Mietiskelen sopivaa kirjoahventa tulevaan akvaarioni. Akvaario tulee olemaan 300-litrainen seura-akvaario, jossa pehmeä, suhteellisen lämmin vesi, paljon kasveja ja piiloja. Muut kalat ovat rauhallisia mutta eivät aivan pieniä (kiilakylki taitaa olla näillä näkymin pienin). Haluaisin viljellä tulevaa lajia, joten lajin tulisi olla suhteellisen helppo lisäännytettävä. Minulle olisi myös tärkeää että lajille olisi jonkinlaista kiinnostusta, sillä eihän ole mitään mieltä kasvattaa poikasia joita kukaan ei halua?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Luonnollisesti laji ei saisi olla mikään raivohullu joka mussuttaa kasvit ja myllää pohjan. Akvaariossa ei kuitenkaan tule olemaan juurikaan muita pohjakaloja, joten aika paljon tilaa niille jäisi.
Joitain ideoita:
Pikkulehtikala (luulisi olevan kysytty laji?)
Perhoskirjoahven (kaupoissa saatavat tuontiyksilöt ovat usein aika huonovointisen oloisia)
Avainkirjoahven (en tiedä onko niinkään suosittu, mutta itse tykkään lajista kovasti)
Lippukirjoahven (olen harvoin nähnyt myynnissä olevan, ja vaikuttaa todella hienolta lajilta)
Jokin harvinaisempikin laji olisi mahdollinen, nykyisinhän kaloja on varsin helppo tilata netistä, täällä nyt kaupoista ei saa kuin ehkä lehtikaloja...