"Sisustusneuvoja" avoimen akvan sisälle ja ulkopuolelle

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sannakko
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

"Sisustusneuvoja" avoimen akvan sisälle ja ulkopuolelle

Viesti Kirjoittaja sannakko »

Heipparallaa,
200 litran akvaarion tuntuisi olevan nyt hyvässä tasapainossa, kasvit kasvavat hyvin ja kalat näyttäisivät viihtyvän. Olen yrittänyt löytää sopivia kasveja kasvamaan akvaariosta ulos tai akvan reunalle mutta esim. miekkakasvit eivät nouse minulla akvaariosta vaan taipuvat pinnan suuntaisesti veden alla.

Tammenlehväruoho on ainut kasveistani, joka pyrkii kasvamaan ylös vedestä ja se näyttääkin kivalta. Laitan tähän alapuolelle linkin kuviin akvaariosta. Toivoisin, että joku viherpeukalo kertoisi mitä itse tekisi tällaiselle purkille. Kultaköynnöstä kasvaa pari oksaa altaan reunasta ja pinnalla kelluu vesihyasintti.

Akvaario: 200 ltr, lev. 100, syvyys 50, korkeus 40, hiilidioksidilisäys on käytössä ja valoa antaa livalin 150w monimetalli. Olen lannoittanut silloin tällöin Profitolla ja pitäisi kai hankkia jotain kunnollista pohjalannoitettakin (vaikka nyt ovat ihan hyvin kasvaneet näillä). Pohja on hienoa hiekkapuhallus hiekkaa, pikkuisen on jotain partalevää ilmestynyt mutta se näyttäisi olevan vähenemään päin.

Tässä kuvaa: http://kuvablogi.com/nayta/1932083/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiitos, jos jaksat kommentoida jotakin!
Celea
Junior Member
Junior Member

Re: "Sisustusneuvoja" avoimen akvan sisälle ja ulkopuolelle

Viesti Kirjoittaja Celea »

Oih, hienon näköinen tuo sinun akvaariosi. *kade*
Itselläni esimerkiksi rusolehti ja intianvesitähdikki ovat kasvaneet pinnalle ja jatkaneet kasvuaan pinnan päällä. Myös konnanputki saattaa alkaa kiipeillä. Kelluskasveista kelluspapukaijalehti olisi hyvä lisä avonaiseen akvaarioon. Jos sillä on tilaa, se kasvaa melko korkealle pinnan yläpuolelle. Pistän vielä kuvan perään jossa näkyy noita edellä mainittuja kasveja.
Kuva
sannakko
Starting Member
Starting Member

Kiitos Celea - ja varsinkin kuvasta!
Miten en olekaan tuota kelluspapukaijalehteä bongannut surffaillessani. Sitä on saatava. Täytyy varmaan laittaa ostoilmoitus *vink* [;)]

Mikä on tuo ylhäällä oikealla nouseva pyöreälehtinen tumma kasvi? Tosi nätti!

Ja kiitos kehuista - itse en oikein sitä osaa nättinä vielä nähdä, kun olen visioinut sellaista vihreämpää ja rehevämpää yläosaa. Täytyisi ehkä viritellä myös jotain köynnöstukia. En vain ole keksinyt mitä laittaisin. En oikein ole innostunut mistään ristikoista, tulee puutarhajutut mieleen ja tämä on olohuoneessa.

Mikähän olisi paras konsti laittaa huonekasveja kasvamaan akvaariosta ulos? Siis miten ne kiinnittäisi akvan reunan sisäpuolelle?
Kultaköynnös mulla kelluu sellaisessa muovisessa ritiläpurkissa, jossa akvakasveja saa ostaa kaupasta. Pitäisi keksiä joku pysyvämpi ratkaisu, johon saisi erilaisia kasveja kiinni. Vinkkejä?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

http://sv.aqua-web.org/viherkasvit.html" onclick="window.open(this.href);return false;
sannakko
Starting Member
Starting Member

... Vesieläin, Vau mitkä sivut! 8O Tosta linkistä ei päässyt ns. etusivulle, mutta osasinpas sinnekin kuitenkin :D ja onpas todella mahtavat sivut. Palaan sinne illemmalla lukemaan tarkemmin.

Kiitos linkistä. Suodatinmatto viritys voisi toimia mulla. Hmm.. voisikohan sen silikoonata akvaarion reunaan..?
Vai onko ihan hullu ajatus? Kehys tulee reunan yli akvaarion puolelle pikkuisen, pyykkipoika ei riitä pitämään sitä paikoillaan.
Celea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Celea »

sannakko kirjoitti:Mikä on tuo ylhäällä oikealla nouseva pyöreälehtinen tumma kasvi? Tosi nätti!
Rusolehteähän se. On kyllä paremman näköinen pinnan päällä kuin alla, ainakin omasta mielestäni :D.
Carmila
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Carmila »

sannakko kirjoitti:Heipparallaa,
200 litran akvaarion tuntuisi olevan nyt hyvässä tasapainossa, kasvit kasvavat hyvin ja kalat näyttäisivät viihtyvän. Olen yrittänyt löytää sopivia kasveja kasvamaan akvaariosta ulos tai akvan reunalle mutta esim. miekkakasvit eivät nouse minulla akvaariosta vaan taipuvat pinnan suuntaisesti veden alla.
Kivan näköinen allas sinulla!
Olen ymmärtänyt, että sellaiset miekat, joilla on ennen lehteä varsi soveltuvat altaasta ulos kasvatettaviksi.
Yksi helppo uloskasvatettava akvaariokasvi on intianvesitähdikki. Se kasvaa pinnan ylle vaikka väkisin. Myös liuskavesitähdikillä on kokemusteni mukaan tämä sama ominaisuus. Kelluvista varrenpätkissä pintakasvipöpelikössä se salakavalasti alkaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”