128l allas ja siihen uusi valaisin
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
128l allas ja siihen uusi valaisin
Moi!
Ostin altaan käytettynä ja loisteputki näyttää olevan viimeisiä vetelemässä.
Eli tuossa on vain yksi loisteputki. Mikä kannattaisi hankkia sellainen perus, josta myös kasvit tykkää?
Luin jostain et philips 84 putki olis hyvä? Onko kokemuksia?
Kannattaako ostaa aina eläinkaupasta vai löytyykö putkia edullisemmin esim. normaaleista valaisin kaupoista?
Kannattaisiko minun hankkia tuohon toinen valaisinkotelo+putki?
Kasveina on jättiläismiekkaa, vallisneriaa, punarotalaa, melalehtiä, liuskavesitähdikkiä ja menestyvät ihan ok.
Jättiläismiekka vähän valjun näköinen.
Kaipaisin kyllä altaaseen enempi valoa. Kaloja siellä on punapäätetroja, valkoeväisiä ruusutetroja, partamonni ja albiinomonnisia.
Kiitos jos joku jaksaisi vastata.
Terkuin Heli
Ostin altaan käytettynä ja loisteputki näyttää olevan viimeisiä vetelemässä.
Eli tuossa on vain yksi loisteputki. Mikä kannattaisi hankkia sellainen perus, josta myös kasvit tykkää?
Luin jostain et philips 84 putki olis hyvä? Onko kokemuksia?
Kannattaako ostaa aina eläinkaupasta vai löytyykö putkia edullisemmin esim. normaaleista valaisin kaupoista?
Kannattaisiko minun hankkia tuohon toinen valaisinkotelo+putki?
Kasveina on jättiläismiekkaa, vallisneriaa, punarotalaa, melalehtiä, liuskavesitähdikkiä ja menestyvät ihan ok.
Jättiläismiekka vähän valjun näköinen.
Kaipaisin kyllä altaaseen enempi valoa. Kaloja siellä on punapäätetroja, valkoeväisiä ruusutetroja, partamonni ja albiinomonnisia.
Kiitos jos joku jaksaisi vastata.
Terkuin Heli
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Re: 128l allas ja siihen uusi valaisin
Itse en ole koskaan välittänyt alkaa miettiä oikeita kelvineitä ja pihistellä ostamalla halvemmalla putkia jostain muualta kuin eläinkaupasta. Kaksi putkea voisi olla ihan hyvä, kun sulla on noita punaisiakin kasveja. Tehot sitten ovat riippuvaisia myös altaan ja valaisinrungon pituudesta. Itselläni esimerkiksi on 64-litrainen, eli reilut 60-senttiä pitkä, putki on 14-wattinen. Reilu 90-litraiseni on 64,5 pitkä ja siinä on 18-wattinen (valaisinkotelon rungossa enemmän pituustilaa putkelle).
Mulla oli 112-litaisessa 1 x 18 wattia, mutta tuumailin sen olevan liian tehoton, joten nyt siellä on 2 x 18 wattia. 120-litraisessa rapulassa on vain 1 x 18. Jotain hämärää nyrkkisääntöä on, että valoa pitäisi olla noin 0,5 wattia litraa kohden. Tällä säännöllä vaativammatkin pärjännevät.
Putkia: http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... ket_t8.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla oli 112-litaisessa 1 x 18 wattia, mutta tuumailin sen olevan liian tehoton, joten nyt siellä on 2 x 18 wattia. 120-litraisessa rapulassa on vain 1 x 18. Jotain hämärää nyrkkisääntöä on, että valoa pitäisi olla noin 0,5 wattia litraa kohden. Tällä säännöllä vaativammatkin pärjännevät.
Putkia: http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... ket_t8.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Elite Member
Tuli vaan mieleen, että kun miula on tuolla 128L akvaariossa 2 18W loisteputkea, niin kuinka paljon sillon tuolla akvaariossa on valoa litraa kohden? 

-
- Elite Member
Eli kannattasko tonne 128L akvaarioon sitten hommata kolmas loisteputki, niin viihtys punasetki kasvit paremmin?2 x 18W = 36W:128L = 0,28W/L/
No ei kolme kertaa 18W ole vasta kuin 0,42W/litra. Voisi olla parempi ratkaisu ottaa nykyinenkin pois ja hommata vaikka käytettynä esim. Livalin 70:n monimetalli .
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
The Life Aquatic
-
- Senior Member
Mulla on sylvania aquastar merkkiset putket, hyvin on kasvit kasvanu. Sähkötarvikeliikkeistä saa usein halvemmalla loisteputkia mutta siellä pitää tietää mitä on ostamassa, ainakin pitää myyjälle sanoa että akvaarioon, niin ainakin täällä jäkessä on heti löytynyt oikea putki. 2-putkinen valaisin ja hyvät heijastimet niin kyllä valon pitäisi riittää ja jos paljon valoa haluat niin laitat sen sun yksputkisen vielä lisäksi. Kansilasittomassa akvassa valo pääsee "suoraan" veteen ja jos laseja haluaa käyttää niin niiden pitäisi olla mahd ohuet ja puhtaat, semmoinen mukava kalkki/leväkerros estää valoa tehokkaasti.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
Tai sitten ei kannata kertoa myyjälle putken tulemisesta akvaarioon...Kävin ostamassa paikallisesta valaisin/sähköliikkestä mainion Airamin LT-840S putken ja hänen tiedusteltua käyttökohdetta kerroin tulevan akvaarioon. Nainen oli ojentamassa putkea minulle mutta tämän kuultuaan nykäisi putken takaisin ja tokaisi tomerana:"Tämä putki ei sitten käy! Sinä tarvitset akvaariokäyttöön tarkoitetun putken tai kasvit ja kalat kuolevat!"
<-Minä katselin suht himmeänä myyjää ja kysyin selitystä väitteelle joka oli:"Tavallinen loisteputki ei tuota sinne veteen niitä elintärkeitä vitamiineja" Totesin ottavani tietoisen riskin ja ostavani varoituksesta huolimatta ko. putken ja marssin varsin hämmentyneenä kaupasta ulos. Vitamiineja tuottava loisteputki, kaikkea sitä oppii kunhan vanhaksi elää 

-
- Elite Member
Pitääpä sen verran sanoa, että kyllä tuolla 128L akvaariossa nuo kasvit muuten ihan hyvin kasvanu ja valasin kotelon olen vuorannu alumiiniteipillä.
Kolme putkea on 0,42W/l, se riittää jo hyvin. Erittäin paljon valoa vaativille kasveille se voi olla liian vähän, mutta muille pitäisi riittää.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Monimetallilla saa varmasti tuloksia sekä altaaseen että sähkölaskuun. Joihinkin altaisiin monimetalli lienee välttämätönkin? Itse siis räpistelen loisteputkilla. Mulla on 112-litraisessa hentorotalaa, rusolehteä, jotain hieman punertavaa vesimiekkaa, jaavansammalta ja tiikerivallisneriaa, sekä amerikankilpukkaam pistiaa ja pikkulimaskaa. Hyvin kasvavat. 64-litraisessa argentiinanvesiruttoa, punamelalehteä, kääpiökeihäslehteä, Anubias gracilista ja rusolehteä, ei ongelmia.
Mielestäni myös altaan syvyydellä on oma osuutensa lampun tehon kanssa. Syvempi allas, niin huonommin yltää pohjaan asti. Myös kasvien sijoittelulla voi pelata. Aluksi rusolehden kanssa oli ongelmia pienemmässä. Kun vauhdoin sen paikkaa taaemmaksi suodattimen eteen (valasin on siten, että takana on aika hyvin valoa), niin alkoi rehottamaan. Sitä ennen oli keskemmällä allasta, mutta sen verran sivussa, että valoa ei siinä kohtaa juurikaan ollut.
Mielestäni myös altaan syvyydellä on oma osuutensa lampun tehon kanssa. Syvempi allas, niin huonommin yltää pohjaan asti. Myös kasvien sijoittelulla voi pelata. Aluksi rusolehden kanssa oli ongelmia pienemmässä. Kun vauhdoin sen paikkaa taaemmaksi suodattimen eteen (valasin on siten, että takana on aika hyvin valoa), niin alkoi rehottamaan. Sitä ennen oli keskemmällä allasta, mutta sen verran sivussa, että valoa ei siinä kohtaa juurikaan ollut.