Jos saisi poikasia vaikka parin parven verran kasvatettua. Laskin nyt myös kokeeksi pH:n 6,5:een.
AnniM
Senior Member
Senior Member

Tsemppiä sinne! Mulla helmimonnisvauvat on edelleen verkkohäkissä kun en niillä ole parempaakaan saanut viritettyä :roll: Samassa kipossa näiden 3:n vanhemman kanssa on vielä tästä uudesta kudusta juuri kuoriutuneita poikasia lukematon määrä -ilmeisesti n. 12kpl. Noi isommat on kasvaneet huimasti noihin uusiin verrattuna, koko on jotain kolminkertainen vastakuoriutuneeseen, ja masut pullottaa joten ilmeisesti ruokailu onnistuu tuollakin. Pandalassa on 11-12 kpl vauvoja poikashäkissä myös, reippaita ja suloisia pikkuisia, jotka on kovia syömään! Tuo kuorittu artemianmuna tuntuu maistuvan hyvin kun vähän liottaa ensin. Ajattelin et päästän nuo pandat pian vanhempien kans uimaan vapaasti, kunhan hiukan vielä kasvavat etteivät mene muutaman sukaravun suuhun mitä tuolla on myös.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

No näköjään hyvin on onnistunut siinäkin. Takertuu varmaan se ruoka siihen kankaaseen, ettei ainakaan kaikki mene läpi sitten :D .

Mulla on nyt jo yli kaksikymmenta munapalleroa tuolla. Mun 8 ruudusta kaksi vain on naaraita ja loput koiraita, aika hyvä jakauma kutemistä varten, säpinää riittää. Nyt näin ekan kerran paremmin tuota tohinaa. Samalla lailla kuin Corydorakset, nuokin hedelmöittää T-asennossa ilmeisesti. Muuten ne käytökseltään poikkeea sillä lailla, että nämä koiraat nahistelevat esim. ruuasta ja myös naaraasta. Rinta rinnan kiidetään lujaa vauhtia edes takas ja samalla tuupitaan toisiaan kuonon sivuilla. Aika veijareita.

------------------------

Ai niin, piti noita sukarapuja pohtia, ei ne taida jo kuoriutuneita poikasia syödä. Mä laitoin ihan tarkoituksella kolme sukista poikasaltaaseen syömään ylimäärämuonaa, samoin kierteisiä. Kutupallerot ne söisi kyllä, niin kuin monniset itekin, siitä häkki on tarpeellinen. Isossa altaassa vain on hankala varmistaa, että saisivat pienet ruokaa, häviäisihän ne sinne :D . Tsemppiä myös sinne!
AnniM
Senior Member
Senior Member

Juu, en mäkään kyllä usko että ne enää noita söisi... Hirvittää silti ihan vielä niitä päästää jo tuon ruokinnankin takia. Vaikka kyllähän kypsästä altaasta kai poikasille aina jotain ruokaa löytyy, silti haluun aluksi koittaa kasvattaa ne hiukka isommaksi tuossa... on ne suloisia, mustat renkaat näkyy jo silmien ympärillä :mrgreen:
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Joo, helpompi ne on ruokkia siiä häkissä, varmistuu, että saavat ruokaa. On nämäkin aika hauskan näköisiä, tuo kolmeviikkoinen on jo kropaltaan täplikäs vai oisko niin kuin raidallinen, vanttera kaveri, että lienee se syönyt ihan hyvin. Huomenna vois yrittää vaikkapa kuvata sitä, yhtään en oo vielä ottanut kuvia noista.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Hmm.. Kiekot innostu pitkästä aikaa kutemaan. Eipä siitä mitään tule mutta hauska katsella kutupuuhia. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”