Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Savusiimaevän eviin ja iholle on ilmestynyt jo jonkun aikaa sitten vaaleita läiskiä. Onko kysessä sieni vai jokin bakteeri? Altaan lämpötila on ollut 28C, vesi pehmeää ja pH hieman seiskan alla. Vedenvaihdot on tehty kerran/kaks viikossa ja suodattimena Proffa2 pönttö. Kaveri asustaa ns. siimahäntäallasta ja haluaisin ottaa sieltä kaloja muihin altaisiin mutta en tiedä onko se viisasta. Näitä kaloja on kaksi ja oireita on ollut vain toisella noin puolen vuoden ajan. Muillakaan lajeilla ei ole oireita, eli kovin tarttuvasta oireesta ei siis ole kyse. Käytös kalalla on ihan normaalia eikä se hankaile itseään.
Ihan summassa en halua alkaa lääkitsemään ja mahdollista on ottaa sairastunut kala tehohoitoon omaan altaaseen ja lääkitä loppu allas tarvittaessa kevyemmin.
Mulla on kahdella lasimonnilla ihan samaa, toisella pyrstössä ja toisella viiksessä (joka on katkennut tuosta "homekohdasta"). On ollut ainakin sen puoli vuotta, en ole myöskään uskaltanut lääkitä kun en taudille ole saanut nimeä. Ei ole tarttunut muihin kaloihin, eikä myöskään loppuihin lasimonneihin. Olisin myös kovasti kiinnostunut taudin tunnistuksesta.
Kyllähän tuo hieman näyttäisi tuolta bakteerisamennukselta. Huomenna olisi mikroskooppi mahdollisesti käytettävissä joten jotain voisi selvitä kun otan palan tuota limaa mukaan. Palaan asiaan.
Tuosta taudista mikä tuolla savusiimaevällä niin olen kyllä nähnyt joko jossain lehdessä tai jollain pleco foorumilla ja siinä sitä kuvattiin waisting sairautena (plekojen ruttona)eli tuo bakteeri hiljalleen kuivuttaa tuon savusiimaevän jos on päässyt tarpeeksi pureutumaan kalaan. Suosittelen mahdollisimman nopeaa toimintaa parannuksen osalta.
Tänään tuli mikroskopikoitua näytteitä monnin evistä ja mitään elävää, liikkuvaa elävää ei havaittu. Ensimmäisenä aloitetaan testihoito suolalla omassa kipossaan ja katsellaan taas muutaman päivän päästä.
Tuo näyttää mun silmiin kalan itse erittämältä limalta, joka on alkanut lisääntymään jonkin ihoärsykkeen vuoksi; loiset/bakteeri. Eli välttämättä itse limassa ei ole mitään elävää näkyvissä vaan ne on siellä kalan ihossa kiinni. Meillä on joskus monnisilla ollut tuollainen pallukka jossain evässä kiinni ja itsestään ne ovat aina hävinneet. Kalat on ihan virkeitä koko ajan ja syövät normaalisti, joten en ole tehnyt muuta kuin korkeintaan vettä vaihtanut tiuhempaan.
En sinuna kuitenkaan siirtämään kaloja lähtisi ainakaan taudin oireillessa ja ilman karanteenia.
Kyseinen kala oli tuhdissa suolakylvyssä nelisen päivää eikä muutoksia tilassa näkynyt. Eikä näy vieläkään, samanlaiset pahkurat on edelleen. Jos monni vielä joulun jälkeen näyttää tuolta pitänee keksiä jotain, tuskin mitään kiireellistä vaatii kun on jo kuukausia pysynyt tuossa kunnossa vaikka melko herkkä kala muuten on kyseessä.
Savusiimaeviä on muuten pian saatavilla Treelta kunhan uuden kaupan ovet aukeavat.