Omenakotilosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Mopo vaan kaikille :mrgreen: Pystyykö omppu vaihtamaan kuortaan niinku simpukka(pystyykö sekään :mrgreen: ?) vai kantaako se samaa kuorta koko elämänsä??
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

ZamY kirjoitti:Mopo vaan kaikille :mrgreen: Pystyykö omppu vaihtamaan kuortaan niinku simpukka(pystyykö sekään :mrgreen: ?) vai kantaako se samaa kuorta koko elämänsä??
Sama kuori kesät talvet.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Nekutin
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nekutin »

Missähän mahtaa olla vika, kun mulla on omput munineet neljään eri akvaan, joissa kaikissa eri lämpötilat (22-26) ja kosteuskin vaihtelee altaittain jonkun verran, eikä missään akvassa olevat kudut kuoriudu? Vanhimmat munat on olleet jo reilusti yli kk, tuoreimmat on vasta muutaman päivän. Ainakin kolmessa ryppäässä on kuitenki selkeästi pienen pieniä kotilon kuoria, ja osassa näkyy et olis muka kuoriutunut osa, kun on munat "auki" mutta sit ei kuitenkaan missään niitä näy, ja suurin osa on ihan ehjiä.
Pinky Twinky kiinanharjakoirakasvatus, 2 akvaariota sekä 3 kania
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Mulla ensimmäiset munaryppäät kuoriutu hyvin tossa loppu kesästä. Nyt noita ryppäitä roikkuu tuolla ja roikkuu ja roikkuu.. Ei vissiin ole kaikki kohdallaan. Huomasin tässä että mulla oli nyt vettä altaassa paljon vähemmän, että olisko ne kuivaneet. Hankalaa.. :roll:
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

iomeron kirjoitti:Huomasin tässä että mulla oli nyt vettä altaassa paljon vähemmän, että olisko ne kuivaneet.
Aika todennäköisesti ovat kuivaneet. Joskus omput tekevät munaryppäänsä sellaiseen kohtaan, jossa ne kuivahtavat ja tuo vedenpinnan lasku vaikuttaa myös asiaan.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
caribean79
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caribean79 »

Meille tuli 12kpl omppuja jokin aika sitten ja ne muni viikon sisällä :mrgreen: . Eli Omppulauma muni ekan kerran... kaksi rypästä n. reilun viikko sitten. Mistä tiedän jos ryppäät on kuivaneet? Niin että ne on pilalla. Toinen ehkä tyhmä kysymys. Mistä tietää että Omppu on kuollut? Mulla on yksi lauman omppu pari päivää käyttäytynyt oudosti. Väliillä se mönkii normaalisti mutta suurimman osan ajastaan se makaa "selällään" pohjassa.Iästä ei ole tietoa mutta on täysikasvuinen. Päällepäin ei näy mitään poikkeavaa. Mistä voi olla kyse? Olen vielä vihreä tässä vesikotilo touhussa [;)] ...
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Kyllä sen vaan jotenkin näkee, että on kuollu. Mulla on tosin vasta yks omppu kuollut koko aikana, ku niitä on ollut. Yks vanha omppu mulla vielä on, mutta loput on nuoria. Ne "nukuskelee" aika paljon ja kuka missäkin asennossa.

Ne munaryppäät voi ottaa n. kuukauden päästä munimisesta pois, tuskin sillon enää mitään eloa löytyy. Yleensä 2-3viikkoa kestää kuoriutumiseen.

Mua taas kiinnostaa sellanen juttu, ku noita omppuja on kulkeutunu mulle ympäri suomea, että miksi joillain ompuilla on ihan resu kuori, vaikka olen pitänyt veden kovana ja pH.n aika korkealla noilla kokoajan. Osalla ompuista taas on ihan sileä kuori. Onko osa ollut pehmeässä vedessä pentuna vai onko vain joillain geenimutaatioilla noin huono kuori. Yhdelläkin on sellasia reikiä kuoressa. Tosi ikävän näköisiä on pari omppua, mutta tuollahan nuo touhuaa, kuten muutkin, niin olen antanut olla. Mutta keksiikö joku, mikä tässä on syynä?
caribean79
Starting Member
Starting Member
Viesti:

^Luulen että ne on ollut poikasena esimerkiksi liian pehmeässä vedessä... itsellä osalla näkyy edelleen ikäviä syöpymiä kotiloilla jotka oli ollut aijemmassa paikassa pehmeässä vedessä. Muistelen kuulleeni että myös kalojen lääkkeet voisi vaikuttaa kuoreen ja jopa pysäyttää kasvun :roll: . Onko kotiloilla kalkkia tarjolla? Jos eivät saa sitä tarpeeksi seepiansuomusta/ kalojen lomaruoista niin se myös näkyy kuoressa.

Miten olette saaneet omppunne syömään vihanneksia tms.? Meillä kun ei kelpaa kuin kalojen tabletti ruoka yms.

Meillä Omppu josta mainitsin on hengissä mutta " eloton" eli pitää vain odotella. Mietin että olisiko mahdollista että kotilo olisi halvaantunut ? Hän kun joku päivä sitten kellui pintakasveissa ja suodatin kun oli täysillä niin lenteli virran mukana lasia päin.... siis jos sai jonkun tällin :roll: .
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Käytän kipsiä+soodaa ja annan kalkkipitoista ruokaa useita kertoja viikossa tai laitan kalkkipitoisen viikonloppuruoan. Ei ne ruttukuoret kuitenkaan tuosta parane. Eivät varmaan oo niin pitkäikäisiä kuin hyväkuoriset. Mitään kaloja tuolla altaassa ei ole, enkä käytä siellä edes lannotteita. Vedenparannusainetta käytän, ku täällä on niin kloorattua vettä.

Kyllä ne täällä kans harrastaa veden mukana leijumista. Jos se omppu vaikuttaa kuolleelta, todennäköisesti nukkuu. Jos ottaa sen käteen, niin luulis jotenkin protestoivan, jos on hengissä. Nimm. kerran jäi näpit kivasti oven väliin. :roll:
caribean79
Starting Member
Starting Member
Viesti:

No Kyllä tuo nyt tuntuu olevan erittäin hengissä... :D . Monta päivää tuo oli syömättä mutta tänään kun munarypäs kuoriutui niin samaan aikaan tuo "vaisu" omppu virkosi ja nyt syökin monien päivien edestä. No Aina viisastuu...
dallas
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dallas »

Terve! Olisi sellainen kysymys kun omistan pari omenakotiloa ja toinen niistä nyt eilen kiipesi altaasta ulos. Luin sattumoisin lehteä ja kuulin kun kopsahti jokin. Eipä siinä muu auttanu kun noukkia se ylös sieltä lattialta. Samalla katsoin kävikö sille kuinkaa ja näyttäis halkeama olevan kuoressa,tasainen pitkittäin menevä halkeama. Olen nyt katsellu tuota tuolla pöntössä, eikä se pääse enää aukenemaan kunnolla vaan tyyliin "laahaa" itseänsä sivuttain sentin pari.
Eli voiko nuo omenakotilot sitten halvaantua? Kun näyttäisi että sen jalasta vain etupää toimisi.. Ruokaa laitan sen eteen ja se syö sitä. Nostan aina välillä sen pinnalle että saisi happea, kun näyttää siltä ettei kummemmin liiku, kuin pari senttiä sinne tai tänne. Hirveänä se koittaisi liikkua mutta ei vain kykene siihen. Allas on sellainen 30l hiekkapohja, vettä kovetan kipsillä, lämpötila on varmaan sellanen 20~24. ei lämmitintä, fluval 1 käytössä (todella vanha) ja muut arvot kohdallansa. Mietin vain voinko tehdä ompun hyväksi nyt yhtään mitään. Niin ja ompulla on kokoa jotain 3-4cm ja ikää päälle puolivuotta. Pitkä sepustus mutta toivottavasti otatte selvää..
- Fopel - The one and only -
neveragain
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja neveragain »

Onko omput oikeasti hanakoita karkaamaan vai raahusteeko ne vaan pitkin lasia?
Meinaten kun mulla ei kunnon kansilaseja ja ompattimia pari tulossa..
40, 60, 100.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Kyllä omput voivat karata, jos ei ole kunnon kansilaseja. Ne munivat vedenpinnan yläpuolelle, joten senkin takia, kun etsivät hyvää munimispaikkaa, saattavat lähteä altaasta ja pudota vaikka lattialle.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Semmonen neuvo omppukotiloiden omistajille, että jos teillä on kotiloita jotka ettii muninta paikkaa, niin kannattaa akvaarion kansilasista peittää ne syöttöaukot, koska omput saattaa mahtuu niistä ryömimään ulos akvasta ja tippuu lattialle.
Venla97
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Venla97 »

Pakko esitellä teille Iisakki 8-)
Siitä on tullut meidän akvaarion "sielu", tyttökin (1,5v) käy aamuisin ensimmäisenä katsomassa Iisakkia.
Liitteet
DSC00454.JPG
DSC00454.JPG (24.49 KiB) Katsottu 2807 kertaa
caribean79
Starting Member
Starting Member
Viesti:

miljoonakala84 kirjoitti:Semmonen neuvo omppukotiloiden omistajille, että jos teillä on kotiloita jotka ettii muninta paikkaa, niin kannattaa akvaarion kansilasista peittää ne syöttöaukot, koska omput saattaa mahtuu niistä ryömimään ulos akvasta ja tippuu lattialle.
Joo-Tuo pitää paikkansa! Tutulla oli munittu kerran karkureissulla telkkarin lasiinkin :mrgreen: . Itseolen pitänyt lasikantta jossa on kummallakin sivulla n 1cm väliä niin sukukypsät omput ei siitä mahdu karkuun ja nuo poikasetjoita nytkin yli 100 ... ja uusia ryppäitä 3 , niin nuo pienet ei karkuile niin ainakaan mulla. Hyttys tms. verkolla tuo aukkojen peitto onnistuu kätevästi.

^Tosi söpökotilon kuva. Itsellä löytyy muut värit paitsi keltaiset ja wild. Niitä otan kyllä vastaan [;)] .
tonyicc2
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonyicc2 »

Mitä tulisi pitää omenakotiloilla maksimikovuutena, sekä PH arvona?
Akvaarion LEDi-Kuutamo valaisinlistat
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=147365

Email: Toni.laine@webinfo.fi (24/7)
Puh: 0414592643 (16-22)
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Maksimi pH-arvo olisi 8. Kovuudesta en mene takuuseen, mutta mulla esim. oli aikanaan omppulassa GH maksimissaan 15-20 (kunnes vakiinnutin arvon noin 12:sta). Kertokaapa tietävämmät tarkemmin.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
tonyicc2
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tonyicc2 »

Taavetti kirjoitti:Maksimi pH-arvo olisi 8. Kovuudesta en mene takuuseen, mutta mulla esim. oli aikanaan omppulassa GH maksimissaan 15-20 (kunnes vakiinnutin arvon noin 12:sta). Kertokaapa tietävämmät tarkemmin.

15GH altaalle olen n. arvellut tulevan johon omput tulee. Mutta tuota onnistun hiukan muuntamaan +- muutaman asteen. Muotoillaan kysymys uudestaan. Mikä on ihanne kovuus? :)
Akvaarion LEDi-Kuutamo valaisinlistat
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=147365

Email: Toni.laine@webinfo.fi (24/7)
Puh: 0414592643 (16-22)
dallas
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dallas »

Terve!
Kyselisin vain noista ompuista sen verran, että kun nyt on kuoriutunut jonkin aikaa sitten yksi munarypäs, niin kuinka tämä väri periytyy noihin pikku omppuihin?
Kun isäntä omppu on sininen tummalla jalalla ja emäntä omppu on tumma lilako se nyt on, niin tummahkoilla raidoilla ja tummalla jalalla. Tuossa hetken nyt mietittyäni ja katsellessani ompun poikasia niin aloin vain miettimään kuinka ne värit periytyy? Kun poikasia on valkoisia? (ellei muutu keltaisiksi sitten aikuisempana), vaaleanliloja, tumman lilola raidoilla ja näyttäisi olevan sinisiä (tai harmaan väristä) raidoilla :? Kävin siellä applesnail sivuilla jossa sai katsoa minkä värisiä poikasia voisi tulla emojen värieroista, mutta eipä kyllä tullut yhtään osumaa :o Tai no yksi se tummanlila osui oikein.

- Katja
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Toi periytyminen vähän riippuu siitäkin mitkä värit on ollu "vaarilla ja mummilla" :mrgreen:
Mulla kesti 2 sukupolvea, kun sain Burgundit tuottamaan vain burgundeja ja vaaleita liiloja.
Mutta taas valkonen ja vaaleansininen teki vain valkosia ja vaaleansinisiä - ota tästä nyt selkoa :D
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
ruotopuoli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ruotopuoli »

Mulla kuoli keskenkasvuinen omppu...

Eilen aamulla huomasin että yks ompuista oli pohjalla samassa kohti, kuin edellisenä iltana valoja sammuttaessa. Ajattelin heti että happihan siltä loppuu, ja nostin sen pinnalle. Oli koko päivän sisällä kuoressaan. Tänään se sitten alkoi haista, ja oli selvästi kuollut (haisi kyllä jo silloin ku otin sen pois akvaariosta).

Muut omput OK.. eikä mitään eroa normaalista käytöksestä. Tuo kuollut omppu on n. 2cm pitkä. Nii että mihinköhän on kuollu? Oisko joku vamma yms? Kuoressa ei oo mitään jälkiä.
Inhotus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Inhotus »

Jos jollain on omenakotiloita myytävänä, laittakaa yksityisviestiä. Olen kiinnostunut ostamaan.
1 x 30l, 2 x 60l, 2 x 100l, 6 x 120l, 1 x 132l, 2 x 180l, 1 x 300l, 1 x 320l, 1 x 325l, 2 x 450l 2 x 600l, 1 x 670l, 1 x 900l
2 islanninhevosta, isovillakoira ja mopsi
Venla97
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Venla97 »

Mikä ihme meidän Iisakkia vaivaa? :(

Sitä ei ollut näkynyt koko aamuna ja kun päivällä aloin vedenvaihtoprojektiin niin löysiin Iisakin sisäsuodattimen ja lasin välistä. Oli mennyt kuoreen sisälle ja tipahti pohjalle kun siirsin suodatinta. Siinä se makasi selällään eikä kuoren sisällä näkynyt mitään eloa. Itse asiassa koko kuori näytti tyhjältä. Hetken siinä ihmettelin niin Iisakki kurkisti luukusta muttei tullut "ulos". Käänsin kaverin jaloilleen niin hetken päästä se lähti siitä möyrimään. Ennen en ole tuollaista käytöstä huomannut. Onko tuo ihan normaalia menoa ompuilla?
Iisakki on aika isokokoinen (n. 2€ kolikon kokoinen) joten oletan sen olevan jo aika vanha.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Venla97 kirjoitti:Mikä ihme meidän Iisakkia vaivaa? :(

Sitä ei ollut näkynyt koko aamuna ja kun päivällä aloin vedenvaihtoprojektiin niin löysiin Iisakin sisäsuodattimen ja lasin välistä. Oli mennyt kuoreen sisälle ja tipahti pohjalle kun siirsin suodatinta. Siinä se makasi selällään eikä kuoren sisällä näkynyt mitään eloa. Itse asiassa koko kuori näytti tyhjältä. Hetken siinä ihmettelin niin Iisakki kurkisti luukusta muttei tullut "ulos". Käänsin kaverin jaloilleen niin hetken päästä se lähti siitä möyrimään. Ennen en ole tuollaista käytöstä huomannut. Onko tuo ihan normaalia menoa ompuilla?
Iisakki on aika isokokoinen (n. 2€ kolikon kokoinen) joten oletan sen olevan jo aika vanha.

Mökötys on ompuille ihan normaalia. Yks kelluu pinnalla ja kolisee virtauksen mukana laseihin, toinen kaivautuu pohjaan.
Tosin ne on myös herkkiä vesiolojen muutoksille ja sekin saattaa aiheuttaa kuoreen vetäytymisen.
Sun kannattaa haistella sitä nyt päivittäin ettei Iisakki sitten pilaa vettä jos sattuu kuolemaan.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”