Sinileukakirjoahvenet kutivat!

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

[TunDra]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 17:09, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sinileukakirjoahvenet kutivat!

Viesti Kirjoittaja [TunDra] »

Olaste, mulla on kans nyt 3cm ja jotkut hieman ylikin kokoisia, mutta en osaa sanoa että millä sukupuolet erottaa, olen lukenut joistain keskusteluista että varmaa sukupuolta ei pysty sanomaan ennen kuin ovat huomattavasti isompia :|

höntti, et tehnyt väärin vaikka laitoitkin affenukset pienempään akvaan. Onko ahvenillasi sopivaa kutuluolaa? esimerkiksi kukkapurkkia tms. Joskus pariskunta säätää pitkän aikaa ympäristöä ennenkuin alkaa tapahtua, mutta kyllä se siitä sitten, ei syytä huoleen [;)]
200l + 60l + 84l
Myydään sinileukakirjoahvenen poikasia!
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=148379
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sinileukakirjoahvenet kutivat!

Viesti Kirjoittaja höntti »

No viikon se otti, mutta nyt kutivat. Ukko saa lähtä kohta pienestä 60 litran altaasta, ja vissiin viikon päästä varmaan on uivia poikasia luvassa? Toivovttavasti emo huolehtii poikasistaan yhtä tunnollisesti kuin ennekin.

Tuosta hinnasta muuten. 2€ ei ole ollenkaan paha, mutta se on myönnettävä että kala liikkuu hitaasti harrastajalta harrastajalle. Mutta en usko että hinta vaikuttaa pätkääkään nopeuteen. Mutta paikallisesta liikkestä luulisi saavan vähintään tuon saman hinnan, jos kaloja sinne jaksaa kuskata, ellei enemmänkin. Minä ainakin kasvatan tämän poikueen kauppaan, en jaksa itse edes yrittää myydä kun eivät nuo kalat foorumin kautta liiku.
[TunDra]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 17:09, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sinileukakirjoahvenet kutivat!

Viesti Kirjoittaja [TunDra] »

About olikohan se 3päivää kudusta niin alkavat uiskennella :) Minäkin veisin paikalliseen eläinliikkeeseen mutta he eivät saa ottaa kaloja vastaan, tyhmää :(
200l + 60l + 84l
Myydään sinileukakirjoahvenen poikasia!
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=148379
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sinileukakirjoahvenet kutivat!

Viesti Kirjoittaja höntti »

Uteliaisuus otti taas otteluvoiton ja oli pakko tuon sinileukanaaraan "tosi äkäisistä" puraisuista huolimatta kurkistaa tuonne kukkaruukun alle että hoivaako naaraskala siellä pelkkiä hiukanjyviä. No poikasethan siellä kuitenkin oli, sellainen hyllyvä kasa siellä. Mutta ihan tuohon [TunDra]:n kertoman kolmen päivän aikatauluun nämä eivät ehtineet, viikko huomenna jo itse kututapahtumasta ja poikaset ovat vielä tuossa vaiheessa. Tiedä sitten mistä tämä vaihtelu johtuu

Lueskelin tuolta että sinileuat tarvitsisivat kovempaa vettä. Minulla ovat tosi pehmeässä vedessä, niinkuin olivat paikallisessa liikkeessäkin. Minkälaisessa vedessä sinileuat teillä elävät, kannattaisiko minun heti alkaa edes vähän kovettamaan tuota vettä pikkuhiljaa?
höntti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 907
Liittynyt: 19:24, 12.11.2003
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sinileukakirjoahvenet kutivat!

Viesti Kirjoittaja höntti »

Puolitoista viikkoa kudusta, ja poikaset ovat sellaisia pikkuisia nuijapäitä, joiden uintitaito on jokseenkin kyseenalainen. Mutta niitä on paljon.

Missä vaiheessa tuo emokala pitäisi poistaa tuolta poikasaltaasta. Näytti äskön syövän yhden poikasen vahingossa. Sillä oli varmaan tarkoitus siirtää sitä, mutta nielaisikin sen.
Mutta onko emosta enää tässä vaiheessa mitään hyötyä, vai onko siitä vain haittaa kun se hermostuksissaan siirtelee poikasia niiin usein suojaan etteivät ne kerkiä varmaan edes syömään?
[TunDra]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 17:09, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sinileukakirjoahvenet kutivat!

Viesti Kirjoittaja [TunDra] »

Se uimaan lähteminen vaihtelee, en tiedä miksi :) Minä pidin emon ja isän pitkän aikaa hoivaamassa pikkusia, tosin sitten siinä kävi niin että kun eka poikue oli niin iso jo ettei vanhempien huolenpitoa tarvittu, vanhemmat väänsi uuden kudun ja alkoivat vainota edellisiä poikasia. Siinä vaiheessa vanhemmat poikaset oli pakko siirtää pois. Mutta ainakin otin opikseni että vanhemmat tulee viimeistään siirtää pois kun ei tarvitse poikueesta huolta pitää. Ainakin emokala pitäisi akvaariota hieman puhtaampana kun niiltä pieniltä poikasilta yleensä jää ruokaa syömättä, mut en mä tiedä, kyllä uskon että voit siirtää emon pois halutessasi [;)]
200l + 60l + 84l
Myydään sinileukakirjoahvenen poikasia!
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=148379
ElSamuel
Member
Member
Viestit: 381
Liittynyt: 20:00, 29.12.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Sinileukakirjoahvenet kutivat!

Viesti Kirjoittaja ElSamuel »

Mun pikkuahvenat on tällähetkellä noin 2 cm kokoisia. Keltaista väriä alkaa näkyä jo.
Akvaariokauppias lupasi ottaa vastaan kunhan saa myytyä omansa pois ensiksi.
Ovat kyllä hauskaa katteltavaa!
Mitäs mualla tapahtuu?
[TunDra]
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 17:09, 25.01.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Sinileukakirjoahvenet kutivat!

Viesti Kirjoittaja [TunDra] »

Meillä on jo pari aikuisen mustatetran kokoisia ja muiden koot sitten vaihtelevat parista sentistä neljään senttiin. Ja mihinkään en ole saanut hukattua. Paitsi 4. Ja täällä kun ainoa eläinkauppa ei ota, pyh ja pah :frown: Mutta eiköhän tässä jotain keksi, ei me tästä lannistuta [;)]
200l + 60l + 84l
Myydään sinileukakirjoahvenen poikasia!
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=148379
jajje_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 17:28, 18.06.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Sinileukakirjoahvenet kutivat!

Viesti Kirjoittaja jajje_ »

Meilläkin nuo kutivat kerran, ikävä kyllä kaikki pikkuahvenet menehtyivät, mutta nyt alkaa näyttää siltä että uusia olisi taas pian tulossa..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”