Onko Kouvolassa ollut joskus Ahdin akvaario tms?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Onko Kouvolassa ollut joskus Ahdin akvaario tms?

Viesti Kirjoittaja doriani »

Näin muistan mutta tiedä sitten muistanko väärin. Mitään muistikuvaa ei ole että missä päin Kouvolaa olisi ollut.

Muistanko ihan väärin vai onko siellä joskus ollut sellainen paikka? Jos on niin missä päin?
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Onko Kouvolassa ollut joskus Ahdin akvaario tms?

Viesti Kirjoittaja Valmont »

nikita kirjoitti:Näin muistan mutta tiedä sitten muistanko väärin. Mitään muistikuvaa ei ole että missä päin Kouvolaa olisi ollut.

Muistanko ihan väärin vai onko siellä joskus ollut sellainen paikka? Jos on niin missä päin?
Ahdin akvaario oli aikoinaan, sen tilalle tuli Faunatar. Ahdin akvaariota ei ole ollut enää vuosiin.. se oli aikoinaan pohjola-taloilla ja sittemmin se siirtyi aseman lähelle ja siihen sitten tuli myöhemmin faunatar joka nyt on siis muuttanut kauppakeskus Waltariin ja laajensi tilojaan reilusti puolella.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Muistatkos, silloin kun se on ollut pohjola-talolla niin onko siellä ollut kukko? Olen ihan varma että pohjola-talolla käydessämme joskus vuonna miekka ja kilpi siellä oli joku eläinkauppa missä oli kaneja yms ja kukko.
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Minäkin muistan sen kukon! Mutta se ei mun mielestä ollut siellä Ahdilla vaan Pohjola-talon "sisällä" olevassa eläinkaupassa (Ahdin akvaanhan mentiin ulkokautta, eikö?). Siellä kukkokaupassa näin myös elämäni ekat iisot kultakalat.

Ahdin akvaariosta minä ne ekat kalani ostin, joskus silloin vuoden kivi ja keppi tienoilla. Siellä Pohjola-talossa sitä aina "koulun jälkeen" käytiin tiiraamassa uusia kaloja. Oli kait aika hyvät valikoimatkin?
"I'll rise but I refuse to shine"
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

En ole koskaa kuullut että pohjolatalossa olisi muuta eläinliikettä ollut kuin Ahdin liike. Ja tietääksein Ahdilla oli juuri tämä kukko viihdyttämässä asiakkaita.
Mitä valikoimaan tulee niin se oli hyvä. Ahdilla oli sellainen isohko näytösallaskin missa uiskenteli muistaaksein kivankokoisia norsukaloja yms. ja samoiten hänellä oli myös sellaiset mutterinmalliset kasvialtaaat, jotka olivat yhdistettynä toisiinsa. Vietin ala-asteikäisenä varmaan enempi aikaa siellä kuin koulussa. :mrgreen:
Merri
Senior Member
Senior Member

Valmont kirjoitti:En ole koskaa kuullut että pohjolatalossa olisi muuta eläinliikettä ollut kuin Ahdin liike.
Voinko muistaa niin väärin? Kun mun mielestä siellä sisällä oli joskus minun ala-asteaikoina eläinkauppa? Sellainen pieni pitkänomainen puoti, muistan ihan mielessänikin miltä siellä näytti ja se nimenomaan ei ollut Ahdin liike. Onkohan minuun siis iskenyt totaalinen dementia tai sekoitan johonkin muuhun, pelottavaa 8O ?
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Minäkin muistan sellaisen vaalean, pitkänomaisen huoneen missä oli eläimiä, kaikki oikealla puolella kun ovesta katsoi sisälle. Aika pieni oli ainakin se paikka? Jos se Ahdin akvaario on sitten ollut aluksi siinä ja myöhemmin muuttanut sinne mistä sisälle pääsi ulkokautta?

Muuten, milloin se oikein on ollut olemassa? Mä olen ollut silloin tosi nuori, ihme että edes mitään muistan...
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

En kyllä muista tuollaista liikettä, no ehkä se on juuri sitten loppunut kun minä olen alkanut käymään Ahdilla. Merrillä on 5 vuotta ikää enempi kuin minulla, joten voipihan se olla että se liike on siellä ollut sitten joskus.
Merri
Senior Member
Senior Member

nikita kirjoitti:Minäkin muistan sellaisen vaalean, pitkänomaisen huoneen missä oli eläimiä, kaikki oikealla puolella
Huh, hyvä jos joku muukin muistaa. Aloin jo ihan epäilemään itseäni, että oonko ihan hourahtanut ... Minun mielestäni kun veimme marsummekin sinne, kun allergian takia jouduimme siitä luopumaan. Eli eläimiä siellä oli juu.

Ahdin akvaariosta mulla on ekat mielikuvat joiltain vuosilta välillä 85-86. *jos en nyt ihan väärin muista*
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Merri kirjoitti: Ahdin akvaariosta mulla on ekat mielikuvat joiltain vuosilta välillä 85-86. *jos en nyt ihan väärin muista*
Eli juuri siintä vaiheesta kun aloin liikkumaan itsekin siellä, muistelisin olleeni jo ekasta luokasta lähtien siellä asiakkaana, -86 *wirn* ja siitä eteenpäin.... se oli kyllä loistava liike. :mrgreen:
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Olenkohän minä sitten käynyt siellä vielä ribtaruokinta-aikaan? Kun olen syntynyt -84 ja mukamas muistan paikan :roll: :mrgreen:
unikko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja unikko »

Oliko se kauppa jossain edesmenneen Kansan-Marketin(tms) lähellä, mulla on vähän paikallistuntemus hiipunut... Vaikkei me edes asuttu Kouvolassa ja käytiinkin siellä tosi harvoin, niin jotenkin muistan sen kukon. Ei meillä kyllä mitään eläimiä ollut, että ihmettelen mistä sen kukon muistan... Tai sitten muistan jotain siitä ajasta, kun asuin siellä jotain alle 2-vuotiaana... Pitääpä kysyä äidiltä.

Kerran olin muuten baarisa, jossa oli elävä lammas 8O ...mutta se on toinen tarina ja toinen maa...
Elämä kuin vissyvesi kuplii loputtomasti, kaikki jotain opettaa kun katsoo hoputtomasti.
heppa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja heppa »

Minäkin muistan pohjola talolla ollen jonkun eläinliikkeen :) Ettei olisi ollut nyk. keskusakvaario..? Pari kertaa tuli sielä ihailtua eläimiä, muuta en sitten muistakkaan.
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Pakko kaivaa taas tämä ketju esiin :) Tuossa erään kanssa laiteitiin yksäriä ja tuli juttua tästäkin paikasta.
Oli pakko soittaa äidille ja kysyä, että muistaako hän kun ollaan tuolla käyty, ja mikä oli vuosi. Muisti myös nimenomaan sen kukon ja vuosi on jotakin 80-90 välillä :mrgreen: Jokatapauksessa olen ollut tosi pieni tuolloin ja tämä on ekoja asioita mitä omasta elämästäni muistan.
urmutti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Voi minä muistan paikan.Siellä tuli varmasti riesaksi asti vietettyä aikaa,ja pällisteltyä isoja oskareita,haaveissa sellaisia itsellekkin saada. Tokihan kukon muistaa,olisko ollut roope,en ole varma. Joskus kukko tuli melkein siihen kahvilalle asiakkaita"houkuttelemaan". Oli myös papukaija joka sanoi "anna aralle markka".
Merri
Senior Member
Senior Member

Ihana nostalgiaketju tämä :)
Juuh, kukko saapasteli siellä vapaana ties missä, minusta se oli hieman pelottava otus 8-) Kahvilan "siinä likuportaiden vieressä" muistan myös.
Ahdilla mekin roikuimme aina koulun jälkeen "laseja koputtelemassa" varmaan riesaksi asti... Eräällä kerralla tosin oikein ostimmekin: uuden suodattimen kaverin n. 40L altaaseen, jota asutti yksi pusukala :roll:
RiSa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja RiSa »

Se liike oli Hepo ja Haukku! Vanhemmat kävivät alakerrassa Kansanmarketissa ja jättivät mut sinne eläinliikkeeseen pörräämään. Oi niitä aikoja :mrgreen:
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Ahti on pitänyt akvaarioliikettä Pohjola-talossa kahdessa paikkaa. Just siellä Kansan Marketin yläpuolella ja sitten isommissa tiloissa siinä toisella puolella. Mun mielestä ainakin Ahti oli siellä duunissa, kun se oli Hepo ja haukku. Muistanko väärin? Mie olin silloin alle kouluikäinen ja kävin haaveilemassa hamsterista ja Ahti oli vähintään Pohjois-Euroopan komein mies. :mrgreen:
Merri
Senior Member
Senior Member

Siis eikö Pohjola-talossa ollutkaan kahta liikettä yhtäaikaa? Se pieni pitkulainen liike ja sitten tämä "Ahdin liike"?
Tytti kirjoitti:Ahti oli vähintään Pohjois-Euroopan komein mies. :mrgreen:
No vähintään ! :mrgreen:
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Merri kirjoitti:Siis eikö Pohjola-talossa ollutkaan kahta liikettä yhtäaikaa? Se pieni pitkulainen liike ja sitten tämä "Ahdin liike"?
Tytti kirjoitti:Ahti oli vähintään Pohjois-Euroopan komein mies. :mrgreen:
No vähintään ! :mrgreen:
Mun mielestä Hepo ja haukku muuttui Ahdin akvaarioksi. Tosin voin olla väärässä, koska siitä on ihan juupelin kauan. :mrgreen: Mutta siis että Ahti oli niissä molemmissa paikoissa.

Jep, vähintään. 8-) Silloin pikku kääpiönä en ollut reissannut kovin paljon, Ruotsiin ja takaisin vain.
yenny
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja yenny »

Iltaa tälle foorumille. Oli pakko rekisteröityä uudelleen, kun huomasin tämän ketjun. Kuuklettelin ihan huvikseni "Ahdin Akvaario", ja löysin tämän pohdiskelun liikkeestä (tuohon aikaan kun ei oikein ollut vielä liikkeillä veppisivuja, niin en olettanut, että löytäisin halaistua sanaakaan hakemalla).

Katsokaas, liikkeen omistanut Ahti on isäni :).

Pieniä speksejä Ahdin Akvaariosta 80- ja 90-luvuilta. Isäni Ahti osti liikkeen vuonna 1985, muutimme tuolloin Imatralta Kouvolaan ihan sitä varten. Silloin se sijaitsi Pohjola-talolla siellä muiden liikkeiden seassa sisätiloissa, ja oli todella pieni. Nimi vaihtui tässä vaiheessa Ahdin Akvaarioksi (ja juuri nyt en kuollaksenikaan muista sen aiempaa nimeä.. Hepo ja haukku se ei missään nimessä ollut, vaan lähemmäs jotain "akvaario- ja lintukauppa"-tyyppistä ratkaisua). Meillä oli puhuva, afrikkalainen harmaapapukaija Jokke, sekä kukko nimeltä Roope. Roope tykkäs ihan kamalasti olla sylissä, mutta rääkyi kun sen otti syliin ja rääkyi kun sen päästi taas lattialle. Sitä tultiin katsomaan pitkältäkin ja se kakki lattialle. Yönsä Roope vietti omassa häkissä, päivät se oli vapaana.

Jokunen vuosi myöhemmin Ahdin Akvaario muutti toiselle puolelle Pohjola-taloa, sai oman sisäänkäynnin ja tilat laajenivat aika huomattavasti. Vielä tuolloinkin kelkassa olivat Jokke ja Roope. Roopesta jätti sittemmin aika, se siirtyi autuaammille kiekumamaille. Isoissa tiloissa viihdyttiin aika pitkään, tuolloin otettiin vielä hoitoonkin asiakkaiden pieneläimiä ja näihin aikoihin päädyin itsekin tuonne jo kesätöihin ja lomatuuraajaksi.

Sitten aseman viereinen Postin talo rempattiin uuteen uskoon (ja Posti muutti nykyiselle kävelykadulle). Siihen muutti kolme yritystä Pohjola-talolta yhteistuumin; Kymen kaihdin, Ahdin akvaario ja Kehys ja Taide. Päätyyn isoimpiin tiloihin tuli Expert. Tehtiin muuttokuormaa jonkin uuden vuoden aattona ja päivänä. Ahdin Akvaarion tilat sattuivat siihen kohtaan, missä Postissa oli ollut holvi, joten myymälätiskin takana holvissa pidettiinkin pikkuvarastoa (ei sillä juuri muuta funktiota ollutkaan, mutta näyttävä yksityiskohta). Takatiloissa oli sitten varastotila koiranruoka- ja kissanhiekkasäkeille. Tilat pienenivät aika huomattavasti Pohjola-talon ajoista, ja silloin pieneläimet jäivät pois kuvioista (linnut ja jyrsijät), samoin lomahoitopaikat. Myös kilppariallas jäi pois ihan tilanpuutteesta ja jäljelle jäivät akvaariot, lemmikkieläintarvikkeet ja -ruoat. Ja Jokke.

Opetin Jokkea vislaamaan Ukko Nooaa. Se jaksoi vislata sitä johonkin pisteeseen asti, mutta veti siitä lopun aina omana versionaan. Kun Jokke pääsi pienissä tiloissa lähemmäs puhelinta, se alkoi toistella puhelinsanastoa ja matkia puhelimen ääntä. En näin kymmenen vuoden jälkeen muista enää koko repertuaaria, mutta osasi se ainakin sanoa Ahdin Akvaario, Jokke (sitä se tykkäsi toistella eri äänisävyillä, varmasti matki siinä asiakkaita), Päivää, Huomenta ja Morjens. Oli sillä jotain omia höpinöitäkin, ja äitini yritti opettaa sitä sanomaan "Mitä pulu?". Virtuoosimainen vislaaja se tipu kyllä oikeasti olikin, tyttöjen perään vislaaminen ihan sieltä banaaleimmasta päästä. Ei se kenenkään nähden mitään sanonut, mutta kun luuli, ettei kukaan katso, se alkoi kertoa juttuja.

Jokke oli muuten sitten tyttölintu. Ei sillä urosmaista nokkaakaan ollut, mutta oli saanut nimensä pienenä, ja se pysyi Jokke-tyttönä. Uusissa vanhan Postin tiloissa se nimittäin pyöräytti pari munaakin. Kovasti se niitä hoivasi, teki mökin, mutta eipä niistä hedelmättöminä mitään tullut. Sen hoivavietti tuli esiin jo hieman aiemmin, kun se alkoi ruokkia isääni jyväsekoituksensa maissinjyvillä. Jokke oli myös hyvin kiintynyt isääni, se oli loukkaantunut isälleni tämän oltua viikon lomalla jne. Jokke tykkäs imurista. Kun sen alustaa siivottiin, se tuli aina roikkumaan imurinvarteen ja imuroi mukana. Ja ihan joka kerta oli pakko työntää pää sinne imuriinkin - ai että teki hyvää!

Faunatar osti Ahdin Akvaarion maaliskuussa 1999 ja jäi noihin tiloihin, mutta Jokke vietiin Faunattarelle Vantaalle. Olenhan mie sittemmin Kouvolassa käynyt tasaisin väliajoin, ja nyttemmin Faunatar on muuttanut siitä johonkin muualle? Täällä oli veikkailtu Keskusakvaarioksi Pohjola-talon tilojen liikettä, mutta ei se siellä ollut. Keskusakvaario sijaitsi Lasipalatsin alakerrassa koko tuon ajan, siis niin kauan kuin muistan. Pohjola-talossa ei ollut kerrallaan kuin yksi eläinkauppa ja vasta tuossa 90-luvun jälkipuoliskolla Kouvolaan avasi Musti ja Mirri kolmanneksi alan liikkeeksi (ja taitaa nyt olla Ahdin Akvaarion/Faunattaren entisissä tiloissa?). Kun kirjoitin ylioppilaaksi 1998, olin vielä hieman tietämätön, että mihin oikein elämässäni haluan, ja ajatuksissa oli jopa Ahdin Akvaarion jatkaminen, mutta se sitten jäi toteuttamatta ja isäni myi liiketoiminnan. Nyt 11 vuotta myöhemmin olen valmistunut yliopistosta, enkä edelleenkään tiedä, mitä elämältäni haluan :D.

Summa summarum. Ahdin Akvaario oli olemassa Kouvolassa 1985-1999. Se sijaitsi Pohjola-talolla ensin pienissä tiloissa, sittemmin isommissa tiloissa ja lopulta vanhan Postin talossa. Ahdin Akvaario työllisti pisimmän aikaa tietenkin isäni Ahdin, ja Tiina oli varmaan kymmenisen vuotta hommissa mukana. Jos ketään kiinnostaa, voin tarkennella vuosilukuja, ne kun selviävät kysymällä.

... Ja kukapa pikkutyttö ei olisi halunnut isona isänsä kanssa naimisiin? Minua viehätti aina isässäni hänen tuima katseensa ja valtava tietämys eläimistä. Siis jotain semmosta kontrastia.
325
viimatar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja viimatar »

Ex-kouvolalaisena silmä osui tietysti tähän ketjuun myös ja muistelen noissa kaikissa joskus kouluikäisenä roikkuneeni. Kävin keskustassa koulua musiikkiluokilla 90-luvulla ja bussit eivät lähteneet ihan tarpeeksi usein... 8-)

Eikö Karjalankadulla ollut 90-luvun alussa vielä neljäskin liike, pikkuinen kauppa siinä Jaakonpuiston päiväkotia vastapäätä? Muistan sen siitä, että kaverini kävi kerran salaa äidiltään ostamassa sieltä rusettimarsun ja kaikki olivat jälkikäteen hyvin vihaisia. En muista kaupan nimeä, mutta siellä oli sekä pieneläimiä että akvaarioita.
Aallonpohjan jälkeen uusi allas 240 l ja teema pysyy Kaakkois-Aasiana edelleen.
yenny
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja yenny »

Kansan Marketin yläkerrassa ollut lemmikkieläinliike oli nimeltään Akvaario- ja lintukeskus, ja sen Ahti sitten osti ja muutti Ahdin Akvaarioksi vuonna 1985. Tuli joskus tämän vuosituhannen alkupuolella skannattua muisto:

Kuva
325
Merri
Senior Member
Senior Member

Olipas kiva lukea Ahdin akvaariosta yennyn kertomaa historiikkia. Sieltä ja parista muusta Kouvolan putiikista alkoi minun eläinharrastus 80-luvulla. :D Kaksi huippupaikkaa meille mukuloille oli Ahdin liikeet (jopa se ensimmäinen kapea kauppa) ja Lasipalatsin alakerran kauppa. Jokke- papukaijastakin minulla on muisto. Se nappasi äitini sormuksesta kiinni eikä meinanut irti päästää millään. [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”