Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Hakusessa olisi ilmapumppukäyttöisten laatikkosuodattimien tilalle pienet sisäsuodattimet n. 40-litraiseen ja 54-litraiseen taistoaltaaseen. Molemmissa altaissa majailee nyt lyhyteväiset taistoukkelit, mutta tulevaisuudessa niissä saattaa asustella pitkäeväiset fisut, joten suodattimien virtaus pitäisi olla aika "helläksi" säädettävissä. Sellaisia max. 200 l/h tehoisia mielellään mahd. pienikokoisia suodattimia olisi siis hakusessa.

Mites ois Fluval 1+? Voiko sen puhallustehoa säätää hyvin? Tai Eheim Pick-Up 2006... tosin luin akvaarioon.fi:n sivuilta, että näissä on metalliset akselit, ja suosittelivat keraamisen akselin hommaamista, on kuulemma mm. hiljaisempi kuin metallisella akselilla. Onko nämä Pick-Upit sitten jotenkin kovaäänisiä metallisella akselilla?

Aquaball 2206:n olen omistanut aiemmin, ja sen merkkistä en kyllä hommaa toiste, ainakin mulle sattunut yksilö oli aivan hanurista :x Elite Stingray 5 mulla onkin nyt käytössä, ihan ok muuten, mutta välillä virtaus alkaa hiipua ilman että patruunat ovat edes likaisia, eikä tämän suodattimen virtaustehoa voi säätää, ainoastaan virtaussuuntaa voi kääntää.

Hyviä vinkkejä? :)
Akvarismia 1992-2014
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Crystalin 1, sopisi hyvin, virtaus hyvin säädettävissä sekä suunnattavissa, kätevä ja tukeva teline josta suodattimen voi vain nostaa huollon ajaksi pois. Pumppaa 450 l / h.
Unifilter 360 sopisi myös, virtaus myöskin hyvin säädettävissä ja suunnattavissa, hyvä teline, pumppaa 360 l / h.
Näistä kahdesta Unifilter on kompaktimpi ja sopisi paremmin pieniin altaisiin, suosittelen!

Fluvaleita ei kannata ostaa. Tukkeutuvat hävyttömän nopeasti ja virtaus hyytyy nollaan heti. Pick-upit ovat hyviä, tosin varsin hyviä piikkisilmä- ja tetraloukkuja johtourallaan. Mistäs lähin näissä on metalliset akselit olleet? :O
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla taasen ihan päinvastaiset kokemukset Fluvalista ja Pick-Upista toisiinsa verraten, tosin suodattimia vain muutamia ollut käytössä, ettei mitään kymmeniä. Siis Fluvalit vaikuttaa paremmilta ja virtaus on säädettävä ja käännettävä. Pick-uppien virtaus luvattuun nähden vanhalla heikko, eikä niiden huolto ny mun mielestä mitään helppoa ole (?). Makuasia ehkä, mutta mun mielestä ei ole helppo eikä mukavaa temppuilla suodattimen kanssa vedessä, akvassa sisällä, puhdistuksen jälkeen koittaa asettaa patruuna lokeroa ja kantta paikoilleen. Fluvalit kokonaan kädessä on sekunnissa avattu ja koottu... äskettäin juurikin kypsyin totaalisesti Pick-upin kasaamiseen ja laitoin Fluvalin takas. Eheimin laadusta olen muuten tykännyt, mutta koskee ulkopönttöjä sekä nuo Powerlinet on hyviä. Aquaballia en taida edes kokeilla, mitä olen saanut siitä käsitystä.

Ja tuo tukkoon meneminen, hmm, nii-i. Mun mielestä suodattimen tehtävä on kerätä lietettä ja roskia: kun se menee tukkoon, on se tehtävänsä täyttänyt... mielelläni niitä patruunoita sitten huuhtelen, mulla on kestoa eli virtausta riittänyt hyvin n. kuukauden päivät kaikissa Fluvaleissa.

Muista merkeistä ei juuri kokemusta, yksi Tetratec on ja siinäkin säädettävä ja käännettävä virtaus, eikä siinä ole mitään moittimista ollut.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
sinna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 29
Liittynyt: 20:30, 22.10.2006
Paikkakunta: HML

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja sinna »

Tindra kirjoitti:Onko nämä Pick-Upit sitten jotenkin kovaäänisiä metallisella akselilla?
Eivät mun mielestä ainakaan ole kovaäänisiä. Mulla on kaksi akvaariota, toisessa Pick-Up, toisessa Aquaball ja molemmat on ollut tosi hiljaisia (molemmat akvaariot makuuhuoneessa). En kyllätiedä, onko mun Pick-Upissa metallinen vai keraaminen akseli...
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

EIkös PickUpeissa ole joku akseli siellä alhaalla? Keraamiselta se mun silmään on näyttänyt. *tekniikan ihmelapsi* ;)

Mun mielestä PickUpit on helppoja hoitaa, äärettömän helppo se systeemi et nostaa vaan sen patruunapesän ylös ja siinä se. Ei mulla ole ainakaan ollut ongelmia sen yhteen sovittamisen kanssa, helposti sujahtaa paikoilleen. Ärsyttävintä noissa kaikissa imukuppimalleissa on se, kun imukupit ajan mittaan kovettuu ja suodatin alkaa hiljaa hivuttaa itseään kohti pohjaa. Mun mielestä PickUp on hiljainen, ainakin verrattuna tuohon toisiksi pienimpään Aquaballiin joka pörisee ja rutisee tuolla sairasaltaassa kerrien (ja miehen) ilona. :|
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja bj »

Keraaminen se akselin munkin mielestä on. Noinhan nuo onkin makuasioita, että kuka tykkää mistäkin. Mä halusin just Eheimin laatuun luottaen koittaa noita Pick-Uppeja ja kaksittain niitä hankin ja en tykännyt... ja Fluvalissa ei tarvitse irroittaa imukuppeja, suodatin roikkuu telineessä joka jää siis seinään kiinni puhdistuksessa ja johon se sujautetaan takaisin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Muffe kirjoitti:Mistäs lähin näissä on metalliset akselit olleet? :O
Ostin marraskuussa 2007 Aquaball:n, ja kun olin kahden vaiheilla, myyjä alkoi esitellä laitetta tarkemmin, ja ääneen ihmetteli, kun oli metallinen akseli. Ehkä tuossa Pick-Up:ssakin muuttunut samoihin aikoihin? Tämä Aquaball on kyllä tosi hiljainen, paitsi joskus puhdistuksen jälkeen hetken pörisee, lienee häiritsemisestä suuttunut.
bj kirjoitti:ja Fluvalissa ei tarvitse irroittaa imukuppeja, suodatin roikkuu telineessä joka jää siis seinään kiinni puhdistuksessa ja johon se sujautetaan takaisin.
Kätevä...
bj kirjoitti:Ja tuo tukkoon meneminen, hmm, nii-i. Mun mielestä suodattimen tehtävä on kerätä lietettä ja roskia: kun se menee tukkoon, on se tehtävänsä täyttänyt... mielelläni niitä patruunoita sitten huuhtelen, mulla on kestoa eli virtausta riittänyt hyvin n. kuukauden päivät kaikissa Fluvaleissa.
...ja hoitaa hommansa. Pienemmistä en tiedä, mutta 4+ ainakin toista kuukautta jaksaa toimia ilman merkkejä tukkeutumisesta.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
Niina80
Junior Member
Junior Member
Viestit: 123
Liittynyt: 09:21, 12.06.2007
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja Niina80 »

Kyllä minäkin noille Fluvaleille ääneni antaisin. Minulla on pienissä altaissa ollut mm. tuo 1+ ja hyvin ja hiljaisesti toimi. Virtausta ei muistaakseni voi säätää, mutta se on niin pieni, ettei taistojakaan haittaa.
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja R_R »

"Keraaminen se akselin munkin mielestä on. Noinhan nuo onkin makuasioita, että kuka tykkää mistäkin". lainaus bj

Makeanveden akvaariossa keraaminen on parempi, mutta meriakvaariossa on syytä käyttää metallista.
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2027
Liittynyt: 16:20, 06.04.2009
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

R_R kirjoitti:mutta meriakvaariossa on syytä käyttää metallista.
Miksi? Meiltä ei merivettä löydy, mutta olen ollut käsityksessä, että sinne ei nimenomaan saa laittaa metallista.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja R_R »

Metallinen akseli on tietääkseni ruostumatonta terästä.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1299
Liittynyt: 18:04, 15.05.2005
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Tampere

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Metallinen akseli on ruostumatonta, mutta ei silti kestä jatkuvaa rasitusta merivedessä pitkään. Keraaminen akseli taas kestää merivedessä teoriassa ikuisesti.

Kun Pick-Uppien tuotanto aloitettiin tauon jälkeen uudestaan, akseli oli vaihtunut metalliseksi. Aluksihan pick-uppeja sai vain MP:n joidenkin pienempien pakettien mukana. Virallisena syynä oli tuolloin huollon helpottaminen, koska metallinen akseli ei aloittelijan kädessä katkea, kuten keraaminen taas voi tehdä. Oikea syy on todennäköisesti halvemmat tuotantokustannukset. Keraamisia akseleita saa pick-uppeihin kyllä edelleen varaosina. Aquaballojen akselit ovat olleet ja tietääkseni ovat edelleenkin aina keraamisia.

Ja jottei menisi ihan ohi aiheen, pieneen altaaseen sopisi hyvin Seran F-400. Koteloimaton suodatin, jonka virtausta pystyy säätämään 100-400l/h. Suodatuspatruunankin pystyy muuttamaan pienemmäksi, jolloin laite vie vähemmän tilaa altaasta. Itsellä on vanhemman mallisarjan suodattimia käytössä, hyvin toimivat ja todella monikäyttöisiä.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Fluvalin telineet ovat kyllä yksiä maanvaivoja. Jos teline on vähänkään tiukemmin jämähtänyt lasiin kiinni ja sitä pitäisi saada säädettyä korkeussuunnassa niin imukupit irtoavat lähes poikkeuksetta.. Itselläni Fluval 4+:n virtaus hyytyy nolliin parissa viikossa eikä suodatin ole edes patruunoista likainen! Sen sijaan vanha Fluval 4 jaksaa porskuttaa parikin kuukautta ilman puhdistusta.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2426
Liittynyt: 06:44, 27.12.2006
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Paikkakunta: Turku

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja bj »

Oliskohan siinä joku oikein vika, jos tuolleen hyytyy? Mulla on noita usempiakin, joka kokoa löytyy, sekä plussaa että vanhempaa on ainakin 1, nämä on toimineet moitteetta. Liu'uttamalla nuo on liikkuneetkin. Ihan erinmoisia kokemuksia meillä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Taistoaltaiden ykkössuodatinvalinta on ylilaita. Virtausta se ei aiheuta juuri nimeksikään, vaikka tehoa olisikin. Koko vehjettä ei tarvitse irroittaa altaasta "koskaan", ja massat saa napattua huuhteluun käsiään kastelematta. Myöskään uimatilaa se ei syö, mitä nyt yhden putken verran. Omani tilasin 54 l huntupyrstön altaaseen Coral Reef Finlandilta.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1482
Liittynyt: 19:04, 03.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Minkäs kokoinen tuo Sera F-400 on korkeudeltaan ja kuinka lyhyeksi sen patruunan voi maksimissaan leikata? (Molempiin altaisiin joku 20 cm korkea suodatin olis suunnilleen maksimi.)Tuokin kyllä tuli mieleen yhtenä vaihtoehtona, enpä vaan tiennyt, että patruunaa voi leikata pienemmäksi.

Myös Hailean HL-BT200 on mietinnässä, tuossahan on se nivelillä kääntyvä pitkä suihkuputki, joten jos virtaus olisi sellaisenaan liian kova, niin ainakin suihkuputken päälle voisi askarrella suodatinmattolevyn palasta "kotelon" pehmentämään virtausta. Nyt alan olla näiden kanssa hieman kahden vaiheilla... Seran suodatin olisi tosin varmaan kaikista luonnollisimman näköinen suodatin kun siinä on vain vähän muoviosia ja nekin vihreitä/mustia.
Akvarismia 1992-2014
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1299
Liittynyt: 18:04, 15.05.2005
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Tampere

Re: Pienitehoisia sisäsuodattimia?

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Patruunaa voi leikata muistaakseni pari sentiä lyhemmäksi, ja enemmänkin, jos tukkii vahtomuovilla keskireiän ja lyhentää keskellä olevaa muoviputkea. Yksi vaihtoehto on korvata paketissa tuleva patruuna suodatinmatosta leikatulla. Se ei mene tukkoonkaan niin nopeasti, kuin alkuperäinen. Seran ulostuloon saa liitettyä helposti letkun pätkän, ja siihen vaikka suihkuputken.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”