Leväongelma Malawiakvassa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Leväongelma Malawiakvassa
Olen korviani myöten täynä tuota ikuista leväongelmaa, joka rehottaa nyt ihan 80% verran Malawiakvassani.
Olen päättänyt myydä altaan pois, kun en saa poistettua leväongelmaa ( lasien raaputus ei auta ).
Kukaan ei kuitenkaa ole kiinostunut puoli ilmaisesta Malawialtaasta, joten joudun kyselemään teiltä apua levä ongelmaani.
Onko jotain ainetta mitä tuonne voisi laittaa ilman että kalat kärsisi ? Mitä muuta vois tehdä / kokeilla ?
Litroja tuolla on 400L, ph 6,8 - 7,0, kh noin 3 tai 3,5, gh 4 ja lämpötila 28*c Vaihdan vettä kerran viikossa 30 - 40% .
Kalat voivat hyvin ja lisääntyvät kokoajan.
Olen päättänyt myydä altaan pois, kun en saa poistettua leväongelmaa ( lasien raaputus ei auta ).
Kukaan ei kuitenkaa ole kiinostunut puoli ilmaisesta Malawialtaasta, joten joudun kyselemään teiltä apua levä ongelmaani.
Onko jotain ainetta mitä tuonne voisi laittaa ilman että kalat kärsisi ? Mitä muuta vois tehdä / kokeilla ?
Litroja tuolla on 400L, ph 6,8 - 7,0, kh noin 3 tai 3,5, gh 4 ja lämpötila 28*c Vaihdan vettä kerran viikossa 30 - 40% .
Kalat voivat hyvin ja lisääntyvät kokoajan.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Re: Leväongelma Malawiakvassa
Minkälaista levää sinulla kasvaa? Minulla tulee malawilan etulasiin vihreää, tiukasti kiinni olevaa levää varsinkin valoisaan vuodenaikaan ja tanganjikoihin tuppaa tulemaan ruskeaa piilevää. Olen tulkinnut tuon eron johtuvan pH-erosta. Ongelmaksi saakka noita leviä ei ole ollut, mutta sen verran, että viikottain putsaan lasit vedenvaihdon yhteydessä.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Ei kyllä mullakaan juurikaan mitään levää ole malawaariossa, voiskos johtua vesiarvoista? Sulla on malaweille kyllä melkoisen hapanta ja pehmeää vettä... Vesiarvot malawaariossa pitäisi pikemminkin olla pH ~8, KH ~10, GH ~6 ja lämpötilakin siinä 25-26 asteen hujakoilla.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Mulla on 300l malawi ja levä ongelma oli silloin kun pidin liikaa valoa altaassa, nyt vain yksi loisteputki eikä levää missään.
Minkälainen valaistus sulla on??
Minkälainen valaistus sulla on??
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
-
- Starting Member
Mulla voi olla tosissaan liikaa valoa tuolla altaassa, sillä olen vaihtanut uudet loisteputket vastikkää ( kaksi putkea ).
Levä on sitä tiukasti kiinni jämähtävää viheriää joka valtaa kokoajan lisää tilaa.
Kalat ku voipi muuten hyvin ja kokoajan lisääntyvät, niin en viitsi alkaa sen kummemmin suolan tai coodan kans leekaamaan.
Jos toisen lampun sammuttaminen auttaa, niin helpollapa pääsisin. En siis tarvitse mitään levänpoisto tököttiä ?
Levä on sitä tiukasti kiinni jämähtävää viheriää joka valtaa kokoajan lisää tilaa.
Kalat ku voipi muuten hyvin ja kokoajan lisääntyvät, niin en viitsi alkaa sen kummemmin suolan tai coodan kans leekaamaan.
Jos toisen lampun sammuttaminen auttaa, niin helpollapa pääsisin. En siis tarvitse mitään levänpoisto tököttiä ?
Yksi putki riittää malawi altaassa. Kalojen väritkin ovat paremmat jos on hieman hämärämpää.
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Hiukan hämärämmässä tosiaan näyttävä paremmilta kalat. Itselläi vielä pitää allasta levättömäsä 1kpl partiksia. Kerran viikossa magneetilla vedän lasit nopeasti vedenvaihdon yhteydessä. Kivetkin ovat liki levättömät.
Myös mahdollinen ruokinnan keventäminen saattaisi auttaa.
Myös mahdollinen ruokinnan keventäminen saattaisi auttaa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Meillä on 5 akvaa eikä missään juuri mitään levää. Koskaan ei ole ollut ongelmaa levistä, paitsi 200-litraisessa ihan perustamisen alussa. Nämä jutut kun on kunnossa, niin tuskimpa levää paljon näkee :
- Akvaarioon ei saa paistaa suoraan aurinko
- Kasveja pitää olla runsaasti ja niitä hoidetaan lannoittaen maltillisesti (parempi liian vähän kuin liikaa). Kasvit sijoitan myös niin, että niillä on tilaa kasvaa ja levitä. Kun kasvit kukoistaa, levät ei saa jalansijaa.
- Kalasto akvaarion kokoon ja suodatuksen tehoon nähden sopiva
- Ruokaa vain sen verran kun kerrallaan syövät, ettei jää pilaamaan vettä
- Hiekka mielestäni parempi kuin sora myös tässä : levät ei nähdäkseni innostu niin hiekkapohjassa ja kakit sun muut mokat saa imaistua hiekan päältä pois
- Pohjassa kierteisiä talonmiehinä ja jokunen pohjakala.
- Säännöllinen vedenvaihto. Vedenvaihtovälin oppii pikkuhiljaa ilman testauksiakin, mutta aluksi on hyvä seurata nitraattia. Itse vaihdan tavallisesti n.7-10 pvän välein puolet vedestä.
- Akvaarionloisteputki täytyy olla hyvä ja kunnossa. Uuden vaihdan viimeistään puolentoista vuoden päästä.
Hoito-ohjeeksi suosittelisin aika radikaaleja toimenpiteitä. Eli kaikki näkyvä levä veks, kasvien vaihto uusiin jos ovat tosi levättyneitä. Vähemmän leväisistä kaikki huonot lehdet ja leväiset pois. Nuo lyllä uettelemani asiat kuntoon.
- Akvaarioon ei saa paistaa suoraan aurinko
- Kasveja pitää olla runsaasti ja niitä hoidetaan lannoittaen maltillisesti (parempi liian vähän kuin liikaa). Kasvit sijoitan myös niin, että niillä on tilaa kasvaa ja levitä. Kun kasvit kukoistaa, levät ei saa jalansijaa.
- Kalasto akvaarion kokoon ja suodatuksen tehoon nähden sopiva
- Ruokaa vain sen verran kun kerrallaan syövät, ettei jää pilaamaan vettä
- Hiekka mielestäni parempi kuin sora myös tässä : levät ei nähdäkseni innostu niin hiekkapohjassa ja kakit sun muut mokat saa imaistua hiekan päältä pois
- Pohjassa kierteisiä talonmiehinä ja jokunen pohjakala.
- Säännöllinen vedenvaihto. Vedenvaihtovälin oppii pikkuhiljaa ilman testauksiakin, mutta aluksi on hyvä seurata nitraattia. Itse vaihdan tavallisesti n.7-10 pvän välein puolet vedestä.
- Akvaarionloisteputki täytyy olla hyvä ja kunnossa. Uuden vaihdan viimeistään puolentoista vuoden päästä.
Hoito-ohjeeksi suosittelisin aika radikaaleja toimenpiteitä. Eli kaikki näkyvä levä veks, kasvien vaihto uusiin jos ovat tosi levättyneitä. Vähemmän leväisistä kaikki huonot lehdet ja leväiset pois. Nuo lyllä uettelemani asiat kuntoon.
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
-
- Advanced Member
- Viesti:
OT: Nuo MimosaX:n ohjeet muilta osin olivat ihan asiaa, mutta mikäli malawilassa on sopivat vesiarvot, eipä siellä juurikaan mitkään kasvit viihdy.
Omassanikin muutama tyngäksi syöty vallisneria yrittää kituuttaa, kyllä ne kivet ovat malawialtaassa se pääsisustuselementti... Ja omalla kokemuksella ennemmin malawilassa pitäis olla liikaa kaloja kuin liian vähän. Liian pienessä populassa ne ovat todella ärhäköitä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
-
- Senior Member
- Viesti:
Ok
. Niin, mulla ei sellaisia akvoja oo, eli tietty niissä ihan omat sääntönsä
.
Sitten ainakin tuo suodatus ja akvaarion koko kalastoon nähden tärkeä. Sekä se ettei paista arska ollenkaan missään vaiheessa akvaan.

Sitten ainakin tuo suodatus ja akvaarion koko kalastoon nähden tärkeä. Sekä se ettei paista arska ollenkaan missään vaiheessa akvaan.
-
- Katalysaattori
Mites se suodatus tuohon vaikuttaa? Nitraattia se muodostaa sinne joka tapauksessa. Vaiko joku nitraatinpoistohartsisysteemi?
-
- Starting Member
Minuakin kiinostais tuo nitraatin poisto juttu. Vettä ku vaihdan sent kerta viikossa ja kerralla 30 - 40%. Nitraattia kuitenkin on ehkä liikaakin ( 15 ? )
Aiheuttaako nitraatti levääntymistä ?
Nyt olen sammuttanut toisen nuista loisteputkista ( hämärä laskeutui altaaseen ). Saas nähdä kuinka leväongelmalle käy.
Mutta kuitenkin, jos ei tuloksia tule viikkoon, niin mitä sitten avuksi ?
Nyt olen sammuttanut toisen nuista loisteputkista ( hämärä laskeutui altaaseen ). Saas nähdä kuinka leväongelmalle käy.
-
- Katalysaattori
Vaihda enempi vaan. Omilta malaweiltä vaihtuu vettä viikottain sellaiset liki 80%.
Mutta ruokintaa voi mahdollisesti vähentää. Paastopäivä tai 2 viikossa ei tee pahaa ainakaan. Tuo valaistuksen vähentäminen auttaa toki myös. Entä onko siellä altaassa mitään levänsyöjää? Itsellä juurikin tuo partis sitä levää syömässä kun nuo muut eivät siitä niin perusta.
Mutta ruokintaa voi mahdollisesti vähentää. Paastopäivä tai 2 viikossa ei tee pahaa ainakaan. Tuo valaistuksen vähentäminen auttaa toki myös. Entä onko siellä altaassa mitään levänsyöjää? Itsellä juurikin tuo partis sitä levää syömässä kun nuo muut eivät siitä niin perusta.
-
- Starting Member
Mulla oli kaksi partista malawissa, mutta jostain syystä ne yksitellen kuolivat pois. Olivat jo täys kokoisia, joten affenet eivät kiinostuneet niistä.
Nytten sielä ei ole partiksia, mutta mitä muita levänsyöjiä tuonne vois hankkia ? Mielellään sellaisia jotka kasvaa yli 10cm, mutta ei yli 15cm kokoisiksi.
Nytten sielä ei ole partiksia, mutta mitä muita levänsyöjiä tuonne vois hankkia ? Mielellään sellaisia jotka kasvaa yli 10cm, mutta ei yli 15cm kokoisiksi.
-
- Senior Member
- Viesti:
Mun käsittääkseni : nitraattia voisi kutsua tavallaan myös osittain "kasviravinteeksi." Kasvit käyttää jonkin verran sitä, mutta jos malawiallas on lähes kasviton, luonnollisesti levät siitä hyötyy sitten eniten.puttaalainen kirjoitti:Minuakin kiinostais tuo nitraatin poisto juttu. Vettä ku vaihdan sent kerta viikossa ja kerralla 30 - 40%. Nitraattia kuitenkin on ehkä liikaakin ( 15 ? )
Valaistusaika, oliko siitä jo puhetta ? Sitä voisi lyhentää. Mä voisin kokeilla jotain 8-10 tuntista valaistusta.
En nyt ole mikään asiantuntija tässä, vielä koen melko aloittelijaksi itseni tällä akvaariosaralla. Mun käsitykseni on että suodatuksellakin on osuus levänkasvuun: pitää olla hyvä vedenvirtaus, jotta mahdollisimman vähän kuona-aineita ei jää pohjaan ja suvantokohtiin. Säännöllisillä vedenvaihdoilla, riittävillä, sitten taas pidetään se nitraatti kurissa. Pohjan lappoaminen myös tärkeä tehdä huolellisesti. Onko pohjaa paksulti ? Itse olen pyrkinyt pohjan pitämään mahdollisimman ohuena. Etulasissa on vain pari senttiä, takalasissa vain sen minkä kasvi tarvitsee pohjassa pysyäkseen. Sekin osaltaan auttaa mun mielestä levä-asiassa.
Olettaisin että vähäkasvisissa altaissa levät ovat suurempi ongelma joten kyllä silloin suodatus ja vedenvaihto on aika olennainen asia. Ehkä jotain muutakin "jippoja" käytetään ?
Ne altaat joissa itse olen nähnyt leväongelmaa, on melkein järjestäin sellaisia joissa on liian pieni jatkuvasti tukkeessa oleva suodatin. Huono vedenvirtaus ja liikaa kaloja sekä siihen nähden aivan liian pitkä vedenvaihtoväli/vettä vaihdetaan liian vähän kerralla. Jos nitraattia on vedessä paljon, siis testi näyttää ihan punaista, ei välttämättä 50 % vedenvaihdolla sitä saa edes paljon putoamaan. Leväongelmaan ei myöskään ole ajoissa tartuttu. Eli pitäisi heti alkuunsa ryhtyä toimiin. Helpommin sanottu kuin tehty

Ei tuo NO3 15 silti mitenkään hälyttävältä mun mielestä kuullosta. Onko nitraattitesti toimiva eli ei vanhentunut ?
-
- Senior Member
- Viesti:
Niinhän se nyt ainakin sun altaassa on, että levät nauttii siellä olostaan. Niille pitää siis laittaa luu kurkkuun ja tutkailla, että missä ne eniten viihtyy. Paistatteleeko ne päivää etulasissa kun ikkunasta lankeaa siihen suoraan kirkasta valoa jokapäivä, kaloilta jää runsaasti niille ylimääräistä ruokaa ja kalojenkakkaa lannoitteeksi. Vielä ylhäältäkin tulee valoa runsaasti. Siispä paljon vähemmän valoa, ei ne kalat sitä niin paljon tarvitse. Lämpötilaa alemmas.
-
- Starting Member
Tuli tos mieleen, että suoraan ei aurinko killota akvaarioon, mutta kyllä se aika valoisessa kohdassa on kesäisin ku aurinko paistaa korkialta ja valoittaa koko olohuoneen päiväksi. Talvisin on hämärämpää. Siittä pitää nuo puut huolen ja kaaaaaamos
En kuitenkaa viitsis ruveta siirtämään tuota 400L allasta ihan vaan sen vuoksi, että keksisin pimiämmän nurkan sille. Sädekaihtimia ollaan kyllä laitettu kiini ku arska oikein pollottaa täydeltä taivaalta. Mitä veden lämpöön tulee, niin kesällä se oli välillä huolestuttavan korkia lähes 30*c, mut yleensä se on 26 - 27*c.
Nyt alan seuraamaan tuon levän suunnan muutosta (vähenemään päin toivottavasti).
Mut vinkkejä malawiakvaarion ulkonäön parantamiseksi otan vastaan oikein mielelläni

En kuitenkaa viitsis ruveta siirtämään tuota 400L allasta ihan vaan sen vuoksi, että keksisin pimiämmän nurkan sille. Sädekaihtimia ollaan kyllä laitettu kiini ku arska oikein pollottaa täydeltä taivaalta. Mitä veden lämpöön tulee, niin kesällä se oli välillä huolestuttavan korkia lähes 30*c, mut yleensä se on 26 - 27*c.
Nyt alan seuraamaan tuon levän suunnan muutosta (vähenemään päin toivottavasti).
Mut vinkkejä malawiakvaarion ulkonäön parantamiseksi otan vastaan oikein mielelläni

puttaalainen kirjoitti:Mulla voi olla tosissaan liikaa valoa tuolla altaassa, sillä olen vaihtanut uudet loisteputket vastikkää ( kaksi putkea ).
Tunkeudun tähän keskusteluun liittyen noihin vesiarvoihin. Omaa tarinaani tuolla http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 2&t=154822
Kauan puttaalaisella on ollut tuo allas pystyssä? Itsellä meni puolisen vuotta hyvin ja nyt on ongelmia. Osa kaloista voi täälläkin hyvin ja hautovia naaraita (ja jatkuvasti uusia poikasia) löytyy, mutta kuoleville kaloille en muuta selitystä keksi kuin liian alhainen karbonaattikovuus. Olen käyttänyt ruokasoodaa, ja ei se minusta kovin paljon vaadi vaivaa. Kai ne kalat kärsii enemmän vääränlaisista vesiarvoista, kuin jostain levänestoaineesta.
-
- Starting Member
Kaunis kiitos kaikille jotka viitsivät auttaa minua täs visaisessa leväongelmassa. Nyt levä on suurimmalta osin voitettu ja malawiakva on jo huomattavasti kivemman näköinen. Vielä ku jaksais alkaa takalasia raaputtamaan se ku on vielä ihan täynä levää.
Olisko kenelläkkää myytävänä joitakin levänsyöjä kaloja mulle muutama tuonne varmistamaan ettei sama ongelma toistu ?
Voisin myös lisätä jokusen uutta malawilajiakin, jos jollakulla olis myytäväksi asti
Olisko kenelläkkää myytävänä joitakin levänsyöjä kaloja mulle muutama tuonne varmistamaan ettei sama ongelma toistu ?
Voisin myös lisätä jokusen uutta malawilajiakin, jos jollakulla olis myytäväksi asti