Osaa ne ton mököttämisenkin m
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mulla tuolla "kovalassa" kun on eri kokoisia ja värisiä omppuja niin suht helppo seurata. Välillä nukkuu-horrostaa-mököttää jossain ja sit taas piristyvät. Yleensä pumpun putsauksen jälkeen kuluu muutama minuutti ja kaikki kerääntyvät "tuoreen virtauksen" eteen tuntosarviaan heiluttelemaan.
Jos jalkaa lempeästi tönäisee niin liikahtaa jos on elossa. Millainen veden virtaus sulla on altaassa? Olen huomannut tuolla omassani, että kovemmassa virtauksessa pysyvät virkeämpinä. Kun ensimmäiset omput tulivat minulle nuppineulan pään kokoisina, niin luulin kaikkia kuolleiksi. Olivat viilehkössä vedessä ja ihan liikkumattomia. Pari päivää seurailin ja sitten rupesi huolestuttamaan. Kun laitoin 20 litraiseen faunaboxiin ja pummpu pyörimään niin alkoi tapahtua. Sitä aiemmin olivat pienemmässä ja pelkkä hapetin ja vedenvaihdot. Kokeile lisätä virtausta ja tarjoa herkkua (kesäkurpitsaa; leikkaa siivu ja tökkää haarukka kylkeen painoksi että pysyy pohjassa) nokan eteen. Pitäisi näkyä elon merkkejä. Tuota herkkua ei kannata montaa päivää liotella, varsinkin jos altaassa on kaloja seurana...huonontaa veden laatua nopeasti. Ja muutenkin omput kovia sotkemaan, että pumppua pitää putsata usein. Mutta on ne niin ihania seurattavia.