kasvaa melki tennispallomaisiksi...ZamY kirjoitti:Ai, mä oon luullu että se on aikuiskoko ja et mulla on jotain ihmeporriainen kirjoitti:En osaa vastata, että vaikuttaako lajitoverin kuolema omppujen lisääntymiseen.
Tuo koko kuitenkin on ihan normaali, omput voivat kasvaa 5 cm pitkiksikinmutantteja
Omenakotilosta
Valvoja: Moderaattorit
Re: Omenakotilosta
Se vain sattui olemaan huonosti kiinnitetty, munaryppäitä tipahtelee silloin tällöin. Itse arvelisin vauvojen jo hukkuneen, mutta ainahan voi toivoa parasta jos ei tarkkaa tippumisaikaa tiedä. Joka tapauksessa pitkään siinä ei mene kun vauvat hukkuvat. Itse en ole varautunut tippumisiin mitenkään, ei ole tarvinnut väen väkisin lisäännyttää omppuja, tekevät sen itse ilman lisätoimenpiteitäkinporriainen kirjoitti:Mun omput teki pari viikkoa sitten kauan odotetun munaryppään. Eilen illalla se yhtäkkiä tipahti veteen, koko rypäs. Osaisiko joku sanoa, mikä mahtaa olla syynä? Kuinka kauan munarypäs selviää veden alla vahingoittumatta? Munarypäs ehti olla veden alla maksimissaan tunnin verran ennen kun huomasin tapahtuman.
Toinen munarypäs kypsymässä (vielä lasissa kiinni), pitäisikö varautua tippumiseen?

-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Kiitoksia vastauksesta! Ei olekaan siis niin epänormaalia kuin luulin.
Toisesta munaryppäästä onkin sitten jo alkanut kuoriutua poikasia, joten yhden munaryppään menetys ei tunnu niin pahalta, vaikka ensimmäiseni olikin
Laitoin kuitenkin tippuneen ryppään vielä hetkeksi verkolla kiinni ja katson mitä tulee tapahtumaan, uteliaisuutta
Toisesta munaryppäästä onkin sitten jo alkanut kuoriutua poikasia, joten yhden munaryppään menetys ei tunnu niin pahalta, vaikka ensimmäiseni olikin

Laitoin kuitenkin tippuneen ryppään vielä hetkeksi verkolla kiinni ja katson mitä tulee tapahtumaan, uteliaisuutta

-
- Elite Member
Hei omppukotiloista semmonen kysymys, että voiko omenakotiloilla olla laikullinen/täplikäs kuori?
Mulla on nimitäin tuolla 20L akvaariossa semmosia vastakuoriutuneita ompunpoikasia, joilla on kuoressa mustia pisteitä.
Mulla on nimitäin tuolla 20L akvaariossa semmosia vastakuoriutuneita ompunpoikasia, joilla on kuoressa mustia pisteitä.

-
- Senior Member
- Viesti:
Heissan! löytyisikö keneltäkään myynti ikäisiä omppuja? Väreinä olis kiva: sininen, erillaiset punaiset ja valkoinen. Ja sitten niitä olikohan se väri burgundi tai jokin semmoinen.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
Minäminäminä! Värejä löytyy seuraavat: norsunluu, violetti, ruskea, violetti raidoilla, ruskea raidoilla ja keltainen
Halkaisija on noin... 2mm...
Enpäs vielä myykään. Joo, sininenkin löytyy!

-
- Junior Member
Hei!..
Siis ruuaksiko joillekin kaloille noita omppuja kasvatetaan?vai lemmikiksi..maistuuko siniset vaniljalle ja ruskeet suklaalle;)?
Siis ruuaksiko joillekin kaloille noita omppuja kasvatetaan?vai lemmikiksi..maistuuko siniset vaniljalle ja ruskeet suklaalle;)?
7 lasta, talvikko, koira, akvaariofisut 350l+156l+80l+47l ja minipuutarha
Malawit, monnit, monniset ja plekot kiinnostavat erityisesti!
-
- Elite Member
Noita omppuja voi kasvattaa sekä ruoaksi että lemmikeiksi, esim kääpiöpallokalat mussuttaa oikeen antaumuksella omppuen poikasia, maku asiaan en ota kantaa. 

Normaalia poikasilla, ei johda täplikkääseen kuoreen.miljoonakala84 kirjoitti:Hei omppukotiloista semmonen kysymys, että voiko omenakotiloilla olla laikullinen/täplikäs kuori?
-
- Elite Member
Semmoen kysymys vielä ompuista, että kuinka pitkään menee parittelusta että omppu munii?
-
- Junior Member
Miullekin kelpais sininen..Kunhan ne on tarpeeks isoja,ni lähetätkö postissa..?Erehyin kahtomaan pari kuvaa ompuista ja samantien ihastuin <3 .
7 lasta, talvikko, koira, akvaariofisut 350l+156l+80l+47l ja minipuutarha
Mitä kaloja voi laittaa Omppujen kanssa samaan akvaarioon? Käykö taistalukala tai paratiisikala? Ja minkä pienehkön parven voisi sekaan nakata?
Perjaatteessahan omenakotilon voisi laittaa jokaisen kalan kanssa, joka ei syö sitä tai näyki tuntosarvia yms. mutta jos laitat sen esim. taiston kanssa, jotka vaativat erillaista vettä, ja päätät että pidät vesiarvot hyvinä taistoille niin saattaa omppujen ikä jäädä pienemmäksi kuin yleensä
. Itse en ole henk.kohtaisesti ikinä kovettanut näille vettä mutta ovat lisääntyneet ja eläneet jo kunnioitettavaan ikään jokainen 
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Helsingin akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Kannattaako muuten omenakotilosta maksaa 10 euroa? Leppävaariossa hinta on tuollainen. Mutta muissa kaupoissa olen nähnyt että maksaa 3- 7 euroa
----------------130l-----------------
-
- Elite Member
NO huh huh, ompas ompuille laitettu hintaa, ite en kyllä ostas kun noita saa kuitenkii halvemmallakii. 

Aqua-Webissäkin saa postimaksuja vastaan, eli uloskanto hintaan.ppiikkis kirjoitti:Kannattaako muuten omenakotilosta maksaa 10 euroa? Leppävaariossa hinta on tuollainen. Mutta muissa kaupoissa olen nähnyt että maksaa 3- 7 euroa
pikkuiset omenat ovat hävinneet
Hei!
Sain omppujen munaryppään, josta kuoriutuikin ihan kiva satsi pikku-omppuja. Nyt näyttää siltä, että omput ovat osittain kadonneet. Onko muilla kokemuksia, että ompun poikaset voisi eksyä kalojen suihin vai onko niillä tapana kadota pienen kokonsa vuoksi? Muut kotilot kyllä lisääntyy eikä kaloista ole siihen apua...
Taina
Sain omppujen munaryppään, josta kuoriutuikin ihan kiva satsi pikku-omppuja. Nyt näyttää siltä, että omput ovat osittain kadonneet. Onko muilla kokemuksia, että ompun poikaset voisi eksyä kalojen suihin vai onko niillä tapana kadota pienen kokonsa vuoksi? Muut kotilot kyllä lisääntyy eikä kaloista ole siihen apua...
Taina
Iso allas ja mutteri
akvaariot on minulle rakas harrastus, ei bisnes 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Millon ne kuoriutui? Mulla kans kuoriutui noin viikko sitten yks rypäs ja kattelin, että kylläpä tuli vähän poikasia. Sitten ku tuijottelee silmä kovana hiekkaa, niin siellä onkin paljon niitä. Ne vaan on niin pieniä ja ympäri akvaa, että hankala havaita. Tältä varalta silmä lasiin kiinni ja tuijottamaan 

Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Kuoriutui jo yli viikko sitten. silmä kovana olen katsellut, mutta ei löydy (tosin akvassa on aika paljon kasvillisuutta). Aluksi kaverit oli pinnalla sammaleessa kiinni ja niitä kyllä oli ainakin 30-40 kpl.
Iso allas ja mutteri
akvaariot on minulle rakas harrastus, ei bisnes 

-
- Senior Member
- Viesti:
Täällä on innostuttu munaryppäitä tekemään ihan kunnolla. Viikon aikana 9 munarypästä tullut. Saas nähdä mihin mie noiden kanssa joudun.
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
-
- Starting Member
Eikö se ollut niin että omenakotilot eivät syö kasveja? Minulla omppu rouskuttaa intianvesitähdikkiä..
-
- Advanced Member
Näin minäki oon kuullu että eivät söisi, mutta olen nähnyt itse teossa.
Mulla kuitenkin pääasiassa kasvituholaiset on roskakotiloita, ei noi omput mitenkään erityisen kiinnostuneita ole kasveista.

Mulla kuitenkin pääasiassa kasvituholaiset on roskakotiloita, ei noi omput mitenkään erityisen kiinnostuneita ole kasveista.
-
- Junior Member
Voisiko joku laittaa kuvan minkälainen on omenakotilon munarypäs ? Lasten akvassa on omenoita, tänään yksi isoista veteli sellaista valkoista limaa pari senttiä vedenpinnan alle ? Tuolla löytyy, että munaryppään tulee kiinnittyä vedenpinnan yläpuolelle ? Olisihan tuohon tilaa ollut, mutta tuollaista se levitteli ?
- j o n i -
- j o n i -
-
- Advanced Member
Ei ole nyt kuvaa tähän hätään, mutta sen munaryppään tunnistaa tosi helposti. Se on useinmiten sellainen sormen paksuinen pötky, jonka ne kiinnittää kansilaseihin tai johonkin vedenpinnan yläpuolelle. Voi olla että se lima mitä omppu on vedenalle pudotellut, on ennen tai jälkeen munimisen erittynyttä tuotosta. Ainakin mulla noi omput munintakautenansa pudottelee myös veteen sellasta munien kuorten näköistä mönjää.
Kauanko menee omenokotilolla kasvaa 1-1,5cm kokoiseksi tuosta nuppineulanpää kokoluokasta. (juuri kuoriutui ensimmäinen munarypäs)