Kalastoa aloittelijan akvaarioon

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Innocentti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 21:34, 16.03.2009
Sukupuoli: Nainen

Kalastoa aloittelijan akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Innocentti »

Otsikko kertoo enemmän kuin kilometrin pituinen teksti. : D

Olen siis hankkimassa akvaariota, mutta näin aloittelijana en tiedä mitä kaloja minun olisi sinne hyvä laittaa. Akvaariota en ole vielä ostanut, mutta se on n. 95 % varmuudella yli 100-litrainen.

Joten, jos millään kehtaatte, voisitteko suunnitella minulle akvaarioon kalaston? Vinkkejä siis, mitä kaloja voisin sinne ottaa. Myös helppohoitoisia & aloittelijoiden virheitä kestäviä kasveja saa luetella.

Olen ikionnellinen & kiitollinen jos vaivautuisitte auttamaan minua : D

Ainiin, olisi kiva jos sinne voisi laittaa jonkun kivan monnin myös : >
tanija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 00:03, 03.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalastoa aloittelijan akvaarioon

Viesti Kirjoittaja tanija »

Hei ja tervetuloa hienon akvaarioharrastuksen pariin!

Vaihtoehtoja kalastoksi on todella paljon! Olisi helpompi suunnitella kalastoa, jos sinulla olisi mielessä jokin kala, josta pidät erityisesti. Kalastoa voisi lähteä rakentamaan sen ympärille. Luultavasti kuitenkin kannattaa päätyä pehmeän veden kaloihin (ei miljoonakaloja, platyjä, molleja), koska Suomessa vesijohtovesi on yleensä pehmeää. Tosin, jos on valmis vettä kovettamaan niin edellä mainitut lajitkin käyvät.

Mutta ensiksi, onko mielessä jotakin erityistä kalaa? :mrgreen:
Innocentti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 92
Liittynyt: 21:34, 16.03.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalastoa aloittelijan akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Innocentti »

Haluaisin ainakin partamonnin sinne. :D
Tai joku monni.

En itseasiassa tiedä, koska en ole vielä perehtynyt kalojen yhteensopivuuteen... [:I]
Viimeksi muokannut Innocentti, 20:00, 05.04.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turkoosi
Member
Member
Viestit: 327
Liittynyt: 18:42, 09.10.2004
Paikkakunta: Oulu

Re: Kalastoa aloittelijan akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Pieniä virheitä kestäviä kaloja? Suosittelen tutustumaan intiaaninsulkaan. Se on pienehkö (n 4,5 cm, isot naaraat voivat kyllä mennä tuosta ylikin) ja ns kiltti parvikala, joka sopii hyvin satalitraiseen altaaseen eikä pahemmin rajoita muita kalavalintoja, jos hapahkon-neutraalin ja pehmeänpuoleisen veden kaloissa pysytään. Se on liikkeissä melko valjun näköinen, mutta kunnon parvessa ja riittävän isossa altaassa kasvien keskellä todella kaunis. Hinta ei päätä huimaa, eli akvaarionperustuskonkurssissakaan ei välttämättä tarvitse syödä pelkkiä kynsiä, vaikka hankkisi parikymmenpäisenkin parven. Tai vaikka kymmenen, ja kokeile kudettaa niitä, ei pitäisi olla korkeampaa tiedettä senkään puuhan.

Muuksi kalastoksi se perinteinen partamonni on useimmiten näppärä lisä, lisäksi parvi jotain sopivia pohjakaloja (vaikka piikkisilmiä tai monnisia) ja mahdollisesti esim labyrinttikaloja tai vaikkapa keltakääpiöahvenpariskunta. Joka tapauksessa paras valintakriteeri on oma makusi, eli valitse kaloja joista pidät, kunhan akvaario on niille riittävän suuri ja vesiarvot ja kalaseura sopivat.

Pahus, minuun iski intiaaninsulkakuume, ja akvaariot loppuvat kesken. 8O
tanija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 161
Liittynyt: 00:03, 03.01.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalastoa aloittelijan akvaarioon

Viesti Kirjoittaja tanija »

Jos oman makuni mukaan lähtisin akvaarioon kalastoa tekemään, niin laittaisin luultavasti tällaisia kaloja:

1 partamonni
monnisia, esimerkiksi kuparimonnisia
yksi tai haaremi pieniä rihmakaloja, vaikkapa huulirihmakaloja
parvi jotakin tetroja ja/tai barbeja, näissä aivan kamalasti vaihtoehtoja.. Mutta nopeasti mieleeni tulisi kirsikkabarbit ja kardinaalitetrat
piikkisilmiä
jokin pieni kääpiöahven haaremi, kuten loistokääipöahven

Niin ja hei, mitä isompi akvaario, sen helpompi minusta hoitaa. Ja enemmän tilaa kaloille. [;)]
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1330
Liittynyt: 16:07, 28.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kalastoa aloittelijan akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Hei ja tervetuloa seuraan!

Itsekin olen miettimässä myös akvaariota ja eikä minullakaan vielä sitä "purkkia" ole. Eli tilanteeni on melko sama kuin sinulla.

Suosittelen hankkimaaan Markku Varjon Akvaariokalat -kirjan, joko omaksi tai kirjastosta lainaan. Siinä on esitelty hyvin paljon eri kalalajeja kuvien kanssa. Siinä on myös selkeästi kerrottu kalojen vesivaatimuksista ja tietoa niiden käyttätymisestä ja muista huomioitavista asioista kalojen yhteensopivuuksia miettiessä. Opuksesssa on lisäksi infoa kalan fysiologiasta, eli miksi pitää olla oikeanlainen vesi kullekkin fisulle. Siinä on myös kerrottu, jos kala on helppo aloittelijan hoidokki. Itse olen kokonut se todella hyväksi tiedoksi. Itse olen sitä selannut etuperin ja takaperin, ja sitten kun olen löytänyt mielenkiintoisia kaloja, olen tutkinut täällä mitä muut ovat mieltä olleet kyseisestä kalasta. Kannattaa tutkia tietoja useammasta lähteestä ja pitää omaa "sisäsuodatintaan" iskussa eli olla terveellisen kriittinen siihen, mitä missäkin sanotaan :D

Ja ainakin itsellä tämä sunnittelu on jo osa harrastuksen hauskuutta. :D
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Re: Kalastoa aloittelijan akvaarioon

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

100 litran allas on aika hyvä lähtökohta. Kestäviä kalojakin on monenlaisia. Ehkäpä alkuun suosittelisin miltei varmimpia lajeja eli seuraavanlaisen alaston:

1 paratiiskala
9 kerritetraa
6 kirsikkabarbia
1 partamonni
6 kupari- tai täplämonnista

Miltä tuntuisi?
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”