Noloja kysymyksiä lämmityskaapelin asentamisesta

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
MinnaMaria
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Noloja kysymyksiä lämmityskaapelin asentamisesta

Viesti Kirjoittaja MinnaMaria »

Moi!

Olisi nyt niin tyhmä kysymys, että oon koko illan miettinyt kehtaanko edes kysyä...[:I]

Mutta olisi akvaarion pystyttämisestä kyse. Ostin Hobby Aqua-Thermo -lämmityskaapelin laitettavaksi pohjalla, ja kun ostin kaikkea muutakin, en sitten älynnyt kysyä kaikkea mahdollista. Mutta olen nyt sitä asetellut akvaarion pohjalle, ja huomasin, että johdossa noin 1,5 metrin päässä pistokkeesta on musta täplä. Oletan tämän tarkoittavan, että tältä 1,5 m:n matkalta johto ei lämpene, vaikka tätäkään ei surkean puutteellisissa englanninkielisissä ohjeissa mainitakaan. Tyhmä kysymykseni siis on, että pitääkö johdon lämpiävän osan olla kokonaan pohjanhiekan alla, jolloin siis vain "kylmä" osa kulkee akvaarion vapaassa vesitilassa reunan yli? Vai olenko tulkinnut ko. täplän kokonaan väärin, jos se onkin vaan joku tuotannossa tapahtunut värivirhe?

Lisäksi kiinnostaisi, pitäisikö kaapelia jotenkin testata kuivana, koska olisi vähän karua, jos olisi heittänyt kaikki sisustukset päälle ja sitten huomaisi, että ei mokoma letku toimikaan?

Olen yrittänyt googlata kaikilla mahdollisilla keksimilläni hakusanoilla, mutta mistään en ole löytänyt ohjeita. Ei kait sitten kukaan ole yhtä nolon avuton kuin minä... :? Olisin kiitollinen jos joku auttaisi minut tämän pienen mutta ylitsepääsemättömän ongelman yli!
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Re: Noloja kysymyksiä lämmityskaapelin asentamisesta

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Kokeile ihmeessä toimiiko kaapeli, ennen kuin laitat sen hiekan alle. Samalla näet miltä osuudelta kaapeli lämpenee.
MinnaMaria
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MinnaMaria »

No niin, kyllähän se oli se epäilemäni pätkä, mikä ei kuumentunut. Ilmeisesti tämä on ihan basic-juttu, mikä pitäsi vaan tietää ja mistä ei viitsitä edes ohjeita kirjottaa, joten mulla on selvästi joku aukko sivistyksessäni. Mutta sen sanon, että oli siinä sommittelemista (varsinkin näin kuumehoureisena), että sain koko kuumenevan johdonpätkän nätisti kiemurtelemaan pohjaa pitkin ilman että mitään menee päällekkäin! Kului aikaa ja yskänlääkettä, mutta siellä se nyt on, kunhan vaan ne pirun imukupit pysyisi kiinni...

t. (sika?)flunssainen MinnaMaria
Genuinex
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Genuinex »

Mielestäni on erittäin järkevää kysyä jos kyse on sähkölaitteesta joka sijoitetaan veteen johon mahdollisesti työnnät jossakin vaiheessa kätesi. Niinhän se menee, että kysyvä on tyhmä hetken, mutta se joka ei kysy on tyhmä lopun elämäänsä :mrgreen:

P.s Toivottavasti ei ole iskenyt sikamainen flunssa
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Kyllä mulle neuvottiin liikkeessä kysymättäkin, että se musta täplä on upotusmerkki, eli siihen asti pitäisi olla upotettuna. Mullakaan ei millään meinannut imukupit pysyä kiinni pohjalasissa joten laitoin kaapelin ilman imukuppeja silleen käärmemäisesti kiertämään altaan pohjaa, ja hyvin on paikoillaan pysynyt.
Akvarismia 1992-2014
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”