Helmirasboran poikasten kasvatus

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
maarii
Starting Member
Starting Member

Helmirasboran poikasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja maarii »

Annatteko vinkkejä millä saisin helmirasboran poikaset kasvamaan? Jokaisen vedenvaihdon yhteydessä nimittäin sangon pohjalla on 5 - 10 puolen sentin mittaista poikasta. Nämä sintit olen kerännyt kelluvaan poikasboksiin kasvamaan, mutta kasvu on erittäin hidasta. 3 kuukauden kasvatuksella poikaset ovat edelleen alle sentin mittaisia. Olen ruokkinut poikasia kolme kertaa päivässä jauhemaisella artemiaa sis. poikasruualla ja pieneksi hienonnetulla hiutaleruualla. "Oikea" artemia olisi varmaankin välttämätöntä? Akvaarion koko on 105 litraa, pH 6,8, KH 4 ja muina asukkeina helmirasboroiden lisäksi pandamonnisia, helmimonnisia, pari ottoa, partis ja parven loppuna pari intiaaninsulkaa.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Re: Helmirasboran poikasten kasvatus

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Joku muu saa vastata tuohon kasvatus juttuun, mutta tiedoksi että helmirasboroiden uusi nini on nykyään helmiseeprakala. :)
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Heippa. :)

Meillä kasvaa 70-litraisessa ainakin 30 pientä jo hyvän kokoista helmirasboran poikasta aikuisten seurassa. Helmiseeprakalan siis ;). Vaikkakin mä sanon niitä vieläkin vaan galaxeiksi. Musta ne on sen arvoisia ;).

Niin, tuttua tuo.. Mulla on myös ollut vaikeuksia saada poikaset selviämään ja kasvamaan. Pelastus on ollut meillä ainakin JBL:n Novo Baby- poikasruoka, jossa yhdessä paketissa on kolme pikkupurkkia. Ykköspurkki on jauhemaista aivan hienoa, kakkosessa pienen pientä hiutaletta ja kolmannessa isompaa joka maistuu myös aikuisille. Mulla on altaassa kanto, jossa on valtava puska jaavansammalta. Se edesauttaa pikkuriikkisiä poikasia pysymään hengissä, ettei muut kalat syö. Eikä mulla oo mitään muita lajeja koko altaassa. Ainoastaan kierteisiä pohjaa möyhimässä. Vettä vaihdan n.puolentoista viikon välein, koska musta vaan tuntuu, että poikasten kannalta ei kannata useammin ja rajusti vaihtaa. Lisäksi ei oo vaaraa että olisi ylikansoitusta.

Minä oon lappovedestä nuo pikkuriikkiset poiminut purkilla suoraan takaisin altaaseen. Jaavansammalen turvissa jotkut kasvavat ja selviytyvät.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Kiinnostas tietää, että millä tavalla ootte saanu nuo kalat kutemaan, itellä on 40L akvaariossa 6kpl noita ja voisin jossain vaiheessa koettaa kudettaa noita . :)
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Meillä kesti kauan, ennen kun alkoi tapahtua.
Mittasin pH.n juuri, se näytti tasan 7. Ja vedenvaihdosta viikko. Lämmitintä altaassa ei ole. Lämpötila n.23. Altaassa se iso jaavansammalpöheikkö, joka kattaa varmaan kolmasosan altaasta. Sen uskon olevan todella merkittävä juttu kutemisen kannalta.

Kannattaa ehdottomasti koittaa kudettaa, kun nuo ovat aika arvokkaita kuiteskin vielä. Ja pienessä parvissa kovin arkoja. Ruokkinut olen pääosin erilaisilla kuivaruoilla. Harvemmin saaneet artemiaa ja pakastetoukkia. Jos sulla ei ole jaavansammalta niin hae pian sitä kunnon puska ;).
Meiltäkin muuten saa, ken Turussa asustaa.
maarii
Starting Member
Starting Member

Jaa helmiseeprakaloja... :D erinomaisen kauniita ja kivoja kaloja ovat joka tapauksessa.
Myös minulla on iso jaavansammalpuska ja sekä nämä helmiseeprakalat että pandamonniset kutevat aina sen sisällä. Poikaset ovat hyvässä turvassa puskan sisällä ja siihen kertyvällä ruualla selviävät melko pitkälle. Haluaisin kuitenkin saada varmemmin poikasia kasvamaan isoiksi ja parven jatkoksi. En vaan jaksaisi kuukausi tolkulla pitää akvaarion etuseinällä poikasrasiaa. Lisäksi tiheä ruokinta saa helposti levät kukkimaan akvaariossa. Meillä on vesijohtoveden pH yli kahdeksan, joten liian tiheästi en vettä voi vaihtaa ettei akvaarion veden pH nouse liian korkeaksi. Kutuintoa näillä onneksi tuntuu olevan joten täytyy toivoa, että joku selviäisi isoksi asti. Pandamonnisia olen kyllä saanut kasvamaan useita isoksi asti mutta ne nyt kasvavatkin huomattavasti nopeammin.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Juu, meillä tääl Turkkuses on myös vesijohtoveden pH kasia. Niin, kyl nuo aika hidaskasvuisia on ja herkänoloisia ihan pikkuruisuusvaiheessa.
jonnasu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jonnasu »

Jaahas meille on tulossa näitä ens tiistaina 10kpl kunhan pääsevät karanteenista pois.

Saas nährä onnistunko mie kudettamaan niitä jossakin elämän vaiheessa, tosin meillä menevät sukarapujen kanssa samaan altaaseen niin voi olla että kutu menee parempiin suihin.

Maarii paljon teillä veden lämpötila on? Meillä tahtoo tuossa pienessä altaassa tuo lämpötila nousta jopa 26 kun valaisinkannen luukut on kiinni, mutta nyt olen yrittänyt pitää yhtä luukkua auki päivisin niin lämpötila on ollut siinä 24-25 paikkeilla.
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Juu, sukaravut aika todennäköisesti estää lisääntymisen.. Meillä oli alkuun sukarapuja samassa, eikä poikasista mitään havaintoja siltä ajalta.
maarii
Starting Member
Starting Member

Meillä on lämpötila 23-24. Pari vihersukarapua on meilläkin, siitä huolimatta poikasia löytyy. Ennen hiihtolomareissua jouduin kippaamaan arviolta 60 poikasta muiden kalojen sekaan. Nyt en ole poikasia nähnyt kuin sangon pohjalla vettä vaihtaessani mutta toivottavasti sammalen suojissa olisi edes muutamia kasvamassa. Täytyy etsiä tuota poikasruokasettiä. Joku neuvoi myös tiputtamaan sammaleen sekaan palasen helposti hajoavaa pohjatablettia. Mimosa, oletko pitänyt poikaset koko ajan muiden joukossa ilman mitään poikasallasvirityksiä?
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Juu, ei ole ollut poikasallasvirityksiä. Siellä samassa kaikki ja valtava sammalmätäs.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Tulipa vaan mieleen, että jos mie koetan kudettaa noita helmiseeprakaloja jossain vaiheessa tuolla 20L mini akvassa, niin sekö onnistuu parhaiten silleen että hommaan tuonne jumalattoman pöheikön sammalta, entäs kuinka monta kalaa olisi hyvä siirtää tonne 20L akvaan jotta ne varmemmin kutisivat, riittääkö ukko ja akka vai siirränkö nuo kaikki 6 kalaa kerralla tonne 20L akvaan?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”