Omenakotilosta

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
en
Advanced Member
Advanced Member

Re: Omenakotilosta

Viesti Kirjoittaja en »

ZamY kirjoitti:
porriainen kirjoitti:En osaa vastata, että vaikuttaako lajitoverin kuolema omppujen lisääntymiseen.

Tuo koko kuitenkin on ihan normaali, omput voivat kasvaa 5 cm pitkiksikin :D
Ai, mä oon luullu että se on aikuiskoko ja et mulla on jotain ihme :twisted: mutantteja :twisted:
kasvaa melki tennispallomaisiksi...
amar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja amar »

porriainen kirjoitti:Mun omput teki pari viikkoa sitten kauan odotetun munaryppään. Eilen illalla se yhtäkkiä tipahti veteen, koko rypäs. Osaisiko joku sanoa, mikä mahtaa olla syynä? Kuinka kauan munarypäs selviää veden alla vahingoittumatta? Munarypäs ehti olla veden alla maksimissaan tunnin verran ennen kun huomasin tapahtuman.

Toinen munarypäs kypsymässä (vielä lasissa kiinni), pitäisikö varautua tippumiseen?
Se vain sattui olemaan huonosti kiinnitetty, munaryppäitä tipahtelee silloin tällöin. Itse arvelisin vauvojen jo hukkuneen, mutta ainahan voi toivoa parasta jos ei tarkkaa tippumisaikaa tiedä. Joka tapauksessa pitkään siinä ei mene kun vauvat hukkuvat. Itse en ole varautunut tippumisiin mitenkään, ei ole tarvinnut väen väkisin lisäännyttää omppuja, tekevät sen itse ilman lisätoimenpiteitäkin :mrgreen:
porriainen
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja porriainen »

Kiitoksia vastauksesta! Ei olekaan siis niin epänormaalia kuin luulin.

Toisesta munaryppäästä onkin sitten jo alkanut kuoriutua poikasia, joten yhden munaryppään menetys ei tunnu niin pahalta, vaikka ensimmäiseni olikin :D

Laitoin kuitenkin tippuneen ryppään vielä hetkeksi verkolla kiinni ja katson mitä tulee tapahtumaan, uteliaisuutta :D
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hei omppukotiloista semmonen kysymys, että voiko omenakotiloilla olla laikullinen/täplikäs kuori?
Mulla on nimitäin tuolla 20L akvaariossa semmosia vastakuoriutuneita ompunpoikasia, joilla on kuoressa mustia pisteitä. :)
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Heissan! löytyisikö keneltäkään myynti ikäisiä omppuja? Väreinä olis kiva: sininen, erillaiset punaiset ja valkoinen. Ja sitten niitä olikohan se väri burgundi tai jokin semmoinen.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
ZamY
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ZamY »

Minäminäminä! Värejä löytyy seuraavat: norsunluu, violetti, ruskea, violetti raidoilla, ruskea raidoilla ja keltainen :mrgreen: Halkaisija on noin... 2mm... :x Enpäs vielä myykään. Joo, sininenkin löytyy!
fisuli79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli79 »

Hei!..
Siis ruuaksiko joillekin kaloille noita omppuja kasvatetaan?vai lemmikiksi..maistuuko siniset vaniljalle ja ruskeet suklaalle;)?
7 lasta, talvikko, koira, akvaariofisut 350l+156l+80l+47l ja minipuutarha
Malawit, monnit, monniset ja plekot kiinnostavat erityisesti!
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Noita omppuja voi kasvattaa sekä ruoaksi että lemmikeiksi, esim kääpiöpallokalat mussuttaa oikeen antaumuksella omppuen poikasia, maku asiaan en ota kantaa. :mrgreen:
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

miljoonakala84 kirjoitti:Hei omppukotiloista semmonen kysymys, että voiko omenakotiloilla olla laikullinen/täplikäs kuori?
Mulla on nimitäin tuolla 20L akvaariossa semmosia vastakuoriutuneita ompunpoikasia, joilla on kuoressa mustia pisteitä. :)
Normaalia poikasilla, ei johda täplikkääseen kuoreen.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Semmoen kysymys vielä ompuista, että kuinka pitkään menee parittelusta että omppu munii?
fisuli79
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli79 »

Miullekin kelpais sininen..Kunhan ne on tarpeeks isoja,ni lähetätkö postissa..?Erehyin kahtomaan pari kuvaa ompuista ja samantien ihastuin <3 .
7 lasta, talvikko, koira, akvaariofisut 350l+156l+80l+47l ja minipuutarha
Malawit, monnit, monniset ja plekot kiinnostavat erityisesti!
Henni-E
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Henni-E »

Mitä kaloja voi laittaa Omppujen kanssa samaan akvaarioon? Käykö taistalukala tai paratiisikala? Ja minkä pienehkön parven voisi sekaan nakata?
ZamY
Senior Member
Senior Member

Perjaatteessahan omenakotilon voisi laittaa jokaisen kalan kanssa, joka ei syö sitä tai näyki tuntosarvia yms. mutta jos laitat sen esim. taiston kanssa, jotka vaativat erillaista vettä, ja päätät että pidät vesiarvot hyvinä taistoille niin saattaa omppujen ikä jäädä pienemmäksi kuin yleensä [;)] . Itse en ole henk.kohtaisesti ikinä kovettanut näille vettä mutta ovat lisääntyneet ja eläneet jo kunnioitettavaan ikään jokainen :)
ppiikkis
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Helsingin akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja ppiikkis »

Kannattaako muuten omenakotilosta maksaa 10 euroa? Leppävaariossa hinta on tuollainen. Mutta muissa kaupoissa olen nähnyt että maksaa 3- 7 euroa
----------------130l-----------------
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

NO huh huh, ompas ompuille laitettu hintaa, ite en kyllä ostas kun noita saa kuitenkii halvemmallakii. 8O
ZamY
Senior Member
Senior Member

ppiikkis kirjoitti:Kannattaako muuten omenakotilosta maksaa 10 euroa? Leppävaariossa hinta on tuollainen. Mutta muissa kaupoissa olen nähnyt että maksaa 3- 7 euroa
Aqua-Webissäkin saa postimaksuja vastaan, eli uloskanto hintaan.
taaltone
Starting Member
Starting Member

pikkuiset omenat ovat hävinneet

Viesti Kirjoittaja taaltone »

Hei!

Sain omppujen munaryppään, josta kuoriutuikin ihan kiva satsi pikku-omppuja. Nyt näyttää siltä, että omput ovat osittain kadonneet. Onko muilla kokemuksia, että ompun poikaset voisi eksyä kalojen suihin vai onko niillä tapana kadota pienen kokonsa vuoksi? Muut kotilot kyllä lisääntyy eikä kaloista ole siihen apua...

Taina
Iso allas ja mutteri ;) akvaariot on minulle rakas harrastus, ei bisnes :)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Millon ne kuoriutui? Mulla kans kuoriutui noin viikko sitten yks rypäs ja kattelin, että kylläpä tuli vähän poikasia. Sitten ku tuijottelee silmä kovana hiekkaa, niin siellä onkin paljon niitä. Ne vaan on niin pieniä ja ympäri akvaa, että hankala havaita. Tältä varalta silmä lasiin kiinni ja tuijottamaan :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
taaltone
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja taaltone »

Kuoriutui jo yli viikko sitten. silmä kovana olen katsellut, mutta ei löydy (tosin akvassa on aika paljon kasvillisuutta). Aluksi kaverit oli pinnalla sammaleessa kiinni ja niitä kyllä oli ainakin 30-40 kpl.
Iso allas ja mutteri ;) akvaariot on minulle rakas harrastus, ei bisnes :)
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Täällä on innostuttu munaryppäitä tekemään ihan kunnolla. Viikon aikana 9 munarypästä tullut. Saas nähdä mihin mie noiden kanssa joudun.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
nikkenakke
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja nikkenakke »

Eikö se ollut niin että omenakotilot eivät syö kasveja? Minulla omppu rouskuttaa intianvesitähdikkiä..
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Näin minäki oon kuullu että eivät söisi, mutta olen nähnyt itse teossa. :twisted:
Mulla kuitenkin pääasiassa kasvituholaiset on roskakotiloita, ei noi omput mitenkään erityisen kiinnostuneita ole kasveista.
joka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja joka »

Voisiko joku laittaa kuvan minkälainen on omenakotilon munarypäs ? Lasten akvassa on omenoita, tänään yksi isoista veteli sellaista valkoista limaa pari senttiä vedenpinnan alle ? Tuolla löytyy, että munaryppään tulee kiinnittyä vedenpinnan yläpuolelle ? Olisihan tuohon tilaa ollut, mutta tuollaista se levitteli ?

- j o n i -
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Ei ole nyt kuvaa tähän hätään, mutta sen munaryppään tunnistaa tosi helposti. Se on useinmiten sellainen sormen paksuinen pötky, jonka ne kiinnittää kansilaseihin tai johonkin vedenpinnan yläpuolelle. Voi olla että se lima mitä omppu on vedenalle pudotellut, on ennen tai jälkeen munimisen erittynyttä tuotosta. Ainakin mulla noi omput munintakautenansa pudottelee myös veteen sellasta munien kuorten näköistä mönjää.
Pinqu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pinqu »

Kauanko menee omenokotilolla kasvaa 1-1,5cm kokoiseksi tuosta nuppineulanpää kokoluokasta. (juuri kuoriutui ensimmäinen munarypäs)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”