Ongelmia 100l kanssa
Valvoja: Moderaattorit
Re: Ongelmia 100l kanssa
Tilasin nyt seran tippatestit, onpahan ainakin kahdet testit, niin voi katsoa kumpiko on oikeassa. Ostin myös aquasafe vedenparannusainetta... Eiköhän tämä ala selkenemään, kunhan saan vain varmat testit.
-------------------------
Mittasin vesiarvot: ph 7, dgh 4, dgh 3, no2 0,025ml, mutta en usko että näyttää oikein, näytti suunnilleen samaa sekä akvaariovedestä että lumesta sulatetusta vedestä, ehkä hippusen enemmän akvaariovedestä, mutta en usko että voi olla oikeassa, kun kerran lumestakin näytti.
Pitäisikö jotain noista nyt saada laskettua piikkisilmiä ja sinineontetroja varten, ph yritän laskea 6-6,5, ei vain tunnu turveuute auttavan... Ideoita?
-------------------------
Mittasin vesiarvot: ph 7, dgh 4, dgh 3, no2 0,025ml, mutta en usko että näyttää oikein, näytti suunnilleen samaa sekä akvaariovedestä että lumesta sulatetusta vedestä, ehkä hippusen enemmän akvaariovedestä, mutta en usko että voi olla oikeassa, kun kerran lumestakin näytti.
Pitäisikö jotain noista nyt saada laskettua piikkisilmiä ja sinineontetroja varten, ph yritän laskea 6-6,5, ei vain tunnu turveuute auttavan... Ideoita?
Ei se turveuute heti tehoa. Tai siis itse olen huomannut että kun turveuutetta käyttää säännöllisesti kuukausien ajan niin pH arvo alkaa vakiintumaan lähemmäksi 6:tta. Lisäksi altaassasi on vähän kaloja suhteessa kokoon. Jos kaloja olisi hiukan enemmän, ne erittäisivät enemmän hiilidioksidia ja siten pH laskisi alemmaksi kuin 7-7.5. Saman vaikutuksen saat hiilidioksidi lannoituksella.
Itse uskon kalakuolemien, erityisesti sinineonien, johtuvan korkeasta pH:sta.
Altaan vesiarvojen vakiintuminen sallituille tasoille, pH 6-7, nitriitti 0, nitraatti 10-30mg/l, riippuu altaan tasapainosta. Siihen taas vaikuttaa mm. pohjan laatu, kalasto, kasvisto, hoitorutiinit, ruoka, käytettävä hanavesi, kasvien lannoitus. Muutokset tasapainossa tapahtuvat pikkuhiljaa, ts. kun tuot altaaseen uusia kaloja, se kuormittaa nitrifikaatiobakteereita normaalia enemmän (jolloin mm. nitriittiä saattaa olla hiukan enemmän kuin aiemmin, pH arvo saattaa muuttua), jonkin ajan päästä bakuja on aiempaa enemmän ja allas tasapainoittuu.
Niin ja se GH eli kokonaiskovuus on sopiva sinineoneille, gh:n ollessa alle 6 vesi on pehmeää.
Millä olet muokannut aiemmin altaan vesiarvoja? Siis silloin kun se oli kovan veden kaloille. Oletko nostanut esim. pH:ta silloin jollakin aineella? Mielestäni KH arvo on hiukan liian korkea nyt. Se puskuroi pH:n emäksisen puolelle. Eli KH:ta tiputtamalla saisit pH:takin alemmaksi, siihen auttaa juurikin turve ja hiilidioksidi.
Itse uskon kalakuolemien, erityisesti sinineonien, johtuvan korkeasta pH:sta.
Altaan vesiarvojen vakiintuminen sallituille tasoille, pH 6-7, nitriitti 0, nitraatti 10-30mg/l, riippuu altaan tasapainosta. Siihen taas vaikuttaa mm. pohjan laatu, kalasto, kasvisto, hoitorutiinit, ruoka, käytettävä hanavesi, kasvien lannoitus. Muutokset tasapainossa tapahtuvat pikkuhiljaa, ts. kun tuot altaaseen uusia kaloja, se kuormittaa nitrifikaatiobakteereita normaalia enemmän (jolloin mm. nitriittiä saattaa olla hiukan enemmän kuin aiemmin, pH arvo saattaa muuttua), jonkin ajan päästä bakuja on aiempaa enemmän ja allas tasapainoittuu.
Niin ja se GH eli kokonaiskovuus on sopiva sinineoneille, gh:n ollessa alle 6 vesi on pehmeää.
Millä olet muokannut aiemmin altaan vesiarvoja? Siis silloin kun se oli kovan veden kaloille. Oletko nostanut esim. pH:ta silloin jollakin aineella? Mielestäni KH arvo on hiukan liian korkea nyt. Se puskuroi pH:n emäksisen puolelle. Eli KH:ta tiputtamalla saisit pH:takin alemmaksi, siihen auttaa juurikin turve ja hiilidioksidi.
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
Kyllä, kun oli kovan veden akva tuli askartelukipsillä ja soodalla puskettua ph:ta ja kovuutta ylöspäin.
Siinäpä selvisi ongelmasi
Tuo kokonaiskovuus eli gh nousee kipsin takia vedenvaihtojen välissä vielä pikkuisen. Samoin ruokasooda puskuroi edelleen vetta, siitä kertoo jo karbonaattikovuuskin. Se tuskin on 4 luokkaa hanavedessä? Itselläni kesti monta kuukautta ennen kuin olin saanut pH:n taas happaman puolella pysymään, vaikka olin vain kerran laittanut ruokasoodaa altaasen!

Tuo kokonaiskovuus eli gh nousee kipsin takia vedenvaihtojen välissä vielä pikkuisen. Samoin ruokasooda puskuroi edelleen vetta, siitä kertoo jo karbonaattikovuuskin. Se tuskin on 4 luokkaa hanavedessä? Itselläni kesti monta kuukautta ennen kuin olin saanut pH:n taas happaman puolella pysymään, vaikka olin vain kerran laittanut ruokasoodaa altaasen!
No mittasin arvot:
Gh: 4
Ph: 7
no2: alle 0,3mg/l (uskoisin että nolla)
kh 4
ja hanavedestä sama no2, eli 0,3mg/l
Olen ajatellut vaihtaa tuon hiekkapohjan, kun ei muutenkaan hyvässä kunnossa ole, ja luulen että hiekkapohjaan on jäänyt kipsistä ja soodasta aineita... No, täytyypä mitata vielä gh, kh ja ph hanavedestä...
Gh: 4
Ph: 7
no2: alle 0,3mg/l (uskoisin että nolla)
kh 4
ja hanavedestä sama no2, eli 0,3mg/l
Olen ajatellut vaihtaa tuon hiekkapohjan, kun ei muutenkaan hyvässä kunnossa ole, ja luulen että hiekkapohjaan on jäänyt kipsistä ja soodasta aineita... No, täytyypä mitata vielä gh, kh ja ph hanavedestä...
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Teekala kirjoitti:Olen ajatellut vaihtaa tuon hiekkapohjan, kun ei muutenkaan hyvässä kunnossa ole, ja luulen että hiekkapohjaan on jäänyt kipsistä ja soodasta aineita... No, täytyypä mitata vielä gh, kh ja ph hanavedestä...
Pohjaa epäilin tuon nitriitin tulon takia.Taavetti kirjoitti:Kannattaa myös möyhiä hiekkapohjaa ja katsoa nouseeko sieltä kuplia. Pohjan tukkeentuminenkin aiheuttaa kyseisiä ongelmia, ja vaikuttaa siis haitallisesti bakteeritoimintaan. Jonkinlaisesta bakteeritoiminnanhäiriöstähän on kyse, jos kypsään altaaseen alkaa muodostua nitriittiä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Juu, mutta jos vesijohtovesi jonka pitäisi olla pehmeää, (mittaan vielä kun ehdin), niin jos se on pehmeää, täytyy akvaariossa olla jotain joka nostaa, itse epäilisin näitä kipsin ja soodan jäämiä, joita olisi voinut jäädä tuonne hiekkaan, kun en aina niin hyvin sekoittanut niitä veteen... Kyllä siellä jotain täytyy olla, kun ei mikään laske yhtään ph:ta.
Jatkanpa tähän samaan, kun vähän samanlaisten ongelmien kanssa painiskelen.
Akvaario 98l
pH 7,5
Gh 7
Kh 5
NO2 0 mg/l
NO3 ~20 mg/l
pH pitäisi saada laskemaan. Sera Ph minus testattu, se aiheutti vain pH:n sahaamisen ylös-alas jokaisella vedenvaihtokerralla.
Akvaariossa on vähän kaloja juuri tuon korkean pH:n takia, kun en ole sinne uskaltanut hankkia uusia kaloja kärsimään. Mutta voiko tuo korkea pH johtua juurikin tuosta kalojen vähäisyydestä? Asukkaina on tällä hetkellä 5 pandamonnista ja 3 ottoa. Haenko kaupasta lisää kaloja ja toivon parasta, että pH alkaa laskemaan, vai mitä ehdottaisitte? Akvaario on perustettu 1,5 vuotta sitten ja alusta asti pH on ollut samaa luokkaa. Hanaveden pH on vähän alle 8. Testit Tetran tippatestejä. pH:t mitattu myös kertaalleen vesianalyysejä tekevässä laboratoriossa digitaalisella mittarilla, tulokset samat, joten testit ok.
Akvaario 98l
pH 7,5
Gh 7
Kh 5
NO2 0 mg/l
NO3 ~20 mg/l
pH pitäisi saada laskemaan. Sera Ph minus testattu, se aiheutti vain pH:n sahaamisen ylös-alas jokaisella vedenvaihtokerralla.
Akvaariossa on vähän kaloja juuri tuon korkean pH:n takia, kun en ole sinne uskaltanut hankkia uusia kaloja kärsimään. Mutta voiko tuo korkea pH johtua juurikin tuosta kalojen vähäisyydestä? Asukkaina on tällä hetkellä 5 pandamonnista ja 3 ottoa. Haenko kaupasta lisää kaloja ja toivon parasta, että pH alkaa laskemaan, vai mitä ehdottaisitte? Akvaario on perustettu 1,5 vuotta sitten ja alusta asti pH on ollut samaa luokkaa. Hanaveden pH on vähän alle 8. Testit Tetran tippatestejä. pH:t mitattu myös kertaalleen vesianalyysejä tekevässä laboratoriossa digitaalisella mittarilla, tulokset samat, joten testit ok.
-
- Advanced Member
Kalojen määrä ei vaikuta pH-arvoon. Voit laskea veden pH:ta esim. turveuutteella.Sienna kirjoitti:Haenko kaupasta lisää kaloja ja toivon parasta, että pH alkaa laskemaan, vai mitä ehdottaisitte?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Nämäkö ei siis pidä paikkaansa? Lainaukset tästä samaisesta ketjusta.
JaHopotus kirjoitti:Ei se turveuute heti tehoa. Tai siis itse olen huomannut että kun turveuutetta käyttää säännöllisesti kuukausien ajan niin pH arvo alkaa vakiintumaan lähemmäksi 6:tta. Lisäksi altaassasi on vähän kaloja suhteessa kokoon. Jos kaloja olisi hiukan enemmän, ne erittäisivät enemmän hiilidioksidia ja siten pH laskisi alemmaksi kuin 7-7.5. Saman vaikutuksen saat hiilidioksidi lannoituksella.
Miten tuo turpeen lisäys, onko siitä jotain haittaa akvaarion nykyisille asukkaille (pandamonniset, nuolimonnit)? Nämähän ei ymmärtääkseni turpeenlisäystä vaadi?Hopotus kirjoitti:Altaan vesiarvojen vakiintuminen sallituille tasoille, pH 6-7, nitriitti 0, nitraatti 10-30mg/l, riippuu altaan tasapainosta. Siihen taas vaikuttaa mm. pohjan laatu, kalasto, kasvisto, hoitorutiinit, ruoka, käytettävä hanavesi, kasvien lannoitus. Muutokset tasapainossa tapahtuvat pikkuhiljaa, ts. kun tuot altaaseen uusia kaloja, se kuormittaa nitrifikaatiobakteereita normaalia enemmän (jolloin mm. nitriittiä saattaa olla hiukan enemmän kuin aiemmin, pH arvo saattaa muuttua), jonkin ajan päästä bakuja on aiempaa enemmän ja allas tasapainoittuu.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Kyllä kalamäärä vaikuttaa pH-arvoon juuri tuon hiilidioksidin kautta. Samoin runsaskasvisessa altaassa pH muuttuu päivän kuluessa, koska kasvit eivät yhteytä pimeässä, ja silloin hapen tuottamisen sijasta ne kuluttavat happea ja tuottavat hiilidioksidia. Hiilidioksidi-, pH- ja KH-arvot ovat sidoksissa toisiinsa, yhden muuttuessa kaksi muuta ei pysy samoina.
Mitä minä tuonne akvaarioon sitten alan lisäämään, että saisin pH:ta alemmas? Kaloja? Turveuutetta? Hiilidioksidia? Jotain muuta, mitä? Olen kyllä haaveillut kuparitetraparvesta ja niillehän ilmeisesti suositellaan turpeen lisäystä veteen. Pitäisikö minulla sitten kokeilla sitä? Turpeen lisäys ei sitten kai haittaa noita monnisia ja ottoja?
Turpeenlisäys ei haittaa muita kuin kovan ja emäksisen veden kaloja, joita ei tietenkään saa sekoittaa samaan pehmeän ja happaman veden kalojen kanssa. Eli voit kättää turvetta noiden nykyisten kalojen kanssa.
-
- Advanced Member
Ok, kiitos tiedosta. Opin jälleen uutta tietoa.MHS kirjoitti:Kyllä kalamäärä vaikuttaa pH-arvoon juuri tuon hiilidioksidin kautta. Samoin runsaskasvisessa altaassa pH muuttuu päivän kuluessa, koska kasvit eivät yhteytä pimeässä, ja silloin hapen tuottamisen sijasta ne kuluttavat happea ja tuottavat hiilidioksidia. Hiilidioksidi-, pH- ja KH-arvot ovat sidoksissa toisiinsa, yhden muuttuessa kaksi muuta ei pysy samoina.

En kuitenkaan suosittele kalojen hankintaa pudottamaan pH-arvoa. On parempi järjestää ensin vesiolot kaloille suotuisiksi esim. turveuutteella, oletettaen tietysti, että tulevatkin kalat vaativat pehmeää vettä.