Harmaa kalvo pinnalla?
Valvoja: Moderaattorit
Harmaa kalvo pinnalla?
Mistä johtuu sellanen harmaa ohut kalvo veden pinnalla?
Vettä vaihdan 1/3 kerta viikkoon, ehkä vähän reilut. Pitäisko vaihtaa enemmän kerralla vai johtuuko ylipäätään veden vahdosta? Jostain ruuasta?
Vettä vaihdan 1/3 kerta viikkoon, ehkä vähän reilut. Pitäisko vaihtaa enemmän kerralla vai johtuuko ylipäätään veden vahdosta? Jostain ruuasta?
240l Akvaario
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Harmaa kalvo pinnalla?
Millainen suodatus akvaariossa on, liikkuuko veden pinta kunnolla?
Akvarismia 1992-2014
Mulla on tuo juwelin oma suodatin ja crystal duo R05II. Kyseessä siis 240 litranen..
Oon suunnannu nuo puhaltamaan vastakkain takalasin suuntasesti, joten kyllä pitäs olla virtausta tarpeeksi?
Oon suunnannu nuo puhaltamaan vastakkain takalasin suuntasesti, joten kyllä pitäs olla virtausta tarpeeksi?
240l Akvaario
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
- Sukupuoli: Mies
Se on bakteerikalvo joka johtuu useimmiten huonosti liikkuvasta pintavedestä tai "rasvaisesta" ruuasta.
Se vähentää todella tehokkaasti veden hapettumista joten se on syytä saada pois.
Mitä enemmän saat kalvoa pois sitä hitaammin se ilmestyy uudelleen.
Sen saa pois siten että levittää akvaarion pinnalle vaikka sanomalehden tai keittiörullaa johon kalvo imeytyy.
Sanomalehti pitää olla "viikon vanhaa" ja tarkoitus ei ole että kalat ehtii lukemaan uutiset siitä
Eli vanha lehti siksi ettei siitä irtoa mustetta.
Sitten laitat pintaveden kiertämään kunnolla. Vähennät ruokintaa ja seuraat mistä ruuasta voi tulla kalvo pinnalle.
Apukeinoja:
- laitat vanhan suodattimen ruuttaamaan siten että koko akvaarion vesi alkaa liikkua
- lisää veden kierrätystehoa
- pyyhit puhtaaksi seuraavalla vedenvaihtokerralla myös lasien ja kehyksien pinnat
- ilmastus??
- ruokinnan kontrollointi.. yhtä ruokaa kerrallaan parin päivän ajan jos siitä löytyisi syyn kalvolle
Lisää....
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... &sk=t&sd=a" onclick="window.open(this.href);return false;
Se vähentää todella tehokkaasti veden hapettumista joten se on syytä saada pois.
Mitä enemmän saat kalvoa pois sitä hitaammin se ilmestyy uudelleen.
Sen saa pois siten että levittää akvaarion pinnalle vaikka sanomalehden tai keittiörullaa johon kalvo imeytyy.
Sanomalehti pitää olla "viikon vanhaa" ja tarkoitus ei ole että kalat ehtii lukemaan uutiset siitä

Eli vanha lehti siksi ettei siitä irtoa mustetta.
Sitten laitat pintaveden kiertämään kunnolla. Vähennät ruokintaa ja seuraat mistä ruuasta voi tulla kalvo pinnalle.
Apukeinoja:
- laitat vanhan suodattimen ruuttaamaan siten että koko akvaarion vesi alkaa liikkua
- lisää veden kierrätystehoa
- pyyhit puhtaaksi seuraavalla vedenvaihtokerralla myös lasien ja kehyksien pinnat
- ilmastus??
- ruokinnan kontrollointi.. yhtä ruokaa kerrallaan parin päivän ajan jos siitä löytyisi syyn kalvolle
Lisää....
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... &sk=t&sd=a" onclick="window.open(this.href);return false;
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Mulla meinas tohon 2m altaaseen kans tulla kalvoa, vaikka 3 suodatinta liikuttamassa pintavettä. Laitoin keskiosaan allasta kuplastimen, niin enää ei ole kalvoa tullut.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Tänään on veden vahitopäivä ja nyt pistin tuon toisen suodattimen täydelle teholle ja samalla ilmastamaan. Kalat ei tunnu kauheesti tykkäävän kun tuo puhaltaa täysillä, mutta kokeillaan. Nyt vesi liikkuu pinnassa ihan kunnolla.
Täytyy kokeilla tuota ruoka juttua. Sitä mä rupesin syyksi epäilemään itse.
Kiitos vastauksista kovasti!
Täytyy kokeilla tuota ruoka juttua. Sitä mä rupesin syyksi epäilemään itse.
Kiitos vastauksista kovasti!
240l Akvaario
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Sen kalvon vedenpinnalta saat pois myös siten että sammutat suodattimet ja esim juomalasilla tai litran kauhalla keräät kalvon pois valuttamalla vettä hitaasti astian reunan yli. Jos bakteeritasapaino ei ole kunnossa, kalvo tulee takaisin eli sen joutuu poistamaan todennäköisesti useamman kerran. Reilut vedenvaihdot auttaa myös.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
Mulla ohuen "rasvaisen kalvon" aiheuttaa verimadot, joita pallokalat syö. Vähenee tietysti vedenvaihdon yhteydessä.
Hurjaa virtausta en ole kalojen takia akvaan laittanut. En ole kyllä huomannut että se häiritsisi kaloja tai aiheuttaisi hajua. Vesiarvotkin ok.
Hurjaa virtausta en ole kalojen takia akvaan laittanut. En ole kyllä huomannut että se häiritsisi kaloja tai aiheuttaisi hajua. Vesiarvotkin ok.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Kalvo häiritsee kaasujen vaihtoa pinnassa, joten siksi syytä yrittää päästä eroon siitä.sundar kirjoitti:Mulla ohuen "rasvaisen kalvon" aiheuttaa verimadot, joita pallokalat syö. Vähenee tietysti vedenvaihdon yhteydessä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Yritän sanoa nyt lyhyesti ja ytimekkäästi:
Jos akvaariossa on rasva- tai bakteerikalvo pinnalla jatkuvasti niin silloin siinä on jotain pahasti pielessä!!
Kalvo haittaa enemmän tai vähemmän kaloja mutta ei akvaarion hoitajaa...
Ps. huuhtele/viruta ne verimadot huolellisesti haalealla n. 40-asteisella vedellä ennen kuin laita niitä akvaarioon. Äläkä laita matojen sulamisvettä pisaraakaan akvaarioon. Tuo 40-asteinen vesi liuottaa "rasvaa" sen verran että veden pinnalle ei sitä enää kerry liikaa ja akvaarion biologia pystyy sen syömään.
Oletko varma että ne verimadot on ihan kunnossa jos ne tekee kalvon pinnalle. Tiedätkö onko kylmäketju pysynyt kunnossa kotipakastimeen saakka? Verimadot "pilaantuu" todella nopeasti jos ne pääsee sulamaan välillä....
Jos akvaariossa on rasva- tai bakteerikalvo pinnalla jatkuvasti niin silloin siinä on jotain pahasti pielessä!!
Kalvo haittaa enemmän tai vähemmän kaloja mutta ei akvaarion hoitajaa...
Ps. huuhtele/viruta ne verimadot huolellisesti haalealla n. 40-asteisella vedellä ennen kuin laita niitä akvaarioon. Äläkä laita matojen sulamisvettä pisaraakaan akvaarioon. Tuo 40-asteinen vesi liuottaa "rasvaa" sen verran että veden pinnalle ei sitä enää kerry liikaa ja akvaarion biologia pystyy sen syömään.
Oletko varma että ne verimadot on ihan kunnossa jos ne tekee kalvon pinnalle. Tiedätkö onko kylmäketju pysynyt kunnossa kotipakastimeen saakka? Verimadot "pilaantuu" todella nopeasti jos ne pääsee sulamaan välillä....
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI