![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Epäilyttävä taistelukalan sukupuoli
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Epäilyttävä taistelukalan sukupuoli
Hyvä tietää tämäkin asia. Ettei se ole aina niin selvää, että onko koiras vai naaras. Ison kupsapesän ko. kala oli kyllä tehnyt! ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Eviin ei paljon parane tuijottaa jos sukupuolta yrität selvittää jos siis ei ole tosi pitkät evät. Parempi katoa pään ja kylkien muotoa. Koiraalla on leveämpi suu ja pää on jämäkämpi. Kyljet eivät pullota. Naaraan mätipussi siis sijaitsee vatsan takana kyljessä ja siitä kohtaa naaraat siis ovat tietysti pulleampia kuin koiraat.

Vaaleilla taistoilla mäti näkyy kylljen läpi kellertävänä.

Tässä vielä vertailukohdaksi lyhyteväinen koiras. Huomaa kuinka kylki on kovera siitä kohtaa missä naaraalla olisi mätipussi.

Tässä vielä vertailukohdaksi lyhyteväinen koiras. Huomaa kuinka kylki on kovera siitä kohtaa missä naaraalla olisi mätipussi.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Toi vaalea taisto on aivan mieletön, Siis tuo alempi kuva. Eron kyllä huomaa. Taas olen viisaampi! 

Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
- Katalysaattori
- Viesti:
No niin, korjaan tilanteen. Nyt on Cumuluksen hanurista kuva ja todisteeksi vielä toinen otos missä käy taatusti ilmi kumpaa sukupuolta Cumulus edustaa.millia kirjoitti:Nuorilla koirailla näkyy joskus jotain mannaryynin tapaista. Se on kuitenkin aavistuksen läpikuultava ja harmahtava valkoinen. Nyt täytyy kyllä sanoa, että on nähty aikuinen koiras millä on "mannaryyni". Valitettavasti mulla ei ole siitä nyt sellaista kuvaa missä se pyllistäisi kameralle.
- Liitteet
-
- Cumuluksen haitari.jpg (45.62 KiB) Katsottu 7185 kertaa
-
- Cumulus ja Cirrus.jpg (35.52 KiB) Katsottu 7185 kertaa
No tässä nyt päivitettyä kuvaa Ikaroksesta, poikahan tuosta sitten kasvoi kuten Millia arvailikin. Nimetön (a.k.a Virpi) on pysynyt hyvin tyttömäisenä mannaryyneineen ja pulleine mahoineen.
Nyt vaan odotellaan tuleeko tuosta parista joskus jälkeläisiä.
Kiitos vielä avusta.
Nyt vaan odotellaan tuleeko tuosta parista joskus jälkeläisiä.
Kiitos vielä avusta.
-
- Starting Member
Mitäs mieltä olette tämän taiston sukupuolesta? Ostin muutama viikko sitten naaraana, mutta nyt on alkanut epäilyttämään...

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Koiraalta näyttäisi. Jämäkkä pää, pitkät vatsaevät ja litteä kylki.
-
- Starting Member
Kiitos millia! Näin minäkin hieman arvelin...
Tämä yksilö ostettiin viime viikolla naaraana puolisoksi kuplapesää väkäävälle koiraalle mutta eihän ne tule toimeen ollenkaan. Koiras kyllä kävi aluksi esiintymässä tälle ymmärtääkseni ystävyys mielessä mutta isompaa kiinnostusta ei saanut aikaan. Nyt sitten tämä piilottelee milloin missäkin ja koiras pykää kuplapesäänsä. Ruoka aikaan koiras hyökkäilee tämän kimppuun...
Tuleekohan tästä mitään muuta kuin riita ja pitäisiköhän tämä "naaras" siirtää pois? Vaikuuluuko tuollainen piilottelu ja takaa ajo asiaan? Mieleeni tuli myös epäilys siitä onko tämä naaras yleensäkään? Eläinkaupassa kun sanoivat, ettei voi sanoa varmaksi. Taistot kun ovat itselläni uusi harrastus niin en osaa itse oikein sanoa. Kuvittelen kyllä näkeväni tällä sen "mannaryynin"... Mitä olette mieltä?

Tuleekohan tästä mitään muuta kuin riita ja pitäisiköhän tämä "naaras" siirtää pois? Vaikuuluuko tuollainen piilottelu ja takaa ajo asiaan? Mieleeni tuli myös epäilys siitä onko tämä naaras yleensäkään? Eläinkaupassa kun sanoivat, ettei voi sanoa varmaksi. Taistot kun ovat itselläni uusi harrastus niin en osaa itse oikein sanoa. Kuvittelen kyllä näkeväni tällä sen "mannaryynin"... Mitä olette mieltä?

-
- Advanced Member
- Viesti:
Musta tuo näyttää naaraalta kropan mallin perusteella. Ja eihän se ole todellakaan epänormaalia ettei ukko -ja naarastaisto tule toimeen samassa akvaariossa, se on pikemminkin normaalia että tulee kärhämää. Harvemmin ainakaan kokeneemmat taistoharrastajat edes pitävät molempia sukupuolia vakituisesti yhdessä.
Akvarismia 1992-2014
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Tuo on just sopivan värinen taisto että mädin näkee nahan läpi. Koska mätiä ei näy, niin ei sitä silloin ole ja jos ei ole mätiä, niin ei ole täti vaan setä.
millia kirjoitti:
Kiitos vastauksista vaikka ei niiden perusteella ratkaisua sukupuoleen tullutkaan... 
Ihan kutumielessä ovat toistaiseksi samassa altaassa ja heille on kyllä molemmille paikka (herralle yksiössä ja rouvalle seura-altaassa) jos niin sattuisi käymään, että jälkikasvua tulisi. Ei siis ole tarkoitus pitää samassa altaassa vakituisesti yhdessä (vaikka ensimmäiset taistoni ovatkin). Olen tietysti ottanyt selvää mitä taistot vaatii ennen kuin olen niitä hankkinut mutta joitain asioita ei kai voi oppia näkemään ja tulkitsemaan kuin kokemuksella. Sitä kun ei saa kaupasta tai ihan vaan lukemalla. Kokeneempien harrastajien apu on noissa kokemusta vaativissa kysymyksissä kultaakin kalliimpaa.
Toki tiedän, että taistelukalat nahistelee jopa aika rajusti aika ajoin. Ihmettelin lähinnä sitä, että onko tuollainen alistuva nurkissa luuhaaminen mitenkään hyvä kutupuuhia silmällä pitäen vai tulisiko noin pelokas puoliso siirtää pois heti? Amatöörimäistä tässä tietysti on se, että en ole aivan varma onko tuo vaalea naaras. Tutkailin asiaa uudelleen ja itse olen kääntymässä kuitenkin naaraan puoleen...
Koitetaas itse asian (sukupuolen tunnistamisen) kannalta paremmalla kuvalla...

Mä näen tässä sekä sen "mannaryynin" että mädin mutta en oikein aloittelijana usko näkemääni kun ei oikein tarkkaan tiedä mitä ja miten selvästi pitäis näkyä...![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)

Ihan kutumielessä ovat toistaiseksi samassa altaassa ja heille on kyllä molemmille paikka (herralle yksiössä ja rouvalle seura-altaassa) jos niin sattuisi käymään, että jälkikasvua tulisi. Ei siis ole tarkoitus pitää samassa altaassa vakituisesti yhdessä (vaikka ensimmäiset taistoni ovatkin). Olen tietysti ottanyt selvää mitä taistot vaatii ennen kuin olen niitä hankkinut mutta joitain asioita ei kai voi oppia näkemään ja tulkitsemaan kuin kokemuksella. Sitä kun ei saa kaupasta tai ihan vaan lukemalla. Kokeneempien harrastajien apu on noissa kokemusta vaativissa kysymyksissä kultaakin kalliimpaa.

Toki tiedän, että taistelukalat nahistelee jopa aika rajusti aika ajoin. Ihmettelin lähinnä sitä, että onko tuollainen alistuva nurkissa luuhaaminen mitenkään hyvä kutupuuhia silmällä pitäen vai tulisiko noin pelokas puoliso siirtää pois heti? Amatöörimäistä tässä tietysti on se, että en ole aivan varma onko tuo vaalea naaras. Tutkailin asiaa uudelleen ja itse olen kääntymässä kuitenkin naaraan puoleen...
Koitetaas itse asian (sukupuolen tunnistamisen) kannalta paremmalla kuvalla...

Mä näen tässä sekä sen "mannaryynin" että mädin mutta en oikein aloittelijana usko näkemääni kun ei oikein tarkkaan tiedä mitä ja miten selvästi pitäis näkyä...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Ei ole hyvä ja pitäisi siirtää heti pois. Kyllä naaraan pitää pikkuisen irvistellä takaisin ja käydä välillä näyttäytymässä jos vaikuttaa siltä että koiras on unohtanut sen.Siru kirjoitti:onko tuollainen alistuva nurkissa luuhaaminen mitenkään hyvä kutupuuhia silmällä pitäen vai tulisiko noin pelokas puoliso siirtää pois heti?
Mä näen tässä sekä sen "mannaryynin" että mädin
Mä näen nyt kanssa mädin ja mannaryynin. On se tyttö, nimenomaan tyttö eikä aikuinen naaras. Ei tuota vielä kutujutut taida kiinnostaa, joten ota se kasvamaan ja kehittymään omaan rauhaansa. Hyvällä hoidolla se on noin kuukauden kuluttua valmis aikuisten hommiin.
Kiitos millia. 
Tätä vähän itsekin mietin mutta en ollut ollenkaan varma. Neiti lähtee kasvamaan!

Tätä vähän itsekin mietin mutta en ollut ollenkaan varma. Neiti lähtee kasvamaan!
-
- Advanced Member
- Viesti:
Kumpihan tää mahtaapi olla? Ikää fisulla on n. 4,5 kk.

Luonteeltaan on vielä hieman nössykkä, jotenkuten sen saa pikkuisen pullistelemaan peilille, mutta kyllähän naaraatkin voi olla paljon aggressiivisempia joskus kuin koiraat. Tää kala ois menossa myyntiin, mut ku pitäis tietää onko myymässä tätiä vai setää

Luonteeltaan on vielä hieman nössykkä, jotenkuten sen saa pikkuisen pullistelemaan peilille, mutta kyllähän naaraatkin voi olla paljon aggressiivisempia joskus kuin koiraat. Tää kala ois menossa myyntiin, mut ku pitäis tietää onko myymässä tätiä vai setää

Akvarismia 1992-2014
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Kyllä sä varmaan olet setää myymässä vaikka kovasti tyttömäinen se on vielä, mutta niin oli meidän Star myös ihan "neiti" silloin kun se tuli meille.
- Liitteet
-
- Star oli ihan "neiti" kun se saapui meille
- star01.jpg (13.47 KiB) Katsottu 6042 kertaa
-
- Star kasvaa
- star02.jpg (22.78 KiB) Katsottu 6042 kertaa
-
- Star aikuisena
- star03.jpg (21.64 KiB) Katsottu 6042 kertaa
-
- Junior Member
Kysäisen täällä kun jäi vähän epäilyttämään. Mulle tuli 3 taistonaarasta, kaks sinistä ja kokopunainen. Sinisille tuli selkeät paniikkiraidat muuton yhteydessä, mutta punaiselle ei. Onko mahdollista että tuo "Lady in Red" onkin uros, koska ei reagoinut muuttoon niin voimakkaasti kun nuo kaksi muuta? Ens viikolla ois tulossa takuuvarma uros, joten tohinko sen ottaa vai joudunko hetinmiten eristys/kalanvaihtopuuhiin? Liike lupas ottaa takas tuon punaisen ja vaihtaa naaraaseen, mikäli onkin uros. Mutta kuinka nopee pitää olla eristämisen kanssa ettei tuu ruumiita?
Koitan napata niistä kuvia, mutta meidän kamera on niin onnettoman huono, etten lupaa mitään huippuotoksia.
Koitan napata niistä kuvia, mutta meidän kamera on niin onnettoman huono, etten lupaa mitään huippuotoksia.
Uiskentelee käsipohjaa opetellen asioita.
130l: ekat asukkaat muuttaneet, 65l: tyhjänä
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Kauhuraitoihin ei vaikuta sukupuoli, ainoastaan kalan luonne ja tässä tapauksessa myös se miten on pakattu ja pussia käsitelty.
Se kuinka nopeasti 2 koirasta tappaa toisensa kun ne laittaa samaan akvaarioon riippuu myös kalojen luonteesta. Nuoria ja/tai masentuneita taistokoiraita voi pitää monta samassa akvassa (kuten olette kaikki varmasti huomanneet kauppojen altaissa missä myydään taistelukala"naaraita") ilman että tulee vahinkoa. Jos tyypit sopii nokkimisjärjestyksen ja kaikki ovat siihen tyytyväisiä, voi montaa koirasta pitää samassa akvassa vaikka siihen asti kunnes kuolevat vanhuuteen. Sitten taas jos ei ole nokkimisjärjestys selvillä tai siihen halutaan muutos, niin voipi olla että ihan parissa minuutissa on toinen laitettu kuoppauskuntoon.
Se kuinka nopeasti 2 koirasta tappaa toisensa kun ne laittaa samaan akvaarioon riippuu myös kalojen luonteesta. Nuoria ja/tai masentuneita taistokoiraita voi pitää monta samassa akvassa (kuten olette kaikki varmasti huomanneet kauppojen altaissa missä myydään taistelukala"naaraita") ilman että tulee vahinkoa. Jos tyypit sopii nokkimisjärjestyksen ja kaikki ovat siihen tyytyväisiä, voi montaa koirasta pitää samassa akvassa vaikka siihen asti kunnes kuolevat vanhuuteen. Sitten taas jos ei ole nokkimisjärjestys selvillä tai siihen halutaan muutos, niin voipi olla että ihan parissa minuutissa on toinen laitettu kuoppauskuntoon.
Tindra: myy tuo kaunokainen mulle
, sukupuoli on ihan yksi ja sama kun huushollissa olevien taistojen lukumäärä on tällä hetkellä pyöreä nolla 

-
- Junior Member
Ne kaikki oli samassa pussissa, joten sinänsä eroja ei pitäis olla. Lienee sitten nuo luonne-erot mitkä tekevät erot kauhuraitojen ilmestymiseen.millia kirjoitti:Kauhuraitoihin ei vaikuta sukupuoli, ainoastaan kalan luonne ja tässä tapauksessa myös se miten on pakattu ja pussia käsitelty.
Uiskentelee käsipohjaa opetellen asioita.
Onko tämä tyttö vai poika?

-
- Katalysaattori
- Viesti:
Poika. Kauniin värinen (MG tai suklaa), mutta epämuodostunut. Uskoisin, että ei ole kuitenkaan periytyvästä ominaisuudesta kyse vaan ankeista oloista kasvuvaiheessa.
Kiitos. Arvelinkin sen olevan poika.
Tarkoitatko tuolla epämuodostuneella tuota "kyhmyä" pään yläpuolella? Onko han tuosta jotain haittaa kalalle?
Tarkoitatko tuolla epämuodostuneella tuota "kyhmyä" pään yläpuolella? Onko han tuosta jotain haittaa kalalle?
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Epämuodostuma on juu tuossa niskassa. Niska on mutkalla ja lyhyempi kuin normaalisti. Pyrstönvarsi näyttää myös himpun omituiselta.
Ei ole haittaa jos se vaan pääsee uimaan kunnolla siinä akvaariossa ja seurassa missä se nyt on.
Ei ole haittaa jos se vaan pääsee uimaan kunnolla siinä akvaariossa ja seurassa missä se nyt on.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Tuolla fisulla on kyllä muuten nyt näkyvissä mun mielestä selkeä mannaryyni, että taitaa sen puolesta sittenkin olla täti, muuten kyllä itsekin veikkaisin sedäksi.millia kirjoitti:Kyllä sä varmaan olet setää myymässä vaikka kovasti tyttömäinen se on vielä, mutta niin oli meidän Star myös ihan "neiti" silloin kun se tuli meille.
Akvarismia 1992-2014