Imumonnin (partamonni) yllätyspoikanen

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sardiini_85
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Imumonnin (partamonni) yllätyspoikanen

Viesti Kirjoittaja sardiini_85 »

Siirsimme 12 päivää sitten Hra putkosen
Kuva
ja Ursulan
Kuva
toiseen altaaseen koska tyhjäsimme niiden edellisen kodin. Monnit ovat jotain luonnosta pyydettyjä partamonneja, mutta lajia ei ole pystytty määrittämään.

Kaksi päivää sitten uuden altaan lasissa oli pikkuinen ahkera levän putsaaja. :D
KuvaKuva
Vauva Putkonen on tasan 1,5cm pitkä. Kututapahtumasta minulla ei ole mitään tietoa, mutta luulisin, että poikanen on Hra Putkosen ja Ursulan. Toinen vaihtoehto olisi lattapartamonnit, mutta en usko, että se olisi niiden koska ne eivät ole vielä kunnolla kotiutuneita. Olen nähnyt vain yhden poikasen kerrallaan joten saattaa olla ettei niitä olekaan enempää.

Kuinka kauan yleensä kestää, että kutu kuoriutuu ja kuinka nopeasti ruskuaispussi häviää? Mietin vaan että onko pikkumonni syntynyt uudessa altaassa vai jo vanhassa ja onnekkaasti selviytynyt muutosta.
"Se on makuasia" Sanoi mäyrä, kun muniaan nuoli.
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Re: Imumonnin (partamonni) yllätyspoikanen.

Viesti Kirjoittaja Substral »

Oman tarkkailun mukaan kutu kuoriutuu noin viikossa. Ruskuaispussi kestää 2-3 päivää ja tuon kokoiseksi kasvaminen ja värin pintaan saaminen vie noin viikon. Itsellä on aika samankokoisia kavereita pikkualtaassa kasvamassa. Periaatteella yksi on näkyvissä ja 20 laivakoristeen hämärässä piilossa. Kannattaa kurkkia taskulampulla noita hämäriä paikkoja, sillä pikku-Putkosia voi olla siellä vielä 50 piilossa :)
Eiköhän tämä ollut tässä..
Uni97
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Uni97 »

Minun tarkkailujeni mukaan kutu kuoriutuu myös n. viikossa. Ruskuaispussista ei ole mitään tietoa mutta tuon kokoisiksi kasvavat tosiaan aika nopeasti. Siitä eteenpäin kasvaminen viekin sitten jo enemmän aikaa. Alkuun poikaset ovat tosi hyvin piilossa, mutta muutaman viikon ikäisinä alkavat jo näkyä. Minäkin olen tuota tarkulampulla kurkkimista "harrastanut" ja hyvin voi taskulampun avulla tosiaan seurata pikkumonnien kasvamista. :)
Karvaisia otuksia talo täynnä.
sardiini_85
Member
Member

Jos kuoriutuminen ja kasvaminen kestää noinkin kauan niin silloin monnien on ollut pakko kutea jo vanhassa altaassa. Siellä on luultavasti poikasia tullut syödyksikin kun ovat luolasta poistuneet. Nykyisessä altaassa ei ole pelkoa ruuaksi joutumisesta. Tällä yhdellä on käynyt tuuri kun selvisi muutosta, luultavasti matkusti synnyinluolassaan uuteen altaaseen.

Eilen kurkistelin kaikkiin luoliin ja koloihin taskulampun kanssa, mutta en löytänyt kuin tuon yhden poikasen. Tosin en minä tuotakaan ole löytänyt ellei se ole lasissa levää syömässä... Kerran jo kerkesin huolestua, että pikkuinen on menehtynyt kun se piilotteli jossain.

Täytyypä tarkkailla toistakin allastani jos sieltäkin löytyisi poikasia koska suurempi osa kannoista ja osa luolista meni toiseen altaaseen.
sardiini_85
Member
Member

Re: Imumonnin (partamonni) yllätyspoikanen

Tänään löysin kolme poikasta lisää. Eli niitä on varmasti 4 kpl:tta. :D Äsken lasissa puuhaillut monni oli 1,4cm pitkä, eli aavistuksen pienempi kuin edellinen mittaamani poikanen. Mielenkiinnolla odottelen näiden kasvua sillä minulla ei ole ennen mitkään imumonnit kuteneet.

Harmi kun näiden lajista ei ole varmuutta. Ostin ne mukamas konnapartamonneina, mutta kotona huomasin, että niitä ne ei varmasti ole. Komeita littanan mallisia monneja kuitenkin ja uroksella erityisen komea parta joka sojottaa suoraan eteenpäin toisin kuin täplä(/maatiais)partamonnilla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”