Albiinomonninen

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Lunazza
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Albiinomonninen

Viesti Kirjoittaja Lunazza »

Onko kenelläkään kokemusta näiden kasvatuksesta? Laitoin akvaarioon reilun annoksen Tetra Vitalia ja 2 päivän päästä huomasin että monniset tanssahtelevat akvaariossa ja kutua oli ilmestyny levämagneettiin sekä suodattimen seinustalle joka näkyy akvaarion etulasilta hyvin :) Pitäisikö mun poimia nämä munat poikasaltaaseen vai antaako kasvaa siinä siihen saakka kunhan kuoriutuu? Vai pitäisikö mun ostaa kutuakvaario :) Ja koittaa sielä kudettaa kaloja?
srd
Advanced Member
Advanced Member

Re: Albiinomonninen

Viesti Kirjoittaja srd »

Erillinen poikasallas olisi hyvä, taitaa muuten mennä kutu parempiin suihin.

Onko kyseessää kupari- vai täplämonninen? ..Ei sillä, että sillä olisi poikasten hoidon kannalta jotain väliä. Ihan vain mielenkiinnosta.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Kyseessähän voi olla myös sterbain albiinomuoto. Jos ei ole kutua, tai poikasia syövää allas seuraa, niin on helpoin pitää niitä siinä isommassa altaassa. Ihanne tilannehan olisi, jos ei allasta tarvitsisi vaihtaa. Ruokinta tuntuu haasteelliselta, mutta taitaa nälkä olla pienin murhe noissa poikaskuolemissa. Mulla kasvaa albiinopoikasia tälläkin hetkellä, mutta ne jouduin ottamaan turvaan pieniltä puikkokaloilta. Lisää hapetusta, ettei munat homehdu. Siirrä jo kutu toiseen altaaseen, tai mieluummin anna olla samassa altaassa koko ajan. Kuoriutumisen jälkeen ovat kaikista herkimpiä minkäänlaisille vaihteluille, ja niiden haaviminen on aika mahdotonta. Mulla nuo on ilmeisesti kuparimonnisen albiinomuotoa, ja kun pääsivät kutemisen makuun, niin ei loppua näy tulevan...
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
ElSamuel
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ElSamuel »

Ainakin sellanen kun " kimsl " nimimerkki täällä AW:ssä tietää juuri albiinomonnisten kudettamisesta. Hänellä on tällä hetkellä jotain päälle 100 albiinomonnisen poikasia/munia. Kysy vaikka häneltä!

-ElSamuel
saremi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja saremi »

Mulla on albiinot kuteneet jo useita kertoja, noin 1 kerran kuussa. Siirrän aina kudun poikasaltaaseen n.12 litrainen pikkuallas. Suodatusta ei ole laisinkaan, mutta ilmasin kierrättää vettä. Ensimmäisen vesisatsin olen ottanut aina tosta albiinojen omasta altaasta ja sitten vaihdellut sitä 1-3 päivän välein.
Muutamalla ekalla kerralla ei homma oikein pelittänyt, koska suurinosa kudusta hometui parissa päivässä. Noista yrityksistä sain muutamasta kutusatsista vain 2 poikasta selviytymään.Mutta sitten...
Ostin Seran Mycopur lääkettä hätistääkseni toisesta altaasta kidusloisia. Ohjetta luettuani huomasin, että tavaraa voi käyttää myös kutuhomeen estoon. No ei muutakuin seuraavalla kerralla tota n. 10 tippaa tota siiheen pikkualtaaseen ( vesi on muuten sen jälkeen keltaista ) ja kas kummaa ei homee hometta ja lähes kaikista kuoriutui hurjaa vauhtia vipeltäviä olemattoman kokoisia pikku albiinoja. Poikas altaassa mulla on muutama sileä littuskainen kivi jonka alle vintiöt menevät mielellään piiloon sekä pikku tupsu jaavansammalta, muuta pohjalle ei sitten olekkaan( vekroita on myös helpompi laskea kun ei oo pohjamateriaalia ).
Muutaman päivän sisällä (3 - 6 päivää) "kaikki" kutu on kuoriutunut, mikä nyt sitten on kuoriutuakseen ja ne kutupallerot jotka viimeksi on jälellä ja ovat täysin vaaleita, voi siivota pois, niistä ei tuu mitään, huomaat kyllä eron toisiin verrattuna, sillä ne joista on jotain tulossa ovat ennemminkin ruskeita ja sitten kas kummaa ne katoaa :D.
Nyt alkaa sitten se poikasten hengissä pito vaihe... Vesi vaihtoon kerran päivässa tai kahdessa, n.75% ja vedenparannus ainetta päälle. Pohjaa voi pollytellä enne kuin lappoo tai miten kukin nyt veden vaihtaakin että ylimääräinen sapuska ja muu tauhka lähtee liikkeelle ettei nuijapäät ei huku törkyyn.
Itse en ole viitsinyt / jaksanut ostaa mitään poikas ruokaa kun näyttävät tulevan toimeen seuraavanlaisellakin ruokinnalla mainiosti toimeen. Eli ensin, vekarat vissin kuluttavat jonkun ruskuispussukan pois, eli pärjäävät 2 - 3 päivää niillä, mutta seuraavaksi oon antanut kanamunan keltuaista niille, siis keitetyn munan. Pienen pieni nokare keltuaista hyvin sekoitettuna pieneen tilkkaan vettä saat aikaan hienoa litkua, jonka olen surutta kipannu altaaseen ( ilmastin pois päältä tuolloin ) Ja laita mieluummin liian vähän tuota tavaraa, sillä jos laittaa liikaa keltuaista tulee vedestä melko kauheaa. Hieman kun ovat nuo kasvaneet niin oon antanu niille oman mixin kaikesta mahdollisesta kalan ruuasta mitä kaapista löytyy.. Jauhettuna lähes pölyksi tietty. Ite olen ruokkinu noi kerran päivässä ja kun ovat noin kuukauden ikäisiä oon heittäny emojen altaasta hiukan hiekkaa pohjalle jotta saavat sitäkin tonkia.
Poikasia muuten sitten kuolee aina jonkun verran, joiden perään ei kannata kauheasti sitten nyyhkiä. Parhaimmillaan noita vipelsi tuolla 28 ja nyt kun siirsin isompaan poikasaltaaseen ( 80 litraa ) on siellä vissiin enää 17 - 18 kaveria näkyvillä, mutta paljon sekin, mun mielestä :D.

Juuri kun sain nuo tuonne isompaan altaaseen ja korjattua pikkualtaan pois, yks tai kaks albiino mammaa väänsi taas noin 50 munaa pitkin miekkakasvin lehtiä. Ei muutakun kaikki takas ja koko rumba uudelleen. Nyt 12 litraisessa vipelsi aluksi n.40 poikasta joista on jo heikoimman alkaneet karsiutua, mutta hirvee läjä edelleen noita nuijapäitä painelee siellä edelleen.

En oo jaksanu mitenkään hifistellä mittaamalla jotain vesiarvoja, kun tulevat toimeen näemmä loistavasti toimeen ilmankin .... jopa Turun vedellä :D
sori virheistä ja muista jos teksti kuulostaa epäselvätä, ei jaksa enää tähän aikaan oikolukea.
ÖITÄ
Deicide
Elite Member
Elite Member

Hyvinhän se menee! Multa lähti tänään parikymmentä albiinomonnista kavereille, ja kolmisenkymmentä siirsin 240 litraiseen emokalojen kanssa kasvamaan. Vietiin suoraan sanoen käsistä. En ehtinyt edes myyntiin laittaa. Ovat olleet kasvamassa poikashäkissä, ja 60ltr purkissa. Metyleenisini tappaa myös kaikki bakut ja estää kutua homehtumasta.
ElSamuel
Member
Member

Vautsi vau!
Mäkin haluaisin kasvatella monnisia, mutta kun ei ole kunnon poikasallasta niin on melko haastavaa. [:I] Pistemonnisia. Mulla on ollut albiinojakin mutta ovat kuolleet pois.. Nyt on yks jäljellä tuolla 180l akvaariossa ja se on noitten pistemonnien kanssa tullut ihan hyvin toimeen.

-ElSamuel
Deicide
Elite Member
Elite Member

Parhaiten saan kasvatettua helmimonnisia, enkä koskaan korjaa kutua mihinkään pienempään astiaan tai poikasaltaaseen. Kasvavat periaatteella "vahvat selviävät". Altaassa ei kylläkään ole mitään poikasia tai kutua syöviä kaloja, vaan niillä on matala n.30cm ja 160 litraa vetävä lajiallas. Nuo albiinot oli pakko ottaa talteen, koska nuoret puikkokalat olisivat varmaan tehneet niistä selvää.
saremi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja saremi »

AARGH!

Eilen 23.2 oli taas albiinot päräyttäneet, about 100 - 200 egua jos riittääkään tuonne altaaseen.... ja ei ku kaikki talteen. Heivasin 2 viikkoa"vanhat" poikaset isompaan monnisaltaaseen, saas kattoo miten ne pärjäilee...

Ja Tänään 24.2 aamulla kun kattelin, oli ne taas päräyttämässa lisää kutua samolille paikoille kun eilen poistin. PUUH, tulee ahdasta tossa lastentarha altaassa, kun kokoa ei oo kuin joku 12 litraa.... : :roll:

Niin ja noi mun albiinot on ainakin persoja omalle kudulleen. Kun yks naaras on kutuvuorossa ja laskee munat, niin muut tulevat hetkenpäästä perässä ja imuroivat halukkaasti eguja naamariin.
Mullahan on vain 1 uros ja 3 naarasta joista noi kaikki on lähtöisin, ja yleensä 1 naaras kutee vaan kerralla.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Mulla eivät ole omaan kutuun koskeneet. Kuparin albiinomuotoa taitavat olla.
@ruusu
Member
Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja @ruusu »

Tänä aamuna täälläkin albiinot kuparimonniset oli kuteneet laseihin. 80l altaassa on seurana juovakardinaalikaloja, jotka taidan nyt siirtää sieltä pois, etteivät syö sähikäisiä sitten. Kutua eivät ainakaan ole vielä syöneet.
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa

Elämä on onnellisten maa!
kimsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja kimsl »

@ruusu kirjoitti:Tänä aamuna täälläkin albiinot kuparimonniset oli kuteneet laseihin. 80l altaassa on seurana juovakardinaalikaloja, jotka taidan nyt siirtää sieltä pois, etteivät syö sähikäisiä sitten. Kutua eivät ainakaan ole vielä syöneet.
Suosittelen mieluummin kudun siirtämistä jonnekkin, sillä myö vanhemmat voivat syödä kutua....
@ruusu
Member
Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja @ruusu »

kimsl kirjoitti:
@ruusu kirjoitti:Tänä aamuna täälläkin albiinot kuparimonniset oli kuteneet laseihin. 80l altaassa on seurana juovakardinaalikaloja, jotka taidan nyt siirtää sieltä pois, etteivät syö sähikäisiä sitten. Kutua eivät ainakaan ole vielä syöneet.
Suosittelen mieluummin kudun siirtämistä jonnekkin, sillä myö vanhemmat voivat syödä kutua....
No voi plaah :? Olin ajatellut päästä helpommalla ja jättää ne vanhempien seuraan... No katsotaan, miten inspis iskee :roll:

Paitsi taitaa olla melkeen helpompi siirtää kutu kuin kalat :mrgreen:
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa

Elämä on onnellisten maa!
kimsl
Advanced Member
Advanced Member

@ruusu kirjoitti:
kimsl kirjoitti:
No voi plaah :? Olin ajatellut päästä helpommalla ja jättää ne vanhempien seuraan... No katsotaan, miten inspis iskee :roll:

Paitsi taitaa olla melkeen helpompi siirtää kutu kuin kalat :mrgreen:
On se kutu kyllä helpompi siirtää [;)]. Voithan siirtää kudun sellaseen kelluvaan synnyttävien hammaskarppien "poikas-häkkiin" tai reunaan kinnitettävään poikas-häkkiin, jos et ihan vielä jaksa allasta niille laittaa :D . Laita vaan kovaan virtaukseen ja poista munat jotka eivät ole hedelmöittyneet.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Mullla nuo albiinot kyllä antavat kudun olla aivan rauhassa.
ElSamuel
Member
Member

Lisään nyt tähän keskusteluun.

Mä ajattelin ostaa tollasen faunaboxin. Ja mullakun on noita pistemonnisia ja niitä haluaisin kudettaa. Niin mitä mä teen kun kudetus seka-altaassa ei onnistu niin siirränkö mä monniset faunaboxiin ja yritän sitten siinä pikku lootassa kudettaa heitä vai mitä? Kyllähän tuota voi yrittää tuossa sekalassakin mutta yleensä ei onnistu niin? :)

-ElSamuel

ps. Kimsl sulla taitaa olla samoja albiinomonnisia ku mulla. Minkä viljelymuunnoksia ne on? Ittellä ei ole mitään hajua. Ja niitä pitäis saada lisää. :)
kimsl
Advanced Member
Advanced Member

ElSamuel kirjoitti:ps. Kimsl sulla taitaa olla samoja albiinomonnisia ku mulla. Minkä viljelymuunnoksia ne on? Ittellä ei ole mitään hajua. Ja niitä pitäis saada lisää. :)
Ne on kuparimonnisen albiinomuotoa ja jos varmasti haluat oikeita niin mulla olis [;)] , taitaa vaan välimatka olla liian pitkä, ellet ole tännepäin muten tulossa tai saa kaloille kyyti :) . Tietysti matkahuollollakin voin lähettää, mutta nousee albiinomonnisten hinnat aika paljon. Kannattaa katsella lähi eläinkaupoista tai laittaa vaikka aw:hen osto ilmoitus :D .
ElSamuel
Member
Member

kimsl kirjoitti:
ElSamuel kirjoitti:ps. Kimsl sulla taitaa olla samoja albiinomonnisia ku mulla. Minkä viljelymuunnoksia ne on? Ittellä ei ole mitään hajua. Ja niitä pitäis saada lisää. :)
Ne on kuparimonnisen albiinomuotoa ja jos varmasti haluat oikeita niin mulla olis [;)] , taitaa vaan välimatka olla liian pitkä, ellet ole tännepäin muten tulossa tai saa kaloille kyyti :) . Tietysti matkahuollollakin voin lähettää, mutta nousee albiinomonnisten hinnat aika paljon. Kannattaa katsella lähi eläinkaupoista tai laittaa vaikka aw:hen osto ilmoitus :D .
Selvä. Kyselen vaikka alkuun tuola lähi- eläinliikkeistä jos voisivat saada kyseisiä lajeja kauppoihinsa. :) Ja ehkä oon jos tuun joskus Jyväskylään nii tottahan mä sulta sitte ostan ;)

Mutta tietääkö joku vastausta tähän ensimmäiseen kysymykseen? :) siis:
ElSamuel kirjoitti:Mä ajattelin ostaa tollasen faunaboxin. Ja mullakun on noita pistemonnisia ja niitä haluaisin kudettaa. Niin mitä mä teen kun kudetus seka-altaassa ei onnistu niin siirränkö mä monniset faunaboxiin ja yritän sitten siinä pikku lootassa kudettaa heitä vai mitä? Kyllähän tuota voi yrittää tuossa sekalassakin mutta yleensä ei onnistu niin?
Kiitos! :)

-ElSamuel
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Iltaa
Mulla on viisi albiinoa ihan omassa altaassaan, kutua on säännöllisesti laseissa.
En ole erityisemmin asiaan paneutunut, tuleeko poikasia vai ei.
Pari päivää sitten putsasin altaan sisäsuodattimen, ja kas kummaa suodattimessa oli 7 poikasta :)
Eli kun putsaatte monnisten suodattimia niin ne kannattaa purkaa pesuvadissa ja kevyesti huuhtaista siinä ennen varsinaista pesua, saattavat sisältää yllätyksiä.

On mulla noin 25 litrainen kutuallaskin jonne otin kerran kokeeksi talteen 4 mätimunaa. ja unohdin koko asian, eilen sitten katsoin sinnekin kun muistin siirron, tuloksena 2 poikasta purkissa ja yks sen pikkualtaan suodattimessa.

Tuntuvat lisääntyvän varsin herkästi.

Omat albiinoni ovat ilmeisesti täplämonnisia koska silmän ympärillä on se tumma rengas.

Taas on laseissa mätiä, tällä menolla noista riittää pian myyntiin asti.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
Hermen
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Hermen »

Kunhan seuraavasta muutosta taas yli päästään, niin ajattelin alkaa ihan oikeasti kudettamaan noita monnisia. Isosta seura-akvaariosta löytyy muutama täplämonnisen albiinomuoto, jotka kerran aikaisemmin ovat kuteneet. Tosin poikasista vain yksi selvisi aikuisikään asti. Tällä kerta ajattelin, että jos pistän monnisille ihan oman kutualtaan pystyyn, jossa sit myöhemmin poikaset saavat kasvaa rauhassa. Kuinka siis sisustan altaan, jotta monniset lämpeisivät siinä kutemaan ja poikasten kasvatus altaassa olisi helppoa?
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Kutuallas ei juuri sisustusta kaipaa. "Kutumoppi"/ jaavansammalta, ja valitsemasi kalat purkiin. Muutaman litran purkissakin voi poikasia kasvattaa, kunhan ilmastus on kunnossa, ja puhtaudesta ja vedenvaihdoista huolehditaan.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

Huomasin eilen illalla altaassa pikkuruisen albiinomonnisen, kun ruokin kaloja ja katselin albiinojen syöntiä. Sieltä se mönki karvalehden alta syömään. En nähnyt muita pikkuisia, liekö ainut, joka selvinnyt. Jokin aika sitten ihmettelin vaaleita palluroita lasissa, oli sitten monnisten kutua :) Poikaset ilmeisesti pärjää samalla ruualla kuin muutkin? Syökä partamonni kutua?
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Ilmeisesti kyseessä on kuparimonnisen albiinomuoto. Sen lisääntyminen runsaskasvisessa seura-akvaariossa ei ole harvinaista. Muutamia poikasia selviytyy varmasti aikuisikään joka vuosi. Noin kuukauden ikäiset poikaset uskaltautuvat jo aikuisten kanssa samaan "ruokapöytään". Poikaset syövät jo pienestä pitäen samaa ruokaa kuin aikuisetkin. Lähes kaikille akvaariokaloille tuntuu kuparimonnisten kutu maistuvan. Lehtikalat jopa seuraavat mädinlaskua vierestä ja napsivat samantien suuhunsa.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Niin nämä varmaan ovatkin juuri kuparimonnisien albiinomuotoja, ainakin näin olen olettanut :)
Jännää tuo lisääntyminen, kun koskaan aiemmin ei ole kalat altaissani lisääntyneet.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Kokeilimpa veden vaihdon yhteydessä tiputtaa lämpöä ihan hiukan ja heti seuraavana päivänä eli eilen, oli monniset kutuhommissa, jännää seurattavaa tuo koko tapahtuma, kun sen pääsin todistamaan. Munia on paljon, varsinkin kasvien takana piilossa eikä yön aikana ole tainnut hävitäkään munia...

Kiinnostus nousi poikasten kasvatukseen. Minkä kokoinen olisi minimipoikasallas ja kuinka isoksi siellä voi antaa kasvaa? Meneekö hyvin kaupaksi vai kannattaako ollenkaan harkita kasvatusta ettei tule ylikansoitusta...?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”