Omenakotilosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lauraxc
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja lauraxc »

No et kai voi missään pikkukipossa niitä pitää.. 8O litran pönttö on liian pieni..
Talosta löytyy iloista vesimaailmaa 160 litraa! Ja omppuihin ihastunut puoliso.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Juu, eipä niitä voi litran kannussa pitää mihinhän hitsiin ne oikeen laittas, tai jos ne jättäs tonne 20L akvaan ja syöttäs niille esim. seepiansuomua jotta saavat kalkkia.
Vai syöpyykö noiden kuoret siitä huolimatta jos niitä pitää pehmeässä vedessä/happamassa miten pahasti?
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla olis täällä 150litran omppuallas.. :roll:
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
lauraxc
Junior Member
Junior Member

Mun mielestä sun kannattais antaa ne pois,jos et voi antaa niille oikeita elinolosuhteita.. Turhaan ne kärsii pehmeässä vedessä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Entäpäs jos laittasin nuo omput tuonne 128L akvaarioon, siellä veden ph on 7 tosin kokonaiskovuus on muistaakseni 5. :?
amar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja amar »

^En itse laittaisi, en näe syytä kokeilla kepillä jäätä. Omput ovat niin hienoja, että ihan hyvin niille voi uhrata kokonaan oman altaankin (sanoo pari päivää sitten 60 litraa omenakotilon poikasille perustanut hullu).

Itselläni olisi sellainen kysymys, että kuinka isoiksi ompun poikaset kannattaisi kasvattaa ennen myymistä? Ovat nykyään tosiaan omassa altaassaan (ja 128 litraisessa ja 180 litraisessa), joten ei ole hirveä kiire saada niitä pois käsistä :)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

amar kirjoitti:^En itse laittaisi, en näe syytä kokeilla kepillä jäätä. Omput ovat niin hienoja, että ihan hyvin niille voi uhrata kokonaan oman altaankin (sanoo pari päivää sitten 60 litraa omenakotilon poikasille perustanut hullu).

Itselläni olisi sellainen kysymys, että kuinka isoiksi ompun poikaset kannattaisi kasvattaa ennen myymistä? Ovat nykyään tosiaan omassa altaassaan (ja 128 litraisessa ja 180 litraisessa), joten ei ole hirveä kiire saada niitä pois käsistä :)
Sellaset marmorikuulan kokoiset on jo niin isoja, että selviävät muutosta/lähetyksistä varmasti hengissä, mutta jos lähettää postissa esim. kasettikotelossa tms. niin pieni koko on kuitenkin etu. Olen lähettänyt sellaisia pippurin kokoisia ympäri suomea ja hyvin ovat ilmeisesti selvinneet. Eläinkaupat tahtoo noita vähän isompia.
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

miljoonakala84 kirjoitti:NO tuli sitten viskattuu nuo mustat ompunpoikaset tonne 128L akvaarioon, eläköön nytten siellä jonkii aikaa.
Onkohan jollain nyt niinku vähän "mopo" karannu käsistä?
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
-mintam-
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Onkos semmosia lähellä?

Viesti Kirjoittaja -mintam- »

Voiko omppu olla samassa akvassa platyjen kanssa? Minua kiinostaisi hankkia tommonen joskus tulevaisuudessa, mutta täällä päin niitä pitäisi tilata ja jos ei sovi akvaan niin on huonompi homma. :roll:
530-litran seura, 20-lirtan rapula ja kaksi kissaa.
Tyhjillään 60-litranen ja 160-litra.
amar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja amar »

^Itse olen pitänyt noita nimenomaan platyjen kanssa eikä ole mitään ongelmia ollut. Meillä on myös riikinkukkotokia yhdessä omppu-altaassa ja vaikka ne ovat muuten vähän adhd-tapauksia, niin antavat omppujen olla omissa oloissaan.
Taamottu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja Taamottu »

-mintam- kirjoitti:Voiko omppu olla samassa akvassa platyjen kanssa? Minua kiinostaisi hankkia tommonen joskus tulevaisuudessa, mutta täällä päin niitä pitäisi tilata ja jos ei sovi akvaan niin on huonompi homma. :roll:
Mulla omput asuu ja lisääntyy purjemollien kavereina. Hyvin tulevat toimeen. Siellä vipeltää pieniä purjemolleja pienten omppujen kavereina.... :D
2 koiraa, 180 "seurala", 63 "rapula", gerbiilejä ja 2 syyrialaista hamsteria
Kabri
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kabri »

Minä sain vihdoinkin ompuilleni 180l altaan laitettua ja siellä asustelee nyt 10 omppua (+kiilakylkiä 4) ja mietin että onkohan liian paljon niitä tuolla? :roll:
Tämä tuntuu olevan niin mielipidekysymys. Osa sanoo, että edellisessä 64l:n altaassani n.4-6 olisi maksimi ja siellä olikin 3 aikuista ja pari pientä. Joskin jonkun aikaa joutuivat elämään ahtaasti kunnes tuon isomman akvan sain pystyyn. [:I]
Mietin nyt tuota sitten, laittaisko niistä muutaman tuonne vanhaan, jos tuo nyt ahtaaksi käy?

Mitäs pieniä parvikaloja teillä on omppujen kanssa? Miljoonakaloja olen ihastellut kyllä jo vähän, mikäli nyt nekin tuonne mahtuis, mutta osa lähteistä sanoo, että ne saattaisi näykkiä aikuisten omppujen tuntosarvia ja sitten taas osa kokeneempi on sanonut niiden soveltuvan mainiosti omppujen kanssa. Noita kiilakylkiä en uskalla kovin herkästi enää ottaa, kun nämä nykyyiset on tullut "perintönä" altaasta jossa ovat eläneet aina suht. kovassa vedessä, joten ne uudet tuskin tottuisi tähän nykyisen altaan arvoihin. Joskin meilläkin on noiden omppujen kanssa pH ollut siinä 7-8 kieppeillä ja aika keskikova vesi (en nyt muista tarkkoja arvoja edellisestä mittauksesta).

Laiskuuttanu en jaksanut lukea läpi koko ketjua, joten pahoittelen jos tulee toistoa.
tetrafani
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tetrafani »

Eikös 10litr per omppu ole aika yleinen ohje? En ole ihan varma.

Itse kysyisin sellaista,kun mulla on tuossa pienemmässä seuralassa muutamia omenakotiloita ja parille on alkanut kasvaa kuoreen levää?? :o Toisella se on tupsumaista ja toisella vihr.pilkkuja. Mistä mahtaa johtua? Altaassa ei pahemmin levää ole,lasisssa sellaista ruskeaa pilkkua. Arvot: NO3 10, NO2 O, PH 7,2, KH 6d ja GH 8d.
Kabri
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kabri »

^En kyllä osaa sanoa tuohon mitään, mutta meillä tuolla altaassa partamonni putsailee omppujen kuoria tuon tuosta, joten ilmeisesti niiden kuoreen sitte tulee törkyä.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Mulla on kans parilla vanhimmalla ompulla levää kuluneissa kuorien kohdissa. Tuskimpa haittaa menoa.
Manteli]]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Manteli]] »

Huomasin tänään lasissa omenakotilon poikasen lasissa, otin sen heti pois ja laitoin sellaseen muovipurkkiin ettei millikset syö (älkää ymmärtäkö väärin eli se ei todellakaan jää sinne purkkiin).
Minulla on neljä aikuista omppua. Miksen ole huomannut munarypästä?? Huomasin siis vain yhden poikasen joka on sellasen nuppineulanpään kokoinen.. Poikasia on varmasti lisää, mut mihin pitäs laittaa? Kelluvaan poikasaltaaseen? Mitä poikaset syö?
valtteri1611
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja valtteri1611 »

Kelluva poikasallas on hyvä. Pikku omput syövät samaa kuin aikuisetkin. Anna vaikka salaattia ja kiehautettua kurkkua/kesäkurpitsaa tai vaikka puolikas pohjatabletti.
50l-karanteeni,42l-rapula ja 250litran seura-allas
Manteli]]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Manteli]] »

^Kiitti! Laitoin poikasen kelluvaan poikasaltaaseen.

Voikohan olla mahdollista, että poikasia olisi vain yksi? Olen yrittänyt katella, mut ei oo enempää näkyny. (:
waterwoman
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja waterwoman »

Omppukotilon poikanen muistuttaa ihan aikuista omppua, joten lajista ei voi erehtyä ainakaan [;)]
Jos omput on just kuoriutuneet, niin kyllä ne kiipeilee kasveilla ja lasilla, mutta jos ne on kuoriutuneet aiemmin, niin ne osaa jo olla hyvin piilossa.
Tietysti on mahdollista, että ne muut poikaset on tullut syödyiksi.
Voisiko valaisinkannessa olla rypäleen jäänteet? Kun ruokit omppuvauvaasi, niin laita vain mini-minipieni ruokamäärä-muuten sinne ryntää muitakin öttiäisiä.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
lauraxc
Junior Member
Junior Member

Mikähän mun ompuilla on,kun munaryppäitä ei kuulu? Aikuisia on 4kpl ja n.2-3cm kokoisia 4kpl. Olleet altaassa jo toista kuukautta..

nimim. omenavauvoja kaipaava :mrgreen:
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

lauraxc kirjoitti:Mikähän mun ompuilla on,kun munaryppäitä ei kuulu? Aikuisia on 4kpl ja n.2-3cm kokoisia 4kpl. Olleet altaassa jo toista kuukautta..

nimim. omenavauvoja kaipaava :mrgreen:
Vissiin niillä on joku kotiutumisvaihe. Mulla meni n. 4-6kk ennen ku alkovat tekee ryppäitä. Varmaan näitkin, ku mulla oli niitä ryppäitä ihan kauheesti. No viime viikonloppuna siirsin omput 200litraiseen, niin ei oo yhtään rypästä näkyny, vaikka aiemmin tuli joka viikko vähintään 1 rypäs lisää. Eiköhän ne joskus ala lisii. :)
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Hitsi muuten tuli vaan tässä mieleen, että kun miula on tuolla 20L akvaariossa muutama omppukotilo niin olis kiva alottaa niitten kanssa jokin rojekti, mutta mimmosen rojektin noista ompuista vois tehdä antakaas vinkkejä kokeneemmat omppujen omistajat? :mrgreen:
merenneito94
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja merenneito94 »

Voi ihanuus, sain juuri muutamapäivä sitten omppuja postissa 5kpl, ja ne on aivan ihania! :D
Kokoajan on kauhee pelko et ne on kiivenny pois altaasta, mut kyl ne on ihan hyvin siel pysyny. ;)
Ne on veilä aika pieniä joten ei ehkä ihan vielä ala lisimään, mutta toivottavasti pian.
Ensin pelästyin ihan kuollakseni kun huomasin miljoonakalojen näykkivän omppuja, mutta taisivat ihan uteliaisuuttansa käydä maistelemassa koska ne ei enää oo mitään mielenkiintoo niihin kohdistanu. - onneks- :mrgreen:
100 litraa sekalaista ja 60 litraa rapuja. C:
+ leopardigekot Bindi ja Venus.
Inhotus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Inhotus »

En jaksanut alkaa selata kaikkia yli 30 sivua tästä topicista vaikka tämä kysymys on varmasti jo kysytty:
Tuossa on ompuille nyt 80l allas, mitäs kaloja sinne ottaisi niiden sekaan? Onko ehdotuksia. Oma pää lyö tyhjää kun perus miljoonakalat eivät oikein nappaa.
1 x 30l, 2 x 60l, 2 x 100l, 6 x 120l, 1 x 132l, 2 x 180l, 1 x 300l, 1 x 320l, 1 x 325l, 2 x 450l 2 x 600l, 1 x 670l, 1 x 900l
2 islanninhevosta, isovillakoira ja mopsi
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Miljoonakaloja ei mielestäni kannattaisikaan ottaa omppujen seuraan, sillä ne saattavat nyppiä näiden tuntosarvia. Kääpiöhammaskarppi olisi oiva vaihtoehto. Itselläni oli aikoinaan omppulassa niitä. :)
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”