Kudun laukaiseminen

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Teemu Salonen

Kudun laukaiseminen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Moikka!

Olisi kiva tietää, mitä menetelmiä käytetään kudun laukaisemiseen. Ja tuottaako varsinainen kutu toivottua tulosta.

Itse olen huomannut, että kun vedenvaihdossa altaan täyttää reippaasti viileämmällä vedellä, kuin normaalisti, alkaa kutu 24h:n sisällä kummallakin sinileuka-ahvenparilla. Tosin kudut eivät ole onnistuneet, lieneekö syynä se että kalat ovat vielä nuoria vai mikä. Olen kokeillut myös hieman lämpimämmällä vedellä, mutta siitä saatu tulos on hikoilevat kalat pohjalla:)
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kudun laukaiseminen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Vedenvaihto, oikeat vesiarvot, monipuolinen ruokinta ja sukukypsät aikuiset on homman ydin. Siitä sitten on hyvä lähteä kikkailemaan mm. vaihtoveden määrällä, lämpötilalla tai vesiarvoilla, jos on tarvis. Meillä on plekot ja siimahännät kuteneet menestyksekkäästi, kun nämä kaikki on kondiksessa, samoin useampaa lajia ahvenia on tullut viljeltyä.

Ilman aikuisia yksilöitä kutu ei siis oikein onnistu, vaikka kaikkensa yrittäis ja olosuhteet olis optimaaliset. Tykkään hankkia pikkuparven(4-6) kudetettavia kaloja ja antaa niiden valita itse partnerinsa, ellei saa mistään valmista kutuparia. Ruokinta mahdollisimman monipuolinen ja eläviä ötyköitäkin, jos jostain saa, pakasteet on mainioita, vaikka parikin-kolme kertaa päivässä, niin kalaset saavat tarpeeksi energiaa muodostaa kutua ja maitia/poikasia. Sitten vaan runsaat vedenvaihdot kun ruokintakin on runsasta, niin ihme ettei jotain tulosta ala syntymään. Toki kalat tarvitsevat niille tyypilliset kutualustat, mm. plekot sopivan luolan ja ahvenet tasaisen alustan.. :)
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Aikanaan kultakalat sai kutemaan sillai että n. parin viikon ajan vähenteli vettä akvasta samalla lämmittäen sitä n.4-5 astetta ja sit viel vedenvaihto ja akvan täyttö kokonaan viileällä vedellä niin kultut kuti n.24h sisällä, toki koiraat pitää olla kutuvalmiita, naaraat kun on aina "paksuja" niin niiden valmiutta en ainakaan minä osannut arvioida. Tällainen voisi tehota muihinkin keväällä/sadekaudella kuteviin lajeihin.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Vasten kaikkia sääntöjä joillekkin monnisille suora auringon valo toimii laukaisiana, tai ainakin helpottaa kudun alkamista. Levä on sitten toinen lukunsa...
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
lendu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lendu »

Elävä ravinto on meillä saanut hunajarihmakalat innostumaan. Olen antanut hyttysentoukkia noille. Hyttyset ovat munineet vesiämpäreihin, jotka on laitettu pihalle tarkoitusta varten. Muut puitteet onki sitten olleet varmaan riittävän hyvin [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”