Malawien vedenvaihto letkulla?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Suvituuli
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Malawien vedenvaihto letkulla?

Viesti Kirjoittaja Suvituuli »

Varmastikin joku vaihtaakin vettä letkulla, mutta itse olen aina (20 vuotta) kantanut vedet ämpärillä. Mutta nyt (vanhemmiten :roll: ) on alkanut sen verran laiskottaa, että ajattelin hankkia "suunnattoman kallista" letkua muutaman metrin ja samalla liittimet hanoihin. Mutta entäs sitten veden lämmitys, suolat ym. Voiko akvaan laskea hanasta lämmintä vettä ilman liuenneiden metallien ongelmia? Missä vaiheessa lisään kipsit, soodat ja vedenparannusaineet jotta kalojen stressi olisi minimaalinen? Ja miten nämä lisäaineet kannattaisi lisätä, ja olisiko peräti joku järjestys mikä olisi paras? Eli siis vaikka ensin vedenparannusaine ja vasta sitten suolat vaiko kenties toisinpäin?

Vetemme tulee omasta kaivosta, ei vesijohtoverkosta. Vesi on jo valmiiksi kovaa ja pH on yli 7, mutta vaatii silti muokkausta malaweille.
350l malawaario, 200l Etelä-Amerikka, 100l lähirannan paludaario, 20l triops-/sukarapu-nano
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Re: Malawien vedenvaihto letkulla?

Viesti Kirjoittaja marinum »

Itse laitan ihan sen lämpöistä vettä hanasta kuin altaaseen kuuluu eli tässä tapauksessa n.26 asteista (mittaan lämmön sellaisella infrapunalämpömittarilla) ja lorautan vedenparannusaineet heti altaaseen, natriumvetykarbonaattia laitan kaksi lusikallista, ekan lusikan kun vettä on mennyt suurinpiirtein se 100 litraa ja toisen sitten lopuksi.
Allas siis 450 litraa josta vaihdan vettä noin 200 litraa viikossa.
Letkun päässä altaan puolella on pala hyttysverkkoa ettei kukaan joutuisi vahingossa letkuun.
Viimeksi muokannut marinum, 10:42, 24.03.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Letkusta suoraan ja suunnilleen oikean lämpöistä suoraan hanasta. Suolot olen laittanut 10l ämpäriin ja hanakuumaa vettä päälle. Sitä kaatanut noin puolet ja puolet altaaseen. Allas samaa kokoluokkaa kuin Marinumilla.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla on 10 litran ämpäri käytössä, johon sekoitan ne litkut ja soodat. Siitä sitten samalla liruttelen seosta altaaseen kun hanasta letkun kautta tulee uutta vettä.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Suvituuli
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Suvituuli »

Mites tuota sitten sen kanssa ihan noin yleisesti, että kun eihän tuo hanalämmin vesi ole erityisen puhdasta. Enkä usko että tuolla meidän boilerissa nyt mikään harvinaisen hyvä lämpökestosten bakteerien kanta asu :roll:
350l malawaario, 200l Etelä-Amerikka, 100l lähirannan paludaario, 20l triops-/sukarapu-nano
Van Loos
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Van Loos »

Meillä letkusta tuleva vesi on viileää, eikä mitään ongelmia ole kalasten kanssa tullut. Vettä vaihdetaan sen verran vähän kerrallaan (n.10-15%), ettei lämpötilatkaan heilahtele pahemmin. Soodat sun muut on valmiiksi liuotettu pulloon (mieheni coctail :D ) ja siitä sit mittaillaan aineet 10l ämpäriin, josta samalla kaadetaan akvaarioon, kun uutta vettä tulee letkusta tilalle. Vedenparannusaineet on mitattu valmiiksi mittalasiin ja se heivataan ensimmäisenä altaaseen. Imemisvaiheessa meillä käytettään yleensä tuollaista verrkokehikkopoikasallasta tai vaihtoehtoisesti haavia, jos poikasaltaat on jo käytössä.

Itse en uskaltaisi laittaa lämmintä vettä suoraan hanasta juuri noiden liuenneiden metallien pelossa.

Onko muuten kenelläkään tietoa tuosta metallien liukenemisesta? Esim. missä lämpötilassa mitkäkin metallit saattavat liueta?
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Van Loos kirjoitti:Itse en uskaltaisi laittaa lämmintä vettä suoraan hanasta juuri noiden liuenneiden metallien pelossa.

Onko muuten kenelläkään tietoa tuosta metallien liukenemisesta? Esim. missä lämpötilassa mitkäkin metallit saattavat liueta?
Täällä yksi kemisti lykkää sopivan lämpöistä vettä hanasta suoraan altaaseen, ilman ongelmia. Näin homma toiminut jo vuosia. Ei tulisi mieleenkään kantaa satoja litroja vettä viikottain. Tuosta liukenevuudesta. Riippuu niin monesta tekijästä; esim. veden pH:sta, suolapitoisuudesta (sähkönjohtavuudesta), siitä mitä materiaalia ja minkä laatuisia putket tai vesisäiliö on. Entisessä asuintalossa huonolaatuiset kupariputket syöpyivät puhki, kun täkäläinen pohjavesi on sellaista ettei sovi kupariputken kanssa yhteen. Nykyään onneksi tekevät putket muovista, eikä moista pääse tapahtumaan. Aikaisemmin taloissa oli rautaputket, vanhoissa taloissa voi olla vieläkin. Käsittääkseni akvaariokaupoissa on myynnissä testejä kuparin ja raudan mittaamiseen. Jos jollain meinaa yöunet tämän asian kanssa mennä, niin kannattaisi varmaan mittailla eikä turhaan pähkäillä. Itse en tiedä raja-arvoja mitä kalat sietävät, ehkä joku biologi on viisaampi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”